Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> böjbara skärbrädor från ikea som lapp???
Beror på hur tunna de är. Sist jag kollade tyckte jag de var för tjocka och tunga. COOP hade en tunnare variant i olika fina färger. De håller inte för evigt men de är billiga.
Problemet med Ikeabrädan tycker jag är att den är relativt tung. Det blev rätt skrangligt på mina långa biltemastänkor men det kanske är bättre om man köper dyra SKS?
Har gjort min i gaffa och armerat med mjölkkartong, tycker det blir lagom styvt.
Fördelen med att göra den flexibel är ju att den kan gå ända ner till marken och att den flyttar på sig om man kör genom en snövall eller dylikt.
Tille skrev:
> Mina också då...
>
>
>
>
Tilles skärmförlängda och kompislappade bakstänka är den enda som får godtjänt i tråden :-) T
Jag har också använt Ikeas mjuka skärbräda. Innan det försökte jag med att klippa ut ego- och kompislapp av 2 mm gummiduk från Biltema. Den var dock för mjuk och vek sig för mycket bakåt av fartvinden.
Jag vet inte om det syns så tydligt på bilden nedan, men jag har format egolappen lite som stänkskärmen. Innan (när den var platt) stänkte det ut lite vatten åt sidorna och på skorna om man åkte snabbt och i mycket vatten. Jag formade egolappen genom att värma den i ca 80 gradigt vatten och sen låta den kylas av nerstoppad i ett glas. Då håller den formen bra även om den böjs.
Det blir lite skrammel med skärmarna (SKS) om man kör i mycket stök, men helt ok för pendling.
Ville skrev:
> är det bara jag som byggt av ett gammalt
> cykeldäck?
>
>
> dock bara egolapp. kompisar har jag inga...
Nopp, jag har en sådan egolapp. Min gamla kompislapp var av ett gammalt däck med, ligger bredvid cykeln på bilden här ovanför.
Mina SKS-skärmar gick sönder i infästningarna, när jag hade PET-flaske-kompisförlängare. Det blev väl för styvt och tungt. Efter det provade jag med dubbelgaffa, vilket funkade bra. Kanske skulle armerat den, eller fällt in lattor av mjölkpaket :). Just nu har jag inga skärmar alls.
Ville skrev:
> är det bara jag som byggt av ett gammalt
> cykeldäck?
>
>
> dock bara egolapp. kompisar har jag inga...
Nä då, jag har också ett. Värdelöst dock, men så är det ju en gammal uppfläkt tub - och det med tub det vet ju alla hur det är.
Jag har inga, och kommer heller inte få några, kompisar. Däremot låter jag jackan min agera egolapp:
Har ju min pendlare även i skogen, så alla skärmlösningar jag provat har antingen vibrerat sönder eller gått av när man kört omkull. Och de som varit någorlunda rent mekaniskt bra har inte fungerat ihop med 2.3"-sulor. Har tom haft ett par stänkor som blivit spröda av kylan och gått sönder för det.
Jag hade en men den avlägsnades efter två konstiga incidenter med folk som bestämde sig för att smyga upp och ligga på rulle, varav en nästan dönade in i mig vid ett rödljus. Igår lyckades jag dessutom sparka sönder min egolapp så nu är cykeln helt fri från skärbrädor, men den får jag se till att ersätta omgående.
Lovade barnen att cykla till lekplatsen Plikta (12-13km) isf att ta buss när vädret blir varmare, så det kändes som det var dags för bättre stänkskydd.
Här bjuds på Jula svart "silvertejp" + Jula dörrmatta för 19:- i skön förening....
Det är tejpat en bit ner för annars lyfter stänkorna i fartvinden.
Skall bli kul att prova hur de skyddar cykelvagnen från smuts-sprut.
Misärpendlaren skrev:
> Märkligt vad många kompislappar man ser här,
> men väldigt få ute på gatorna.