Flytta eller sälja gravel->lvg

En annan fråga, kan jag inte ta denna slangen eller måste det vara enligt ovan som Jon har länkat?
Ja, i ett 28 mm däck definitivt, troligtvis även 32 mm men börjar kanske bli på gränsen då. Men är ju ändå en tjock slang så bör kunna töjas lite. Kolla bara så att du väljer rätt ventillängd för dina fälgar.

Med den prisnivå som är nu skulle jag definitivt köpa 2st Zaffiro Pro V. Men jag skulle köpa 32 mm alla gånger! Du förlorar ingen rull, men vinner komfort. Dina fälgar är nog också relativt breda så då passar 32 mm bättre.

Med den prisnivå som är nu skulle jag definitivt köpa 2st Zaffiro Pro V. Men jag skulle köpa 32 mm alla gånger! Du förlorar ingen rull, men vinner komfort. Dina fälgar är nog också relativt breda så då passar 32 mm bättre.
Alright, är såld. 32mm blir det imorgon iaf! :D men är 30 en ovanlig storlek?

Nu när jag tittar på mina fälgar så ser jag att de är 29" och inte 28" Kommer det att vara något problem?
Nej, mtb-stollarna var tvungna hitta på nåt eget när de bytte fr barnhjul till 622-hjul (28 tum), därav 29 tum.
Så 28 tum och 29 tum är ”samma”.

Namnet kommer för övrigt ifrån däckets ungefärliga ytterdiameter. I och med att man på MTB brukar köra bredare och därmed även högre däck än på lvg så blir ytterdiametern större och man har valt att kalla den för 29".

Ska tillägga att det är vad jag tror vara bakgrunden till namnet, säker är jag inte.

Jag tycker att däck + slang är viktiga och kan spela stor roll för cyklingen
Vad gäller däck är jag övertygad om att Conti GP5000 är bättre än de Vittoria däck som har postats ovan. Men det är även en prisskillnad!
Vad gäller slangar tycker jag att du bör försöka välja sådana under 120g, ännu bättre under 100g! Även slangarna kan påverka, särskilt med lätta och smidiga lvag-däck
Bra däck som skall finnas för leverans i 32mm
Bra slangar, under 100g (Köp minst tre, hellre fyra, så har du att ta med dig för punkalagning)

Jämför på cykeln mot bilder när du googlar!

Med största sannolikhet Sclaverand (kallas också Presta)

Auto är den ventiltyp man har på bilen och användes mycket för 20 år sedan på cyklar, men inte lika mycket längre

Dunlop hade morfar på sin cykel
Ah! Presta hade jag koll på men vart lite orolig när det inte stod så bland listan :)

Jag tycker att däck + slang är viktiga och kan spela stor roll för cyklingen
Vad gäller däck är jag övertygad om att Conti GP5000 är bättre än de Vittoria däck som har postats ovan. Men det är även en prisskillnad!
Vad gäller slangar tycker jag att du bör försöka välja sådana under 120g, ännu bättre under 100g! Även slangarna kan påverka, särskilt med lätta och smidiga lvag-däck
Bra däck som skall finnas för leverans i 32mm
Bra slangar, under 100g (Köp minst tre, hellre fyra, så har du att ta med dig för punkalagning)
Ah vad gäller slangarna, varför är det bra att ha under 100g? :)
Tackar för länkarna!

Jag såg även att dessa finns men vart lite fundersam när det stod skins på? Vet att de är 28mm dock :)

edit: hittade även detta i sådana fall som verkar vara bra? https://www.bikester.se/schwalbe-no.15-slang-28-tum-racer-M155208.html?cgid=37139

Senast ändrad:
Ah vad gäller slangarna, varför är det bra att ha under 100g?
Med slang i däcket så sitter slangen "ihop" med däcket, en 150g slang gör alltså däcket 150g tyngre då även däckstommen tjockare.
Men tunga, tröga och allmänt trista däck (typiska punkaskyddade "vinterdäck) tycker jag inte att slangen spelar ngn större roll. Men om du skaffar däck för att cyklingen skall bli snabbare och allmänt roligare är det onödigt med onödigt klumpiga slangar.
Men det finns även onödigt tunna och ömtåliga slangar, en gång fick jag punka i en lång och snabb utförslöpa på Mallis, det var onödigt "spännande".
Men enl min erfarenhet funkar (butyl-)slangar över 65g-75g bra med 25-28mm däck
och 95-105g upp till 36-38mm däck.

Jag såg även att dessa finns men vart lite fundersam när det stod skins på?
Skins?
Kommer säkert att fungera bra.

Behåll cykeln men landsvägdsmodda den i stället.

Jag har en White CX Pro som har genomgått denna operation. Det som är gjort är:
Bytt till ett par lätta kolfiberhjul från Prime med 38mm profilhöjd.
25 mm landsvägsdäck, Continental GP5000
50T klinga framtill isf 46T som är original
Bytt till ett smalare styre i kolfiber.

Cykeln går förvånansvärt bra på asfalt. Ska man klaga på något så är det vikten, strax under 10 kg, men det är inget som stör mig nämnvärt egentligen.

Bilagor

• White CX Pro.jpg
    White CX Pro.jpg
    1.4 MB · Besök: 75
Senast ändrad:
Med slang i däcket så sitter slangen "ihop" med däcket, en 150g slang gör alltså däcket 150g tyngre då även däckstommen tjockare.
Men tunga, tröga och allmänt trista däck (typiska punkaskyddade "vinterdäck) tycker jag inte att slangen spelar ngn större roll. Men om du skaffar däck för att cyklingen skall bli snabbare och allmänt roligare är det onödigt med onödigt klumpiga slangar.
Men det finns även onödigt tunna och ömtåliga slangar, en gång fick jag punka i en lång och snabb utförslöpa på Mallis, det var onödigt "spännande".
Men enl min erfarenhet funkar (butyl-)slangar över 65g-75g bra med 25-28mm däck
och 95-105g upp till 36-38mm däck.

Skins?

Kommer säkert att fungera bra.
Nu förstår jag iaf poängen med att ha tubeless så slipper man slangen och det blir lite lättare.

Med skins menade jag dessa: https://www.tcmcykel.se/landsvagsdack/continental-grand-prix-5000-700-x-28c-28-622-skin
Glömde länka förra gången :)

Behåll cykeln men landsvägdsmodda den i stället.

Jag har en White CX Pro som har genomgått denna operation. Det som är gjort är:
Bytt till ett par lätta kolfiberhjul från Prime med 38mm profilhöjd.
25 mm landsvägsdäck, Continental GP5000
50T klinga framtill isf 46T som är original
Bytt till ett smalare styre i kolfiber.

Cykeln går förvånansvärt bra på asfalt. Ska man klaga på något så är det vikten, strax under 10 kg, men det är inget som stör mig nämnvärt egentligen.
Det är lite det jag är inne på just nu också. Att börja med att lvg-modda den innan man börjar ta alltför stora steg. Kanske dum fråga men varför bytte du till smalare styre?

Det är lite det jag är inne på just nu också. Att börja med att lvg-modda den innan man börjar ta alltför stora steg. Kanske dum fråga men varför bytte du till smalare styre?
Originalstyret var onödigt brett. Jag har två lvg-hojar till och de har smalare styren och för mig känns smalare styre bättre

Många bra tips här ovan. Här är mina tankar som byggt ungefär 15 cyklar de senaste fem åren samt läst på en hel del om aerodynamik och rullmotstånd i mina efterforskningar.
  1. Byt däck. GP5000 är ett jättefint däck, är lite knepigare att få på vid vissa däck+hjul kombinationer. Övning ger färdighet. Här är en instruxfilm som jag kan tipsa om som jag gjort
  2. Vad gäller däckbredd är säkert 32mm bra, du offrar aerodynamik men får ökad komfort och mindre rullmotstånd för samma däcktryck. I praktiken dock kommer du ha lägre däcktryck ju större däck du kör så det resulterar i lite sämre rullmotstånd än 25mm. Om du vill nörda ner dig finns det en oberoende grupp som genomfört tester på hela GP5000 serien. Aerodynamiken är ganska försumbar i lägre hastigheter under 25-30km/h. Min personliga erfarenhet är att det är klart märkbart och att sidvind skapar lite mer obalans i fronten jämfört med ett däck som ligger optimalt på fälgen. I ditt fall dock är det ju hjul gjorda för gravel så då passar nog ett lite fetare däck utmärkt.
  3. Nya hjul. Finns en rad av bra tillverkare idag från Kina som gör väldigt fina hjul. Min röst faller på Farsports, men även Yoeleo och Winspace gör bra grejer enligt hörsägen. Har själv byggt två Farsports hjul som är både lätta och snabba. Har kört topphjul som Roval CLX 50, Reynolds och Mavic motsvarigheter och du får väldigt mycket för pengarna med t.ex. Farsports.
  4. Ny ram. Förr eller senare bli ju ramen din flaskhals. Du kan gradvis bygga på allt trevligare komponenter men i slutänden är det denna som kommer "hålla dig tillbaka" om du vill få bättre kraftöverföring och en roligare cykel. Så på sikt, om det är motiverat är det en ny ram som är bästa investeringen. Om du skulle komma till den punkten kan du flytta över de komponenter du investerat i. Tänker främst på däck och hjul.
Det viktigaste är förstås att hitta en bra rutin så du kommer ut och cyklar, tipset med barnkärra bakom lät ju inte helt dumt. Fokusera hellre på bekväma mil så du tycker det känns kul att cykla :)

I praktiken dock kommer du ha lägre däcktryck ju större däck du kör så det resulterar i lite sämre rullmotstånd än 25mm.
Det är inte alls säkert, det stämmer endast på det onormala underlag Jarno använder, på vanliga vägar ger bredare däck lägre rullmotstånd åtminstone så länge det bredare däcket är (minst) lika bra som det smalare.
Om du vill nörda ner dig finns det en oberoende grupp som genomfört tester på hela GP5000 serien.
Det är väl inte ngn grupp? Det är väl en enda person: Jarno Bierman. Det finns flera anledningar till att vara skeptisk till resultaten av hans tester.

Det är inte alls säkert, det stämmer endast på det onormala underlag Jarno använder, på vanliga vägar ger bredare däck lägre rullmotstånd åtminstone så länge det bredare däcket är (minst) lika bra som det smalare.

Det är väl inte ngn grupp? Det är väl en enda person: Jarno Bierman. Det finns flera anledningar till att vara skeptisk till resultaten av hans tester.
Jo du har rätt, han använder ju en väldigt jämn trumma. Sen pratas det även om att när man räknar in ojämnheterna i vanlig asfalt kan ett lite lägre däcktryck eller större kontaktyta absorbera vibrationerna bättre, vilket enligt hörsägen ska bidra till att man faktiskt får lite bättre rull. Personligen har jag valt att sänka trycket på mina 25mm istället för att gå upp, med hänsyn till aerodynamiken.

Ah, bra rättelse. Tack för att du redde ut det. En one-man-show helt enkelt :)

Många bra tips här ovan. Här är mina tankar som byggt ungefär 15 cyklar de senaste fem åren samt läst på en hel del om aerodynamik och rullmotstånd i mina efterforskningar.
  1. Byt däck. GP5000 är ett jättefint däck, är lite knepigare att få på vid vissa däck+hjul kombinationer. Övning ger färdighet. Här är en instruxfilm som jag kan tipsa om som jag gjort
  2. Vad gäller däckbredd är säkert 32mm bra, du offrar aerodynamik men får ökad komfort och mindre rullmotstånd för samma däcktryck. I praktiken dock kommer du ha lägre däcktryck ju större däck du kör så det resulterar i lite sämre rullmotstånd än 25mm. Om du vill nörda ner dig finns det en oberoende grupp som genomfört tester på hela GP5000 serien. Aerodynamiken är ganska försumbar i lägre hastigheter under 25-30km/h. Min personliga erfarenhet är att det är klart märkbart och att sidvind skapar lite mer obalans i fronten jämfört med ett däck som ligger optimalt på fälgen. I ditt fall dock är det ju hjul gjorda för gravel så då passar nog ett lite fetare däck utmärkt.
  3. Nya hjul. Finns en rad av bra tillverkare idag från Kina som gör väldigt fina hjul. Min röst faller på Farsports, men även Yoeleo och Winspace gör bra grejer enligt hörsägen. Har själv byggt två Farsports hjul som är både lätta och snabba. Har kört topphjul som Roval CLX 50, Reynolds och Mavic motsvarigheter och du får väldigt mycket för pengarna med t.ex. Farsports.
  4. Ny ram. Förr eller senare bli ju ramen din flaskhals. Du kan gradvis bygga på allt trevligare komponenter men i slutänden är det denna som kommer "hålla dig tillbaka" om du vill få bättre kraftöverföring och en roligare cykel. Så på sikt, om det är motiverat är det en ny ram som är bästa investeringen. Om du skulle komma till den punkten kan du flytta över de komponenter du investerat i. Tänker främst på däck och hjul.
Det viktigaste är förstås att hitta en bra rutin så du kommer ut och cyklar, tipset med barnkärra bakom lät ju inte helt dumt. Fokusera hellre på bekväma mil så du tycker det känns kul att cykla :)
Tack! Slutade med att jag köpte GP5K till slut. Visst var de dubbelt så dyra men förhoppningsvis håller de några år och då spelar det ingen roll:)

Om du bara cyklat 12 mil på 1 år kanske du skall vänta med att montera de nya däcken tills du börjar få lite mil, typ 100 eller mer i benen och kan uppskatta uppgraderingen?
GP5000 mfl moderna landsvägsdäck är kända att åldras snabbt från och med de monteras. Redan efter några veckor syns sprickor i gummit och efter 1 år är kurvgreppet klart sämre. Efter 2 år är de mindre bra.

Bilden nedan är av mitt GP5000 efter mindre än 2 år ?. Bytte däcket efter att bilden togs. Attans vilken skillnad det blev.

_NIK3388.jpg

GP5000 mfl moderna landsvägsdäck är kända att åldras snabbt från och med de monteras.
??
Hur kan gummit veta att det är monterat på ett hjul eller ej och att det då skall få helt andra egenskaper?
Är det inte snarare så att gummi åldras snabbare om det utsätts för värme, uv-ljus och ozon?
Bäst för däcken borde alltså vara att förvara cykeln mörkt och svalt, när den inte används.

Bilden nedan är av mitt GP5000 efter mindre än 2 år ?. Bytte däcket efter att bilden togs. Attans vilken skillnad det blev.

Visa bilaga 569344
Det där ser riktigt otrevligt ut. Men hur har du förvarat din cykel? Eller kan det vara ngn sorts tillverkningsfel?
Oavsett det har jag tre år gamla GP5000 på ett av mina hjul, som tyvärr har förvarats i en varm lägenhet, utan att se ut så där.

@ejma Har du cykeln väldigt varmt och/eller soligt? Tvättar cykeln inkl däck med något annat än vatten? Aldrig sett någon sån extrem sprickbildning och här på ett kvalitetsdäck som GP5000. (Jo kanske på nån cykel som stått utan luft i 10 år typ.) Helt klart reklamation om du inte gjort något konstigt.

Hur kan gummit veta att det är monterat på ett hjul eller ej och att det då skall få helt andra egenskaper?
Är det inte snarare så att gummi åldras snabbare om det utsätts för värme, uv-ljus och ozon?
Cykeln står i ett kallförråd när den inte används, dvs varken solljus eller hög värme. Tvättas med vatten och ibland en skvätt diskmedel. Bilden är av ett framdäck som rullat +15 000 km, men det är inte slitaget som är problemet utan åldrandet.

Tydligt är att gummit i många däck är inte speciellt elastiskt och spricker pga däcket töjs av lufttrycket. Är inne på GP5000 tl nr 5 och 6 och det är inte ett enstaka exemplar som har problem. Har haft haft olika årgångar och alla har visat samma tendenser.

Finns ganska många trådar i forumet där däck av olika fabrikat har extrema sprickbildningar.

Intressant! Fortfarande förundrad. Under 35 års cykling har mina däck aldrig sätt ut i närheten av sådär. Diskmedel använder jag dock inte, bara såpavatten.

Mitt (icke-TL) GP5000 som jag har i bak slits normalt och har inga sprickbildningar efter två år. Jag kör främst MTB så är väl bara uppe i ~1000-2000 km på det däcket.

Jag kör med ~80 psi, vad har du för tryck @ejma ?

Jag har beställt dessa. Men det jag inte förstå är ifall de har samma funktion kcb att det bara är färgen som är skillnaden?

Läste något forum där någon hävdade att dessa är "mindre" punktionsfria?

Tillbaka
Topp