Formeln för inställning sadelhöjd?

Sitt rätt, sitt fint - kör fort!

Exemplet: du mäter din benlängd
till 88 centimeter x 0,883
= sadelhöjd på 77,7 centimeter
mätt från vevpartiets centrum
till sadelns ovandel, 145 millimeter
bakom sadelspetsen eller
i sadelrörets förlängning. Lägg
till några millimeter om du har
ett pedalsystem som bygger
mycket i höjd (Look, Campagnolo,
Shimano SPD) eller sänk
om du har pedaler med låg bioposition
(Time och Shimano
SPD-R).

http://www.bodo-ck.com/?dfi=Sittstllning.pdf

Senast redigerad av en moderator:
Du skall kunna sträcka ut benet nästan fullt, inte till det där dödläget då man "låser" benet (som man står på det när man stödjer på det).

brukar man inte säga att om man sitter på sadeln så ska benet va sträckt om man sätter hälen på pedalen? Tror iofs oxo att man kan känna sig fram...

Enkelt utan tabeller o dyl. Sätt dig på mitten av sadeln och sätt hålfoten (inga skor) på mitten
av pedalen. Benet ska då var nästan rakt utan att du vickar på höften åt ngt håll. Då ska det vara
ok. Ut och kör-känns det bra är det bra annars får man ställa in efter känslan. Ngn mm hit eller dit
s å s.

jag är mer inne på plumses linje.. Kör jag så hög sadel när det är brötigt och går en del utför har jag svårt att hålla balansen och få bak tyngdpunkten tillräckligt.. Jag skulle rekommendera att laborera med sadelhöjden tills du hittar det som passar dig bäst, sedan får man anpassa höjden efter den åkning man gör, jag sänkte och höjde nog sadeln 3-4 gånger igår i änggårdsbergen under 3 timmar (inkl transport dit- och hem och lite lek på hemvägen)

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> jag är mer inne på plumses linje.. Kör jag så
> hög sadel när det är brötigt och går en del
> utför har jag svårt att hålla balansen och få
> bak tyngdpunkten tillräckligt..

Äggsagt. De där reglerna kan man ju följa på en racer, men i skogen så har jag min sadel flera cm lägre. Det går ju inte att cykla annars... :-)

Hehe, det rä fan roligt vad många sjuka mått vi cyklister använder. Man skulle nog kunna gröa en ganska rolig tråd med bara idiotiska påfund hur du skall mäta din ram.

Som dendär när amn lägegr armbådegn mot sadeln ocg långfingret skall nå till skruven på styrtsamen. Eller när man skall stoppa fingrar mellan grenen och överöret och man måste ha precis rätt antal fingrar...

Det fanns en helt underbar "cykelbok" på dass i spanien där de hade precis alla sånadär löjliga mått. Vansinig humor varje gång. Nästan lika bra som självmordskaninerna.

Fan va du stavar på morgonkvisten ville!

Bilagor

• d-rabbits.jpg
    d-rabbits.jpg
    17.9 KB · Besök: 21
Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan va du stavar på morgonkvisten ville!

Du menar att jag stavar bättre senare på dagen?..knappast..;)

Och somnar först..HAHA

Nää, men såhhär på foprum såskrever jag hellre snabbt än bra...av flera anledingar:)

Jag skulle ju kunna hoppas att det skulle bli bättra framåt dagen. men tyvärr tror jag itne deT:)

Även om det kan kännas som att man får bättre kraft i nertrampet när man har sadeln väldigt högt tycker jag att själva rundtrampet känns bättre om man har sadeln någon centimeter lägre. Bätte flyt liksom. Om man cyklar långt kan det ju vara ganska farligt att ha sadeln i fel höjd, då knäna verkar ta mycket stryk. I alla fall mina knän.

Sjukgymnasten säger:
- inte så hög så du trampar med helt raka ben, då får knät stötar hela tiden och går sönder.
- inte så låg så att vinkeln mellan överben och underben understiger 90 grader, någonsin.
- rak sadel så slipper du belastningsskador på armar axlar och händer när du kompenserar för att du glider fram.
- gärna riserbar så kan du ställa in avståndet till styret optimalt.

Tillbaka
Topp