Förbannade pollen allergi!!!

mrjim

Ny medlem
Nog märks det att våren är här. Pollen precis överallt!!! Kan knappt gå ut utan att bli tung andad, snoret rinner, ögonen kliar och halsen lika så...
Nu låter jag riktigt bitter men va tusan har ju en ny cykel som väntar på sin första tur på stigarna...å "husse" får sitta inomhus ?
Nån som känner igen sig kanske?

Jo, det där känner jag av ibland, men bara vissa år, nu är det rätt ok faktiskt. Provat Kestine? Det har hjälpt mig iaf, problemen försvinner inte helt, men det blir mycket bättre.

Mvh Ulf S.

För mig är det luftrören som är problemet. Det kittlar, svider och känns tungt. Ögonen och näsan är i det närmaste opåverkade. Men jag vaknade av att det värkte i luftvägarna i natt.

Kraftig allergi just nu, men konstigt nog försvinner det under tiden jag cyklar. Vet inte om det är adrenalin eller något annat som håller tillbaka reaktionen på cykeln. Men däremot får jag lida kraftigt efteråt... Konstant nysande, snorande och kraftigt kliande ögon. Glasögon är ett måste, liksom att duscha så snabbt som möjligt efteråt.

Börja ta medicin i tid. Aerius ska tas ett par tre månader i förväg. Mekanismen är, förenklat, att cellväggarna på de självmordsbombarceller som offrar sig för att slå ut allergenet, förstärks så de inte går sönder och histaminerna stannar där de är.
Jag tar varje dag året runt, annars skulle jag knappt ta mig upp ur sängen.

Hade riktigt stora problem med pollenallergi fram till för ett par år sedan. Provade då homeopati efter rek från en bekant vars son hade stora problem. Kändes inte som det blev bättre under behandlingen men faktum är att efter behandlingen har jag haft betydligt mindre problem än tidigare. Inte problemfri men betydligt bättre än före behandlingen.
Kör nu med ögondroppar och nässpray och klar mig skapligt på det.

Lösningen för mig var hyposensibilisering.
30 år senare funkar det fortfarande
Dock behöver jag komplettera med de vanliga receptfria läkemedel under säsongen, men det är en baggis jämfört med hur jag mådde innan.

Pfaff sa:
Dock behöver jag komplettera med de vanliga receptfria läkemedel under säsongen, men det är en baggis jämfört med hur jag mådde innan.

Vad är hyposensibilisering? ?

Mmm, evil pollen.

blogger-image-729999608.jpg

mrjim sa:
Pfaff sa:

Vad är hyposensibilisering? ?

Enkel förklaring: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Specifik_immunterapi

Behandlingen pågår under relativt lång tid, till en början 1-2 ggr/vecka, senare med längre mellanrum vill jag minnas.

mrjim sa:
Vad innebär homeopati?

Det är väl ungefär som hypersensibilisering (sök så hittar du säkert) jag har provat det oxå. Funkade skapligt men var meckigt efter som man ska göra det inför varje säsong. På den tiden fick jag kortisonspruta (depomedrol) inför pollensäsongen men när dom slutade ge den provade jag homeopati.

mrjim sa:
Vad innebär homeopati?

Det innebär att man säljer vatten till en godtrogen individ och på så sätt gör vinning på att människor går att lura. Det är ungefär som vilken annan typ av bedragare som helst, men det kan nog vara så att bedragaren i de flesta fallen själv inte förstår att hen är en bedragare utan även denne är bedragen av någon högre upp i näringskedjan. Stora likheter med religion och annan tro på trolleri.

Jag hade problem med mina luftrör vid min pollenallergi,
Tills jag provade acupunktur,funkade klockrent,
Nu har det gått 8år sedan jag behövde allergimedicin.

Har kört Aerius dagligen ett par år nu, men denna vår verkar det inte hjälpa... Ingen rinnande näsa och nysningar, men jag torrhostar, har ont i halsen och är allmänt skitatrött. Ska testa att cykla långt på söndag vilket ska bli intressant.

Måste vara helt sjuka halter av björken nu?. Vart helt väck senaste veckan ju. Öser på med medicin till max men gör inte mycket skillnad. Tror det gäller att börja med medicinen i god tid typ ett par månader innan som sagt. En vän testade det i år och känner inte av pollen alls denna säsong.

AndreasVH sa:
Har kört Aerius dagligen ett par år nu, men denna vår verkar det inte hjälpa... Ingen rinnande näsa och nysningar, men jag torrhostar, har ont i halsen och är allmänt skitatrött. Ska testa att cykla långt på söndag vilket ska bli intressant.

Samma för mig, Aerius har funkat skitbra tidigare år, inte i år. Misstänker att det är ordentligt höga halter björkpollen just nu

Det är sjukt här med.
Varit och fiskat med en vän och hennes son ett par dagar.
Korta turer på cykel som lett till igensvullna ögon.
Hade jätteproblem att ens ta mig hem.
Jävla satans pollenhelvete.
Ändå längtar man alltid till våren.... :)

Testa att inte ha pollenallergi men bo högst upp i ett hyres Hus och är förbjuden att öppna fönster.

Varmt är ju bara förnamnet!

Kortisontabletter och antihistamin är det enda som fungerat för mig. 2 piller i fyra dagar, sen klarat jag nästan hela sommaren. Iofs gräs som är min nemesis, och den säsongen har inte riktigt kommit igång här i Umeå än.

TBone sa:
mrjim sa:
Vad innebär homeopati?

Det innebär att man säljer vatten till en godtrogen individ och på så sätt gör vinning på att människor går att lura. Det är ungefär som vilken annan typ av bedragare som helst, men det kan nog vara så att bedragaren i de flesta fallen själv inte förstår att hen är en bedragare utan även denne är bedragen av någon högre upp i näringskedjan. Stora likheter med religion och annan tro på trolleri.

+1000

Desloratadine Teva, tydligen samma som Aerius fast billigare då.
De funkar bra men istället för röd varningstriangel som man förr hade på askarna borde man sätta en varningstriangel med en sur gubbe i.
Tabletterna går på mitt humör, detta fenomen är tydligen inte helt ovanligt när jag frågar runt.

Då har jag precis genomlidit perioden med al och hasselpollen. Med en dags uppehåll kommer nu björken med sina första fjärrtransporterade pollen till Skåne. Gu vad härligt. Men jag har hamstrat både spray och tabletter för detta.

Desloratadine Teva, tydligen samma som Aerius fast billigare då.
De funkar bra men istället för röd varningstriangel som man förr hade på askarna borde man sätta en varningstriangel med en sur gubbe i.
Tabletterna går på mitt humör, detta fenomen är tydligen inte helt ovanligt när jag frågar runt.

Samma här!
Är normalt sett en ganska så humörstabil person, men jäklar vilken svacka man går in i med de där tabletterna..
Pratade med Vårdcentralen om detta, men de hade inga direkta tips annat än att ”testa runt lite med andra receptfria mediciner”.

Samma här!
Är normalt sett en ganska så humörstabil person, men jäklar vilken svacka man går in i med de där tabletterna..
Pratade med Vårdcentralen om detta, men de hade inga direkta tips annat än att ”testa runt lite med andra receptfria mediciner”.

Tyvärr är det också vad man får göra, jag själv har nog provat alla receptfria man kan komma åt men har antingen blivit grinig, sovit dåligt eller blivit onormalt trött av de flesta.

Aerius/desloratadin är det som fungerar absolut bäst för mig och resulterar i obefintliga biverkningar för mig personligen medan jag har bekanta som endast kan ta typ Clarityn (loraradin) för att de får biverkningar av desloratadin.
Så det verkar vara högst individuellt det där.

Nån som provat andningsmask vid cykling mot pollen och har något att rekommendera? Tänkte försöka vara ute i god tid och beställa i så fall..

Tillbaka
Topp