Förkortningar Guide kanske??

Edip

Ny medlem
Jag är ny på det här med cykling och har lite små funderingar på om en guide med förkortningar inte hade varit smidigt.
Känns som att göra lumpen igen med alla förkortningar och känns lite som att man måste lära sig happyförkortniska innan man förstår huvuddelen av alla inlägg.
Var lite lättare förkortningar i försvaret också t.ex. grdman. en gissning någon?
Annars finns ju alltid KLAS och LTAC.

dom jag kan komma på på rak ärm är iallafall. Några är ganska logiska men kansek inte självklara trots det.

XC, AM, fix, ss, lvg, RR, NS, DH, HT, CX, LBS, SPD, FS, CC.

Har inte lyckats hitta någon iallafall.
kanske en bra ide att lägga under läsvärt??
Undrar alltså inte vad dessa betyder utan föreslår en samlad samling. (Eller blir det en serie?)

Senast redigerad av en moderator:
XC, crosscountry
AM, all mountain
fix, fixie (fixerat nav)
ss, singlespeed
lvg, landsväg(shoj)
RR, ride report
NS, narrow shit? :P
DH, downhill
HT, hardtail
CX, cykelcross
LBS, local bicycle shop
SPD, typ av iklicknings pedal
FS, fullsving? heldämpat
CC. cycclecomponents (.com)

hoppas att jag hade lite rätt i alla fall

Oj, den här tråden har potential...

Två vanliga till:
CO = Claes Ohlson
BT= Biltema

Sen kan man faktiskt undra varför det är ett "T" i MTB, det heter ju Mountain Bike, alltså "MB" (och inte Moun Tain Bike).
Fast att fråga så är ju lite som att ifrågasätta själva universums existens...typ.

Per D

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte vara såndär men det har gjorts ett
> antal sådana listor förut.

räkna upp några =)

dans:
"Sen kan man faktiskt undra varför det är ett "T" i MTB, det heter ju Mountain Bike, alltså "MB" (och inte Moun Tain Bike)."

MTB är inte en akronym. En akronym är en förkortning där bokstäverna utgör första bokstaven i varje ord. DVD (Digital Versatile Disc) är en akronym.

MTB är en förkortning för mountain bike.

Menar inte att vara viktigpetter i detta inlägg.... funderade i liknande banor en gång i tiden kring en förkortning och tog helt enkelt reda på infon på nätet.

Mvh petrusko

Visst finns några halvskumma listor som man kan hitta om man söker en massa.
Tänkte nått lite mer nyhappy vänligt kanske i läsvärt.

Pigmachine skrev:
> XC, crosscountry
> AM, all mountain
> fix, fixie (fixerat nav)
> ss, singlespeed
> lvg, landsväg(shoj)
> RR, ride report
> NS, narrow shit? :P North Shore, stigar i luften byggda av tex brädor.
> DH, downhill
> HT, hardtail
> CX, cykelcross
> LBS, local bicycle shop
> SPD, typ av iklicknings pedal Shimano Pedaling System, en shimano patenterad pedal.
> FS, fullsving? heldämpat Full Suspention.
> CC. cycclecomponents (.com)
>
> hoppas att jag hade lite rätt i alla fall

Fet stil ifylld av mig...

swerider skrev:
> Shimano Pedaling System, en shimano patenterad pedal.

SPD = Shimano Pedaling Dynamics

d v s en akronym, till skillnad från MTB....

Bubblan skrev:
> Då skulle jag vilja veta skillnaden på FR och
> DH. Kanske uppenbart?

DH är en racingform, FR är huck och lek. :)

Cyklarna kan tyckas vara väldigt lika men en renrakad DH-race-hoj har lite annorlunda geometri medans en FR-hoj kan ha ganska lite slaglängd på dämparna i jämförelse. Right? ^^

nenja skrev:
> Bubblan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då skulle jag vilja veta skillnaden på FR och
> > DH. Kanske uppenbart?
>
>
> DH är en racingform, FR är huck och lek. :)
>
> Cyklarna kan tyckas vara väldigt lika men en
> renrakad DH-race-hoj har lite annorlunda geometri
> medans en FR-hoj kan ha ganska lite slaglängd på
> dämparna i jämförelse. Right? ^^

Ok, men låt säga att jag känner mig läskigt sugen på att bege mig upp till Åre nu i sommar och glida ner för någon av deras backar på två hjul. Klarar jag mig då på en FR-hoj eller behöver jag en DH-rigg? Jag har under vintern lyckats bygga upp ett sug efter att kasta mig ut för ett brant och läskigt berg på en cykel. Fan, varför hade jag inte de här sjuka böjelserna när jag var yngre?

Edit: Om jag nu vill kasta mig ut för ett stup på en cykel, vad finns det då som jag kan köpa för runt 10-15tkr (nytt eller begagnat) som går att lita på? Eller är dom pengarna som att vika sitt liv till djävulen själv, måste jag lägga ner 30-40tkr för att ta mig ner helskinnad? Ok om jag bryter ett ben eller två, men jag vill gärna ha livet i behåll när jag kommer ner. Det ser så oerhört roligt ut att cykla ner för branta backar, hoppa över stora stenar och ramla över en stor och gammal stubbe.

Edit #2: Jag skiter fullständigt om folk skrattar åt mig på grund av jag kommer cyklandes på en gammal och omodern cykel ner för backarna. Så länge den håller för lite hopp och kullerbyttor så bryr jag mig inte om det siter en Biltema eller Brooklyn Machine Works klibba på ramen.

Senast redigerad av en moderator:
dans skrev:
> swerider skrev:
> > Shimano Pedaling System, en shimano patenterad
> pedal.
>
>
> SPD = Shimano Pedaling Dynamics
>
> d v s en akronym, till skillnad från MTB....

Ha ha ha, SPS vette fan vad det är... =)

Thanx

Bubblan du behöver nog (aldrig kört i varken åre eller gesunda) inte en DH-rigg för att köra lite uppe i Åre, jag tror till och med tar sig ner med AM-hojar.
Själv är man lite slaglängds fetischist så jag skulle säga att en FR-hoj med 160-180mm slaglängd borde vara klockren i Åre och även användbar på hemmaplan.

Nytt i de dimensionerna är nog riktigt svårt för under 15 lök. Begagnat kan du få fina klart godkända grejer för de pengarna. :)

En riktig DH-rigg "behöver" man nog egentligen inte riktigt förens man vill kunna sula på för fulla muggar nedför de värsta backarna på tid.

Mr Ice skrev:
> Vadd står förkortningen AHAB för? fattar att
> det är en plats men vad står det för och vart ligger det?

Ahab är en brant på Sörmlandsleden, namnet kommer från Moby Dick och branten skulle då vara vita valens rygg man rullar utför.

Antar att det är Tobias/Frost som namngett den som med så mycket annat i Stockholmstrakten. :)

Högre upp står CC förklarat som CycleComponents, det är en förvirrande förkortning eftersom CC även kan vara Cykel City.

Jag använder CyCo och CyCi för att skilja dem åt. :)

Tillbaka
Topp