Förkyld och sjuk sen september, inte bra än :S

rularn

Aktiv medlem
Hej,

Jag har varit sjuk och haft förkylningssymtom från början av september förra året och det är inte bra än. I perioder, kanske nån eller några veckor emellanåt har jag varit bättre men fortfarande känt mig trött, hängig och orkeslös. Nu har jag en period igen där jag känner mig bättre, men det räcker med att jag går runt i lägenheten så slår pulsen 20-30 slag över normalt (vilopulsen är dock som vanligt). Jag känner mig inte så dåligt att jag måste vara hemma från jobbet, däremot blir jag aldrig bättre så att jag kan ut och träna i det fina vädret :S

På vårdcentralen har dem tagit några tester (ämnesomsättning, blodvärde, infektionsprov och nått alergiprov) men alla värden verkar vara normala. Eftersom jag kan gå till jobbet och bara känner mig hängig/orkeslös blir jag inte tagen på 'allvar' utan de menar att jag haft otur och bara vänta. Men nu har jag väntat i 7 månader och läget är i stort sett oförändrat.

Jag äter bra, sover bra (nu i alla fall, hade sömnproblem när detta började men det är löst), känner mig inte stressad och mår bra i allmänhet.

Känner ni igen detta, vad kan det vara och finns det något att göra åt det?

Tackar på förhand.

Standardtipset, tråkigt javisst, gå tillbaka till din husläkare och berätta om dina symptom ungefär som du beskrev dom ovan! Kräv att få besked om vad det är! Be dom säkerställa att det inte är något fästingburet också. Om det inte ger resultat, dvs dom inte hittar något fysiskt fel kan du lätt börja träna lite lätt igen. Då ska du se att du får livsgnistan och orken tillbaka. Men ta det lungt och lyssna på kroppen! Kroppen är en fantastisk maskin som har en enastående förmåga och laga sig själv och fysisk aktivitet i lagom mängd är väldigt sällan fel.

Men frågan är väl egentligen, vill du verkligen ha råd från någon random manniska på ett cykelforum???

Senast ändrad:
Känns ungefär som vintern för 2 år sedan för mig. Förra vintern var nästan lika illa...
Mivitotal + Blutsaft har gjort denna vinter mycket bättre

baggy skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns ungefär som vintern för 2 år sedan för
> mig. Förra vintern var nästan lika illa...
> Mivitotal + Blutsaft har gjort denna vinter mycket
> bättre

Ät varierat med bra råvaror istället för att försöka lösa virussymptom med tveksamma kosttillskott från lokala hälsokostbutiken.

Olika virussymptom och dåligt allmäntillstånd är nog trots allt sjukvården mest lämpad att diagnostisera...

Selast skrev:
> Men frågan är väl egentligen, vill du verkligen
> ha råd från någon random manniska på ett
> cykelforum???

Ibland är internet och forum bättre än vårdcentral: min grabb har en väldigt ovanligt intolerans mot vissa proteiner, om min sambo hade inte varit aktivt på ett forum skulle vi fortfarande bollas från en läkare till den andra...
Jag säger inte att vårdcentral är inkompetent, det är bara att kunskapen är väldigt utsprett mellan många människor. Det gör att ibland måste man ha tur för att träffa rätt läkare.
/E

Låter bekant detdär, ungefär så som du beskriver var jag hela förra vintern.
Mykoplasma blev min diagnos efter 3 månaders förkylning.

Gick ganska snabbt att fixa, knappt någon förkylning alls sen dess. :)

Edit, för mig gick detta rätt enkelt att reda opp, vet andra med samma åkomma som varit sjuka hur länge som helst trots medicinering.

Senast ändrad:
rularn skrev:
> Hej,
>
> Jag har varit sjuk och haft förkylningssymtom
> från början av september förra året och det
> är inte bra än. I perioder, kanske nån eller
> några veckor emellanåt har jag varit bättre men
> fortfarande känt mig trött, hängig och
> orkeslös. Nu har jag en period igen där jag
> känner mig bättre, men det räcker med att jag
> går runt i lägenheten så slår pulsen 20-30
> slag över normalt (vilopulsen är dock som
> vanligt). Jag känner mig inte så dåligt att jag
> måste vara hemma från jobbet, däremot blir jag
> aldrig bättre så att jag kan ut och träna i det
> fina vädret :S
>
> På vårdcentralen har dem tagit några tester
> (ämnesomsättning, blodvärde, infektionsprov och
> nått alergiprov) men alla värden verkar vara
> normala. Eftersom jag kan gå till jobbet och bara
> känner mig hängig/orkeslös blir jag inte tagen
> på 'allvar' utan de menar att jag haft otur och
> bara vänta. Men nu har jag väntat i 7 månader
> och läget är i stort sett oförändrat.
>
> Jag äter bra, sover bra (nu i alla fall, hade
> sömnproblem när detta började men det är
> löst), känner mig inte stressad och mår bra i
> allmänhet.
>
> Känner ni igen detta, vad kan det vara och finns
> det något att göra åt det?
>
> Tackar på förhand.

Jag har varit exakt lika dan sen i september ifjol efter lidingöloppet! lyckades komma i halvform till vasaloppet men är orolig för träningen inför vättern då jag varit förkyld i ett par veckor nu igen.

Fick i veckan nog efter gått på halvfart sen i oktober så gick jag till min VC igen. Berättade om alla symptom jag hade (låter självklart men man missar ofta det), visade sig att hade en streptocok infektion och de toxiner som bakterien producerar har gett mig massa konstiga symtom. Inga klara halsfluss symptom dock. Sköterskan såg ingen anledning för mig att trääfa doktorn men jag stod på mig. Hoppas inerligt att en kur med antibiotika får mig på rätt köl igen.

Lövis skrev:
> Låter bekant detdär, ungefär så som du
> beskriver var jag hela förra vintern.
> Mykoplasma blev min diagnos efter 3 månaders
> förkylning.
>
> Gick ganska snabbt att fixa, knappt någon
> förkylning alls sen dess. :)
>
>
> Edit, för mig gick detta rätt enkelt att reda
> opp, vet andra med samma åkomma som varit sjuka
> hur länge som helst trots medicinering.

Tack för tipset!

Jag läste på lite om detta och många av symtomen är de jag har, kommer ligga på vårdcentralen igen ang detta..

Tillbaka
Topp