Folksam försäkring

Vertigo

Aktiv medlem
Folksam försäkring
Hej!
Är det nån som vet hur Folksam fungerar när man ska få 85% av cykelnsvärde om det gäller kvitto eller marknadsvärde?
Tyvärr så har dom stängt nu men om nån annan kanske haft med dom att göra.

Folksam försäkring
Också intresserad bytte till folksam för ett halvår sen. Kollade då och det var ok minns jag men kommer inte ihåg detaljerna nu:)

Folksam försäkring
IMG_0254.JPG

Folksam försäkring
Jag skulle vilja skriva att du ska be folksam trycka upp sina cykelförsäkringar i röven, men det hade varit lite pubertalt.

Därför skriver jag så här, ring och prata med dem om vad som gäller DIN försäkring, berätta vad dina cyklar är värda och fråga även vad som behövs för att "85%-försäkringen" skall gälla. Fråga även vad som gäller vid utlandssemester med cykeln. Få allt detta konfirmerat och skickat till dig, lägg det bland dina försäkringspapper och spara det utifall något händer:)

Mvh

Folksam försäkring
Har redan pratat med dom och skulle få 85% av cykelns värde minus självrisk så klart, men det är lång hanteringstid just nu och glömde fråga om det gäller kvittot eller marknadsvärde.
Tack för alla svar :)

Folksam försäkring
På Moderna har jag fått i förhållande till återanskaffningvärde. Utgå från det om det är till din fördel, annars försök med kvitto.

Folksam försäkring
AlfaAlfa sa:
Jag skulle vilja skriva att du ska be folksam trycka upp sina cykelförsäkringar i röven, men det hade varit lite pubertalt.

Därför skriver jag så här, ring och prata med dem om vad som gäller DIN försäkring, berätta vad dina cyklar är värda och fråga även vad som behövs för att "85%-försäkringen" skall gälla. Fråga även vad som gäller vid utlandssemester med cykeln. Få allt detta konfirmerat och skickat till dig, lägg det bland dina försäkringspapper och spara det utifall något händer:)

Mvh

+1
Tidigare har Folksam haft ett maxvärde för cykel på 20.000:- om skada/stöld sker utanför hemmet.
Det är nog många som har cyklar som är värda mer än så.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/guide-for-cyklister/ratt-forsakring-for-cykeln

Folksam försäkring
Har upp till 80000:- på min försäkring.
Varför jag frågar är för att min cykel köptes på rea och finns inte till det priset längre, min lbs har sakt att cykeln borde bytas ut men jag har inte köpt cykeln där denna gång tyvärr nog.
Har skickat in kvitto plus ett utlåtande från min lbs.

Folksam försäkring
nypan sa:
AlfaAlfa sa:

Mvh

+1
Tidigare har Folksam haft ett maxvärde för cykel på 20.000:- om skada/stöld sker utanför hemmet.
Det är nog många som har cyklar som är värda mer än så.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/guide-for-cyklister/ratt-forsakring-for-cykeln

Pratade med dem så sent som i förrgår för att få bekräftat det jag fick veta när jag tecknade försäkring för 2,5 år sen (blev ju osäker när man nyligen läst här hur de inte täckte så mycket). 20000 kr vid stöld ja. 80000kr vid skada. Självklart handlar det då om deras stora hemförsäkring som har utökad drulle

Vertigo sa:
Har upp till 80000:- på min försäkring.
Varför jag frågar är för att min cykel köptes på rea och finns inte till det priset längre, min lbs har sakt att cykeln borde bytas ut men jag har inte köpt cykeln där denna gång tyvärr nog.
Har skickat in kvitto plus ett utlåtande från min lbs.

Det intressanta är ju inte vad du köpt den för utan vad det kostar dig att skaffa en ny. Vad skulle du göra om du fått dem av låt oss säga dina föräldrar? Som någon redan sagt, att få den värderad i butik, vad det skulle kosta att köpa lika eller likvärdig är det som funkat bäst för vänner till mig som varit i samma situation. Brukar gå att göra efter skada om man har en allmän försäkring. Har man en specefik för cykel kan det ju vara bra att ha den innan

Senast ändrad:
Folksam försäkring
När man ser den där tabellen känns det än mer meningslöst att ens anmäla en skada för cykeln. Eller nåt annat heller, för den delen. Hade det inte varit för ansvarsdelen av försäkringen hade det varit lika bra att vara utan.

Folksam försäkring
Deprimerande avskrivningsplan....
När det gäller "maxbelopp", är det annorlunda ('lösöre' ?) om cykeln stjäls " i hemmet", t ex inbrott i låst garage (eller kanske om man har den helt inomhus, t ex sovrummet)?

Folksam försäkring
Nu har allt löst sig till slut.
Vad som gällde är 85% av marknadsvärde där Folksam letar upp den billigaste cykeln dom hittar eller ramkit om det lönar sig för dom, godtog inte första budet utan vi förhandlade tills jag var nöjd med beslutet.
Sen gick det fort med utbetalningen.

Tillbaka
Topp