Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom att det gör ont så håller jag med.. känns värt att undersöka en gång för mycket.Har din vän talat med en läkare? Om inte så borde din vän göra det omedelbart
Om man tror det är ett cykelrelaterat problem så funkar det väl utmärkt, kanske har andra haft samma problem.Hur kan man ställa den frågan här? Jösses.
Om man tror det är ett cykelrelaterat problem så funkar det väl utmärkt, kanske har andra haft samma problem.
Problemet är väl om frågan ställs istället för att gå till läkaren.
Men jag tror vi är gamla nog att prata pung och snopp utan att bli fnittriga.
Äsh.Det var väl lite det jag menade... 54 år senare har jag lärt mig att kontakta läkaren snarare än att ställa frågan på ett cykelforum.
Känns som en dålig åkomma.
Lite fnittrade jag nog!Om man tror det är ett cykelrelaterat problem så funkar det väl utmärkt, kanske har andra haft samma problem.
Problemet är väl om frågan ställs istället för att gå till läkaren.
Men jag tror vi är gamla nog att prata pung och snopp utan att bli fnittriga.
Bäst vi får se en bild här.
att det varDet är pga av sadeln, trodde i min enfaldhet antyder var en vanlig åkomma för cyklister.
De med liknande problem törs nog inte ställa frågan
Tack för er som svarar sunt ??
Hur vet du att det är pga sadeln?Det är pga av sadeln, trodde i min enfaldhet antyder var en vanlig åkomma för cyklister.
De med liknande problem törs nog inte ställa frågan
Tack för er som svarar sunt ??
Lite fnittrade jag nog!
Fick liknande jag med. Stor som en köttbulle. Sen när dom skulle kolla på den med ultraljud en månad efteråt var den helt bortaJag fick nån sorts knöl på ena sidan i mjukdelarna precis där sittbenet nöter mot sadeln, för en månad sedan ungefär. Stor som en vindruva kanske? Jag har haft inåtgående finnar/hårsäcksinflammationer där förut, och det här var annorlunda, det låg liksom djupare i vävnaden. Var in till hälsocentralen och visade upp härligheten och fick tid för ultraljud. Gjorde samtidigt en paus i cyklandet. En vecka senare, utan cykling, var knölen borta och ultraljudet visade ingenting avvikande. Nu cyklar jag igen och känner ingenting.
Läkaren gissade på svullen lymfkörtel.
Jag började årets vintercykling med ett gäng ullkalsonger (det finns, och är faktiskt inte så dumt som det låter vid kall vintercykling). Men jag slutade efter ett antal veckor efter att jag fått skavsår i området var skinkan möter låret. Kanske funkar det med ett gäng kalsonger som sitter tightare, vem vet...berättat i en annan liknande tråd hur jag i obetänksamhet råkade köpa kalsonger i somras som gav liknande problem som ts. problemet visade sig vara att de var för smala i grenen, så resåren inte förmådde omsluta pungen och alltså inte hamnade längst in.
de nya kalsongerna förpassades till en låda 'ej cyklingsbara'. tog sedan ett par veckor att bil av med knölen, skavet och smärtan.
kört konsekvent med kalsonger ett helt cykelliv utan dylika problem, så det var lite av en chock. vafanudå...? andra verkar ha kapitulerat för problemet och hävdar att kalsonger inte skall användas vid cykling.
men med rätt modell går det alltså utmärkt bra. kommer fortsätta med det.
För att försvara kirurgen: det måste inte vara ”felsytt” bara för att det blev ngn liten knöl kvar. När saker läker blir det inte som före man skar.Har haft liknande besvär, då varit inflammerad talgkörtel, jädrigt irriterande när jag satt på sadeln, inget obehag annars. Försvunnit av sig själv utom en gång jag fick hjälp skära bort den. Men kirurgen la skinnflikarna om lott och "tråcklade" när hon sydde. Klantigt blev en liten bestående bulle.
Njae på frågan vill jag nog inte tycka eller tro så mycket, men rent generellt kan man ju få en infektion som utgår från ngn hårsäck. Men kan också vara en talgcysta/aterom. De kan förstås också bli irriterade och ömma. Det är väl de två vanligaste alternativen.Jag funderar precis på vad @Lejon tycker?
Den är skickad, vi får väl se?D.v.s. ingen skopåse alls!?
berättat i en annan liknande tråd hur jag i obetänksamhet råkade köpa kalsonger i somras som gav liknande problem som ts. problemet visade sig vara att de var för smala i grenen, så resåren inte förmådde omsluta pungen och alltså inte hamnade längst in.
de nya kalsongerna förpassades till en låda 'ej cyklingsbara'. tog sedan ett par veckor att bil av med knölen, skavet och smärtan.
kört konsekvent med kalsonger ett helt cykelliv utan dylika problem, så det var lite av en chock. vafanudå...? andra verkar ha kapitulerat för problemet och hävdar att kalsonger inte skall användas vid cykling.
men med rätt modell går det alltså utmärkt bra. kommer fortsätta med det.
tror iofs jag är i gott sällskap med övriga 99 procent av världens 'cyklister' som använder kalsonger utan problem. man kan fråga sig om de inte snarast uppkommit sedan en mindre del av dessa de facto flyttat polstringen från sadel till blöja.Cykelbyxor är fortfarande designade för att användas direkt mot huden. Att du under en livstid kommit undan med underkläder under säger inte så mycket.
En världens främsta kvinnliga långdistanscyklister Lael Wilcox kör cykelbyxor utan sittdynan som hon ibland tar bort (inga underkläder emellan). Det funkar för henne, men för de flesta funkar cykelbyxor som bäst när de används som det var tänkt - utan underkläder.
Till TS, om du är så säker på att det är kopplat till sadel hade jag illa kvickt sett över sadelposition respektive sadelmodell. Sadelrelaterade åkommor är i regel orsakade av skav eller tryck - inget av dem någon höjdare och sitter det bakom pungen låter det inte som att du bär tyngden på sittbenen.
Eller så använde han en metod som funkade för honom.tror iofs jag är i gott sällskap med övriga 99 procent av världens 'cyklister' som använder kalsonger utan problem. man kan fråga sig om de inte snarast uppkommit sedan en mindre del av dessa de facto flyttat polstringen från sadel till blöja.
för övrigt håller jag med fullständigt att sadeln och dess vinkel en viktig faktor.
såg till min förvåning att ingemar stenmark i det nyligen utsända programmet om hans karriär använde vattenpass när han ställde in sadeln. han tycks inte ha hängt med:)
Hellertror iofs jag är i gott sällskap med övriga 99 procent av världens 'cyklister' som använder kalsonger utan problem. man kan fråga sig om de inte snarast uppkommit sedan en mindre del av dessa de facto flyttat polstringen från sadel till blöja.
för övrigt håller jag med fullständigt att sadeln och dess vinkel en viktig faktor.
såg till min förvåning att ingemar stenmark i det nyligen utsända programmet om hans karriär använde vattenpass när han ställde in sadeln. han tycks inte ha hängt med:)
Ett stort tack för att du delar med dig.Har haft liknande besvär, då varit inflammerad talgkörtel, jädrigt irriterande när jag satt på sadeln, inget obehag annars. Försvunnit av sig själv utom en gång jag fick hjälp skära bort den. Men kirurgen la skinnflikarna om lott och "tråcklade" när hon sydde. Klantigt blev en liten bestående bulle.
Tusen tack ... det finns alltså hopp :)Jag fick nån sorts knöl på ena sidan i mjukdelarna precis där sittbenet nöter mot sadeln, för en månad sedan ungefär. Stor som en vindruva kanske? Jag har haft inåtgående finnar/hårsäcksinflammationer där förut, och det här var annorlunda, det låg liksom djupare i vävnaden. Var in till hälsocentralen och visade upp härligheten och fick tid för ultraljud. Gjorde samtidigt en paus i cyklandet. En vecka senare, utan cykling, var knölen borta och ultraljudet visade ingenting avvikande. Nu cyklar jag igen och känner ingenting.
Läkaren gissade på svullen lymfkörtel.
Självklart var läkartid bokad, ska dit idag. Men som fler skriver så är det inte säkert de har koll på cykelrelaterade skador så att slänga iväg en blänkare här, det tyckte jag var en bra ide. Har fått fler informativa svar, de tackar jag för.Det var väl lite det jag menade... 54 år senare har jag lärt mig att kontakta läkaren snarare än att ställa frågan på ett cykelforum.
Känns som en dålig åkomma.