Försäsongsträning - kombinera cykling och löpning?

Hej

Har börjat intressera mig mer och mer för löpning senaste halvåret - från att endast ha cyklat tidigare.

Jag är nu väldigt kluven hur jag bör lägga upp min träning i vinter. Har sedan september i princip bara sprungit (och cykelpendling).

Jag har halvhöga ambitioner för att sätta en bra tid på Sthlm maraton i slutet på maj och kommer även köra sub 8 Vättern.

Kör även i en cykelklubb med riktigt snabba klubbrundor så vill inte tappa för mycket där.

Rörigt som tusan. Går detta att kombinera på ett hyggligt sätt eller borde jag helt sonika bara sluta träna och göra något annat? Jag har fått ett träningsprogram för VR men det är i princip endast inriktat på cykling.

Någon som har liknande ambitioner (eller bara tankar) som vill dela med sig av något smart?

Jag cyklade ca 1300 mil förra året (inkluderat en del fuskmil på Zwift) och sprang ca 100 mil (ca 85 st pass har jag för mig). Var med i en 08:30 grupp runt Vättern. Vissa veckor 1 pass, andra 2, andra 3 och några veckor med noll löpning så lite halvrörigt. 🙂 Ytterst sällan jag tog löppass två dagar på rad dock. Hade inga direkta mål men i år blir det Lidingöloppet åtminstone (med ambition inom ca 2:20 - 2:30). Har och hade ingen som helst illusion om att löpningen skulle göra mig till en bättre cyklist (för det tror jag inte det gör i just mitt fall men kan så klart göra det för andra) men gillar att kombinera lite bara, tycker om båda disciplinerna och det ger en schysst variation. Löpning är dock mycket lynnigare ur ett strikt skadeperspektiv vs cykling för de flesta av oss.

Min egen privata teori:
-----
Ur ett strikt konditionsperspektiv är rimligen löpning bra men ur ett hmmm "explosivt cykelperspektiv" avsevärt mera tveksamt beroende på hur man cyklar och i vilka grupper. Långdistanslöpning bygger inga muskler direkt som man har nytta av under mera explosiv cykling (tror jag), tvärtom. LoL För personer som önskar gå ner lite i vikt kan nog en löpkombo vara mycket effektivt men i mitt fall handlade det inte om det för fem ören.
-----

Jag är heller inget fan av strikt asfaltslöpning, så det undviker jag när jag kan. Förutom variationen föredrar jag den extra träningseffekten (samt utmaningen) av en mer kuperad löpning.

Inget större problem att kombinera förutom ökad tidsåtgång för träning men det är väl smart att vänja kroppen öka gradvis. Jag petar in en del lunchpass av praktiska tidseffektiva skäl. Vill man under cykelsäsongen dessutom få in långpass i löpningen så kan man behöva köra dessa på en vardag istället så att det inte blir för mycket av det goda under helgen men det är ju rätt logiskt.

Har väl haft lite sporadisk vadproblematik med löpningen vilket jag aldrig hade i yngre dar (då vad det mest benhinnor). Vet ej om det är gubbvad, åldern (snart 55) eller om det är cyklingen senaste ca 4-5 åren som gjort vadmuskulaturen något kortare/spändare. Märkt att hysteriska/kortare intervallpass (löpning) kan vara lynniga så dessa kommer jag nog försöka undvika (ett par av sträckningarna har kommit under hysteriska intervallpass med en löpargrupp på jobbet).

Bortsett från detta har det väl gått bra. 🙂 Ett mycket grovt mål för löpningen i år är ca 125-150 mil, återstår att se hur det går. Cyklingen ungefär som förra året, typ...

Senast ändrad:
Tror du är något på spåren där. Men fasiken vad trist det är på gymmet alltså. Får dock försöka få in det lite mer..
Det håller jag med om, men jag försöker hålla motivationen på gymmet med att det kommer göra skillnad på cykeln. Det funkar vissa dagar men långt ifrån alla, så jag försöker oftast träna med någon så blir det lite bättre 😁 Lycka till!

Ser att Nils Penton lyckats väldigt bra med både cykel och löpning. Vid EM i Duathlon 2019, så tog silver. Även triatleten Lucas K... Som även kört cykel-SM. Flera av hans Strava-tider är riktigt sjukt brutala.

Sprang mitt livs andra halvmara i augusti, 1.47 vilket var 8 min snabbare än för 7 år sen. Då hade jag sprungit ett tiotal långpass under senvåren/sommaren (10-12 km), därutöver nån sexkilometare per vecka. Halvmaran kändes lätt hela vägen, jag blev närmast chockad vilken fin form jag uppnått med ca 10 mil cykling per vecka som huvudträning. Så jag tycker absolut man kan bygga upp fin löpform med cykling som huvudträning.

Lite off-topic. Har en skidåkande bekant, han blir i bra cyeklform redan efter tre rundor på cykeln efter en lång vinter på skidor. Så att syssla med någon typ av klassisk konditionsidrott, verkar fungera bra.
Skidåkning ska vara grymt bra då du aktiverar hela kroppen. Borde även vara rätt skonsamt!

En kollega gjorde skidpremiär (efter en del problem med vad/hälsena) häromdagen. Det höll drygt 2 km. Så, han är låååångt ifrån att kunna springa en mara (han ser jogging som en ouppnåelig dröm).

Sprang mitt livs andra halvmara i augusti, 1.47 vilket var 8 min snabbare än för 7 år sen. Då hade jag sprungit ett tiotal långpass under senvåren/sommaren (10-12 km), därutöver nån sexkilometare per vecka. Halvmaran kändes lätt hela vägen, jag blev närmast chockad vilken fin form jag uppnått med ca 10 mil cykling per vecka som huvudträning. Så jag tycker absolut man kan bygga upp fin löpform med cykling som huvudträning.
Du verkar ju ha bra förutsättningar för träning iaf jämfört med mig, vet ju inte vilken träningsbakgrund du har men jag springer en halvmara på ungefär samma tid men lätt är det absolut inte. Tränar mer av både löpning och cykling än vad du gör...

Ja, jag upplever inte det heller som något strul/problem som du nu skrev, för att citera dig: "Så jag tycker absolut man kan bygga upp fin löpform med cykling som huvudträning." (y) 🙂

Säkerligen kan man med styrketräning och cykling få både flås och tålighet mot skador. Men, löpning är ingen dans på rosor (för gubbar). Det sliter på kroppen (och inte alla är begåvade med okrossbara gener).

Apropå det så är halvmara en jäkligt trevlig distans. Inte lika galet långt (och monotont, om man ska vara ärlig) som en full mara, och kräver mycket mindre löpträningsvolym för att klara sig runt hyfsat bra mha allmänt bra kondition. Och framförallt inga 30-35km långrundor varje helg i mars-april som inför Sthlm Marathon, som jag gissar kan störa en SUB 8-satsning rätt mycket.

Kanske vore Göteborgsvarvet eller Premiärhalvan något för TS att satsa på i år istället, eller Sthm Halvmarathon i september? Det sistnämnda är mkt trevligt, brukar vara bra löpväder då också. För det är en annan nackdel med Sthlm Marathon, man håller på ett halvår och nöter och så blir det 28 grader som förra året och man får släppa alla tidsambitioner... :-)

Apropå det så är halvmara en jäkligt trevlig distans. Inte lika galet långt (och monotont, om man ska vara ärlig) som en full mara, och kräver mycket mindre löpträningsvolym för att klara sig runt hyfsat bra mha allmänt bra kondition. Och framförallt inga 30-35km långrundor varje helg i mars-april som inför Sthlm Marathon, som jag gissar kan störa en SUB 8-satsning rätt mycket.

Kanske vore Göteborgsvarvet eller Premiärhalvan något för TS att satsa på i år istället, eller Sthm Halvmarathon i september? Det sistnämnda är mkt trevligt, brukar vara bra löpväder då också. För det är en annan nackdel med Sthlm Marathon, man håller på ett halvår och nöter och så blir det 28 grader som förra året och man får släppa alla tidsambitioner... :-)
Jag håller med.
En halvmara är ganska lagom.
Jag minns att jag hade en idé om att alltid kunna springa en halvmara, att alltid vara i så pass god löpform. Så var det också. Jag var så pass löptränad att jag när som helst skulle kunna dra en halvmara.
Fast, det var många år sedan.

Med mina målsättningar så kommer jag att kunna göra det framöver också. Ska bara skynda långsamt. Mina löpmål är lite mer krävande än en halmara. Får se om man når dit eller om det är och förblir en dröm. Detta år kommer att ge en fingervisning om vilken progression som är möjlig om man skyndar långsamt. Det är ju inte så att jag blir yngre direkt, fyller 58 år i sommar. Ingen ålder direkt, men numera behöver saker planeras lite mer.

På tal om cykling då: Jag hoppas kunna göra riktigt roliga cykelträningsrundor i år, och det är likadant där att jag har en del mål. Inga konstiga, utan bara kunna ha kul på sadeln och uppleva mycket. Spontana cykelpass blir det nog en hel del av.

Tack DT!

Har insett att en allt för stor satsning på maran detta år kommer gå ut över cyklingen så har lagt den lite på is. Kommer även springa premiärhalvan och halvmaran. Som du säger så känns det betydligt mer lätthanterligt.
Nästa år skippar jag VR och kommer då köra en full uppladdning inför maran.

Skoj med så mycket olika erfarenheter i tråden! Mycket värdefullt och jag tror många kan få lite tips här inne!

Tack DT!

Har insett att en allt för stor satsning på maran detta år kommer gå ut över cyklingen så har lagt den lite på is. Kommer även springa premiärhalvan och halvmaran. Som du säger så känns det betydligt mer lätthanterligt.
Nästa år skippar jag VR och kommer då köra en full uppladdning inför maran.

Skoj med så mycket olika erfarenheter i tråden! Mycket värdefullt och jag tror många kan få lite tips här inne!

Du har ju även löpartråden med en hel del erfaret folk (länken nedan). Men det här är ju ändå ett lite rörigt ämne. Hur folk varierar cykling och löpning varierar nog mycket kraftigt menar jag. Ambitiösa cyklister (typ över 1000 mil / år) men som också springer över >= 100 mil år kanske inte är jättemånga här på happy, lite osäker (??) jag vet enbart om ett par själv men vore roligt att veta (finns säkert en del bara att de inte berättat om det). I löpartråden kan jag nästan få intryck av att många har löpning som huvudnöje med cyklingen som bisyssla (men möjligen en missuppfattning). Däremot finns det väl fler med "periodisk erfarenhet från triathlon" och det är lite av samma sak trots allt. Samma sak när det gäller träningsråd så finns det nog mycket att hämta från triathleter, både i olika forum och via googling, de är rimligen experter på att kombinera. Mitt råd om man vill kombinera är att försöka träna smart och baka in en hel del pass i anslutning till jobb om man kan (tex till jobb, från jobb eller ta en del lunchpass). Själv har jag aldrig roat mig med att "transportlöpa" ännu men en hel del lunchpass blir det, exceptionellt tidseffektivt/praktiskt. En orsak till att jag avvaktat med transportlöpning till och från jobb är två orsaker: 1. Jag älskar inte springa långt på asfalt (av olika skäl) 2. Skeptisk till att springa med rygga med ombyte i etc också även om det sjävklart går.

Senast ändrad:
Mitt råd om man vill kombinera är att försöka träna smart och baka in en hel del pass i anslutning till jobb om man kan (tex till jobb, från jobb eller ta en del lunchpass). Själv har jag aldrig roat mig med att "transportlöpa" ännu men en hel del lunchpass blir det, exceptionellt tidseffektivt/praktiskt. En orsak till att jag avvaktat med transportlöpning till och från jobb är två orsaker: 1. Jag älskar inte springa långt på asfalt (av olika skäl) 2. Skeptisk till att springa med rygga med ombyte i etc också även om det sjävklart går.
Jag har sprungit hem från jobbet ett antal gånger de senaste året. Eftersom jag kan lämna kläder och laptop där, så behöver jag inte kånka på mer än det jag vill ha med mig i form av nycklar, kort, mobil, vätska och energi. Får ihop ganska precis en halvmara med minst 50% grus och motionsspår genom Sickla och Hellas på den pendlingen. Hoppas kunna få den till en mer återkommande vana i år. Kanske var eller varannan vecka när det blir lite varmare. Pendlingscykling är ju också ett bra sätt att få mil i benen, även om det inte direkt är kvalitetspass.

Förr styrketränade cyklister på vintersäsongen, när vägarna inte var så roliga, så det gör jag. 'Påverkar väl inte kondisen till det bättre kanske, men det är kul och ger litet extra kick i steg och tramp.
3,20 nånting i Stockholm Maraton... Kan det ha varit 2000!? Fick fraktur i en tå någon vecka innan, och det var inte så kul att springa med. Å andra sidan har jag fått behålla frakturen, och det är ju bra.

Jaja, jag är pessimist. Kanske inte verkar så muntert, men det är kul att ha rätt.

Jag har sprungit hem från jobbet ett antal gånger de senaste året. Eftersom jag kan lämna kläder och laptop där, så behöver jag inte kånka på mer än det jag vill ha med mig i form av nycklar, kort, mobil, vätska och energi. Får ihop ganska precis en halvmara med minst 50% grus och motionsspår genom Sickla och Hellas på den pendlingen. Hoppas kunna få den till en mer återkommande vana i år. Kanske var eller varannan vecka när det blir lite varmare. Pendlingscykling är ju också ett bra sätt att få mil i benen, även om det inte direkt är kvalitetspass.
Kan bli bra om du cyklar över 45 min i zon2. Alternativ lägger in några hårda intervaller där det passar. Över ett år har det blivit massor av km och intervaller gjorda. Noterade själv att jag tidigare hade tio Vätternrundor per år till och från jobbet. Flickvännen ökade sin års cykling med runt 8500 km tack vare pendlingen. Det blev hon snabbare och tåligare av. Dessutom blev hon på bra humör...

Kan bli bra om du cyklar över 45 min i zon2. Alternativ lägger in några hårda intervaller där det passar. Över ett år har det blivit massor av km och intervaller gjorda. Noterade själv att jag tidigare hade tio Vätternrundor per år till och från jobbet. Flickvännen ökade sin års cykling med runt 8500 km tack vare pendlingen. Det blev hon snabbare och tåligare av. Dessutom blev hon på bra humör...
Är just 45 min ngn gylleneregel? Jag pysslar med pendling varje dag och försöker göra det så ”värt” som möjligt.

Problemet som jag känner med pendlingen är att det kan gå ut över kvällens intervallträning då man oavsett blir lite sliten / trögare återhämtning…

Är just 45 min ngn gylleneregel? Jag pysslar med pendling varje dag och försöker göra det så ”värt” som möjligt.

Problemet som jag känner med pendlingen är att det kan gå ut över kvällens intervallträning då man oavsett blir lite sliten / trögare återhämtning…
Enligt framstående/ledande forskare/rådgivare, så är 45min minimum. Gällande intervallerna, så får du testa dig fram. Med tiden blir du tåligare.

Ska man köra ett hårt intervallpass på kvällen bör man nog ta det avsevärt lugnare på pendlingen. Hur lång pendling man har kan så klart påverka enormt mycket också. Om detta räcker (att ta det lugnare på pendlingen) för att ändå lyckas få ut kvalité på kvällens intervallpass kan nog kanske vara lite personligt. Kan ju bero lite på också hur mycket cykelpendlingsvana det finns i kroppen. Normalt sett brukar ju kroppen vara en rackare på att anpassa sig över tid för vad man utsätter den för även om det självklart går att överträna sig eller slita ut sig ändå (sådant händer, i synnerhet om man inte sköter kost eller sömn). Skulle det inte räcka med att ta det lugnare under pendlingen så har man väl ett litet problem. Antingen försöka lägga intervallpass till helgen eller inte cykelpendla alla dagar. Ett alternativ kan möjligen vara att istället cykla lite mer intervallbetonat under pendlingen vissa dagar (ta i rejält helt enkelt på vissa av delarna, tex uppför) men om det fungerar eller ej (tex ur ett säkerhetsperspektiv) beror ju exceptionellt mycket på vad man har för typ av pendlingssträcka, vana samt väder etc.

Senast ändrad:
Varierad träning är _alltid_ bättre än ensidig, gäller för alla nivåer. Att variera sin träning vecka/säsong är viktigt både för det allmän hälsotillståndet och att nå förbättringar i den gren man tävlar i. Visst fokus över året ska ju vara cykling i detta fall(och då även vintercykling utomhus, minst en gång i veckan). Vardagsmotion, är kanon för återhämtning.

Så lägg in lite annan träning, helt enkelt!
Veckobasis, typ lite löpning/styrketräning/dans/simning/....
Säsong, typ längre block av skidor/skridskor/klättring/inomhuscykling/...
Klokt! Jag kör mest på cykling, men kombinerar mycket träning med min son och då blir det timtals med bordtennis och yngre dottern ansvarar för leklandsbaserade pass åt mig :D :D

Har tack och lov ett jobb som stundtals ger mig spring i trappor, en hel del lyft på lagom nivå och rent promenadaktigt beteende.

Ja. Står dumt till nu. Men kan kanske lägga upp en videolänk, när han säger det. Om jag får leta lite...
I call BS - såtillvida att det fysiologiskt sett inte finns några fasta trösklar hur gärna folk gärna vill tro det. Precis som med trösklarna - det är inga fixa värden.
Och som alltid beror det på individens förutsättningar, träningsstatus mm.

Sen kan det mycket väl vara så att det i en specifik studie med specifika individer över en specifik studieperiod visat sig att det under dessa förutsättningar krävdes 45+ minuter i zon 2 för att frammana meningsfulla fysiologiska anpassningar.

Så att säga att zon 2 pass alltid, för alla, minst måste vara 45 minuter långa för att ge någon effekt är minst sagt en tvivelaktig sanning:)

I call BS - såtillvida att det fysiologiskt sett inte finns några fasta trösklar hur gärna folk gärna vill tro det. Precis som med trösklarna - det är inga fixa värden.

Sen kan det mycket väl vara så att det i en specifik studie med specifika individer över en specifik studieperiod visat sig att det under dessa förutsättningar krävdes 45+ minuter i zon 2 för att frammana meningsfulla fysiologiska anpassningar.

Så att säga att zon 2 pass alltid, för alla, minst måste vara 45 minuter långa för att ge någon effekt är minst sagt en tvivelaktig sanning:)
Jag tror inte heller att det skulle landa på en sån fin siffra som 3/4 av en timme. Hade varit troligare med 82 minuter och 27 sekunder.

Som med det mesta när det gäller träningsteorier och annat som ska appliceras på olika individer så är jag ganska övertygad om att dom flesta, för att inte säga alla som tränar regelbundet, förstår att det inte är exakt 45 utan ett litet riktmärke.

Jag stör mig lite på diverse inlägg i olika trådar när någon ska vara förståndig och förklara för alla idioter, som tex i tråd om Garmin att man liksom måste skriva att man inte slaviskt ska följa återhämtningstiden. Som om inte alla fattar det. Rent allmänt, kommer inte ihåg vilka som har den ovanan.

Tycker att du annars skriver en del intressanta inlägg i trådar som denna, oftast inget tvärsäkert, men nu råkade jag reagera på just detta inlägget.

Som med det mesta när det gäller träningsteorier och annat som ska appliceras på olika individer så är jag ganska övertygad om att dom flesta, för att inte säga alla som tränar regelbundet, förstår att det inte är exakt 45 utan ett litet riktmärke.

Jag stör mig lite på diverse inlägg i olika trådar när någon ska vara förståndig och förklara för alla idioter, som tex i tråd om Garmin att man liksom måste skriva att man inte slaviskt ska följa återhämtningstiden. Som om inte alla fattar det. Rent allmänt, kommer inte ihåg vilka som har den ovanan.

Tycker att du annars skriver en del intressanta inlägg i trådar som denna, oftast inget tvärsäkert, men nu råkade jag reagera på just detta inlägget.

Problemet är det tyvärr är otroligt vanligt att folk faktiskt rakt av köper vad t.ex. Garmins återhämtningstid, vad klockan säger om sömnkvaliteten, vilket träningspass som är bäst eller vilka kosttillskott som ger magiska egenskaper osv.

Precis som att olika forskningsstudier dagligen ger stora rubriker med "absoluta" budskap fastän verkligheten inte ser ut så. "Svensson" sväljer dock oftast bytet för de har varken lust eller intresse av att sätta sig in i vad som ligger bakom, vilka förutsättningar som fanns för studien, vilka begränsningar som finns osv. utan hen vill ha ett enkelt otvetydigt budskap som säger "vad som gäller".

Sen är så klart utgångsläget på happy ett helt annat än i lunchrummet på random arbetsplats men likväl tycker jag att det inte sällan blir svart eller vitt diskussioner respektive att folk vill ha tvärsäkra svar och råd att följa. Ingen vill ju höra det klassiska "Det beror på...." på frågan "vad ska jag göra då för bäst effekt" :)

Problemet är det tyvärr är otroligt vanligt att folk faktiskt rakt av köper vad t.ex. Garmins återhämtningstid, vad klockan säger om sömnkvaliteten, vilket träningspass som är bäst eller vilka kosttillskott som ger magiska egenskaper osv.

Precis som att olika forskningsstudier dagligen ger stora rubriker med "absoluta" budskap fastän verkligheten inte ser ut så. "Svensson" sväljer dock oftast bytet för de har varken lust eller intresse av att sätta sig in i vad som ligger bakom, vilka förutsättningar som fanns för studien, vilka begränsningar som finns osv. utan hen vill ha ett enkelt otvetydigt budskap som säger "vad som gäller".

Sen är så klart utgångsläget på happy ett helt annat än i lunchrummet på random arbetsplats men likväl tycker jag att det inte sällan blir svart eller vitt diskussioner respektive att folk vill ha tvärsäkra svar och råd att följa. Ingen vill ju höra det klassiska "Det beror på...." på frågan "vad ska jag göra då för bäst effekt" :)

Ok, men ställer mig dock tveksam till att någon här på forumet tar vad Garmins enheter säger som absoluta sanningar. Dock litar jag på Garmin vad gäller hastighet och tid på rundorna, men har nog kanske ändå en misstanke om att den visar för låg hastighet :)

Finns det någon som följer "Garmins återhämtningstid"?
Då skulle man ju aldrig kunna träna.
Sömnen viktas rätt hårt av Garmin också, därför är jag nästan aldrig riktigt redo enligt Garmin (tränar man både hyfsat mycket och dessutom slarvar med sömnen så är man dömd dubbelt)

Det är synd om mig men jag försöker skärpa mig ibland.

Säger väl inte att Garmin har fel dock, men det börjar sakta men säkert ta sig. (y)
6:46 genomsnittlig sovlängd
8:21 genomsnittligt sömnbehov

Det är ju R O L I G T att komma hem ca kl 18-19 efter jobbet, ha "fritid" ett par timmar och sedan gå och lägga sig, det är jätte jätte roligt att bete sig präktigt, jag älskar det! Man lever ju bara en gång och självklart ska man sova.

95 är den högsta sömnscoren jag fått under dessa ca 10 månader med Garmin och jag är mäkta stolt över det, ett stort steg för mig, en mindre steg för mänskligheten. 😇 Scorar jag 100 kommer jag sannolikt börja gråta av lycka. 🥲
1738163169997.webp

Senast ändrad:

Nu har jag letat mig blå. Hittar tyvärr inte Youtube-klippet med Iñigo San-Millán. Jag är absolut ingen expert inom området, men med lite Googling och AI-sökning, så får jag fram att:

* Nybörjare kan viss effekt uppnås från 30 minuter.
* Optimal tid är 45-90 minuters i zon2 för att få signifikant effekt. Något som då ska ge tydliga förbättringar i mitokondrietäthet och fettförbränning.
* Erfarna idrottare kräver ofta 90-180 minuter.
* Viktigaste är regelbundenheten - helst sex dagar i veckan.

Det Iñigo San-Millán, sa var precis det, för att få förbättringar i mitokondrietäthet och fettförbränning krävdes det minst 45 minuter i zon2. Det var det jag ville belysa i mitt tidigare inlägg. Man kan förkasta det om man vill.

https://www.uaeteamemirates.com/rider/inigo-san-millan/

Nu har jag letat mig blå. Hittar tyvärr inte Youtube-klippet med Iñigo San-Millán. Jag är absolut ingen expert inom området, men med lite Googling och AI-sökning, så får jag fram att:

* Optimal tid är 45-90 minuters i zon2 för att få signifikant effekt. Något som då ska ge tydliga förbättringar i mitokondrietäthet och fettförbränning.

Det Iñigo San-Millán, sa var precis det, för att få förbättringar i mitokondrietäthet och fettförbränning krävdes det minst 45 minuter i zon2. Det var det jag ville belysa i mitt tidigare inlägg. Man kan förkasta det om man vill.

Oj, 6 pass i veckan på upp till 3 timmar per pass.
Jag har nog aldrig fixat en enda vecka med ett träningsupplägg enligt detta. När jag var som bäst blev det betydligt hårdare pass på ca 60 minuter och på vintern ett pass per vecka i 100 till 110 minuter. Med mitt upplägg fixade jag maran på 2:36.

Förkasta behöver man inte göra, men man kan nyansera.

Är man tillräckligt otränad så går det bra med ännu färre minuter för att få effekt, men till träning hör att det är en balans mellan uppbyggnad och nedbrytning. När man exempelvis fått sina effekter av 30 minuter så kommer man inte fortsätta få effekter om man inte ökar stimulansen, dvs tränar mer. Så, vilken mängd man behöver för att bli bättre beror på utgångsläget.

En vältränad person som nöjer sig med 30 minuters-pass kommer få sämre mitokondriell kapacitet medan en överviktig diabetiker istället kan få en fin positiv utveckling.

Senast ändrad:
Oj, 6 pass i veckan på upp till 3 timmar per pass.
Jag har nog aldrig fixat en enda vecka med ett träningsupplägg enligt detta. När jag var som bäst blev det betydligt hårdare pass på ca 60 minuter och på vintern ett pass per vecka i 100 till 110 minuter. Med mitt upplägg fixade jag maran på 2:36.
Det var snabbt sprunget, men relativt korta träningspass om jag jämför med mina löparkompisar, som haft liknande tid på maran.

Förkasta behöver man inte göra, men man kan nyansera.

Är man tillräckligt otränad så går det bra med ännu färre minuter för att få effekt, men till träning hör att det är en balans mellan uppbyggnad och nedbrytning. När man exempelvis fått sina effekter av 30 minuter så kommer man inte fortsätta få effekter om man inte ökar stimulansen, dvs tränar mer. Så, vilken mängd man behöver för att bli bättre beror på utgångsläget.

En vältränad person som nöjer sig med 30 minuters-pass kommer få sämre mitokonriell kapacitet medan en överviktig diabetiker istället kan få en fin positiv utveckling.
Jag var missnöjd då jag inte hittade filmen. Uppskattar din samtalston och innehåll.

Mitt problem med det när jag höll på med att springa Götebotvsvarvet var att en massa cykling gav ett bra flås som benen inte var mogna för . Lite backträning och vaderna protesterade med lätta muskelbristningar. Så det är nog bra att börja löpträningen lite lätt o fint.

Det var snabbt sprunget, men relativt korta träningspass om jag jämför med mina löparkompisar, som haft liknande tid på maran.
Med mitt inlägg vill jag säga att man når ganska bra resultat med valfritt upplägg så länge som man verkligen tränar. Välj det upplägg som passar dig och genomför träningen.

Tillbaka
Topp