Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena
köpte nya bromsar till min scott aspect 2013 som är i stort sett total renoverad .

mja sen ska man kanske mäta vad för skivor man vill använda jag bara beställde nå shimano hydrauliska bromsar som verkar vara avsedda för lägre vikter på cyclisten ? he bromsar dåligt eller ja när bromsar är för klena pga vikt ungefär som i bilar ..
men iaf köpte nya skivor shimano g03 160mm 2st utan å köpa en adapter suck så de gamla fick sitta som är nitade å trodde stenhårt att det satt 160mm skivor nä fram är 180mm å jag köpte inte någon distans ifrån gaffeln till oket aja några brickor som kapas av så de int hänger ut fördj¤#vligt får fungerar så länge å jo det fungerar finers .

Bilagor

• IMG_20260513_085821_MFNR.webp
    IMG_20260513_085821_MFNR.webp
    149.7 KB · Besök: 52
  • IMG_20260513_085919_NV.webp
    IMG_20260513_085919_NV.webp
    348.9 KB · Besök: 51
Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena
köpte nya bromsar till min scott aspect 2013 som är i stort sett total renoverad .

mja sen ska man kanske mäta vad för skivor man vill använda jag bara beställde nå shimano hydrauliska bromsar som verkar vara avsedda för lägre vikter på cyclisten ? he bromsar dåligt eller ja när bromsar är för klena pga vikt ungefär som i bilar ..
men iaf köpte nya skivor shimano g03 160mm 2st utan å köpa en adapter suck så de gamla fick sitta som är nitade å trodde stenhårt att det satt 160mm skivor nä fram är 180mm å jag köpte inte någon distans ifrån gaffeln till oket aja några brickor som kapas av så de int hänger ut fördj¤#vligt får fungerar så länge å jo det fungerar finers .
Hammarlackade gaffelben? Det är ju också ett vackert fulmek isåfall... Bilder på hels cykeln?

Dagens fulmek-tråden
Tjena Tjena

Tjena!

När man köper nya bromsar så ska man alltid bromsa in dom, annars får man aldrig rätt bromseffekt.

Dagens fulmek-tråden
image-1778646611055.webp

Min nyligen införskaffade begagnade gravel hade justerskruv för växelvajer från helvetet. Trots 5-56 och knack och bank och försiktigt ruckande så gick den av. Efter att ha borrat i bakväxeln med ökande borrdimension - 0,5 mm för varje steg - försökte jag gänga om hålet med M5 tapp. Nähä, gick inte. Försökte med M6. Jodå, det gick. Hittade en gammal justerskruv för fälgbroms som var större än M5... Jojo, crescent 80-talare, inga M-gängor där inte. Så, jag gängade om den också till M6. Funkar fint och jag lyckades även borra upp plasthylsan till M6!
Ber om ursäkt för suddig bild, men jag tycker det ser rätt proffsigt ut.

Dagens fulmek-tråden
"Dagens fulmek, som inte funkade..." 😛

Lyckades sätta en liten träpinne mitt i bakdäcket i skogen tidigare imorse!
Visa bilaga 830125

Började med första hjälpen.
Hade en plan på att kapa ner pinnen, tejpa några varv eltejp, och sen pumpa upp och förhoppningsvis kunna cykla raka vägen hem försiktigt. Var bara ca 2 km ut hemifrån, så ingen fara så sett.
Visa bilaga 830126

Kniv räckte inte, så fick rota fram avbitaren i ryggsäcken.
Visa bilaga 830127
Visa bilaga 830128

Och så lite tejp och börja pumpa...
Visa bilaga 830129
Visa bilaga 830130

Tyvärr höll det inte tillräckligt med luft för att kunna cykla hem (har slang, annars hade ju kanske tätningsvätska kunnat fixa läckan) så jag fick promenera tillbaka.

Men det var första punkan på 6 år så det var väl min tur nu... 😆
Visa bilaga 830131
Snyggt försök! Du får testa att smeta på kåda under eltejpen nästa gång...... :love:

Tillbaka
Topp