Förlängt stänkskydd

Förlängt stänkskydd
Det är faktiskt en bra fråga. Jag har gjort en förlängning av en gammal glassburk, men det är ju långt från sådana där riktiga lastbilslappar som Valhall vintercuklar med...

Om man nu bara kunde få alla andra att köra med lapp så slapp man bli helt prickig på vägen hem från jobbet :-)

Förlängt stänkskydd
Välsorterade industrileverantörer brukar kunna ha gummimattor på rullar... varför inte skaffa en bit sånt och skär ut din egen lapp.... då får du den så stor som du vill ha den...

Gummimattor finns ju från 1mm tjocklek på....

Förlängt stänkskydd
Pata2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Sök på ordet "kompislapp" så lär det dyka upp
> div tips :-)

Gäller det inte "egolapp" i det här fallet? ;)
(bakskärm kontra framskärm)

Förlängt stänkskydd
Om du väljer att cykla enligt devisen "Tweed, not speed" så finns det fins saker hos Rivendell:
http://www.rivbike.com/products/list/fenders_and_flaps#product=20-130

20-146_MUDFLAPS3.JPG ht=335

Förlängt stänkskydd
Tack för alla svar! I det här vädret så borde man ha en gummilapp som släpar ner i backen!! :)

Det blir nog till att köpa en gummiduk, men hur ska man fästa den? *Tips önskas*

/Kalle

Bilagor

• DSC00514.JPG
    DSC00514.JPG
    70.8 KB · Besök: 66
Senast redigerad av en moderator:
Förlängt stänkskydd
tja... jag skulle ha monterat den med 2 rostfria skruvar... borra 2 små hål i skärmen...skruv med en stor karossbricka på vardera sidan och en låsmutter. Då kan du iallafall montera bort den jämfört med popnit eller nåt.

Förlängt stänkskydd
Även vi i CK Valhall har kompislappar gjorda av gamla glassbunkar... :) Mina är fästa med buntband, genom att borra 4 hål i lappen och skärmen och sen dra 2 buntband vertikalt. Fördelen är att plastbiten böjs efter skärmen så den inte fladdrar så mycket samt att det blir lätt (vilket också motverkar fladdrande/svängande skärm). Dessutom väldigt billigt! Har såna både fram och bak på vinterhojen samt fram på cityhojen.

Förlängt stänkskydd
Sprockets skrev:
> En bit plast från nån förpackning och två
> buntband funkar också.

Hmm... det kanske funkar där du bor... Men Kalle bor mer norrut än vad jag gör.. (ca 40 mil).... därför jag rekomenderade gummimatta... helt enkelt för att den du visar ger inte efter för snökanter osv osv osv som vi lider av här under en större del av året utan den kommer att fastna och ev brytas sönder... Gummi är flexibelt.

Förlängt stänkskydd
Ja, hade det varit nån vinter här skulle jag nog också märkt av det. Men den "roterar" på buntbanden och kan vikas ganska mycket uppåt-bakåt.

Förlängt stänkskydd
Om man nu inte vill använda dubbelvikt silvertejp, där ena enden fästs på insidan av skärmen och den andra på utsidan. (OBS! För den trendkänsliga finns det silvertejp i andra färger än silver.)

Förlängt stänkskydd
Jag köpte precis PERFEKTA egolappar (framstänkan) på Cykel Expo vid ÖB i Solna, märket är "Helkama", kostar 39 kr. De är kanon, supersvullen.

Jag har tidigare gjort egna av neoprengummi men dessa är bättre, hårdare plast gör att den kan vara tunnare/lättare och ändå hålla styrsel.

Förlängt stänkskydd
Sprockets skrev:
> Ja, hade det varit nån vinter här skulle jag nog
> också märkt av det. Men den "roterar" på
> buntbanden och kan vikas ganska mycket
> uppåt-bakåt.

Ok :) Jag köper ditt resonemang :D Men... när du har snökanter på 30-50cm då? Det är vardagsmat för oss här uppe (visserligen bor jag vid kusten och det har vart en ytterst snöfattig vinter) men dock helt fullt möjligt att det finns så höga.

Där jag kommer ifrån... var det ca 4 veckor sen det snöade lite över en (1) meter på ca ett dygn... Ok..ingen cyklar då men... Även här vid kusten har det vart oplogat på morronen när man hojat till jobbet i 25cm snö....

Förlängt stänkskydd
JTH skrev:
> Jag köpte precis PERFEKTA egolappar
> (framstänkan) på Cykel Expo vid ÖB i Solna,
> märket är "Helkama", kostar 39 kr. De är kanon,
> supersvullen.

Det är såna jag är ute efter! Ska förbi LBS och kolla om de har, men först så tar jag fram silvertejpen och ska ut opch tejpa skärmen som någon sa! :)

Jo, det är inte roligt att cykla till skolan/jobbet när det är 25 cm snö, det blir så in i fanders svettigt!

Förlängt stänkskydd
Nu har jag varit ute och testat och det ser inte snyggt ut men det fungerar nu under våren iaf då det är blött hela tiden- och överallt.

Nu kommer då smuts och vatten från bakhjulet istället..*suck*

DSC00515.JPG ht=544

Tvättad skärm

DSC00518.JPG ht=544

Tejpen på plats

DSC00517.JPG ht=544

Glasspaketslock passar bra för att styva upp med.

DSC00519.JPG ht=544

En liten flärp för att skydda mot stänk från bakhjulet, men den fungerar inte så bra... :(

Förlängt stänkskydd
stÃnklapp-pÃ.JPG ht=725

Så här ser mina stänklappar ut. I återvinningens anda är de tillverkade av skaften av ett par utslitna gummistövlar och sitter elegant men inte särskilt stöldsäkert fast med ett par tryckknappar från Klas i sjön.
Vilken dag som helst planerar jag att försöka byta bort det skogsmullegröna till en mer matchande svartaktig nyans genom frikostig applikation av spritpenna....

stÃnklapp-av.JPG ht=544

Den avancerade formgivningen i all sin prakt...

Har fultemas 60 mm breda skärmar, så med dubbdäcken på så blir det lite trångt innanför stagen där stänklappens upphängningsflikar går runt. Kanske blir ett problem så småningom, men än så länge är jag helt nöjd med att inte längre blästra vare sig vevparti eller skor med grusvatten varje gång det regnar.

Förlängt stänkskydd
dabac: vad är det förnågot du har monterat på framgaffeln? Det svarta utgår jag från att det är någon form av cykeldatormottagare men det där silvriga i alu straxt nedanför??

Förlängt stänkskydd
orienteraren skrev:
> vad är det förnågot du har monterat på
> framgaffeln? Det svarta utgår jag från att det
> är någon form av cykeldatormottagare

Helt riktigt, den rymdes på tvären, från sidan blev det väldigt diskret.

> men det där silvriga i alu straxt nedanför??

Det är ett hemmafilad hållare för reaktionsarmen(momentarmen?) till trumbromsen. Har nog någon mer bild om du vill.

Tillbaka
Topp