Försenad vinter.. dubb eller inte på pendling?

JockeS

Aktiv medlem
Nu när vintern uppenbarligen inte visar sig så känns det extra jobbigt att harva runt med dubbade vinterdäck på pendlarhojjen.
Pendlar med en CX och har bytt från cx-däck till schwalbe winter med 120 dubb. Men det känns som mest slöseri med dubb just nu.

Så hur gör ni andra som rustat för en hal vinter som dröjer?
Kör ni fortfarande på sommarpuckar eller tänker ni ”man får starkare ben” och kör vidare med dubbdäcken på asfalt?

Senast ändrad:
Jag har dubb men har för kort till jobbet för att orka bry mig. Hade jag haft längre hade jag bytt tillbaka till sommardäcken för länge sen.

Ett extra hjulpar står på önskelistan för framtiden men återigen orkar jag inte riktigt ta tag i det när det bara är 5km till jobbet. Om det tar 15 eller 20 minuter spelar liksom ingen roll.

Idag blev det crossdäck (med lite skogsvägar). Imorgon blir det dubbat. Onsdag och Torsdag troligen odubbat igen.

Här är spårigt och knöligt efter det slask som blev is. Det får gärna gå tungt på de bara asfaltfläckarna. Skulle det plötsligt bli tre dagars extra sommar igen, tvär-byter jag cykel.

Kollar vädersite varje kväll. Lite beroende på var man bor kan sannaingshalten i prognosen variera, men här i djupa södern där vädret i regel kommer från väster om vintern är DMI den trovärdigaste källan.
Och dubbade vinterhjul i förrådet klara att monteras, bytes på ett par minuter så det kan växla hur det vill; jag har alltid rätt hjul! :)

För lat för att hålla på att byta däck fram och tillbaka och för fattig för två uppsättningar hjul. Så 30 mm Schwalbe Winter kommer sitta kvar fram till våren. De har levererat ett par ggr i svarthalka även denna "vinter", så de får sitta kvar oavsett om det var samma temp igår i Stockholm som det var på midsommarafton. Vant mig vid smattret (lite mysigt ljud och ringklockan behövs inte lika mycket).

Ger starka ben och så mycket skönare när slicksen åker på och allt dödsgrus är bortsopat!

Kör med Conti CX Speed så länge det inte är mer än lite isfläckar/svartis, tar det försiktigt i kurvorna ist.
När vintern kommer på riktigt blir det dubbat (Marathon Winter).

Kör fortfarande dubbfritt, pendlar ca 12km enkel väg i sthlm. Har tänkt beställa dubbdäck men har inte fått ändan ur vagnen ännu. Jobbade som cykelbud i mitten av 90-talet, då körde man ju hela vintern utan dubb så jag funderar på om det verkligen behövs?

grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Man klarar sig utan dubb, men när det väl är
> isfläckar här och där så cyklingen trevligare
> med dubb.

Det beror på hur väl du känner dina sträckor. I Sthlm har det varit svartis flera gånger nu på sistone, även vid ett flertal plusgrader.

j_nilsson skrev:
> Kör fortfarande dubbfritt, pendlar ca 12km enkel
> väg i sthlm. Har tänkt beställa dubbdäck men
> har inte fått ändan ur vagnen ännu. Jobbade som
> cykelbud i mitten av 90-talet, då körde man ju
> hela vintern utan dubb så jag funderar på om det
> verkligen behövs?

Som bud cyklade du väl mest i citykärnan? Där brukar behovet vara minst. Jag pendlar enkel 22 km och har identifierat några ställen där risken för svartis är stor. De är svåra att upptäcka. En kurva tog jag mig igenom med ganska hög fart och höll mig på benen. Mitt sällskap slog av och konstaterade att det var jättehalt, så den gången hade jag bara stor tur och hade inte vetat om risken till nästa gång om inte hon hade uppmärksammat mig på den. Andra gånger har jag lärt mig den hårda vägen. Problemet med den sistnämnda metoden är att det inte på förhand går att göra en vettig riskbedömning, konsekvenserna av en vurpa beror bla på fart, omgivningen och trafiksituationen. Jag cyklar mao med dubbdäck.

Det suger med dubb och närmare 30km enkel. Dock skiljer det uppåt 10 grader mellan hög och låg och dessutom korsar jag vatten flera gånger. Med det sagt, dubb hela vintern. Iaf när jag pendlar. Rekreation däremot, i ljus beror på temperatur om jag väljer dubb eller ej.

Kan det finnas is?
Använder du cykelhjälm? 99,99% av gångerna behövs inte cykelhjälm men jag antar du använder den ändå? :)

Jag brukar köra dubbat på en av cyklarna, vanligtvis mtb:n. Är det sedan milt väder tar jag en av de andra cyklarna med slicks eller crossdäck.

Men idag kommer dom väl till pass? -5 grader här hos oss iaf. Lite isigt på sina ställen. Plötsligt händer det?

Cyklar in till Stockholm söderifrån. Ca 2 mil enkel väg. Det har varit frosthalt 1-2 dagar på ett ungefär, men med dubbdäcken på vet jag att det greppar lite bättre på isfläcka/frost än om jag kör odubbat.

Jag har inte ett extra hjulpar utan gillar läget, dvs frostvarning=rattmuff på, så dubbdäcken åker väl av någon gång i mars kanske.

önskar jag hade haft dubb måndagen förr-förra veckan, då var jag lite klantig, annars har det inte varit halkrisk en endaste dag, men det börjar ju bli lite på gränsen nu igen. Beställde dock en vinterhoj så nu har jag en hoj med dubbar och en utan :)

Har odubbat nu, bor i Göteborg. Kollar smhi, när det blir neråt +2° byter jag till dubbdäck. Eftersom man inte ska lita helt på prognosen byter jag lite innan det blir is.
Sen byter jag hellre däck fram och tillbaks lite än att köra hela vintern med dubbat.

Det kanske är bra med dubb, vad vet jag, men att ha dubb monterat när det inte finns tillstymmelse till halka är höggradigt demoraliserande och tar bort det mesta av det som är kul med cykel i vanliga fall. 'Priset' för att ha dubb monterat är mkt högre för cykel än för bil, tråkigt nog.

Fina sommardäck är en fröjd att fiska upp ur tysklådan, medans dubbdäcken sällan får hjärtat att klappa på samma sätt, utan är mer som att handla vettextrasor till diskbänken eller nytt maskindiskmedel.

jonja skrev:
> Det kanske är bra med dubb, vad vet jag, men att
> ha dubb monterat när det inte finns tillstymmelse
> till halka är höggradigt demoraliserande och tar
> bort det mesta av det som är kul med cykel i
> vanliga fall. 'Priset' för att ha dubb monterat
> är mkt högre för cykel än för bil, tråkigt
> nog.
>
> Fina sommardäck är en fröjd att fiska upp ur
> tysklådan, medans dubbdäcken sällan får
> hjärtat att klappa på samma sätt, utan är mer
> som att handla vettextrasor till diskbänken eller
> nytt maskindiskmedel.

Smattret från dubben på ren asfalt är mysigt. Ger kanske starka bendessutom. Vill heller inte råka punka fina slicksen på dödsgruset (snarare stenkross med minst 2 mm i genomskärning med vassa kanter åt alla håll). Tunga dubbdäck (30 mm, 120 dubb) med riktigt punkaskydd går att få bra fart med ändå.

Bytte nyligen tillbaka till odubbat. Imorse var det -3 men torrt och inte halt. Kör conti 4 season 28 mm på CX och pendlar 46 km/dag i stockholm. Kör nog slicks ett tag till, vintern lär dröja, men har ett par nya MW 240dubb i beredskap hemma.

Fast Continental 4 Season kan väl ändå inte räknas som slicks? Höst och vårdäck med mjukt gummi som tål minusgrader, bra mönstrad slitbana.

Rätt stor skillnad på både mönster och vikt... Gp 400s|| har helt slät slitbana lite grepp på sidorna, väger hälften så mycket etc etc.

Bilagor

• conti-gp-4-season-cut.jpg
    conti-gp-4-season-cut.jpg
    17.9 KB · Besök: 31
  • Continental-4000S-II-Road-Tyre-Road-Race-Tyres-Black-Black-CONTI-0100935.jpg
    Continental-4000S-II-Road-Tyre-Road-Race-Tyres-Black-Black-CONTI-0100935.jpg
    15.2 KB · Besök: 36
Mönster eller inte gör ingen direkt skillnad.
4-Seasons har lite mjukare gummi som funkar bättre i kyla och väta samt bättre punkteringsskydd, rullar å andra sidan tyngre.

blev förbannad imorse när man kommer ut och det är +9 grader och prognosen säger att minus kommer nästa vecka.
Så det blev byte till cx-däcken.
Satan va fort det gick till jobbet efter att ha kört med dubben i 3 veckor. :)

Jag kör med cx speed nu. Med lite lägre tryck är de rätt ok på svartis också. Visst kan det slira till någon gång men hittills har de alltid hittat grepp innan jag har synat asfalten. Inte alls som ett par rajserdäck som hårdnar och tappar allt grepp. Lite som dubbfritt på bilen.

Jag har även haft pulshöjningar med mina SMW på isfläckar. De åker på när Kung Bore gör entre.

Har idag sett folk klädda som eskimåer på cyklar med ice spiker pro som fått slita för att överhuvudtaget komma framåt. Fattar inte varför man inte kollar temperaturen innan man ger sig ut. Det är ju varm som en försommarmorgon.

Grönvik skrev:
> Har idag sett folk klädda som eskimåer på
> cyklar med ice spiker pro som fått slita för att
> överhuvudtaget komma framåt. Fattar inte varför
> man inte kollar temperaturen innan man ger sig ut.
> Det är ju varm som en försommarmorgon.

ISP rullar betydligt bättre än dubben antyder. Jag cyklar hellre på dylika i onödan än är för varmt klädd i onödan :)

Körde in mina nya 45north Xerxes idag. Jämfört med SMW är de märkbart lättare, understyr inte alls lika mycket och gör cyklingen avsevärt roligare. Trots att jag hade lågt tryck (ca 3 bar) för inkörningens skull så hade de i stort sett inget dubbljud alls, långt ifrån SMW-rasslet, nästan så att man undrar om dubbarna nuddar asfalten alls. Får se hur de funkar när isen kommer. Men saltsopning och det utvräkta stenkrosseländet gör ju iofs att dubbar nästan är helt överflödigt.

Tillbaka
Topp