Föredrag om lågkolhydratkost och träning

Hej alla cyklister och ni andra.

Nu har ni chansen att få ta del av de kunskaper och rön som ligger närmast våran egens kropps naturliga funktioner vad gäller kost, livsstil och träning.

Det är många och det tillkommer hela tiden fler som har anammat en livsstil som i stort begränsar kolhydrater i vår kost vilket leder till hälsoförbattringar, viktnedgång och tillfriskningar från sk. obotbara sjukdomar. tex åldersdiabetes.

Även för oss som idrottar har denna kost en stor fördel med starkare kroppar, lägre fettandel och högre förmåga till fettförbränning.
Bla. Jonas Colting (triathlon) lever och tränar efter detta.

Frank Nilsson, mycket påläst inom detta område håller föredrag om detta den 20:e Januari.

Så här har Frank skrivit:

Det blåser nya vindar
I stället för doping

Nya rön inom idrottsforskningen ifrågasätter om kolhydratladdning och en kost hög på kolhydrater är optimal för krävande idrotts-prestationer.

Jag erbjuder en föreläsning om hur du kan

- förbättra din hälsa och och undvika formnedsättande sjukdomsperioder.
- optimera ditt hormonsystem för att prestera bättre.
- med förändrade träningsmetoder kan effektivisera din träning, korta
ned dina träningspass och ändå prestera mer

Föreläsningen för fram tesen, att en kost hög på fett och låg på kolhydrater ger avsevärt högre fettförbränning, sparar glykogenet i lever och muskler och ger överlägsen styrka och uthållighet!

Frank Nilsson

Tid: 20:e Januari klockan 18:00
Plats: Utbynäs klubbstuga, Lemmingsvallen, Utby
Kostnad: 50 kr

Kartlänk!
http://kartor.eniro.se/query?&what=...075.22%3B1&geo_area=lemmingsgatan&stq=0&pis=0

Anmälan!
http://www.lvg.nu/data/form/frank_forelasning/anmalan.php

Lista på anmälda!
http://www.lvg.nu/data/form/frank_forelasning/lista_anmalda_allas.php

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha, Göteborg. Synd.

Jag skulle vilja påstå, utan att ens ha hört föredraget:

Aha, Göteborg. Tur.

Grundtesen luktar sanningsförvrängning långa vägar.

"Föreläsningen för fram tesen, att en kost hög på fett och låg på kolhydrater ger avsevärt högre fettförbränning, sparar glykogenet i lever och muskler och ger överlägsen styrka och uthållighet!"

Ja, nu bashar jag det här utan att veta vad exakt han säger, men jag kan bara inte hålla mig så trött som jag är på alla som ska försöka tjäna lite pengar på att gå mot etablissemanget och föra fram i det närmaste konspirationsteorier utan att ha vetenskaplig backning för detta annat än ifall de rycker ut valda delar, som det är med fettförbränning är ett ypperligt exempel på.

Det finns inga belägg för att lågkolhydratdiet skulle leda till en kronisk fettförbränning över dagen annan än en diet med motsvarande energimängd och en annan sammansättning av makronutrienter. Det står dessutom bortom tvivel att man inte presterar lika bra vid högintensitetsträning vid underskott på kolhydrater

För den som vill läsa lite mer rekommenderas denna omfattande studie i ämnet:

"The low- carbohydrate intake over a prolonged period of time, combined with heavy exercise training, could have led to chronic glycogen depletion."
Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

patrik hultberg skrev:

>
> Det är många och det tillkommer hela tiden fler
> som har anammat en livsstil som i stort begränsar
> kolhydrater i vår kost vilket leder till
> hälsoförbattringar, viktnedgång och
> tillfriskningar från sk. obotbara sjukdomar. tex
> åldersdiabetes.
>
> Även för oss som idrottar har denna kost en stor
> fördel med starkare kroppar, lägre fettandel och
> högre förmåga till fettförbränning.
> Bla. Jonas Colting (triathlon) lever och tränar
> efter detta.
>

Var hittar du stöd för påståenden i första stycket?

Och ja, Jonas Colting tillämpar i viss utsträckning detta. Men en person, och dessutom en ganska extrem sådan, är inte vad jag skulle kalla vederhäftigt belägg.

skaparn skrev:
> Det står dessutom bortom tvivel
> att man inte presterar lika bra vid
> högintensitetsträning vid underskott på
> kolhydrater
>
> Ja de blev jag varse om förra vintern när mina högintensiva trainerpass gick åt skogen pga att jag inte hade energi nog.
Man har ju inte forskat i de långsiktiga biverkningarna av kolhydratlåg kost.
Finns en bok som är intressant att läsa som heter Bantningsbluffen

Nu är ni negativa!

Jag blir i alla fall sugen på att gå dit och lyssna. Det är ju först när man vet vad han snackar om som man kan veta vad det egentligen handlar om.
Själv tror jag inte mycket på stenåldersdieter och allt vad det är, men att äta rätt och veta vad man stoppar i sig gör en jävla skillnad. Dessutom är det bra att höra flera olika åsikter trotts att fett är ute nu så var det inne för ett par år sedan!

1590560868.jpg

också en intressant bok i sammanhanget.

Trodde att lågkolhydratflugan blåst över? Tyvärr finns det många som tjänar bra med pengar på det här liksom en del som är övertygade på en mera religiös nivå. Atkins själv är död, bildligt och bokstavligen. Det som vore riktigt intressant skulle vara att höra en näringsfysiolog utan egna ekonomiska intressen i ett visst budskap föreläsa utifrån vad som finns belagt i studier.

NiklasL skrev:
> Det som vore riktigt intressant skulle vara att höra
> en näringsfysiolog utan egna ekonomiska intressen
> i ett visst budskap föreläsa utifrån vad som
> finns belagt i studier.

Min erfarenhet är att ovanstående personer unisont dissar lågkolhydratkost.

Suck och suck.

Det är helt fel att kolhydrater ska undvikas. Det är fett som ska undvikas.
Oavsett vad "de nya rönen inom idrottsforskningen" säger. Detta visar sig ofta inte ens vara saker som de bästa forskarna är eniga om, eller ens håller med om.

Ät kolhydrater! Det är bra! Särskilt om du tränar.

Det är många och det tillkommer hela tiden fler
> som har anammat en livsstil som i stort begränsar
> kolhydrater i vår kost vilket leder till
> hälsoförbattringar, viktnedgång och
> tillfriskningar från sk. obotbara sjukdomar. tex
> åldersdiabetes.
>
> Även för oss som idrottar har denna kost en stor
> fördel med starkare kroppar, lägre fettandel och
> högre förmåga till fettförbränning.
> Bla. Jonas Colting (triathlon) lever och tränar
> efter detta.

Det där är rena tramset.

MVH

/Henrik

Dedär tror jag inte alls på. Har oavsiktligt åkt på dedär när jag var hemma hos svärföräldrarna när de höll på med nån skit-GI-diet. Funkar kalas för folk som är överviktiga och rör sig alldeles för lite. Sen när de slutar med dieten så går de raskt upp i vikt igen. Att träna utan kolhydrater var både tungt och dåligt för mig som inte har något överflöd att ta av. Jag blev enbart trött och hängig. Skulle inte rekommendera det till nån att träna på det viset.

Nu är ju detta min personliga erfarenhet och kan ju ha andra effekter på männsikor med annan kroppstyp än min.

mvh

Jag har testat i några veckor, ibörjan var det skitsegt men sen kände jag ingen skilnad mot tidigare. Nu äter jag vad jag vill och har en sjukdag de senaste 5åren.

Jag gick också ner ett gäng,men när man börjar äta vanligt så går det upp.
Det är mest vatten man tappar då kolhydrater binder vatten.

Kryxet med lågkaloridiet handlar väl igentligen om att lära kroppen använda fettdepåerna vid långa pass... Det är ju inte på något sätt en nyhet för dom som tävlar i cykel på hög nivå, dvs från elit-klass kör man så långa pass/tävlingar att kroppen måste utnyttja fettförbränning för att matcha åtgången av energi under det muskelarbete som uträttas. Jag vet en av killarna i klubben som kör 8-timmars pass i princip helt utan kostintag... I övrigt går det i princip bara att lagra 1 timmes användning av energi i kroppen vid hårt arbete/tävling så hela biten med kolhydratladdning känns numera som overkill, själv tycker jag det känns mycket bekvämare att starta lätt på frukost/mat och fylla på energi via sportdryck under tävling än att ha hela magen och matsmältningssystemet fullproppat med mat. Däremot är jag nogrann att hålla kroppen vid schysst vätskebalans innan tävling eftersom det oftast ställer till med besvär som kramp mm. Näringslära och kostlära generellt är däremot viktigt om man vill att kroppen ska hinna återhämta sig mellan träning/tävling och då är det även lika viktigt med tillräcklig vila för musklerna ! :-) T

Äh, läs "Den hemlige kocken" så inser ni att all nutida mat är skit ändå...

håller med little stereo om kolhydratuppladdning och sånt - jag kör hellre på att ha sovit bra och ha bra vätskebalans innan loppet än trycker i mig bisarra mängder mat dagen innan. I cykling har man ju lyxen att enkelt kunna fylla på energidepåerna under loppet, något som är knepigare i andra uthållighetsidrotter.

Haxx skrev:
> Suck och suck.
>
> Det är helt fel att kolhydrater ska undvikas. Det
> är fett som ska undvikas.

Ja, för av fett blir man fet. Som att man blir grön av att äta grönsaker.

Min erfarenhet är att GI/stenålderskost funkar finfint så länge man inte kör för hårt ofta (typ över 80% puls).
Sportdryck under aktivitet lurar ju upp insulinet vilket lurar kroppen att gå mer på kolhydrater, och då tar ju kolhydraterna slut snabbare (och du måste fylla på mer igen, blir massa ätande/drickande), bättre om man kan gå på fett då håller du ju längre utan nån berg-o-dalbana på blodsockret..

Att kolhydrater är bra vid träning baserar sig på nån tveksam rapport från 50-talet. Beror nog helt på typ av aktivitet och hur intensiv den är, lvg-cykling är ju mestadels en fettförbränningssport...

Läs coltings böcker. de är bra, får man bra idéer...

ska jag lägga mig i debatten så vill jag nog säga att man ska äta både kolhydrater och fett. det e socker man ska skita i...

Pingu: kenyanska löpare lever ju iofs nästan uteslutande på socker :)

Udo: Blodsockret är rätt stabilt under ett träningspass. Insulinet är det ju liksom inte så mycket behov av då.

Stereo och hakanf: man behöver inte äta mycket mat för att kolhydratladda. utläst ur Kungsörnens propagandaskrift "uppladdningen" som delas ut i skolorna så skulle tex jag äta mindre mat än i min dagliga kost vid tidpunkten. hur som helst är upptagningshastigheten av K (under aktivitet) en begränsande faktor vid uthållighetsidrott. det _är_ effektivare att ha extra energi lagrat i musklulaturen om man vill prestera långsiktigt.

Många som säger att dom kör GI verkar ju snarare köra nån slags tok-atkins med majonäs på allting.

TTFH: Du har så rätt. Begreppet "GI" har misshandlats å det grövsta av kvällspressen och annan sensationsmedia. Så fort någon lanserar en diet som går ut på att inte äta kolhydrater så kallas det GI-diet. GI-metoden togs ursprungligen fram för att hjälpa diabetiker att reglera insulinbehovet. Den riktiga GI-metoden handlar inte om att låta bli kolhydrater utan om att undvika kolhydrater som ger en snabb och stor höjning av insulinhalten (eller insulinbehovet för diabetiker) i blodet. Hit räknas t.ex. socker, vitt bröd och jasminris. Då en GI-diet används på rätt sätt ger den en minimal inlagring av fett och det är detta som alla nya "kostexperter" tagit fasta på när de lanserar nya metoder där de för säkerhets skull helt avlägsnat kolhydrater ur kosten. För oss som tränar, även på måttlig nivå, är detta vansinne. Ät kolhydrater, gärna i form av fullkornsprodukter, och minimera intaget av animaliskt fett till förmån för fett från fisk och växter. Undantaget från ovanstående är direkt efter ett träningspass då snabba kolhydrater snabbt tas upp i de trötta musklerna utan att stimulera utsöndring av insulin och den tillhörande fettinlagringen.

Musashi skrev:
> TTFH: Du har så rätt. Begreppet "GI" har
> misshandlats å det grövsta av kvällspressen och
> annan sensationsmedia. Så fort någon lanserar en
> diet som går ut på att inte äta kolhydrater så
> kallas det GI-diet. GI-metoden togs ursprungligen
> fram för att hjälpa diabetiker att reglera
> insulinbehovet. Den riktiga GI-metoden handlar
> inte om att låta bli kolhydrater utan om att
> undvika kolhydrater som ger en snabb och stor
> höjning av insulinhalten (eller insulinbehovet
> för diabetiker) i blodet. Hit räknas t.ex.
> socker, vitt bröd och jasminris. Då en GI-diet
> används på rätt sätt ger den en minimal
> inlagring av fett och det är detta som alla nya
> "kostexperter" tagit fasta på när de lanserar
> nya metoder där de för säkerhets skull helt
> avlägsnat kolhydrater ur kosten. För oss som
> tränar, även på måttlig nivå, är detta
> vansinne. Ät kolhydrater, gärna i form av
> fullkornsprodukter, och minimera intaget av
> animaliskt fett till förmån för fett från fisk
> och växter. Undantaget från ovanstående är
> direkt efter ett träningspass då snabba
> kolhydrater snabbt tas upp i de trötta musklerna
> utan att stimulera utsöndring av insulin och den
> tillhörande fettinlagringen.

DÄR fick vi en fin sammanfattning. Tack!

Tror iaf att man inte ska Vasaloppsladda med pasta i 2 dagar före tävling, det räcker utmärkt med vanlig mat dagen innan och vanlig frukost på morgonen. Sportdryck är ett sätt att tillföra extra energi(och i mitt fall även krampförebyggande med sitt saltinnehåll) -likaså powerbars eller frukt/nötblandning. Visst är det viktigt att musklerna är toppade på energi att frigöra från början(vilket jag givetvis menade i mitt förra inlägg), men till tex ett långlopp lär det ändå inte räcka om man inte äter/dricker något mer efter start. Sen vet väl varenda seriös cyklist att öl & pizza dagen innan inte vinner någon tävling... klart att kroppen måste få i sig tillräckligt med kolhydrater och protein om den ska klara att tränas och tävlas på sin maximala nivå. :-)

Förr bensinextraherade man margarin för att tillgodogöra så mycket fettsyror som möjligt under tillverkningsprocessen, jag slutade med margarin efter fick reda på det... :-/

De flesta som tror att de gör en kolhydratuppladdning äter bara lite mer kolhydrater utan att köra superkompensation och tömning innan.
Det fodras att man kör toppning och tömning av glykogen/kolhydrater innan man laddar.

Musashi har talat, jag kan egentligen hålla käft. Men det har jag så svårt för. Jag har slutat säga att jag äter enligt GI, för att missförstånden är så gigantiska. (Mitt GI är: långsamma och medelsnabba kolisar för det mesta, snabba efter träning. Fusk när hellst jag önskar, om jag tycker det är värt det.)

En annan aspekt av tok-dieterna är vilka konsekvenser de får. Om människor i den rika delen av världen ska äta stenålderskost innebär det en enorm ökning av köttkonsumtionen, och av importvaror så som nötter. Förutom att det blir en dyr diet för den enskilde äter dessa på andra människors bekostnad. Så mycket brukbar mark finns inte att tillgå. Det strider mot allt vad rättvisa heter. Antar att det finns några här som är bekanta med termen rättvist miljöutrymme.
Om man bor i Sverige och tänker äta stenålderskost på svenska, tja, då får man ligga i för att fylla ut baddräkten till midsommar.

Det finns undersökningar som tyder på att vansinneslågkolhydratdieter leder till just det man vill undvika: hjärt-kärlsjukdomar. Jag kan tyvärr inte namnge dem just nu då jag lånat ut mina böcker. Men det var uppe i mainstreammedia så sent som i höstas.

Kanske inte ett så givande inlägg i just den här debatten, eftersom det här nog gäller mer "vanligt" folk, men en dietist (någonstans i Sverige), som kanske hade tröttnat på kolhydratdiskussionen, sa iaf att man skall äta lite av varje, utan att det blir onödigt för mycket av något. Med andra ord skall man äta varierat och inte ignorera exempelvis kolhydrater.

Tack Leo! Underbar länk. Ska genast bifoga till sambon så har jag ju faktiskt en bättre motivering än "det är godast" när jag ska handla bregott nästa gång =)

Håller med om dedär med pastan också. Blir ju bara tungt att cykla om man har mosat i sig. Bättre med lite vitargo eller något för att fylla upp depåerna.

mvh

Micke S skrev:
> Pingu: kenyanska löpare lever ju iofs nästan
> uteslutande på socker :)
>

hur jävla snygga är de då? :)

ratatosk skrev:
> På stenåldern var människor så där 150 långa
> och döda runt 30. Dessutom.

Den enda slutsatsen är mao att McDonald's is da shit för den som vill leva länge! :)

/Dag

Om man äter hundmat en vecka så vill man vandra genom Kanada.
Se bara på Lars monsen, teståt hundmat och sen var han ute i 947 dagar!

lleberg skrev:
> Om man äter hundmat en vecka så vill man vandra
> genom Kanada.
> Se bara på Lars monsen, teståt hundmat och sen
> var han ute i 947 dagar!

bäst att inte äta hundmat då...

Räcker det inte med att mat är gott?!

Förövrigt är den sista jag skulle lyssna på HAXX. Han tror så mycket utan att veta..;)

Sen vann bigmollo diskutionen då han ville gå på föreläsningen och lär nog tycka eftyeråt....hade det varit i stlm hade jag hängt med och hållit honom i handen...=D

Tycker det skulle vara kul att lyssna på. Finns alltid nåt bra att snappa upp.
Ville, om vi skulle hålla varann i handen så skulle jag oavbrutet försöka föra din hand mellan mina ben.
/J

Ja, vem vill inte gå på en föreläsning med en person med följande imponerande meritlista inom området:
- mycket påläst

Fett ger starka ben........det ordspråket är ju hur gammalt som helst och kan ju inte uppkommit utan någon sannigshallt. E-l-l-e-r-hu-r-!!

bigmollo skrev:
...
> Ville, om vi skulle hålla varann i handen så
> skulle jag oavbrutet försöka föra din hand
> mellan mina ben.
> /J

fredrikw skrev:
> Ja, vem vill inte gå på en föreläsning med en
> person med följande imponerande meritlista inom
> området:
> - mycket påläst

Två tunga argument för att gå på föreläsningen...

Smör och socker är gott alltså är det nyttigt.

JLarsson skrev:
> Men han har ju jätte-jättemånga bra tips
> Fredrik:)
>
> "Ät ditt kött för att hålla dig frisk och
> smal. Skär inte bort fettet, utan tillsätt
> gärna extra om köttet är magert. Fet animalisk
> mat är naturlig föda för människan." (
> http://allehanda.se/avdelning/ordetfritt/13924 )

Ja, det där ökade inte direkt hans trovärdighet... Förstår att meritlistan är så kort.

Tillbaka
Topp