Flytta eller sälja gravel->lvg

Jimin

Aktiv medlem
Äger en White GX LTD idag som jag köpte förra året. Har inte blivit så mycket cyklande på hela året pga tillskott i familjen. Men när jag ändå cyklar så inser jag att det är nästan 95% asfalt ändå. Nu vart jag nyfiken på hur det känns med att cykla en lvg och tankar började slå mig ifall jag ska köpa en ram och "bara" flytta över delarna och försöka sälja gravel-ramen eller om man ska sälja hela cykeln och försöka hoppa på en lvg istället.
Dock slog det mig att det lär nog vara svårt att hitta någon med hydrauliska bromsar för det priset så just nu lutar det åt att bara flytta. Enligt garmin har jag cyklat 120km på 1 år, i vilket är löjligt lite. Men det blir ju mer ju äldre grabben är :)

Ramen jag tänkte köpa är en VBR-218 från Velobuild.

Vad tycker ni?

Köp ett par hjul som inte väger 2,2 kilo istället.
Kanske blir det mer cyklat med bra grejer? Cykeln hindrar sällan annat än motivationen.

Flytta över grejorna. Spara ramen eftersom ändå inte får så mycket.
Uppgradera hjulen.
Uppgradera gruppen.
Bygg upp gravel igen eftersom du ändå nästan har allt i lådorna
Jag är inte riktigt med, jag tänkte nämligen flytta gruppen och låta hjulen ligga kvar.
Så kanske att jag bygger upp graveln igen med andra och lite billigare delar. Kanske använder den som en pendlarcykeln.

Tråkigt svar: Som alltid gör däcken mycket. Jag hade börjat med att byta däck. Det är billigt, går snabbt att byta och kan göra stor skillnad oavsett disciplin. Det finns de som cyklar betydligt mer / år på asfalt med gravel-hoj.

Tråkigt svar: Som alltid gör däcken mycket. Jag hade börjat med att byta däck. Det är billigt, går snabbt att byta och kan göra stor skillnad oavsett disciplin. Det finns de som cyklar betydligt mer / år på asfalt med gravel-hoj.
Men måste jag inte då byta kassett eller hur är det där? Kan jag fortsätta på mina ?

Men hjul, menar ni bara däcken eller själva fälgarna också?

Hjul = Nav + ekrar + nipplar + fälg (när man räknar upp delarna från mitten av hjulet och utåt)
Däck = gummit som sitter på utsidan av hjulet

Om du vill veta hur landsväg känns köp dessa däck och sätt på hjulen du har:

Köp 32 mm breda, det kommer passa din hjul bäst, smalare ger bara sämre komfort och inget bättre rull.

Nya hjul som är lättare kommer göra att du kan accelerera lite snabbare, men jag tror den uppdateringen kan komma långt senare.

Tror inte du vinner något alls på att byta ram, massor med jobb på tid du inte har istället för att faktiskt cykla.

Hjul = Nav + ekrar + nipplar + fälg (när man räknar upp delarna från mitten av hjulet och utåt)
Däck = gummit som sitter på utsidan av hjulet

Om du vill veta hur landsväg känns köp dessa däck och sätt på hjulen du har:

Köp 32 mm breda, det kommer passa din hjul bäst, smalare ger bara sämre komfort och inget bättre rull.

Nya hjul som är lättare kommer göra att du kan accelerera lite snabbare, men jag tror den uppdateringen kan komma långt senare.

Tror inte du vinner något alls på att byta ram, massor med jobb på tid du inte har istället för att faktiskt cykla.
Jag tror faktiskt på som du menar, att byta däck först och därefter köpa nya däck. Men kommer nya däck att göra en sådan stor skillnad?

Hörs som om du bara ska byta till lvg däck så har du en "lvg-cykel". I specen jag hittar på din cykel har du 700c hjul, alltså vanliga lvg hjul (700c/28"). Så Continentaldäcken här ovanför passar inte (de är 650b/27,5")
Leta efter 700x32 700x30 eller 700x28 däck till din cykel.
700=diametern på fälgen 28,30 eller 32 är bredden på däcket.
Troligen behöver du två slangar (700x32) med, de du har är nog lite för "tjocka".

Förslag på däck: https://www.bikester.se/vittoria-za...ene-2.0-M915679.html?vgid=G1311805&cgid=37137
Förslag på slang: https://www.bikester.se/hutchinson-standard-tube-700x28-35c-M459702.html?cgid=37139

Nu kommer det att kommenteras om att de däcken inte är snabba, men då blir benen lite starkare och du spar lite pengar. ;-)

Senast ändrad:
Som tillägg, standard lvg 28” = 700C = ISO ETRTO 622.

Bikester och bike-discount är båda tillförlitliga tyska företag.

Dessutom, du behöver inte köpa den dyrare varianten som är TLR = Tubeless Ready om du ändå kommer köra med slang och inte har TLR hjul.

Senast ändrad:
Köp ett nytt hjulpar och sätt på den lätta däck + kassett. Då kan du växla mellan gravel och landsväg utifrån dagshumöret. Win-win.

Köp ett nytt hjulpar och sätt på den lätta däck + kassett. Då kan du växla mellan gravel och landsväg utifrån dagshumöret. Win-win.

Det kan vara en god idé! Förutom priset då. Ett par nya findäck som GP5000 32mm kostar under 1000-lappen inkl frakt. Ska man lägga på ett hjulpar och kassett lär man vara över 3000 kr.

Kör man mycket landsväg kommer man kanske fram till att man skulle vilja ha en större framklinga än 46T också, typ 50T. Då kanske ekvationen börjar tippa över till att köpa en dedikerad (begagnad) landsvägshoj.

Det behövs även bromsskivor och för att det skall bli enkelt att växla mellan hjulen utifrån dagshumöret (troligen) finjustering av skivornas läge.
Baserat på TS inlägg i den här tråden tycker jag ett det verkar vara ett onödigt(?) stort steg.
Däremot nya snabba (min) 32mm däck + slangar är gissningsvis ett överkomligare 1a steg.
Men jag har gärna fel i mina fördomar om TS cykelmekarkunskaper.

Det behövs även bromsskivor och för att det skall bli enkelt att växla mellan hjulen utifrån dagshumöret (troligen) finjustering av skivornas läge.
Baserat på TS inlägg i den här tråden tycker jag ett det verkar vara ett onödigt(?) stort steg.
Däremot nya snabba (min) 32mm däck + slangar är gissningsvis ett överkomligare 1a steg.
En undring bara, är det bättre med 32 mm än 28 mm på landsväg.
Komforten blir väl bättre men blir det inte sämre rullmotstånd med 32mm ?

En undring bara, är det bättre med 32 mm än 28 mm på landsväg.
Komforten blir väl bättre men blir det inte sämre rullmotstånd med 32mm ?
Mitt råd om (minst) 32mm däck är baserat på att White GX LTD kommer med 37mm däck enl XXL. Att ändra däckdimension för mkt kan göra att cykeln känns onödigt "konstig" enl min erfarenhet.
Dessutom är det så att om 32mm däcken är (minst) lika bra som 28mm däcken är rullmotståndet lägre med 32mm däck jmf med 28mm.

Hörs som om du bara ska byta till lvg däck så har du en "lvg-cykel". I specen jag hittar på din cykel har du 700c hjul, alltså vanliga lvg hjul (700c/28"). Så Continentaldäcken här ovanför passar inte (de är 650b/27,5")
Leta efter 700x32 700x30 eller 700x28 däck till din cykel.
700=diametern på fälgen 28,30 eller 32 är bredden på däcket.
Troligen behöver du två slangar (700x32) med, de du har är nog lite för "tjocka".

Förslag på däck: https://www.bikester.se/vittoria-za...ene-2.0-M915679.html?vgid=G1311805&cgid=37137
Förslag på slang: https://www.bikester.se/hutchinson-standard-tube-700x28-35c-M459702.html?cgid=37139

Nu kommer det att kommenteras om att de däcken inte är snabba, men då blir benen lite starkare och du spar lite pengar. ;-)
Ah tack! Det hjälpte mig enormt! Tror nog att jag hoppar på dessa och testar mig fram. Men en grej som slog mig, kan man även köra dessa under vintern och hur är de mot när det är blött ute?

Än så länge är det faktiskt onödigt stort steg och haha nej du har rätt gällande mina cykelmek-kunskaper. Har mycket att se fram emot! :)

Det kan vara en god idé! Förutom priset då. Ett par nya findäck som GP5000 32mm kostar under 1000-lappen inkl frakt. Ska man lägga på ett hjulpar och kassett lär man vara över 3000 kr.

Kör man mycket landsväg kommer man kanske fram till att man skulle vilja ha en större framklinga än 46T också, typ 50T. Då kanske ekvationen börjar tippa över till att köpa en dedikerad (begagnad) landsvägshoj.
Dessutom så får man fler fördelar när man inte måste vara kompatibel med skogen

Jag kör Vittoria Zaffiro Pro IV Graphene i fram på min landsvägscykel sedan två år, d.v.s. förra generationen. Funkar bra vår, sommar, höst tycker jag, både på asfalt och lättare grusvägar. Vintertid också om det är plusgrader och ingen risk för is. Ganska bra dämpningsegenskaper vid ca 4-4.5 bar.

I bak kör jag Continental GP 5000 som länkades ovan.

Råkade köra en liten för tidig vårtur där jag stötte på is, det var bara tur det inte slutade med brutna nyckelben och besök hos käkkirurgen…

Senast ändrad:
Jag kör Vittoria Zaffiro Pro IV Graphene i fram på min landsvägscykel sedan två år, d.v.s. förra generationen. Funkar bra vår, sommar, höst tycker jag, både på asfalt och lättare grusvägar. Vintertid också om det är plusgrader och ingen risk för is. Ganska bra dämpningsegenskaper vid ca 4-4.5 bar.

I bak kör jag Continental GP 5000 som länkades ovan.

Råkade köra en liten för tidig vårtur där jag stötte på is, det var bara tur det inte slutade med brutna nyckelben och besök hos käkkirurgen…
Jaha, oj jag tänkte ite ens på att man kunde kombinera. Varför körde du inte bägge likadana?

Jaha, oj jag tänkte ite ens på att man kunde kombinera. Varför körde du inte bägge likadana?

Brukar aldrig köra samma fram och bak. Man vill ha olika egenskaper fram och bak. På MTB handlar det mycket om grepp vid klättring och bromsgrepp utan att det liksom börjar flyta iväg vid lite skrå. I fram på MTB så är det främst dämpningsegenskaper och att det absolut inte ska sticka iväg i sidled hastigt utan kännas väldigt förutsägbart.

På landsväg har jag mindre erfarenhet men det blev så här för att maximera luftvolymen (komfort!) då jag får plats med max 30 mm fram och GP5000 bara fanns i 28 eller 32 mm. Zaffiro var också mycket billigare även då. GP5000 28 mm bak eftersom där har jag största delen av tyngden så borde göra större skillnad med rullmotståndet där (GP5000 rullar fantastiskt).

Brukar aldrig köra samma fram och bak. Man vill ha olika egenskaper fram och bak. På MTB handlar det mycket om grepp vid klättring och bromsgrepp utan att det liksom börjar flyta iväg vid lite skrå. I fram på MTB så är det främst dämpningsegenskaper och att det absolut inte ska sticka iväg i sidled hastigt utan kännas väldigt förutsägbart.

På landsväg har jag mindre erfarenhet men det blev så här för att maximera luftvolymen (komfort!) då jag får plats med max 30 mm fram och GP5000 bara fanns i 28 eller 32 mm. Zaffiro var också mycket billigare även då. GP5000 28 mm bak eftersom där har jag största delen av tyngden så borde göra större skillnad med rullmotståndet där (GP5000 rullar fantastiskt).
Ah smart! :)

Ska faktiskt läsa lite om det! Zaffiro är ett bra och välkänt samt beprövat märke? Med tanke på priset mellan https://www.bikester.se/vittoria-za...ene-2.0-M915679.html?vgid=G1311805&cgid=37137 och https://www.bikester.se/continental...-28x1.10-M152297.html?vgid=G908010&cgid=37137

Vittoria (Zaffiro är modellnamnet) är en stor och duktig däcktillverkare som används bland såväl motionärer som proffs. Deras Graphene 2.0 däck är överlag bra, har använt de på MTB också.

Prisskillnaden beror nog på att GP5000 är väldigt poppis och lite brist på just nu. När jag köpte mina däck betalade jag 225 för Vittoria Zaffiro Pro IV Graphene 2.0 och strax under 400 för Continental GP 5000.

Vittoria (Zaffiro är modellnamnet) är en stor och duktig däcktillverkare som används bland såväl motionärer som proffs. Deras Graphene 2.0 däck är överlag bra, har använt de på MTB också.

Prisskillnaden beror nog på att GP5000 är väldigt poppis och lite brist på just nu. När jag köpte mina däck betalade jag 225 för Vittoria Zaffiro Pro IV Graphene 2.0 och strax under 400 för Continental GP 5000.
Ah! Tack! :)

Det var åtminstone överkomligt. Nu går de på runt 700kr. Tänkte åka in till bikester imorgon och köpa de så jag måste besluta mig innan jag lägger mig haha! :D

Börjar faktiskt luta åt Zaffiro Pro V och nu återstår det mellan 28mm vs 32mm. Men kanske hoppar på en 28mm för att testa mig fram ifall jag tycker att det är skönt eller ej. Är inte så kostsamt att byta till 32mm framöver heller.

En annan fråga, kan jag inte ta denna slangen eller måste det vara enligt ovan som Jon har länkat?

Tillbaka
Topp