Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Däck, framförallt från Schwalbe, brukar väga lite mer än speccat. Och det finns mycket variation mellan olika exemplar.
R2-bike väger många delar, men inte Forekaster. Exempel: Rekön 29x2.4 Exo:
Dual: Maxxis 798, r2 844
MaxxTerra: Maxxis 845, r2 811
Jag kör med vanlig digital köksvåg. En gång har jag kontrollvägt den med typ ett kg köttfärs och nåt mer kring typ 300 g, förpackat i affär där det gǻr att lita på att de har kalibrerat vågen. Min vanliga skitvåg för en hundring funkar alldeles utmärkt till att väga däck med ett par grams noggrannhet och för nöjes skull.Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
Det spelar ingen roll i sammanhanget. Det har varit så i alla tider att angiven vikt och faktisk diffar och tyvärr är däcken sällan lättare. Är ju precis likadant med angiven vikt för kompletta cyklar (som ju i sig aldrig kan bli rätt eftersom komponenterna avviker från angiven spec).Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
En lite off-topic fråga, men föredras Forekastern mest framdäck eller kan det funka som bakdäck också?
Har Forkaster fram på sommaren, med Rekon bak. På höst/vinter har jag det som bakdäck med Highroller fram. Funkar helt ok.En lite off-topic fråga, men föredras Forekastern mest framdäck eller kan det funka som bakdäck också?
Jag har jobbat i seriös matbutik en gång i tiden och jag känner mig tveksam till det här påståendetförpackat i affär där det gǻr att lita på att de har kalibrerat vågen
Var god kontrollera mängd h2o/h3o, mineralermängd, temperatur samt kalibrera litermåttet! ?De flesta har tillgång till vatten och ett litermått. Det kan man kalibrera vågen med, till duglig noggrannhet.
Var god kontrollera mängd h2o/h3o, mineralermängd, temperatur samt kalibrera litermåttet! ?
Kan det vara så att gummi är liksom trä ett levande material och vikten kan variera efter omständigheter (t.ex. mer eller mindre fuktighet)?
Jag jobbar med livsmedelsinspektörer så jag känner mig hyfsat trygg. Vi pratar om däck också, inte saffran eller kola eller nåt.Jag har jobbat i seriös matbutik en gång i tiden och jag känner mig tveksam till det här påståendet
Fair enoughJag jobbar med livsmedelsinspektörer så jag känner mig hyfsat trygg. Vi pratar om däck också, inte saffran eller kola eller nåt.
Ledsen men du är lurad, säkert kinakopior ?Köpte ett forekaster 29x2.35" tr dual exo däck till cykeln för att lätta upp den lite. Stod att det skulle väga 735g men det väger 820... Är en sån avvikelse normal? Någon annan som varit med om att maxxis däck vägt på tok mer än vad som angetts?
Det där är ju en annan klassiker. Att angiven bredd i tum inte har så mycket med däckets faktiska bredd att göra utan mest säger något relativt de andra däcken av samma modell. Men byter man hjulstorlek stämmer inte nödvändigtvis samma däck och bredd överens längre ens.Forekaster (gamla modellen) fick inte jag att bli 60mm breda med mina 30 mm fälgar, de stannade på 56-57 vilket motsvarar 2,25. Detta trots att jag köpt 2,35. Kan delvis vara därför de är tyngre i nya mönstret/casingen ifall de blivit bredare. Har Rekon race bak som är 60 mm på samma typ av fälg så det beror inte på dem.
Litermått är ju ofta koniska åt "fel" håll för att ge någon noggrannhet på volymen. I bästa fall är de cylindriska. Men för kontroll av våg för att väga däck och ifrågasätta specifikationer skulle jag säga att ganska...oduglig.Var god kontrollera mängd h2o/h3o, mineralermängd, temperatur samt kalibrera litermåttet! ?
Forekaster (gamla modellen) fick inte jag att bli 60mm breda med mina 30 mm fälgar, de stannade på 56-57 vilket motsvarar 2,25. Detta trots att jag köpt 2,35. Kan delvis vara därför de är tyngre i nya mönstret/casingen ifall de blivit bredare. Har Rekon race bak som är 60 mm på samma typ av fälg så det beror inte på dem.
Problemet är väl att många (alla?) tillverkare pumpar till maxtryck och mäter bredden. Sedan kan man kanske fundera på vad de millimeterna i praktiken innebär. Skulle man köpa 2,25 och mäta skulle det förmodligen vara närmre 2,1.de stannade på 56-57 vilket motsvarar 2,25.
I så fall hade alla haft samma bredd? så är inte fallet.Problemet är väl att många (alla?) tillverkare pumpar till maxtryck och mäter bredden. Sedan kan man kanske fundera på vad de millimeterna i praktiken innebär. Skulle man köpa 2,25 och mäta skulle det förmodligen vara närmre 2,1.
Jag var tyvärr otydlig, vad jag menar är att för varje storlek så finns det en felmarginal och det saknas en standard för hur däck skall mätas även om det finns en standard för hur däck skall märkas.I så fall hade alla haft samma bredd? så är inte fallet.
Mitt forekaster 2.35 mäter 61-62mm på 25mm fälg. Mitt forekaster 2.2 som jag kört bak på 26mm fälg mäter 59mm..nya forekaster 2.4 mäter 61mm på 29mm fälg. Mitt ardent 2.4 bak mäter 62mm på 26mm fälg. Mitt assegai 2.5wt mäter 63mm på 25mm fälg. Haha Sorry men ville skriva av mig lite av min maxxis erfarenhet.
Glömde ju mitt rekon 2.6 mäter 65mm på 30mm fälg och mitt aggressor 2.5 mäter också 65mm på samma 30mm fälg ?
Hur kan du tycka att det är fel på mitt skjutmått? Helt vanligt "analogt" skjutmått.Jag tycker att det är fel på din skjutmått. Min Forekaster 2.35 på 28 mm fälg var lite smalare än specat. Min Rekon 2.4 är 59 mm på 35 mm fälg och min Dissector 2.6 65 mm på 35 mm fälg.
Nu kör jag med riktigt låg däcktryck. Men jag fick bara 1 mm till när jag pumpade till 2 bar.
Hur kan du tycka att det är fel på mitt skjutmått? Helt vanligt "analogt" skjutmått.
Hahaha lite roligt min maxxis ardent 2.4 med 30mm fälg 59 mm medans maxxis rekon 29x2.6 endast visar 62mm på 30mm fälg båda med 1.8 bar i tryck ??Mitt forekaster 2.35 mäter 61-62mm på 25mm fälg. Mitt forekaster 2.2 som jag kört bak på 26mm fälg mäter 59mm..nya forekaster 2.4 mäter 61mm på 29mm fälg. Mitt ardent 2.4 bak mäter 62mm på 26mm fälg. Mitt assegai 2.5wt mäter 63mm på 25mm fälg. Haha Sorry men ville skriva av mig lite av min maxxis erfarenhet.
0.2 inches är ungf 5mm så det är egentligen inte jättekonstigt?Hahaha lite roligt min maxxis ardent 2.4 med 30mm fälg 59 mm medans maxxis rekon 29x2.6 endast visar 62mm på 30mm fälg båda med 1.8 bar i tryck ??
så kan det vara62 mm är medelbredde på 2,5" däck (även om 2,5" inte är 62 mm).
Kanske är Rekon en av de första 2.6 däck från Maxxis, från tiden där de flesta däck var 10% smalare än speccat. Nyare Maxxis däck är närmare specsen.