Förbudsskyltar på Fornstigen

VättleBökaren sa:
Och nej, en minoritet skall inte få bestämma om du frågar mig. Jag önskar verkligen vi hade direktdemokrati i detta landet så vi kunde omrösta om allt som en kontinuerlig process. Då kunde vi helt enkelt frågat ALLA i landet vad dom tycker om cykling i naturen och huruvida elcyklar skall tillåtas och vart dom skall vara tillåtna.
Jag är väldigt säker på att en överväldigande majoritet är för cykling i skogen och för att elcyklar skall klassificeras som helt vanliga cyklar och därför ha samma rättigheter och skyldigheter som vanliga cyklar.
Jag är väldigt säker på att en överväldigande majoritet öht inte bryr sig om cykling i skogen. Men om en majoritet nu anser att elcyklar skulle vara tillåtna, var skall gränsen gå? Vid 250 watt? Varför inte 1000 watt som det då och då kommer in folk på forumet och frågar hur de kan trimma? Varför inte vanliga motorcyklar? Väldigt många har fyrhjulingar idag, varför ska inte de få köra i skogen? Vi röstar, vetja!
Direktdemokrati är bra i vissa frågor, däremot kan det vara väldigt farligt för mänskliga rättigheter, t.ex. den privata äganderätten.

Du talar väldigt varmt om allemansrätten. Du är medveten om att det är en sedvanerätt som kommer från den tid då det knappt fanns vägar i landet, och enda sättet att ta sig fram mellan olika byar och landsdelar var att nyttja stigar i skogen? Utifrån det perspektivet finns det egentligen ingen anledning att ha nån allemansrätt idag. Därför är det nåt vi ska vara rädda om. Tyvärr är tendensen idag att alltfler inte nöjer sig med vad vi har, utan tänjer på gränserna för allemansrätten. Elmtb är ett exempel, organiserad gruppcykling (speciellt mot betalning) ett annat. Det finns fler. Redan idag börjar markägare reagera mot detta, och missbrukas allemansrätten för mycket är risken att inskränkningar kommer. Du som säger dig värna så mycket om allemansrätten borde tänka på det.

Senast ändrad:
"Begreppet allemansrätt etablerades dock inte förrän i början på 1940-talet. Det var i samband med 1940 års Fritidsutredning, som bl.a. syftade till att bereda tätorternas befolkning bättre möjligheter att komma ut i naturen."

Problemet med direktdemokrati är att så många är idioter. Och till råga på det allt för oftast väldigt dåligt pålästa.

Jag är så gammal att jag kan förstå att det KAN vara ett irritationsmoment med massa stigcyklister på Fornstigen.

Bitvis är det ganska sönderkört och en del cyklister bär sig illa åt. Visar ingen hänsyn.

Vem straffas? Jo alla.

Kan vi inte skifta hembygdsförenings fokus och få dem att gälla över att halva* Lovön grävs upp för förbifarten och all dess supportinfrastruktur?

typiskt stockholmare att inte hålla sams, här i norrköping lyfter vandrarna på hatten och ler när jag stravahetsar förbi ;)

det är väl bara bli medlem: http://www.lovohembygd.com/?page_id=93
sen arrangerar ni "historiecyklingar" som "visar viktiga delar Lovös historia, från de första bosättningarna över fattigsverige till det moderna jordbrukslandskapet".

Att hembygdsförening har gamla ledamöter. Det hör till, de vill bevara det gamla. Inget konstigt. Det ingår i konceptet.
Det förstår nog de som läser deras kommunikation.

Men, nu bara måste jag, vi har inte demokrati i vår västvärld, eller ens Sverige.
Vi har aristokrati, inte den ärvda, eller den uppnådd genom krig, utan den valda, vi väljer våra aristokrater, som får frikort att göra som de vill. Det finns inga följder för dem, hur fel de än gör. Det är aristokrati.
I en demokrati finns det följder för usla beslut.

Jag har mailat Örjan Hallnäs, på länsstyrelsen, och Mats Larshagen, på statens fastighetsverk, om skyltarna. De lär ju vara på semester precis som vi andra, så kan nog dröja med svar.

Vi, Stockholms stigcyklister och Cykelfrämjandet, har ju haft goda kontakter och möten med både statens fastighetsverk och länsstyrelsen om Lovön och Fornstigen. Mer information ska upp på vår hemsida så fort som möjligt.

ooms sa:
Jag är väldigt säker på att en överväldigande majoritet öht inte bryr sig om cykling i skogen. Men om en majoritet nu anser att elcyklar skulle vara tillåtna, var skall gränsen gå? Vid 250 watt? Varför inte 1000 watt som det då och då kommer in folk på forumet och frågar hur de kan trimma? Varför inte vanliga motorcyklar? Väldigt många har fyrhjulingar idag, varför ska inte de få köra i skogen? Vi röstar, vetja!
Direktdemokrati är bra i vissa frågor, däremot kan det vara väldigt farligt för mänskliga rättigheter, t.ex. den privata äganderätten.
Det är en fråga inte jag kan svara på, vart gränsen skall gå det vill säga. Det är något som vi antingen för rösta om. Grejen med direktdemokrati är att det brukar komma upp en väldans massa argument för och emot innan en sådan omröstning faller. Det brukar bli uppmärksammat helt enkelt om det handlar om något som berör väldigt många.

Vad som är farligt och inte är irrelevant för direktdemokratin, det är upp till eldsjälarna att faktiskt föra sina argument sakligt och genom sin saklighet övertyga dem som skulle rösta "farligt" att inte göra det.
Själv skulle jag mer än gärna se lite annorlunda regler när det kommer till naturen. Bland annat att överutnyttjade områden skall få en chans att vila tillfälligt och att man inte får lämna spår efter sig i naturen om det inte handlar om nödsituationer (dvs brandkår som bekämpar bränder) eller praktisk naturvård (tex bränna bort underväxt) och såklart skogsbruk där det handlar om privatägd mark.
Men även där, vid skogsbruk alltså, så tycker jag att det skall visas hänsyn och inte köras skogsmaskiner hur som helst, vart som helst. Det skall läggas förstärkningar vid sankmarker som ett exempel. Allt för att minska att man lämnar onödiga spår efter sin framfart i naturen.

Jag skulle inte ha något emot att tillåta fyrhjulingar i skogen under förutsättningen att det görs på rätt sätt. När jag ser brandkåren köra sina terrängfordon i skogen så lämnar dom minimalt med spår efter sig. Dom VÄRNAR om naturen utefter förutsättningarna dom har och jag är grymt imponerad av deras skicklighet.
De enda gånger jag ser brandkåren ute i skogen är ju också när det har varit torka en längre tid. Dvs, det blir lite som motsatsen till eldningsförbud, det måste vara torrt i skog och mark för att få, i rekreationella syften, köra fyrhjuling på allmän plats och det får inte handla om upprepade körningar på ett och samma ställe.

Jag har inget emot att man öppnar och stänger en stig utifrån dess nuvarande status. Att man anlägger alternativa stigar bredvid som upplevt mindre slitage.

ooms sa:
Du talar väldigt varmt om allemansrätten. Du är medveten om att det är en sedvanerätt som kommer från den tid då det knappt fanns vägar i landet, och enda sättet att ta sig fram mellan olika byar och landsdelar var att nyttja stigar i skogen?
Allemansrätten står skriven i grundlagen. ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”

ooms sa:
Utifrån det perspektivet finns det egentligen ingen anledning att ha nån allemansrätt idag. Därför är det nåt vi ska vara rädda om. Tyvärr är tendensen idag att alltfler inte nöjer sig med vad vi har, utan tänjer på gränserna för allemansrätten. Elmtb är ett exempel, organiserad gruppcykling (speciellt mot betalning) ett annat. Det finns fler. Redan idag börjar markägare reagera mot detta, och missbrukas allemansrätten för mycket är risken att inskränkningar kommer. Du som säger dig värna så mycket om allemansrätten borde tänka på det.
Vissa markägare som vill nyttja sin mark helt privat och därmed inskränka på Allemansrätten är väl det perspektivet du talar om?

Elmtb är en cykel precis lika mycket som en rullstol eller permobil med motor är ett hjälpmedel.

Du kanske noterat att jag själv cyklar EMTB och anledningen är rätt så enkel. Jag behövde ett smidigt transportmedel som inte kostade så mycket för att spara in på restiden till arbetet. Jag hade likaväl kunnat köpt mig en bil eller motorcykel men jag gillar cyklar. Att jag inte kör bil innebär alltså att jag sparar på naturen och är klimatsmart.
När det då kommer till cykling i skogen (i mitt fall alltså) så handlar det inte om EMTB kontra MTB utan om vilken av mina cyklar som är bäst utrustad för tillfället. Jag har inte råd att köpa en till lika välutrustad cykel i dagsläget så därför nyttjar jag min EMTB.

Och utifrån mina egna erfarenheter så lämnar jag precis lika lite spår efter mig i naturen med min EMTB som jag gör med mina andra cyklar.
Jag skulle föredra att inte köra min EMTB dock för den har begränsad nyttjandetid som gör att jag måste vända hem för laddning.
Så att jag skulle välja annat än EMTB har helt enkelt att göra med att jag tycker det blir opraktiskt om jag vill vara ute hela dagen. Rent slitagemässigt sett är det ingen skillnad. Som att vandra i skogen.

Jag vet att det finns dom som inte lever efter samma etik som jag som cyklar med (eller utan för den delen) EMTB på ett sätt som förstör skogen. Straffa dom, straffa inte människor som faktiskt bryr sig och värnar om allemansrätten!

Vad det gäller organiserad verksamhet i skogen så gäller samma regler som för alla andra. Summeringen "Inte störa, inte förstöra" är perfekt.
Om fyra familjer går ut till en sjö i naturen och sätter upp tält och grillar på en anvisad grillplats så ser jag inga som helst problem med det. Så länge dom inte lämnar spår efter sig mer än lite tillplattat gräs och att marken blir lite friare från fallna pinnar och träd.

Vad för skillnad gör då gruppcykling mot exemplet med familjen som tältar? Så länge dom inte lämnar spår efter sin framfart... och då menar jag verkligen spår, inte ett däckavtryck i lera, utan permanenta spår som gräver ur marken precis som en skogsmaskin... så anser jag att det är exakt noll skillnad i praktiken. Det som skiljer sig åt är att familjen luktar eldstad medans cyklisterna luktar svett.

Allemansrätten är ingen självklarhet om man missbrukar den. Men så är det med allt, alla borde få plats. Respekt och hänsyn men bra kommunikation är grunden i alla rättigheter,

VättleBökaren sa:
ooms sa:
Det är en fråga inte jag kan svara på, vart gränsen skall gå det vill säga. Det är något som vi antingen för rösta om. Grejen med direktdemokrati är att det brukar komma upp en väldans massa argument för och emot innan en sådan omröstning faller. Det brukar bli uppmärksammat helt enkelt om det handlar om något som berör väldigt många.

Vad som är farligt och inte är irrelevant för direktdemokratin, det är upp till eldsjälarna att faktiskt föra sina argument sakligt och genom sin saklighet övertyga dem som skulle rösta "farligt" att inte göra det.
Själv skulle jag mer än gärna se lite annorlunda regler när det kommer till naturen. Bland annat att överutnyttjade områden skall få en chans att vila tillfälligt och att man inte får lämna spår efter sig i naturen om det inte handlar om nödsituationer (dvs brandkår som bekämpar bränder) eller praktisk naturvård (tex bränna bort underväxt) och såklart skogsbruk där det handlar om privatägd mark.
Men även där, vid skogsbruk alltså, så tycker jag att det skall visas hänsyn och inte köras skogsmaskiner hur som helst, vart som helst. Det skall läggas förstärkningar vid sankmarker som ett exempel. Allt för att minska att man lämnar onödiga spår efter sin framfart i naturen.

Jag skulle inte ha något emot att tillåta fyrhjulingar i skogen under förutsättningen att det görs på rätt sätt. När jag ser brandkåren köra sina terrängfordon i skogen så lämnar dom minimalt med spår efter sig. Dom VÄRNAR om naturen utefter förutsättningarna dom har och jag är grymt imponerad av deras skicklighet.
De enda gånger jag ser brandkåren ute i skogen är ju också när det har varit torka en längre tid. Dvs, det blir lite som motsatsen till eldningsförbud, det måste vara torrt i skog och mark för att få, i rekreationella syften, köra fyrhjuling på allmän plats och det får inte handla om upprepade körningar på ett och samma ställe.

Jag har inget emot att man öppnar och stänger en stig utifrån dess nuvarande status. Att man anlägger alternativa stigar bredvid som upplevt mindre slitage.

ooms sa:
Du talar väldigt varmt om allemansrätten. Du är medveten om att det är en sedvanerätt som kommer från den tid då det knappt fanns vägar i landet, och enda sättet att ta sig fram mellan olika byar och landsdelar var att nyttja stigar i skogen?
Allemansrätten står skriven i grundlagen. ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”

ooms sa:
Utifrån det perspektivet finns det egentligen ingen anledning att ha nån allemansrätt idag. Därför är det nåt vi ska vara rädda om. Tyvärr är tendensen idag att alltfler inte nöjer sig med vad vi har, utan tänjer på gränserna för allemansrätten. Elmtb är ett exempel, organiserad gruppcykling (speciellt mot betalning) ett annat. Det finns fler. Redan idag börjar markägare reagera mot detta, och missbrukas allemansrätten för mycket är risken att inskränkningar kommer. Du som säger dig värna så mycket om allemansrätten borde tänka på det.
Vissa markägare som vill nyttja sin mark helt privat och därmed inskränka på Allemansrätten är väl det perspektivet du talar om?

Elmtb är en cykel precis lika mycket som en rullstol eller permobil med motor är ett hjälpmedel.

Du kanske noterat att jag själv cyklar EMTB och anledningen är rätt så enkel. Jag behövde ett smidigt transportmedel som inte kostade så mycket för att spara in på restiden till arbetet. Jag hade likaväl kunnat köpt mig en bil eller motorcykel men jag gillar cyklar. Att jag inte kör bil innebär alltså att jag sparar på naturen och är klimatsmart.
När det då kommer till cykling i skogen (i mitt fall alltså) så handlar det inte om EMTB kontra MTB utan om vilken av mina cyklar som är bäst utrustad för tillfället. Jag har inte råd att köpa en till lika välutrustad cykel i dagsläget så därför nyttjar jag min EMTB.

Och utifrån mina egna erfarenheter så lämnar jag precis lika lite spår efter mig i naturen med min EMTB som jag gör med mina andra cyklar.
Jag skulle föredra att inte köra min EMTB dock för den har begränsad nyttjandetid som gör att jag måste vända hem för laddning.
Så att jag skulle välja annat än EMTB har helt enkelt att göra med att jag tycker det blir opraktiskt om jag vill vara ute hela dagen. Rent slitagemässigt sett är det ingen skillnad. Som att vandra i skogen.

Jag vet att det finns dom som inte lever efter samma etik som jag som cyklar med (eller utan för den delen) EMTB på ett sätt som förstör skogen. Straffa dom, straffa inte människor som faktiskt bryr sig och värnar om allemansrätten!

Vad det gäller organiserad verksamhet i skogen så gäller samma regler som för alla andra. Summeringen "Inte störa, inte förstöra" är perfekt.
Om fyra familjer går ut till en sjö i naturen och sätter upp tält och grillar på en anvisad grillplats så ser jag inga som helst problem med det. Så länge dom inte lämnar spår efter sig mer än lite tillplattat gräs och att marken blir lite friare från fallna pinnar och träd.

Vad för skillnad gör då gruppcykling mot exemplet med familjen som tältar? Så länge dom inte lämnar spår efter sin framfart... och då menar jag verkligen spår, inte ett däckavtryck i lera, utan permanenta spår som gräver ur marken precis som en skogsmaskin... så anser jag att det är exakt noll skillnad i praktiken. Det som skiljer sig åt är att familjen luktar eldstad medans cyklisterna luktar svett.
1. Redan idag är det reglerat hur och när skogsavverkning får ske, hur man får köra med maskiner i skogen, skador skall återställas, osv. Skogsvårdsstyrelsen är tillsynsmyndighet och ganska strikt i sin tillsyn.
2. Emtb omfattas inte av allemansrätten enligt den enda myndighet som hittills uttalat sig i frågan (Naturvårdsverket). Fram tills frågan är utredd och nåt annat meddelas bör varje ansvarsfull medborgare respektera detta. Allt annat underminerar allemansrätten och ger alla cyklister dåligt rykte. Att du gör lika lite skada med din emtb som en vanlig mtb är irrelevant, enl nuvarande lagtolkning är ditt fordon öht inte tillåtet i skogen. Det är två olika frågeställningar.
3. Anser du att det är ok att någon anordnar gruppcykling och tar betalt för det, utan att ha markägarens tillåtelse? I så fall, anser du på samma sätt att det är ok att "låna" en lokal eller en park/fotbollsplan för att anordna ett event utan tillåtelse av fastighetsägaren/kommunen?

Skogling sa:
Jag är så gammal att jag kan förstå att det KAN vara ett irritationsmoment med massa stigcyklister på Fornstigen.

Bitvis är det ganska sönderkört och en del cyklister bär sig illa åt. Visar ingen hänsyn.

Vem straffas? Jo alla.

Var det inte så att för ca 15-20 år sedan så välkomnade tanterna i Lovö hembygdsförening mtb-cyklister på Fornstigen, eftersom dessa höll stigen öppen? Vet inte om det nämndes här eller på Velo/Funsportforumet, å det finns naturligtvis risk för att jag desinformerar...

Jag cyklade mycket på Fornstigen (och andra stigar på Lovön) typ 2001-2003 och fick fan en chock när jag gjorde ett återbesök härom året - det ser förjävligt ut på många ställen. Ja, lite som Hellas.

ooms sa:
1. Redan idag är det reglerat hur och när skogsavverkning får ske, hur man får köra med maskiner i skogen, skador skall återställas, osv. Skogsvårdsstyrelsen är tillsynsmyndighet och ganska strikt i sin tillsyn.
Jag vet och jag tycker det är utmärkt att så är fallet. Tyvärr verkar det inte efterlevas helt.
Men jag är inte rättshaverist så jag låter bli att anmäla sådana skador för i slutändan tycker jag alla har en plats i naturen utan att göra det omöjligt för dom att verka. Skogsbruk är trots allt svårt nog som det är.
Men det finns gott om exempel på verkligen onödigt slitage från skogsbruksmaskiner.

ooms sa:
2. Emtb omfattas inte av allemansrätten enligt den enda myndighet som hittills uttalat sig i frågan (Naturvårdsverket). Fram tills frågan är utredd och nåt annat meddelas bör varje ansvarsfull medborgare respektera detta. Allt annat underminerar allemansrätten och ger alla cyklister dåligt rykte. Att du gör lika lite skada med din emtb som en vanlig mtb är irrelevant, enl nuvarande lagtolkning är ditt fordon öht inte tillåtet i skogen. Det är två olika frågeställningar.
Det är smidigt att påstå att endast en myndighet uttalat sig i frågan när frågan i sig enbart berör en myndighet när det kommer till cyklar i naturen.
Det finns också uttalanden från alla håll som påvisar felaktigheten i NV's tolkning av detsamma. Jag ser inte poäng med att diskutera frågan här också eftersom tråden inte ens handlar om EMTB utan om cykling på fornstigen. Men jag noterar att du hakar upp dig på NV's tolkning av vad en EMTB är för något och inget någon annan säger kommer ändra din ställning i frågan. Så varför ens diskutera.

Fram tills att frågan provats rättsligt och således det finns prejudikat bör varje ansvarsfull medborgare respektera att cyklar är tillåtna i naturen helt i linje med allemansrätten. Och EMTB (med max 250 W och 25 km/h) är definierade som cyklar. Allt annat underminerar allemansrätten och ger EMTB cyklister ett oförtjänt dåligt rykte.

ooms sa:
3. Anser du att det är ok att någon anordnar gruppcykling och tar betalt för det, utan att ha markägarens tillåtelse? I så fall, anser du på samma sätt att det är ok att "låna" en lokal eller en park/fotbollsplan för att anordna ett event utan tillåtelse av fastighetsägaren/kommunen?
Nej.

VättleBökaren sa:
Och EMTB (med max 250 W och 25 km/h) är definierade som cyklar.
På väg, ja. Men det var knappast lagstiftarens avsikt att samtidigt öppna upp för motoriserade fordon i naturen. Transportstyrelsen hänvisar också mycket riktigt frågor som rör körning i terräng till Naturvårdsverket. Och de har, som vi vet, meddelat sin tolkning av rättsläget (som inbegriper inte enbart lagtext, utan även andra rättskällor som ex.vis förarbeten, vilket är brukligt att konsultera när rättsläget är osäkert för att bättre förstå lagstiftarens avsikt).
Men jag håller med, det är ingen idé att diskutera. Rättshaverister med åsikten "allt som inte explicit är förbjudet i lag eller av domstol är tillåtet" klarar sällan att lyfta blicken och se den stora bilden. Vilket troligen kommer att leda till att ett explicit förbud så småningom måste till. Vi kan bara hoppas att det inte inbegriper all cykling. Risken finns.

Senast ändrad:
ooms sa:
Vilket troligen kommer att leda till att ett explicit förbud så småningom måste till. Vi kan bara hoppas att det inte inbegriper all cykling. Risken finns.

Om vanlig cykling sliter på terrängen så bör den givetvis förbjudas. Tänk på de stackars skogsägarna!

Hembygdsföreningen kan inte se skillnad på MTB och eMTB så jag är säker på att detta INTE har med elassisterade cyklar att göra överhuvudtaget.

Släpp det spåret tack...

VättleBökaren sa:
Kan börja med att förbjuda cykling på landsväg då? Det är ju en tolkningsfråga och på BILVÄGAR skall BILAR finnas. Inte cyklar.

Finns inget som heter BILVÄG annat än i ”folkmun”.

De typer av vägar där cyklister inte är tillåtna är motorväg och motortrafikled. Cyklister är alltså tillåtna på t.ex. 2+1-väg.

ForesterGuy sa:
#1725 sa:
Hembygdsföreningen kan inte se skillnad på MTB och eMTB så jag är säker på att detta INTE har med elassisterade cyklar att göra överhuvudtaget.

Släpp det spåret tack...

De enda som retar sej på emtb verkar vara andra cyklister...
Kanske för att gemene man inte ser skillnaden. Och det är just det som är risken.

VättleBökaren sa:
Kan börja med att förbjuda cykling på landsväg då? Det är ju en tolkningsfråga och på BILVÄGAR skall BILAR finnas. Inte cyklar.

Din mognad vad gäller saklig diskussion är precis vad jag förväntar mej av någon som tror att direktdemokrati på nationell nivå är enkelt och lämpligt för att avgöra om cykling på en enda specifik stig i landet.

Min bedömning av dej så här långt är att du är exakt den typen som tycker att det är viktigare med teoretiska principer än att det blir bra i praktiken för alla. Dvs en som äventyrar ryktet för skogscyklister i verkligheten vilket inte spelar dej någon roll för du har ju inte blivit dömd för det i formell mening och därför har du inget ansvar för problemet.

Sedan undrar jag varför du måste ha en e-mtb för att ta ej till jobbet, det är väl sannolikt din egen definition ”måste” antar jag.

Att ingen fattade vad jag åsyftade på med att "förbjuda cyklar på bilvägar" är faktiskt oroande.

Sedan att ni vill attackera min person istället för hålla er till diskussion säger väldigt mycket mer om er än om mig.

Det är alltså poänglöst att diskutera med vissa happyiter. Så får det vara.

Sluta bråka, så länge man har ram på cykeln och ekrar i hjulen så omfattas man ju inte av skylten ändå. Det är ju där vandalerna som far runt med 2 cirklar och en framgaffel man vill bli av med.

Oskar sa:
Var det inte så att för ca 15-20 år sedan så välkomnade tanterna i Lovö hembygdsförening mtb-cyklister på Fornstigen, eftersom dessa höll stigen öppen? Vet inte om det nämndes här eller på Velo/Funsportforumet, å det finns naturligtvis risk för att jag desinformerar...

Jo, det bemötandet fick jag en gång, gammal dam från Lovö hembygdsförening som tyckte vi var toppen.

Nu ser det ju bitvis inte så kul ut där, både pga vägbygge och cyklister.

Edit: fan vad märkligt jag citerar. Jag har skrivit de två sista styckena.

Senast ändrad:
Jag hade en sådär 7-8 års paus från att jag första sommaren körde där (med R) till att jag återkom. På de 7-8 åren hade Fornstigen förvandlats från en slingrig fin stig till en rak, söndergenad autostrada. Klart hembygdsföreningen blir sne. Det fattar ju en apa.

Stalle

Men hur har det gått till? Jag har läst jättemycket här på happy att cyklar inte sliter på marken. Inte mer än nån som går i alla fall. Det är nåt som inte stämmer.

ooms sa:
Men hur har det gått till? Jag har läst jättemycket här på happy att cyklar inte sliter på marken. Inte mer än nån som går i alla fall. Det är nåt som inte stämmer.

Varför skulle det inte kunna stämma? Stigen kan ju fortfarande bli bredare och rakare för att fler har cyklat och/eller fler har gått där utan att cyklisterna sliter mer än gående.

ooms sa:
1 cyklist sliter kanske som 1 vandrare. 10000 cyklister som 10000 vandrare.

Du får dra dina egna slutsatser.

H. sa:
ooms sa:

Och en cyklist avverkar en normal tur 3-5x sträckan mot en vandrare så det totala slitaget i skogen blir 3-5x?

För 20 år sedan var cyklarna klenare och inte lika inbjudande att köra i terrängen. Man höll sig oftast på stigen och inte utanför. I dag kör många enduro MTB som klarar det mesta i Stockholmsterrängen.

Eveningstar sa:
H. sa:
ooms sa:

Och en cyklist avverkar en normal tur 3-5x sträckan mot en vandrare så det totala slitaget i skogen blir 3-5x?
Så kan man ju se det, men det handlar i så fall om slitage över ett större område. I fallet med just Fornstigen så ligger den ju där den ligger, oavsett om man cyklar eller går.

det är som med snowboard på 90-talet, när skidåkare tyckte snowboards var osmakligt och därför letade argument för varför det skulle förbjudas i backarna. vi gjorde t ex backarna isiga genom att åka och hasa på hälkant. vi satt och gömde oss bakom krönen.

jag tror att det är en oframkomlig väg att argumentera på den nivån, att cyklar inte sliter mer eller till och med mindre på stigen. även om det är sant. för även om vi sliter mer på stigen än den genomsnittliga vandraren/stiglöparen så tycker jag att linjen bör vara att det är det ett acceptabelt slitage. för att det är kul att folk kommer ut i naturen och cyklar.

slitagefrågan är sekundär. det handlar främst om äckel och God Smak (neuroser hos surgubbar som hela livet brutits ner av manligheten och lönearbetet och blivit fascister in i själen) och i viss mån om folk som blir rädda (för att de är ovana och inte beredda på att möta cyklister).

Åkte förbi starten på Fornstigen idag vid ca kl 13. Då satt de hemmagjorda förbudsskyltarna uppe. Vid passage på väg hemåt någon timme senare var åtminstone skylten vid starten bortplockad.

För övrigt tycker jag det är fullständigt trams att tala om slitage. Bygget av Förbifarten kan vi kalla slitage samt avverkning av skog. Det som cyklister lyckas förstöra läker på några veckor. Det andra däremot... Ha lite perspektiv tack.

Vad gäller vandrare kan jag förstå om de kan bli störda om cyklister kör ordentligt fort. Strava bidrar inte positivt i detta sammanhang. Det vore väldigt synd om cykling på Fornstigen blev förbjudet. Absolut en av de trevligaste slingorna i Västerort.

Tillbaka
Topp