För mycket fett i body?

JockeS

Aktiv medlem
För mycket fett i body?
Fick hem mitt nya hjulpar, Fulcrum Red Power HP 27,5, som jag köpt via Wiggle.

Allt bra så här långt. Men jag tycker bodyn är extremt tyst. Lite för tyst för att jag ska känna att allt är 100%.
Enligt filmer på youtube så är det ett ganska starkt ljud från bodyn, som jag är van vid.
Men mitt bakhjul är helt knäpptyst.

Exempel på exakt likadana hjul hur dom ska låta.

Och hur mitt låter: (notera att hjulen sitter på cykeln nu och ljudet är nästan ännu mindre efter 10 km körning)

Så är det för mycket fett i bodyn så jag bara bör ta av och rensa ur?

Senast ändrad:
För mycket fett i body?
För lite fett i bodyn, lät INTE bra:

image.jpeg

image.jpeg

För mycket fett i body?
Har ett par Fulcrum LVG-hjul. De var knäpptysta i ca 50 mil. Nu börjar det ticka som det ska så det är nog helt normalt. Som sagt, värre med en fettlös body!

För mycket fett i body?
Asså som jag förstått de hela så brukar de från fabrik spruta i en massa fett överallt där det sitter ett kullager. Felet med detta är att man inte får full funktion på själva lagret. Finns det för mycket fett så "glider" kulorna istället för att "rulla" inget konstigt men man förlorar en del effekt. :)

För mycket fett i body?
Var försiktig med trampvåldet bara om du kör i kyla medan det fortfarande är tyst och välfettat, frihjulet skippar gärna över innan du har cyklat bort fettet ur klackarna, om fettet är segt vilket det ju blir när det närmar sig nollgradigt.

Håller annars med om att det börjar väsnas alltmer med tiden. Trodde till min glädje att jag fått Pro2 Trials att vara nästan diskret efter infettning sist, och det var det i hela 4-5 turer sedan surrade det lika öronbedövande som vanligt igen.

För mycket fett i body?
Jo, jag har lika hjul fast 29". De låter mera efter ett tag, så det är lugnt!
Fettade in mina lvg hjul, som också är Fulcum, å de var tysta ett tag, men nu låter de rejält igen! :-)

Frid!

Tillbaka
Topp