Föredrag om lågkolhydratkost och träning

JLarsson skrev:
> Skär inte bort fettet, utan tillsätt gärna extra om köttet är magert.
> Fet animalisk mat är naturlig föda för människan."

Huvudsaken är kanske inte VILKEN idé man följer, utan att man väljer någon och tror på den konsekvent. Vilja och tro sägs ju flytta berg. Eller slå sönder dem om det är vad man är ute efter.

BP_Tosh_brick.jpg ht=239

s skrev:
-------------------------------------------------------

> Smör och socker är gott alltså är det nyttigt.

Ja, där har vi ett som jag nog kan tycka är ganska säkert. De inehåller ju typ de tre viktigaste sakerna vi behöver. Fett, protin och kolhydrater.

Man skall lita på kroppen. är det gott så är det gott.:)

TBone skrev:
> Vetenskapsmagasinet

"Fortfarande saknas dock tillräckigt många riktigt långsiktiga, bra studier för att det ska gå att helt slå fast om det är kolhydrater eller fetter som gör att vi har svårt att hålla vikten"

Jag tror mer på kabel-TV och online-rollspel än demoniserade kolhydrater och fett...

Ja, att fett är nyttigt är väl inte så kontroversiellt idag, dock ska man nog satsa på rätt sorts fett och inte bara urskiljningslöst sätta i sig allt man ser. Att förorda animaliska mättade fetter är nog knappast att visa på någon större kunskap.

Eller så har erik h rätt, det gäller bara att tro på det. Nu ska jag äta lunch, 5dl flingsalt utblandat i vatten, för det tror jag kommer bli bäst.

fredrikw skrev:
> lunch, 5dl flingsalt utblandat i vatten

Glykol! Det ska vara glykol istället för vatten i flingsalt-dieten! Att folk inte kan fatta detta...

Det klart att det är bra att bilda sig, och att gå på föreläsningar är ett sätt.

Däremot tycker jag det är synd att betala pengar till en man som gör pengar av att behandla vetenskapliga slutsatser likt en våldtäktsman. Visst skulle jag ha mer information i skallen efter att ha lyssnat till Ulf Ekmans tips om självförbättring, men skulle jag ha mer korrekt information?

Och även om någon kan föra i bevis att låga glykogennivåer skulle kroniskt förbättra fettförbränningen måste vi se till helheten och först sätta ett mål med träningen och kosten. Om jag vill bli en så bra cyklist som möjligt är vägen dit antagligen något rakare ifall jag med hjälp av korrekt tillförsel av kolhydrater orkar träna hårt istället för att i teorin förbättra fettförbränningen genom annorlunda kost, fast då inte orkar träna lika intensivt. I det senare fallet kanske man blir en utsökt ultrarandonneur, men för att cykla fort måste man träna på lite högre intensitet än vad som är möjligt på en lågkolhydratkost. Och cykla fort är kul.

Ha! Inget går upp mot en rejäl tallrik getister.

Men, för att lyfta debatten till en högre nivå

Bildgoogle #3 på "smör"
04-09-07_Kohl_Helmut.jpg

Bildgoogle #13 på "kolhydrater"
dam%20som%20stretchar.JPG

JLarsson skrev:
> Fel. Att cykla långt och dricka getister är kul.

Jag tycker geturin är bättre. Det innehåller varken fett eller kolhydrater.

Eftersom "vi" blir fetare och fetare för varje jämfört med "förr i tiden" så var det uppenbarligen bättre förr och då är ju det enkla svaret att om alla gör som förr i tiden så kommer vi att gå ner i vikt igen.

Att äta enligt tallriksmodellen var rätt när jag gick i skolan (mellanstadiet vid mitten av 80-talet), samt att man på rasterna spelade fotboll eller landhockey, ibland kom flourtanten på besök och en gång om året kände skolsköterskan en på pungen...

På jullovet lirade vi hockey nere på tjärnen från ca 10 på förmiddagen tills det blev för mörkt för att hitta pucken när man missade målet. Alternativ så åkte vi bob (snowracer) hela dagarna eller lekte herren på täppan på nån snöhög.

När jag skriver detta så förstår jag plötsligt varför vi blir fetare och fetare.... vi saknar tillgång till snö och kyla i stora delar av landet i dag. Så var det inte förr. Ungarna har inget annat att göra än att sitta och spela tv-spel hela dagarna längre...

Hmmm, ja, det skulle nog ha en bromsande effekt på fetmaepidemin ifall någon kom och klämde en på pungen med jämna mellanrum.

Senast redigerad av en moderator:
bigmollo skrev:
> skaparn, var det en inbjudan?

Jepp. Jag fixade fram en manual. Och att det funkar bevisas enkelt genom att fundera hur matlusten, för oss båda, efter vi har genomfört detta:

H_r_sitter_prostatan_16669w.jpg

Super Ingo skrev:
> Så var det inte förr.

- Well you were lucky! We used to get up at 3 a.m., strain the lake clean with our teeth, eat a cup of hot gravel, work 15 hours at the mill and when we got home our dad would beat us about the head and shoulders with a broken beer bottle and use us for kitty litter.
- We dreamed of that! We used to live in a rusty tin can in the middle of the road. One hour after sunset we would clean the road with our tongues, eat a handful of cold gravel and work 20 hours at the mill with no pay! When we got home, our dad would cut us up with a dull gensu knife and use us for cheese fondue.
- Well, you were lucky! That was luxury. We used to get up in the morning at 10 at night – which was half an hour before we went to bed – eat a hunk of dry poison, work 29 hours a day at the mill and when we got home our parents would kill us and dance around our grave singing “Glory, Glory, Hallelujah."
- But you tell that to the kids today and they simply don’t believe you.

Ville skrev:
> OJ!...Mollo. tänker du vad jag tänker?!

Antagligen. För visst var det din prostata jag klämde på sist?

Ville skrev:
> URK!!...va?!..näää, jag tänkte på
> kolhydratuppladdning utan fett.

Jag trodde att du tänkte på skaparns bild i kombo med Fjärdebrunns fråga...

Tillbaka
Topp