Forekaster 29x2.35". Tungt

Jonas12

Medlem
Köpte ett forekaster 29x2.35" tr dual exo däck till cykeln för att lätta upp den lite. Stod att det skulle väga 735g men det väger 820... Är en sån avvikelse normal? Någon annan som varit med om att maxxis däck vägt på tok mer än vad som angetts?

Däck, framförallt från Schwalbe, brukar väga lite mer än speccat. Och det finns mycket variation mellan olika exemplar.

R2-bike väger många delar, men inte Forekaster. Exempel: Rekön 29x2.4 Exo:
Dual: Maxxis 798, r2 844
MaxxTerra: Maxxis 845, r2 811

Det låter ju helt värdelöst, oacceptabelt rent ut sagt! Inte en chans att det kommer rulla ens. Skicka däcket till mig så återvinner jag det åt dig.

Däck, framförallt från Schwalbe, brukar väga lite mer än speccat. Och det finns mycket variation mellan olika exemplar.

R2-bike väger många delar, men inte Forekaster. Exempel: Rekön 29x2.4 Exo:
Dual: Maxxis 798, r2 844
MaxxTerra: Maxxis 845, r2 811

Såg just nu en test i tyska mountainbike-magazin där samma Rekon MaxxTerra väger 915 gram. Jag tycker att 104 gram variation är för mycket. Då kan man få ett (för?) lätt däck eller en tung, men troligtvis tuffare däck som jag tror också har mer dämpning.

Kanske är Maxxis spec då nära medelvärdet.

Mina Maxxisdäck har varierat både upp och ner kring specad vikt, Schwalbe alltid uppåt (och mycket, ibland >100g +)… Några Maxxisexempel; Rekon 29 x 2.4 Dual 805g spec/810g vägt, High Roller II 29 x 2.5 3C MaxxTerra 990g spec/930g vägt…

Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
Jag kör med vanlig digital köksvåg. En gång har jag kontrollvägt den med typ ett kg köttfärs och nåt mer kring typ 300 g, förpackat i affär där det gǻr att lita på att de har kalibrerat vågen. Min vanliga skitvåg för en hundring funkar alldeles utmärkt till att väga däck med ett par grams noggrannhet och för nöjes skull.

Apropå vikter så har Maxxis uppdaterat den Amerikanska hemsidan med vikter på alla modeller av sina köttigare däck.

Fiskvåg, någorlunda lika vikt vid vägning vid olika tillfällen, för däcken +- 10-20g, oklar absolutvisning... (men en "bra" fiskvåg kanske alltid ska visa för mycket? ?)

Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
Det spelar ingen roll i sammanhanget. Det har varit så i alla tider att angiven vikt och faktisk diffar och tyvärr är däcken sällan lättare. Är ju precis likadant med angiven vikt för kompletta cyklar (som ju i sig aldrig kan bli rätt eftersom komponenterna avviker från angiven spec).

Kan det vara så att gummi är liksom trä ett levande material och vikten kan variera efter omständigheter (t.ex. mer eller mindre fuktighet)?

Mitt forekaster exo 2c(dual) 29x2.2 vägde in på 714gram iaf, tänkte ev köpa ett 2.35 och sätta fram men fan inte om det väger över 800gram för det har jag redan däck som gör...

Köpte ett forekaster 29x2.35" tr dual exo däck till cykeln för att lätta upp den lite. Stod att det skulle väga 735g men det väger 820... Är en sån avvikelse normal? Någon annan som varit med om att maxxis däck vägt på tok mer än vad som angetts?
Ledsen men du är lurad, säkert kinakopior ?
1664183135912.png

Skämt åt sido. Vad jag förstått så har man under sommaren uppdaterat Forekaster, kanske är det den nya modellen du har? Den skall vara tyngre men lite greppigare än den tidigare. Jag köpte ett par för en dryg månad sedan när det var rea på Bikester och är ganska säker på att det är den gamla modellen.

Forekaster (gamla modellen) fick inte jag att bli 60mm breda med mina 30 mm fälgar, de stannade på 56-57 vilket motsvarar 2,25. Detta trots att jag köpt 2,35. Kan delvis vara därför de är tyngre i nya mönstret/casingen ifall de blivit bredare. Har Rekon race bak som är 60 mm på samma typ av fälg så det beror inte på dem.

Forekaster (gamla modellen) fick inte jag att bli 60mm breda med mina 30 mm fälgar, de stannade på 56-57 vilket motsvarar 2,25. Detta trots att jag köpt 2,35. Kan delvis vara därför de är tyngre i nya mönstret/casingen ifall de blivit bredare. Har Rekon race bak som är 60 mm på samma typ av fälg så det beror inte på dem.
Det där är ju en annan klassiker. Att angiven bredd i tum inte har så mycket med däckets faktiska bredd att göra utan mest säger något relativt de andra däcken av samma modell. Men byter man hjulstorlek stämmer inte nödvändigtvis samma däck och bredd överens längre ens.

Var god kontrollera mängd h2o/h3o, mineralermängd, temperatur samt kalibrera litermåttet! ?
Litermått är ju ofta koniska åt "fel" håll för att ge någon noggrannhet på volymen. I bästa fall är de cylindriska. Men för kontroll av våg för att väga däck och ifrågasätta specifikationer skulle jag säga att ganska...oduglig.
Att väga något som är vägt i matbutik är nog i alla fall bättre även om man inte är säker på att de vågarna verkligen är kalibrerade. De är ju i allmänhet i alla fall lite mer påkostade vågar.
Man kan gärna testa med något i både undre och övre delen av vågens kapacitetsområde så det i alla fall blir en tvåpunktskalibrering.

Nya Forekaster är 60 TPI, så den har tyngre casing och också grövre mönster. Gissar också att verkliga bredden av de nya är närmare angiven bredde.

Problemet är väl att många (alla?) tillverkare pumpar till maxtryck och mäter bredden. Sedan kan man kanske fundera på vad de millimeterna i praktiken innebär. Skulle man köpa 2,25 och mäta skulle det förmodligen vara närmre 2,1.
I så fall hade alla haft samma bredd? så är inte fallet.

Mindre bredd -> lägre höjd och mindre kontaktyta

I så fall hade alla haft samma bredd? så är inte fallet.
Jag var tyvärr otydlig, vad jag menar är att för varje storlek så finns det en felmarginal och det saknas en standard för hur däck skall mätas även om det finns en standard för hur däck skall märkas.

Om jag skall köpa ett däck så gör jag det för dess totala egenskaper, inte för att bredden vid mitt valda tryck skall motsvara exakt det som stod på förpackningen.

Lite nyfiken blev jag och sprang ut för att mäta mina däck. Fram sitter Ardent Race 2.35 och bak Ardent Race 2.2. Båda har runt 1.5bar.
Slutsatsen är dels att min förmåga att hantera ett skjutmått och samtidigt fota kan ifrågasättas men framförallt att även jag är grundlurad. Bak är nästan 2.3 och fram 2.4 inte undra på att jag alltid blir så trött och tycker det går trögt...
1664198617681.png

1664198647309.png

Mitt forekaster 2.35 mäter 61-62mm på 25mm fälg. Mitt forekaster 2.2 som jag kört bak på 26mm fälg mäter 59mm..nya forekaster 2.4 mäter 61mm på 29mm fälg. Mitt ardent 2.4 bak mäter 62mm på 26mm fälg. Mitt assegai 2.5wt mäter 63mm på 25mm fälg. Haha Sorry men ville skriva av mig lite av min maxxis erfarenhet.

Mitt forekaster 2.35 mäter 61-62mm på 25mm fälg. Mitt forekaster 2.2 som jag kört bak på 26mm fälg mäter 59mm..nya forekaster 2.4 mäter 61mm på 29mm fälg. Mitt ardent 2.4 bak mäter 62mm på 26mm fälg. Mitt assegai 2.5wt mäter 63mm på 25mm fälg. Haha Sorry men ville skriva av mig lite av min maxxis erfarenhet.
Glömde ju mitt rekon 2.6 mäter 65mm på 30mm fälg och mitt aggressor 2.5 mäter också 65mm på samma 30mm fälg ?

Jag tycker att det är fel på din skjutmått. Min Forekaster 2.35 på 28 mm fälg var lite smalare än specat. Min Rekon 2.4 är 59 mm på 35 mm fälg och min Dissector 2.6 65 mm på 35 mm fälg.
Nu kör jag med riktigt låg däcktryck. Men jag fick bara 1 mm till när jag pumpade till 2 bar.

Jag tycker att det är fel på din skjutmått. Min Forekaster 2.35 på 28 mm fälg var lite smalare än specat. Min Rekon 2.4 är 59 mm på 35 mm fälg och min Dissector 2.6 65 mm på 35 mm fälg.
Nu kör jag med riktigt låg däcktryck. Men jag fick bara 1 mm till när jag pumpade till 2 bar.
Hur kan du tycka att det är fel på mitt skjutmått? Helt vanligt "analogt" skjutmått.

Hur kan du tycka att det är fel på mitt skjutmått? Helt vanligt "analogt" skjutmått.

Ingen aning!
Min är också ett helt vanligt analogt skjutmått.

Maxxis däck är närmare spec av båda vikt och bredde än däck av de flesta andra tillverkare. Jag har dock inte sett att dom är bredare än speccat.

Hahaha lite roligt min maxxis ardent 2.4 med 30mm fälg 59 mm medans maxxis rekon 29x2.6 endast visar 62mm på 30mm fälg båda med 1.8 bar i tryck ??

62 mm är medelbredde på 2,5" däck (även om 2,5" inte är 62 mm).

Kanske är Rekon en av de första 2.6 däck från Maxxis, från tiden där de flesta däck var 10% smalare än speccat. Nyare Maxxis däck är närmare specsen.

Har ni kört mina Forekaster (tidigare modell i 2.35 och 120psi) några gånger men förvånas över hur dåligt grepp det är på blöta berghällar. Valde Forekaster framför Ardent Race som jag hade tidigare för jag trodde att de skulle vara lite bättre grepp när det är blött men fortfarande relativt lättrullade men än så länge känns det som att Ardent Race hade bättre grepp över sten, berg och rötter.
Hoppas det blir bättre när de rullat lite mer och det yttersta har slitits ner.

Tillbaka
Topp