För kort gaffelrör(lösning)

Jag svarvade en förlängare med presspassning som jag kylde och sen stoppade i. Satte även 3st skruv radiellt som extra säkring. Ingen fingaffel, en Reba som sitter på en extracykel som står i garaget.

jobbar du som licenssvetsare så vist går de svetsa på en rörbit annars hade ja inte gett mej på o testa helre hade ja monterat den som storfiskarn länka till ist mycke mindre bekymmer

Och till vilken cykel? Skulle ogärna ha det på en endurocykel som ska gå hårt i stök. Cykla till Ica lär den överleva om man inte är riktigt dålig på att svetsa.

Nåt sånt här kanske?

http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=12931453#p18426885

Att svetsa ihop två tunnväggiga rör, få det att bli rakt och genomsvetsat är... inget konstigt. Svetsen brukar bli starkare och brotten sker oftast i det ordinarie materialet, ganska nära svetsfogen, pga temperaturpåverkan och spänningar.

Problemet är att det sannolikt inte finns plats för material "utanpå".

Rör i rör som länken visar ger möjlighet att svetsa två mer ordentliga fogar som fyller. Eller bara pressa. Många axel-lösningar klarar sig med pressning och ett kilspår för säkerhet.

Det måste bli spikrakt för styrlagrets skull.

Med tanken på att konsekvenserna vid ett brott blir allvarliga skulle jag endast låta en yrkeshen svetsa. En firma som svetsar axlar; typ kardanaxlar eller propelleraxlar känns idealiskt. Alternativt licenssvetsare som gör trycktankar och sånt.

/ingenjören

Kom själv över en begagnad gaffel för några år sen där gaffelröret var för kort för att fungera med min ram.
Är inte jättevass på att svetsa själv, men bad killarna på mekverkstaden på mitt dåvarande jobb hjälpa mig. De svetsade dit en skarvbit med ett smalare rör inuti skarven för att få det rakt, har kört på hårt med den gaffeln i säkert 4-5 år och den håller än idag!

Varför svetsa? Du riskerar spänningar och sprödhetsbrott om du inte tänkte baka resten av gaffeln i värmeugn för att utjämna spänningarna och dessutom så måste du slipa.

Jag hade faktiskt kört på rör i rör och hårdlöd skiten med aluminiumlod (om gaffelröret är av aluminium). Då kan du skryta med att du har en "muffadgaffel".

Kolla ifall du känner någon med hårdlödutrustning, eller betala någon för jobbet.

Verkstan håller på med det nu, skulle bli lite genombränning på insidan men det är inget som inte går o fila bort. Har tänkt slipa på utsidan med slippapper, jag tror att det kommer att fungera bra.

tomcaten sa:
Verkstan håller på med det nu, skulle bli lite genombränning på insidan men det är inget som inte går o fila bort. Har tänkt slipa på utsidan med slippapper, jag tror att det kommer att fungera bra.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för gaffel.

När jag har förlängt gaffelrör har jag låtit svarva en bit som passar med presspassning i det för korta röret. Gängrna för topcapen har jag lagt in i samma bit. Jag och och andra sidan endast förlängt i de fall då det fattats max halva styrstammens bygghöjd ungefär.

Senast ändrad:
Sitter med ett för kort gaffelrör och söker någon, firma eller enskild, som kan göra en bra förlängning. Aluminiumsvetsning. Har inner och ytterrör till förlängning. Hur gör man med starnuten?

Starnuten kan du trycka igen om styrröret inte smalnar av nedtil. Det brukar inte heller vara något större problem att dra ut dem baklänges. Räkna dock med att den blir förstörd.

Tillbaka
Topp