Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man reducerar antalet växlar till en slipper man ju både växlingen samt diskussionen om täta eller glesa steg ?
Lite svårt att kontrollera växlingarna också.Vet inte. Jag kör ett oval drev fram på min helstel-SS. Har har jag 10% variation i växel, men steglöst.
Vet inte. Jag kör ett oval drev fram på min helstel-SS. Har har jag 10% variation i växel, men steglöst.
Tjena!
Du har ingen variation i utväxling, men i vridmoment.
Där vill jag nog säga emot. Utgående vridmoment varierar väl på grund av varierande utväxling?Tjena!
Du har ingen variation i utväxling, men i vridmoment.
Det är aldrig fel att vara ute och cyklaRätta mig gärna om jag är ute och cyklar
Är det inte antal tänder fram/bak som är utväxlingen?
radien beror på antal tänder på drevet (runda drev)Är det inte antal tänder fram/bak som är utväxlingen?

I mitt huvud: För den sortens cykel och användning är 1x att föredra framför 2x förutsatt att lägsta växel matchar din största backe, och det borde den göra. Förutsatt att spannet täcker behoven är det bara seriös landsvägscykling (där man vill kunna finjustera utväxlingen i små steg) som tjänar på extra komplexiteten i 2x.Tycker jag, som har 1x-konverterat båda 2x-cyklarna jag haft.Hallå!
Jag har nu kikat på en Nishiki comp nine som första hoj för motion och lite pendling.
Men dessa och ett par andra är utrustade med en 1x9-lina.
Vad har vi för för och nackdelar med färre växlar? Hur är dessa att rulla på?
Precis så är det. På riktigt. Tyvärr tar granny-gear på alla enväxlade standardcyklar bort känslan för cykling på ett effektivt sätt. Det är därför de knappt säljs längre, om de ens finns i sortimentet.Om man reducerar antalet växlar till en slipper man ju både växlingen samt diskussionen om täta eller glesa steg ?
Eftersom det snabbt spårade ut...Hallå!
Jag har nu kikat på en Nishiki comp nine som första hoj för motion och lite pendling.
Men dessa och ett par andra är utrustade med en 1x9-lina.
Vad har vi för för och nackdelar med färre växlar? Hur är dessa att rulla på?
Jag byter ofta mellan två växlar på stadscykel vilket beror på att jag inte har så tätt mellan växlarna...På stadscyklar eller mtb spenderar man inte lika lång tid på samma växel
Tack för svar!?Eftersom det snabbt spårade ut...
På lands eller grusvägscyklar är det fortfarande generellt accepterat och motiverat med flera klingor fram med att man håller en jämn hastighet under längre tid och för att må bra i kroppen eller prestera på topp vill kunna anpassa kadensen så optimalt som möjligt.
Nackdelen med fler klingor fram är mer komponenter, mer service och mer komplex drivlina.
På stadscyklar eller mtb spenderar man inte lika lång tid på samma växel, att optimera kadensen blir sannolikt kontraproduktivt och för med sig tidigare nämnda nackdelar.
Det finns andra sätt att motivera eller generalisera för/emot singelklinga, men ovan är min förenklade motivering till varför jag åker med 2 klingor på grushojjen och singel på mtb.
Tack.?Perfekt kadens som hålls konstant kan elit/tävlingsåkare syssla med.
Beror nog på var och hur långt man pendlar.För motion och pendel räcker givetvis antalet växlar med god marginal.
På cyklarna jag tävlar med har jag 1x.Perfekt kadens som hålls konstant kan elit/tävlingsåkare syssla med.
Jag har en tvåväxlad och en oväxlad stadscykel. Samt en 11 växlad lastcykel. Övervägde att singlifiera min lastcykel när jag byggde den men nu i efterhand är jag glad att den fick lite växlar så jag kommer upp för backarna när jag har lastat tungt.
Två växlad var lite av en slump och fungerar förvånansvärt bra. En backväxel och en allt övrigt-växel.
Kontentan är att du klarar dig på vad som helst, växelmässigt
Samma här. MEN nyckelordet är ’nästan’. Nån dag ligger det 2 dm oplogat snö, en annan 11 msek motvind. Eller med. Vid de tillfällen är det gott att ha nånting i bägge änderna av växelomfånget.På min pendlarhoj använder jag nästan enbart 3 växlar av de 8 som finns att tillgå.
Med min singelspeed går det inte alls att ta det lugnt i backarna, då kommer man ju helt enkelt inte upp. (Har pendlat på ss i 20år eller så så benen klagar inte vanligtvis)Ja, tvåväxlad är verkligen perfekt på en pendlare, åtminstone för nån som jag som har det svårt att cykla tillräckligt lungt uppför backarna.
Det betyder inte att det finns någon logik med det.Beror nog på var och hur långt man pendlar.
På cyklarna jag tävlar med har jag 1x.
På landsvägshojen 2x.
Pendlar på alla.
Det är grejen med ss. Man tvingas hålla ett tempo även i motlut.Med min singelspeed går det inte alls att ta det lugnt i backarna, då kommer man ju helt enkelt inte upp. (Har pendlat på ss i 20år eller så så benen klagar inte vanligtvis)
Har du Strava live aktiverat så blir det lättare att veta när du cyklar.Där vill jag nog säga emot. Utgående vridmoment varierar väl på grund av varierande utväxling?
Ingående vridmomentet bestäms av vinkelräta kraftvektorn mot vevarm/pedalaxel
Utväxling bestäms av diametrala skillnaden mellan fram/bakdrev. Ett resultat av mindre drev fram med samma drev bak blir ökat utgående vridmoment och en lägre utväxling.
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar
Det betyder att man inte kan uttala sig kategoriskt om vad TS behöver i sin situation.Det betyder inte att det finns någon logik med det.
Att det finns cyklar med alltifrån en till uppemot 30 olika växlar tyder på att det finns olika behov i olika situationer samt olika tycke och smak.Det betyder att man inte kan uttala sig kategoriskt om vad TS behöver i sin situation.
Skulle det inte räcka så kan på HP liggcyklar kombinera olika växelsystem så att del blir 360 växlar!Att det finns cyklar med alltifrån en till uppemot 30 olika växlar tyder på att det finns olika behov i olika situationer samt olika tycke och smak.
Intressant! Var kan jag läsa mer om dessa kombinationer? Jag hittade inget på HPs hemsida, bara drivlinor med upp till 30 växlar.Skulle det inte räcka så kan på HP liggcyklar kombinera olika växelsystem så att del blir 360 växlar!
Uppemot 30? Du menar upp till 63?Att det finns cyklar med alltifrån en till uppemot 30 olika växlar tyder på att det finns olika behov i olika situationer samt olika tycke och smak.
Intressant! Om man kunde kombinera ett system med 30 utanpåliggande växlar (3x10) med ett 14-växlars Rohloff-nav så borde det teoretiskt gå att få 420 växlar.Uppemot 30? Du menar upp till 63?
Tolvväxlat vevparti kombinerat med treväxlad navväxel med tioväxlad kedjeväxel. Man får nog själv kombinera ihop det och jag tror inte några garantier gäller.Intressant! Var kan jag läsa mer om dessa kombinationer? Jag hittade inget på HPs hemsida, bara drivlinor med upp till 30 växlar.
https://www.hpvelotechnik.com/en/recumbent-trikes-bikes/recumbent-tech-talk/gears-drivetrain/
Jag visste inte ens om att det fanns något sådant som 12-växlade vevpartier. Var hittar jag sådana?Tolvväxlat vevparti kombinerat med treväxlad navväxel med tioväxlad kedjeväxel. Man får nog själv kombinera ihop det och jag tror inte några garantier gäller.
Finns även 18-växlade https://pinion.eu/en/p-line/Jag visste inte ens om att det fanns något sådant som 12-växlade vevpartier. Var hittar jag sådana?