MrSthlm
Aktiv medlem
Försäsongsträning - kombinera cykling och löpning?
Hej
Har börjat intressera mig mer och mer för löpning senaste halvåret - från att endast ha cyklat tidigare.
Jag är nu väldigt kluven hur jag bör lägga upp min träning i vinter. Har sedan september i princip bara sprungit (och cykelpendling).
Jag har halvhöga ambitioner för att sätta en bra tid på Sthlm maraton i slutet på maj och kommer även köra sub 8 Vättern.
Kör även i en cykelklubb med riktigt snabba klubbrundor så vill inte tappa för mycket där.
Rörigt som tusan. Går detta att kombinera på ett hyggligt sätt eller borde jag helt sonika bara sluta träna och göra något annat? Jag har fått ett träningsprogram för VR men det är i princip endast inriktat på cykling.
Någon som har liknande ambitioner (eller bara tankar) som vill dela med sig av något smart?
Jag cyklade ca 1300 mil förra året (inkluderat en del fuskmil på Zwift) och sprang ca 100 mil (ca 85 st pass har jag för mig). Var med i en 08:30 grupp runt Vättern. Vissa veckor 1 pass, andra 2, andra 3 och några veckor med noll löpning så lite halvrörigt.
Min egen privata teori:
-----
Ur ett strikt konditionsperspektiv är rimligen löpning bra men ur ett hmmm "explosivt cykelperspektiv" avsevärt mera tveksamt beroende på hur man cyklar och i vilka grupper. Långdistanslöpning bygger inga muskler direkt som man har nytta av under mera explosiv cykling (tror jag), tvärtom. LoL För personer som önskar gå ner lite i vikt kan nog en löpkombo vara mycket effektivt men i mitt fall handlade det inte om det för fem ören.
-----
Jag är heller inget fan av strikt asfaltslöpning, så det undviker jag när jag kan. Förutom variationen föredrar jag den extra träningseffekten (samt utmaningen) av en mer kuperad löpning.
Inget större problem att kombinera förutom ökad tidsåtgång för träning men det är väl smart att vänja kroppen öka gradvis. Jag petar in en del lunchpass av praktiska tidseffektiva skäl. Vill man under cykelsäsongen dessutom få in långpass i löpningen så kan man behöva köra dessa på en vardag istället så att det inte blir för mycket av det goda under helgen men det är ju rätt logiskt.
Har väl haft lite sporadisk vadproblematik med löpningen vilket jag aldrig hade i yngre dar (då vad det mest benhinnor). Vet ej om det är gubbvad, åldern (snart 55) eller om det är cyklingen senaste ca 4-5 åren som gjort vadmuskulaturen något kortare/spändare. Märkt att hysteriska/kortare intervallpass (löpning) kan vara lynniga så dessa kommer jag nog försöka undvika (ett par av sträckningarna har kommit under hysteriska intervallpass med en löpargrupp på jobbet).
Bortsett från detta har det väl gått bra.
Senast ändrad: