Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena
köpte nya bromsar till min scott aspect 2013 som är i stort sett total renoverad .

mja sen ska man kanske mäta vad för skivor man vill använda jag bara beställde nå shimano hydrauliska bromsar som verkar vara avsedda för lägre vikter på cyclisten ? he bromsar dåligt eller ja när bromsar är för klena pga vikt ungefär som i bilar ..
men iaf köpte nya skivor shimano g03 160mm 2st utan å köpa en adapter suck så de gamla fick sitta som är nitade å trodde stenhårt att det satt 160mm skivor nä fram är 180mm å jag köpte inte någon distans ifrån gaffeln till oket aja några brickor som kapas av så de int hänger ut fördj¤#vligt får fungerar så länge å jo det fungerar finers .

Bilagor

• IMG_20260513_085821_MFNR.webp
    IMG_20260513_085821_MFNR.webp
    149.7 KB · Besök: 67
  • IMG_20260513_085919_NV.webp
    IMG_20260513_085919_NV.webp
    348.9 KB · Besök: 68
Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena
köpte nya bromsar till min scott aspect 2013 som är i stort sett total renoverad .

mja sen ska man kanske mäta vad för skivor man vill använda jag bara beställde nå shimano hydrauliska bromsar som verkar vara avsedda för lägre vikter på cyclisten ? he bromsar dåligt eller ja när bromsar är för klena pga vikt ungefär som i bilar ..
men iaf köpte nya skivor shimano g03 160mm 2st utan å köpa en adapter suck så de gamla fick sitta som är nitade å trodde stenhårt att det satt 160mm skivor nä fram är 180mm å jag köpte inte någon distans ifrån gaffeln till oket aja några brickor som kapas av så de int hänger ut fördj¤#vligt får fungerar så länge å jo det fungerar finers .
Hammarlackade gaffelben? Det är ju också ett vackert fulmek isåfall... Bilder på hels cykeln?

Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena

Tjena!

När man köper nya bromsar så ska man alltid bromsa in dom, annars får man aldrig rätt bromseffekt.

Dagens fulmek-tråden
image-1778646611055.webp

Min nyligen införskaffade begagnade gravel hade justerskruv för växelvajer från helvetet. Trots 5-56 och knack och bank och försiktigt ruckande så gick den av. Efter att ha borrat i bakväxeln med ökande borrdimension - 0,5 mm för varje steg - försökte jag gänga om hålet med M5 tapp. Nähä, gick inte. Försökte med M6. Jodå, det gick. Hittade en gammal justerskruv för fälgbroms som var större än M5... Jojo, crescent 80-talare, inga M-gängor där inte. Så, jag gängade om den också till M6. Funkar fint och jag lyckades även borra upp plasthylsan till M6!
Ber om ursäkt för suddig bild, men jag tycker det ser rätt proffsigt ut.

Dagens fulmek-tråden
"Dagens fulmek, som inte funkade..." 😛

Lyckades sätta en liten träpinne mitt i bakdäcket i skogen tidigare imorse!
Visa bilaga 830125

Började med första hjälpen.
Hade en plan på att kapa ner pinnen, tejpa några varv eltejp, och sen pumpa upp och förhoppningsvis kunna cykla raka vägen hem försiktigt. Var bara ca 2 km ut hemifrån, så ingen fara så sett.
Visa bilaga 830126

Kniv räckte inte, så fick rota fram avbitaren i ryggsäcken.
Visa bilaga 830127
Visa bilaga 830128

Och så lite tejp och börja pumpa...
Visa bilaga 830129
Visa bilaga 830130

Tyvärr höll det inte tillräckligt med luft för att kunna cykla hem (har slang, annars hade ju kanske tätningsvätska kunnat fixa läckan) så jag fick promenera tillbaka.

Men det var första punkan på 6 år så det var väl min tur nu... 😆
Visa bilaga 830131
Snyggt försök! Du får testa att smeta på kåda under eltejpen nästa gång...... :love:

Dagens fulmek-tråden
Fulmek blöda bromsar utan rätt prylz ,avskuren vapejuiceflaska 100ml som bara gängas ner i påfyllnadshålet , plastapruta med 1.5mm ovisst kanyl å suga upp rester i koppen när det har bubblat färdigt , baby mineralolja för att det ska duga annars funkar nog bromsoljan som i bilen .
Fångstkärl och Gravitation som Hjälp .
Perfekt när snål tarmen skriker å man skrattar varje gång man ser blödkitten :0)

Bilagor

• IMG_20260515_214845_MFNR.webp
    IMG_20260515_214845_MFNR.webp
    348.4 KB · Besök: 39
  • IMG_20260515_214649_MFNR.webp
    IMG_20260515_214649_MFNR.webp
    320.5 KB · Besök: 39
  • IMG_20260515_215109_MFNR.webp
    IMG_20260515_215109_MFNR.webp
    297.5 KB · Besök: 39
Dagens fulmek-tråden
Fulmek blöda bromsar utan rätt prylz ,avskuren vapejuiceflaska 100ml som bara gängas ner i påfyllnadshålet , plastapruta med 1.5mm ovisst kanyl å suga upp rester i koppen när det har bubblat färdigt , baby mineralolja för att det ska duga annars funkar nog bromsoljan som i bilen .
Perfekt när snål tarmen skriker å man skrattar varje gång man ser blödkitten :0)
Hade fortfarande platsat i tråden med bleedkit. Lufta bromsar med hjul/skiva i ramen är riktigt fult.

Dagens fulmek-tråden
Nästa nivå är att förhindra läckage när du tar ut behållaren. Gänga i en eker i hålet. Har funkat ypperligt på shimanobromsar. Dock har jag använt en medicinspruta som ”öppen reservoar”. Allt detta direkt stulet från en cykelmek i La thuile.

Dagens fulmek-tråden
IMG_3752.webp

Körde en fulvaxning idag då jag tröttnat på olja och kolsvart kedja igen och inte fått tummen ur och köpt varken potta eller vax ännu. Har kört enbart droppvax tidigare och det har funkat bra nog. Körde först kedjan i några omgångar degreaser och diskmedel i en glasburk. Ingen idé att fina sig när det är en gammal sliten kedja. Istället för att trä på kedjan på cykeln och vaxa så körde jag alltså kedjan på en gammal pizzakartong och gnuggade in vaxet ordentligt i alla möjliga vinklar för att täcka rollersena (och allt annat lol) ordentligt i droppvax. Sen har det fått ligga och torka där. En slags torr immersive waxing? Vi får se hur det funkar. Fult känns det iallafall.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 830755

Körde en fulvaxning idag då jag tröttnat på olja och kolsvart kedja igen och inte fått tummen ur och köpt varken potta eller vax ännu. Har kört enbart droppvax tidigare och det har funkat bra nog. Körde först kedjan i några omgångar degreaser och diskmedel i en glasburk. Ingen idé att fina sig när det är en gammal sliten kedja. Istället för att trä på kedjan på cykeln och vaxa så körde jag alltså kedjan på en gammal pizzakartong och gnuggade in vaxet ordentligt i alla möjliga vinklar för att täcka rollersena (och allt annat lol) ordentligt i droppvax. Sen har det fått ligga och torka där. En slags torr immersive waxing? Vi får se hur det funkar. Fult känns det iallafall.
Poängen med att försöka vaxa utan att ta av kedjan är väl ändå att just slippa ta av kedjan? Nu när du ändå tog av den kunde du ju lika gärna lagt den i ett enkelt vaxbad tänker jag?

Dagens fulmek-tråden
Det där är väl varken fult eller något konstigt? Deras vax på flaska ska ju droppad på, den kan både användas som ”påfyllning” på en vaxkikad kedja, men även som enda vaxbehandling på en avfettad kedja.

Dagens fulmek-tråden
Du är i en farlig nedförsbacke mot att annama touringtysk-looken nu! Att du cyklar långt vet vi ju, men nu börjar jag känna att butterflystyret och en miljard packväskor är nära!
Haha, nu var beggade skumhandtag till mtb det som fanns hemma. Farligt nära touringtyskarnas älskade långa skumkorvar som dom täcker sina butterflystyren med. Om jag hade haft Oury grips hemma hade det kanske sett lite mer alt bike och fränt ut😜

Dagens fulmek-tråden
Poängen med att försöka vaxa utan att ta av kedjan är väl ändå att just slippa ta av kedjan? Nu när du ändå tog av den kunde du ju lika gärna lagt den i ett enkelt vaxbad tänker jag?
Ja, jag hade kunnat lägga den i ett vaxbad om jag hade en gryta eller vax att smälta. Nu hade jag inte det tyvärr. Därav ”ful”vaxningen. Riktig vaxning får bli efter lön kanske.

Men behövde ändå rengöra hela drivlinan ordentligt och då fick kedjan åka av så jag kunde blåsa av resten i duschen. Gnuggade noga med degreaser och pensel överallt på alla drev och trissor och jag hade aldrig fått det så rent om jag hade haft kvar kedjan på cykeln. Har gjort så tidigare (tvätta med kedjan kvar på cykeln) och fick då en blandning av olja och vax som inte riktigt trängde in eftersom det var olja kvar i systemet. Nu är det väl inte chainstripper-rent men ändå mycket renare än annars. Ingen olja alls på fingrarna när jag tar på grejerna.

Det där är väl varken fult eller något konstigt? Deras vax på flaska ska ju droppad på, den kan både användas som ”påfyllning” på en vaxkikad kedja, men även som enda vaxbehandling på en avfettad kedja.
Tar det som en komplimang. Jag tyckte det fula i det hela var att jag dränkte hela kedjan i droppvax nu för att simulera immersion-vaxning istället för att varsamt droppa på varje länk, samt att det hela skedde på en gammal pizzakartong.

Dagens fulmek-tråden
Jag har i åratal använd det onämnbara smörjmedlet som är grönt och luktar lite obestämdbar frukt.
Smörjar förträffligt, samlar vägdamm dåligt och har den fördelen att den är lätt att spola bort tillsammans med det lilla vägdamm som ändå lägger sig, med trädgårdsslangen. Alltid ren drivlina på ett kick när jag vill.
(Och har en pytteflaska av samma fabrikat fast blå i sadelväskan om det finns utsikt till regn och bortspolat grön. Den går bort med lite såpa)
Jag är en dålig människa. Fy mig!

Dagens fulmek-tråden
Ja, jag hade kunnat lägga den i ett vaxbad om jag hade en gryta eller vax att smälta. Nu hade jag inte det tyvärr. Därav ”ful”vaxningen. Riktig vaxning får bli efter lön kanske.

Men behövde ändå rengöra hela drivlinan ordentligt och då fick kedjan åka av så jag kunde blåsa av resten i duschen. Gnuggade noga med degreaser och pensel överallt på alla drev och trissor och jag hade aldrig fått det så rent om jag hade haft kvar kedjan på cykeln. Har gjort så tidigare (tvätta med kedjan kvar på cykeln) och fick då en blandning av olja och vax som inte riktigt trängde in eftersom det var olja kvar i systemet. Nu är det väl inte chainstripper-rent men ändå mycket renare än annars. Ingen olja alls på fingrarna när jag tar på grejerna.

Tar det som en komplimang. Jag tyckte det fula i det hela var att jag dränkte hela kedjan i droppvax nu för att simulera immersion-vaxning istället för att varsamt droppa på varje länk, samt att det hela skedde på en gammal pizzakartong.
Jag har senaste året vaxat med pingvinvax som jag smälter i en gammal surkålsplåtburk som jag antingen värmer på gasolköket (tar typ 3 minuter) eller i ett vattenbad i en kastrull på spisen. Det räknas nog som fulmek när jag tänker efter?

Dagens fulmek-tråden
Jag har i åratal använd det onämnbara smörjmedlet som är grönt och luktar lite obestämdbar frukt.
Smörjar förträffligt, samlar vägdamm dåligt och har den fördelen att den är lätt att spola bort tillsammans med det lilla vägdamm som ändå lägger sig, med trädgårdsslangen. Alltid ren drivlina på ett kick när jag vill.
(Och har en pytteflaska av samma fabrikat fast blå i sadelväskan om det finns utsikt till regn och bortspolat grön. Den går bort med lite såpa)
Jag är en dålig människa. Fy mig!
Denna?

IMG_3755.webp

Tillbaka
Topp