För kort bromsvajerhölje

pontif

Ny medlem
För kort bromsvajerhölje
Jag har flyttat på det mesta på min CX idag, bland annat så flyttade jag fram bromshandtagen av typ Shimano 105. I och med att jag har CX-bromshandtag (eller vad det nu kallas, bromshandtag både i bocken och uppe på styret) så var det tidigare inget slack på höljet mellan de två handtagen, så detta har nu blivit för kort för att kunna följa styret. Går det att förlänga detta på något vis?

Jag skulle uppskattningsvis behöva någon centimeter extra. Höljet försvinner ju bara in i bromshandtagen, vari det finns en himla massa skruvar att skruva på. Jag tänkte att det vore bra att fråga runt lite om det går att justera höljet genom att mecka med handtaget innan jag började skruva på dessa.

Alternativet tycks vara att flytta ut bromshandtagen uppe på styret någon centimeter, jag vet inte ens om detta vore en försämring.

MVH /// Pontus

För kort bromsvajerhölje
Du får nog köpa en lite nytt hölje att byta till hos din LBS. Det kan inte kosta många kronor. Nackdelen är förstås att du får dra ur hela vajern och dra om den men det är ju ingen jätteoperation om du är bekväm med att ställa in bromsarna.

Om extrahandtagen går att flytta utåt (bort från styrstammen) den centimeter som fattas så kanske det räcker. Eller så flyttar du lite på båda bromshandtagen (extra och ordinarie).

För kort bromsvajerhölje
Den stora nackdelen med att köpa nytt hölje är att det i så fall skulle få vänta tills imorgon kl. 10 :) Jag flyttade hur som helst ut extrahandtagen, och det känns iaf i köket som en ren förbättring. Skall ut och prova på vägen nu.
Tyvärr innebar det att extrastyresfästet hamnade där handtaget smalnar av, så det ser inte alls posh ut :) Det blev inte bättre av att jag inte lyckades få styrbandet att överlappa hela vägen. Ok, det syns inte att det är ett litet hål under bromshandtaget, men det är där! Det verkar dock som att styrbandet varit vitt en gång i tiden, och inte brunt som det är nu, så det måste nog ändå bytas omgående.

Nu skall vi ut och provköra!

Tillbaka
Topp