Första cykeln, råd från er erfarna!

StefanNr13 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Crave 2014 som jag köpte som första
> MTB nu och är sjukt nöjd med den! Du får lägga
> på någon 1000lapp då tyvärr om du inte hittar
> en beg.
>

Jag har tittat på Specialized cyklarna, dock för en 2014 tar lokala cykelaffären 13900:- i expert utförande. De har ingen 2013 i rätt ramstorlek.

En fundering, på Specialized hemsida står det Crave, men på hemsidan för lokala cykelaffären står det Carve. Finns det en Crave modell och en Carve modell?
Först trodde jag affären skrivit fel på sin hemsida, men tittar man på bilden på cykel ser man att det står "carve" på ramen!??
http://www.hagacykel.nu/cyklar/mountainbike-cyklar/29-specialized-carve-expert.html

De har dock troligen en Merida Big-Nine TFs900 2013 för under 9000:-. vet inte hur den står sig mot Specialized?

Kristoffer R skrev:
> Jag föreslår definitivt 29er om du är
> nybörjare och din längd gör att du inte
> behöver kompromissa.

Jag föreslår att du inte hakar upp dig så mycket på hjulstorlek utan istället väljer den cykel du tycker verkar vettigast specad, är snyggast och/eller känns mest "rätt". Gärna den som kändes bäst om du har provcyklat.

Hjulstorleken gör inte SÅ stor skillnad jämfört med hur olika cyklar med olika geometri känns. Sen får man ju lite gratishjälp i skogen med stora hjul om man gillar sånt ;)

Rätt storlek och goemetri först. Rätt däck näst viktigast. Låg vikt, bra gaffel kommer sedan.

Köp inte upp alla pengar. Du kommer att vilja ha kamelrygga, spd dojor, bra handskar, knäskydd, cykeldator, lampa och liknande och det kostar pengar så focusera på geometri och storlek lm budgeten är begränsad och behåll lite medel till tillbehören.

nho1 skrev:
> De har dock troligen en Merida Big-Nine TFs900
> 2013 för under 9000:-. vet inte hur den står sig
> mot Specialized?

Merida äger 50% av Specialized och tillverkar deras finare modeller. Specialized gör inga cyklar själva.
Så att den heter Merida behöver inte vara någon nackdel.

Angående Crave och Carve, så har de helt enkelt bytt namn på den modellen för 2014, på grund av någon copyright-grej, vad jag förstått.

Ja jag fick min Crave(2014) för 12.600:- efter lite rabat men jag åkte runt och provade en hel del och kände mig för och det kändes bara rätt när jag satte mig på den, sen kommer jag att vilja byta i framtiden men var inte villig att lägga 25-30.000:- nu.

Men det är väl inte så noga vad det är för märke jag ville ha okej komponenter och en hyfsat lätt cykel, sen hade man kunnat få bra mycket bättre grejer på nätet för samma peng men vill inte köpa utan att få provcykla lite.

Men som Bengt-re skrev glöm inte bort att det snabbt rullar iväg "några" 100lappar på bra att ha saker pedaler/skor nya däck osv.

Det här med MTB verkar inget bra, verkar ju vara mer eller mindre beroendeframkallande... :-)...

Har "nästan" snöat in specialized, velar nu mellan att gå på en hardtail i form av Carve eller en FS i form av beg Stumpjumper FSR. omöjligt att bestämma sig....

Du skriver i din första post att du ska köra grusvägar och enkla stigar. I det fallet tror jag att du skulle ha mer nöje av en lätt och smidig HT. Men om du ändå funderar på att dra dig ut mer i skogen och leka lite, kan jag verkligen rekommendera en heldämpad. Nackdelen är ju att man behöver lägga lite mer pengar om man vill ha en med hyfsade spec:ar och en hyfsat lätt cykel.

För mig blev det så att jag köpte en Carve för 13.000:-, sedan kom jag på några månader senare att jag vill ha heldämpat, sålde Carve:n för 9500:-, och köpte mig en heldämpad (Specialized Camber). Alltså en ganska rejäl förlustaffär. Så om du ändå tror att du kommer vilka ha heldämpat, försök samla ihop lite mer pengar och köp en sådan direkt. Om du har möjlighet så klart, det är det ju inte alla som har. Jag hade samlat på mig en del musikprylar som jag kunde sälja för att finansiera den nya cykeln, men det är kanske inte alla som har den möjligheten.

nho1 skrev:
> Tittar lite på beg marknaden med, vad tror ni om
> denna?
> http://www.blocket.se/ostergotland/Nishiki_SRI_TEA
> M_XC_RACE_52093113.htm?ca=14&w=1
>
> Vad är ett rimligt pris på den?
>
> Är det någon fara med att köpa begagnat?

Den där är minst 4 år gammal och har ungefär motsvarande prylar som en spretans ny Radon i samma prisklass. Dessutom vet man inte i vilket skick den är. Använd 10 ggr? Jo men tjena. Köp inte!

Valhalla_ skrev:
> nho1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tittar lite på beg marknaden med, vad tror ni
> om
> > denna?
> >
> http://www.blocket.se/ostergotland/Nishiki_SRI_TEA
>
> > M_XC_RACE_52093113.htm?ca=14&w=1
> >
> > Vad är ett rimligt pris på den?
> >
> > Är det någon fara med att köpa begagnat?
>
> Den där är minst 4 år gammal och har ungefär
> motsvarande prylar som en spretans ny Radon i
> samma prisklass. Dessutom vet man inte i vilket
> skick den är. Använd 10 ggr? Jo men tjena. Köp
> inte!

Eller köp men pruta.

Jaha, då har man hämtat en begagnad Specialized Stumpjumper FSR Carbon. Kommer bli grymt och få testa den lite i skogen.

nho1 skrev:
> Jaha, då har man hämtat en begagnad Specialized
> Stumpjumper FSR Carbon. Kommer bli grymt och få
> testa den lite i skogen.

Vi vill se bild på nyförvärvet! ?

nho1 skrev:
> Jaha, då har man hämtat en begagnad Specialized
> Stumpjumper FSR Carbon. Kommer bli grymt och få
> testa den lite i skogen.

Grymt! En 2013?

Här kommer en bild.

Det är en 2013 med lite options monterade:
- Bromsar (XO trail).
- Sadelstolpe Trutativ Noir Carbon.
- Styre Truvativ Noir T40 carbon.
- Styrstam Truvativ Stylo T40 100mm.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    63.4 KB · Besök: 56
Cerb skrev:
> Vågar sätta en 5:a på att den är hämtad i
> Norrköping?

JAPP! Stämmer bra.

nho1 skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vågar sätta en 5:a på att den är hämtad i
> > Norrköping?
>
>
> JAPP! Stämmer bra.

Då antar jag att det gick sådär med ursprungsbudgeten? ;)

japp, bugeten sprack kan man lugnt säga!
Som vanligt när man börjar läsa på och jämföra saker blir det dyrare och dyrare... Och sen att man hittade en begagnad med en kanonsäljare gjorde att man tappade vettet helt. Och nu är man här...

Blir nog premiärtur i helgen!

Sitter och funderar på kommande inköpslista, är en del saker som känns man behöver införskaffa när man är ny med MTB:
1) Dämparpump och vanlig pump.
2) Kedjeolja (spray eller dropp).
3) Däckavtagarverktyg.
4) Handskar.
5) Några vettiga kläder att åka i.
6) Nån typ av mekställning (funderar på denna http://www.clasohlson.com/se/Reparationsstativ-för-cyklar/34-4135).

Är det några andra grejer som man bör införskaffa?
Hjälm och skor är inköpta.

Några tips på grejerna i listan ovan, några speciella fabrikat/modeller?

Jag kan tipsa om Evalds MTB vad gäller kläder, om du vill matcha cykeln, de har massor av fina Specialized-kläder och suverän service.

- En extraslang att ha med utifall du får punktering ute i skogen.
Att dessutom ha en eller två slangar till hemma kan också vara bra så slipper du springa iväg och köpa en ny slang när du kommer hem efter att ha lagat punkteringen ute i skogen.
- En litet paket med lagningslappar om du får dubbelpunka eller har oturen att punktera den nya slangen innan du har tagit dig hem.
- Minipump som även klarar CO2-patroner är en trevlig uppfinning. Då kan du pumpa upp ett däck efter en punktering på någon sekund och får du dubbelpunka eller om patronen inte räcker så kan du pumpa förhand.
- Sadelväska att ha allting i (om du inte vill ha en Camelbak).
- Några buntband är aldrig fel heller.

ojoj riktigt fin hoj du köpte!

Den blir ändå finare när man läser din lista på grejer du ska införskaffa. Det visar ju att du verkligen är ny på mtb. Då blir ju cykeln ändå finare med tanke på att det är din nybörjarhoj.

1. Javisst. Billig fotpump funkar men inte lika bra. Jag köpte på biltema o lämnade tillbaka nästa dag. Nu blir det en riktig. Tänk på att du behöver inte en som pumpar högt tryck det är för räcerpojkar. Utan de flesta funkar bra. Men ofta står det pumpar 12bar med stora bokstäver. Det kvittar för du vill nog bara ha 2-3 i din mtb.
Gaffelpump måste du ha så du kan ställa in den efter din vikt/känsla.

2. Jag brukar köra med teflonspray som torkar o inte drar åt sig smuts. Lättare att hålla rent o fint. Men på vintern har jag börjat med kladdigare olja. Sitter kvar även efter en avspolning med trädgårdsslang utan tryck bara så smutsen rinner av. Med högt tryck så trycker du in vatten i lagringar.

3. I plast. 3st ca35kr

4. Vinter / Vår-höst / Sommar

5. ojoj denna punkt kan blir dyr. Mkt kläder blir det.

6. Jag har ett skyltställ. Duger oftast http://www.cykloteket.se/aim-skyltstod-fallbar/42181/artikel.html

7. Camelbak Rouge har jag. och rengörningskit.

8. Spd pedaler o skor.

9. Sigma cykeldator eller nått liknande.

10. osv osv osv

Cyclecomponents.se brukar jag beställa ifrån. Eller Evaldsmtb.se

Senast ändrad:
Tack för alla råd om nödvändiga verktyg/tillbehör.
En fundering, hur förvarar ni verktyg/reservdelar när ni cyklar? Är det typ sadelväska som gäller eller finns andra alternativ? Hur gör ni?

nho1 skrev:
> Tack för alla råd om nödvändiga
> verktyg/tillbehör.
> En fundering, hur förvarar ni verktyg/reservdelar
> när ni cyklar? Är det typ sadelväska som
> gäller eller finns andra alternativ? Hur gör ni?

Sadelväska, nej nej nej. Vill du åka runt och skramla? En liten Camelbak(eller annat märke) rymmer både miniverktyg och dricka. Det sista man vill är att tynga ner en fin mtb med sadelväska och flaskor. Cykeln ska väga så lite som möjligt, då det är den som hoppar runt mest i skogen.

template_sample.jpg
En Camelbak Rogue eller Lobo(2-4 liter) är perfekt för kortare snabba rundor, en lite större(10-15 liter) MULE eller HAWG för långturerna på helgen.

/Leo

Spenderade lite tid igår med att justera in framväxel och kontrollera bakväxel, alltid bra att försöka förstå grejerna för kommande underhållsbehov.

Idag bar det ut på en kortare premiärtur. Kanske inte optimalt väder, var rätt mycket isiga partier och däremellan väldigt blött.

Hur som helst, DET VAR SKOJ! Men gud vad dåligt tränad man är....
Har egentligen inte tränat någon sport på flera år, och det märkte man nu.
Tur att MTB är roligt samtidigt som man tränar!

Så nu är cykeln avtvättad och inoljad igen. Står redo för att det ska torka upp lite mer.

Tillbaka
Topp