Första landsvägscykeln, köpråd och hjälp

keetz2

Medlem
Jag är egentligen en vardagscyklare och mountainbike-cyklist och platta styren är det enda jag hållit i hittills i livet. Men efter Tour de France och VM har jag helt fastnat i intresset att titta på cykling. Men jag vill ju cykla också.

Så jag är på jakt efter min första landsvägscykel. Inga specifika mål mer än att komma ut lite då och då, kortare och längre turer. Kanske halvvättern till nästa år.

Men jag har svårt att navigera vad som är en bra instegscykel, mest på grund av att allt verkar vara så dyrt. Läser man på internet verkar en Shimano 105-hoj med bra aluram och lämplig geometri rekommenderas. Men sen bör jag uppgradera åtminstone hjul för några tusen till. Hur jag än vrider och vänder på det närmar det sig 20 000 kronor eller är en bra bit över.

Begagnatmarknaden har jag spanat på. K&S här, blocket, marketplace. Mycket är dyrt. Mycket är gammalt/omodernt (vilket kanske inte gör så mycket, vad vet jag). Sedan är det alltid svårt att provcykla en privatpersons cykel och slå till när jag inte ens vet hur jag sitter bra på en landsvägscykel.

Vad rekommenderar ni? Helst köper jag nytt med mycket bang for the buck, struntar lite i om det är en cool cykel (även om jag vill ha en cool cykel). Men kan jag få en Decathlon-hoj för 4000 mindre än en Specialized sparar jag gärna mina kronor.

Det kan vara bra att börja med en komfort-/enduraceracer med inte allt för aggressiv geometri. 28-32mm däck är att föredra för lägre rullmotstånd eller bättre komfort. 105 är en bra grupp, gärna minst 105 om du köper begagnade, men även billigare grupper har blivit mycket bättre i senare versioner. Så om du hittar en ny cykel som du gillar med Tiagra så funkar det fint också.

White RC LTD 105 23 på REA 9 990:- 13 990:- är väldigt prisvärd. Kolfibergaffel, 105 växlar och bromsar. 11-30T kasett, så bra spridning. Dock no-name på cockpit och fälgar vilket antagligen drar upp vikten något. 9 kg.

Rose PRO SL 105 är också på REA 12 236,76 kr 14 463,65 kr. 11-34T kasett kanske är lite för gles om du ändå är hyffsat så tränad sen innan. Med märkes komponenter så som DT Swiss TR hjul, Ritchey styre, stam och sadelstolpe samt Selle Italia sadel. 8,5kg.

TRIBAN RC520 105 är på riktigt bra REA 7 999kr 12 999kr, lägg en bevakning, men förvänta dig inte att den kommer tillbaks i lager under REA:n. 105 växlar. TRP semihydrauliska skivbromsar vilka ger bättre bromsverkan (inte så viktigt på landsväg i platta Sverige, men trevligt att kunna byta skivor istället för fälgar när de är utslitna). Dock gör det cykeln tung. 10,4 kg.

Senast ändrad:
White RC LTD 105 23 på REA 9 990:- 13 990:- är väldigt prisvärd. Kolfibergaffel, 105 växlar och bromsar. Dock no-name på övriga komponenter. 9 kg.

Rose PRO SL 105 är också på REA 12 236,76 kr 14 463,65 kr. Men med märkes komponenter så som DT Swiss hjul, Ritchey styre, stam och sadelstolpe samt Selle Italia sadel. 8,5kg.
White-cykeln måste ses som en mycket prisvärd instegscykel. Kör den i två år och sen fundera på om det finns intresse av att uppgradera. Då vet du vad du gillar/önskar.

Instämmer med föregående! White-hojen verkar mkt prisvärd och är även snygg för att vara en billig racer. Att den har no-name-delar i styret är försumbart på en första cykel tycker jag, när man är nybörjare är sånt helt utan betydelse så länge styrstammen t.ex. inte är alldeles för lång eller så. Viktigare då att tillverkaren har lagt pengarna på bra komponenter där skillnaden märks, ex växlarna, vilket ju är fallet med den här hojen.

Själv skulle jag absolut också investera i ett par cliplesspedaler och cykelskor. Det gör stor skillnad för kraftöverföringen jämfört med att inte sitta fast i pedalerna, och därmed blir cyklingen lättare och roligare. Om du inte använt det förut, träna några gånger stillastående på att klicka i och ur innan du ger dig ut på vägarna.

Jag har fn 3 st rose pro sl inom familjen och jag har provat White RC LTD flera ggr under turer med bekanta. Att Whiten har no-name hjul medan Rosen inte har det är tyvärr ingen struntsak. För mina rosor går uppenbart bättre än Whiten, när man kommer upp lite i fart. Skulle man göra samma A-B test gentemot Triban hojen med dess no-name hjul, är jag nästan säker på ett liknande utfall. Och Tribans trp hyrd (som jag haft på en White hoj) ger sämre bromsverkan än 105 R7000 fälgbromsar. Och vilken hoj är lättast av dessa tre?

Ros hjulen kan köpas separat på ett flertal ställen för ca 3k tex här: https://www.bikester.se/dt-swiss-p-...lincher-shimano-10-11-12-vaxlad-M1190075.html

White och Triban hjulen kan naturligtvis inte köpas separat, och deras nominella värde är inte i närheten av 3k. Whiten ser bra ut på papperet men övertygar inte lika mkt IRL. Dåligt monterade och dåligt inställda ex är legio, och när det händer brukar inte deras verkstäder ha mkt hjälp att erbjuda.

Så mitt förslag är en grå pro sl för 13k. Har du vanlig storlek så kan du få hem den på 13 veckor.

Senast ändrad:
Jag har fn 3 st rose pro sl inom familjen och jag har provat White RC LTD flera ggr under turer med bekanta. Att Whiten har no-name hjul medan Rosen inte har det är tyvärr ingen struntsak. För mina rosor går uppenbart bättre än Whiten, när man kommer upp lite i fart. Skulle man göra samma A-B test gentemot Triban hojen med dess no-name hjul, är jag nästan säker på ett liknande utfall. Och Tribans trp hyrd (som jag haft på en White hoj) ger sämre bromsverkan än 105 R7000 fälgbromsar. Och vilken hoj är lättast av dessa tre?

Ros hjulen kan köpas separat på ett flertal ställen för ca 3k tex här: https://www.bikester.se/dt-swiss-p-...lincher-shimano-10-11-12-vaxlad-M1190075.html

White och Triban hjulen kan naturligtvis inte köpas separat, och deras nominella värde är inte i närheten av 3k. Whiten ser bra ut på papperet men övertygar inte lika mkt IRL. Dåligt monterade och dåligt inställda ex är legio, och när det händer brukar inte deras verkstäder ha mkt hjälp att erbjuda.

Så mitt förslag är en grå pro sl för 13k. Har du vanlig storlek så kan du få hem den på 13 veckor.
Kan du förklara "går bättre" lite mer? Jag har iof hjulen du länkar och de fungerar bra (dock något högt ljud från frihjulet) men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad förutom vikten mot oem-hjulen som satt på hojen från början.

Det viktiga om man köper cykel på nätet är att storleken blir rätt, inte helt lätt att veta hur man ska sitta om man inte har kört så mycket lvg. Till viss del går det att kompensera med styre, stam osv men för stor cykel blir inte så skoj.

Har köpt 5 cyklar på nätet, från olika tillverkare och handlare. Tre av dessa har varit rätt dåligt ihopskruvade så kontrollera alla delar innan första turen är min rekommendation.

Skär bättre genom luften pga platta ganska få ekrar, högre ekerspänning ger stadigare hjul, flexar mindre i sidled. Troligen bättre möjligheter att träffa rätt med Rose som erbjuds i 2 cm steg, vilket varken White eller Triban, och knappt nån annan heller i instegsklassen kan matcha. Hos White anges inte ens sadelrörslängden, utan det måste du själv mäta i affärn med egen tumstock om du vill veta.

Hos White anges inte ens sadelrörslängden, utan det måste du själv mäta i affärn med egen tumstock om du vill veta.
Sadelrörslängden står under Specifikationer på XXLs hemsida. Den och resten av geometrin finns på White Bikes hemsida (förutsatt att 22:an har samma ram som 23:an, men det ser det ut att vara enligt bilderna i alla fall).

Ok, men det framgår inte om detta är sadelrör eller topprör. Inte heller om det handlar om c-c eller c-t.

När det gäller Whites geometritabeller måste man ofta även fråga sig om de olika siffrorna verkligen står på rätt rad. På andra modeller har det stått fel år efter år utan att nån har reagerat. Man frågar sig: finns det nån webmaster, eller försvann han för tio år sen?

Senast ändrad:
Det kan vara bra att börja med en komfort-/enduraceracer med inte allt för aggressiv geometri. 28-32mm däck är att föredra för lägre rullmotstånd eller bättre komfort. 105 är en bra grupp, gärna minst 105 om du köper begagnade, men även billigare grupper har blivit mycket bättre i senare versioner. Så om du hittar en ny cykel som du gillar med Tiagra så funkar det fint också.

White RC LTD 105 23 på REA 9 990:- 13 990:- är väldigt prisvärd. Kolfibergaffel, 105 växlar och bromsar. 11-30T kasett, så bra spridning. Dock no-name på cockpit och fälgar vilket antagligen drar upp vikten något. 9 kg.

Rose PRO SL 105 är också på REA 12 236,76 kr 14 463,65 kr. 11-34T kasett kanske är lite för gles om du ändå är hyffsat så tränad sen innan. Med märkes komponenter så som DT Swiss TR hjul, Ritchey styre, stam och sadelstolpe samt Selle Italia sadel. 8,5kg.

TRIBAN RC520 105 är på riktigt bra REA 7 999kr 12 999kr, lägg en bevakning, men förvänta dig inte att den kommer tillbaks i lager under REA:n. 105 växlar. TRP semihydrauliska skivbromsar vilka ger bättre bromsverkan (inte så viktigt på landsväg i platta Sverige, men trevligt att kunna byta skivor istället för fälgar när de är utslitna). Dock gör det cykeln tung. 10,4 kg.
Tack för tipsen! White-hojen verkar minsann rimligt prissatt och kan ju förhoppningsvis provcykla den (förutsatt att den finns i butik).

Instämmer med föregående! White-hojen verkar mkt prisvärd och är även snygg för att vara en billig racer. Att den har no-name-delar i styret är försumbart på en första cykel tycker jag, när man är nybörjare är sånt helt utan betydelse så länge styrstammen t.ex. inte är alldeles för lång eller så. Viktigare då att tillverkaren har lagt pengarna på bra komponenter där skillnaden märks, ex växlarna, vilket ju är fallet med den här hojen.

Själv skulle jag absolut också investera i ett par cliplesspedaler och cykelskor. Det gör stor skillnad för kraftöverföringen jämfört med att inte sitta fast i pedalerna, och därmed blir cyklingen lättare och roligare. Om du inte använt det förut, träna några gånger stillastående på att klicka i och ur innan du ger dig ut på vägarna.
Tänker jag kör mina vanliga MTD skor och sätter på SPD-pedaler jag har liggande.

Ok, men det framgår inte om detta är sadelrör eller topprör. Inte heller om det handlar om c-c eller c-t.

När det gäller Whites geometritabeller måste man ofta även fråga sig om de olika siffrorna verkligen står på rätt rad. På andra modeller har det stått fel år efter år utan att nån har reagerat. Man frågar sig: finns det nån webmaster, eller försvann han för tio år sen?
Om jag köper White-cykeln görs det delvis för att jag kan provcykla den. Utan att någonsin ha kört landsväg vet jag inte hur jag skall kunna bedöma om en cykel är lagom stor.

Finns ju en risk att jag provcyklar och gör en felaktig bedömning, men ifall det känns rätt är det nog rätt.

Dessvärre har jag inte mycket tillit till XXLs verkstad men om något går dramatiskt fel kan jag ju åtminstone åka dit och gnälla, det är alltid bedrövligt trist att sköta sånt via mail.

Men klart jag hellre har Rose-cykeln.

Om jag köper White-cykeln görs det delvis för att jag kan provcykla den. Utan att någonsin ha kört landsväg vet jag inte hur jag skall kunna bedöma om en cykel är lagom stor.
För att jag skall kunna känna hur en cykel känns måste allt vara rätt inställt, några centimeter i höjd- eller längsled på sadel och styre kan för mig göra att cykeln går från att kännas helt perfekt till att bli rent kass. Tycker det är lättare att gå på ramens mått än att provcykla en helt främmande cykel för att avgöra om den är rätt i storlek och geometri..

Provcykling på parkeringen säger inte mkt när man inte vet hur det ska kännas. Rose använder inre benmått. Man mäter sig själv, helst med hjälp av en kompis, och går sen in i geo tabellen för att se vilken storlek det motsvarar. Det har funkat bra för mig och andra köpare. Skulle man ändå inte vara nöjd med stl, eller något annat, går det självfallet att skicka tillbaks alltihop.

Mina bekanta köpte 2 White RC cyklar i fjol. Båda kom med stora problem med växlingen som de inte lyckades få hjälp med trots upprepade besök på flera olika XXL verkstäder. Det som räddade dem var att han var ingenjör som hade skruvat mycket MC i sina dar, och var duktig på websökning, teknisk manualläsning och systematisk felsökning. Hade han inte varit så händig hade hela köpupplevelsen sannolikt slutat i gråt och tandagnisslan.

Folk tycker det känns tryggt att handla i butik jmf med utländsk postorder. Men den hjälp du kan få på XXL om något skulle krångla på allvar, är inte värd särskild mkt. Men så är det, och har alltid varit, att handla cykel på varuhus som XXL, Biltema, Jula eller COOP. Själv fick jag min första nya cykel från DOMUS i småorten där jag växte upp. Det gick väl bra, eftersom inga besvärande fel dök upp det första året. Numera ser jag inget skäl att inte handla från stora välrenommerade nätbutiker som tex Rose eller Canyon. Särskilt inte om man gillar att vända på slantarna. Ta gärna en titt på kundrecensionerna för Rose pro sl. Jag tror inte att de är fejkade eller manipulerade av Rose.

Senast ändrad:
Provcykling på parkeringen säger inte mkt när man inte vet hur det ska kännas. Rose använder inre benmått. Man mäter sig själv, helst med hjälp av en kompis, och går sen in i geo tabellen för att se vilken storlek det motsvarar. Det har funkat bra för mig och andra köpare. Skulle man ändå inte vara nöjd med stl, eller något annat, går det självfallet att skicka tillbaks alltihop.

Mina bekanta köpte 2 White RC cyklar i fjol. Båda kom med stora problem med växlingen som de inte lyckades få hjälp med trots upprepade besök på flera olika XXL verkstäder. Det som räddade dem var att han var ingenjör som hade skruvat mycket MC i sina dar, och var duktig på websökning, teknisk manualläsning och systematisk felsökning. Hade han inte varit så händig hade hela köpupplevelsen sannolikt slutat i gråt och tandagnisslan.

Folk tycker det känns tryggt att handla i butik jmf med utländsk postorder. Men den hjälp du kan få på XXL om något skulle krångla på allvar, är inte värd särskild mkt. Men så är det, och har alltid varit, att handla cykel på varuhus som XXL, Biltema, Jula eller COOP. Själv fick jag min första nya cykel från DOMUS i småorten där jag växte upp. Det gick väl bra, eftersom inga besvärande fel dök upp det första året. Numera ser jag inget skäl att inte handla från stora välrenommerade nätbutiker som tex Rose eller Canyon. Särskilt inte om man gillar att vända på slantarna. Ta gärna en titt på kundrecensionerna för Rose pro sl. Jag tror inte att de är fejkade eller manipulerade av Rose.
I teorin kan jag nog fixa det mesta med en cykel, har ändå erfarenhet av MTB och lite enklare vår-service och justeringar. Men jag tycker inte det är kul, mest att jag var tvungen av ekonomiska skäl som ung att göra allt själv.

Men du kanske har rätt att jag inte hade litat på XXL oavsett.

Att gå helt på beninnermått låter knasigt för mig, men visst om man har rätt till retur pga fel storlek har jag väl inte allt för mycket att förlora.

Då kvarstår det stora dilemmat:

13 veckors leveranstid för en trist matt-grå cykel eller vänta ett halvår på en rödblank och väldigt fin hoj.

I teorin kan jag nog fixa det mesta med en cykel, har ändå erfarenhet av MTB och lite enklare vår-service och justeringar. Men jag tycker inte det är kul, mest att jag var tvungen av ekonomiska skäl som ung att göra allt själv.

Men du kanske har rätt att jag inte hade litat på XXL oavsett.

Att gå helt på beninnermått låter knasigt för mig, men visst om man har rätt till retur pga fel storlek har jag väl inte allt för mycket att förlora.

Då kvarstår det stora dilemmat:

13 veckors leveranstid för en trist matt-grå cykel eller vänta ett halvår på en rödblank och väldigt fin hoj.
13 veckor innebär andra halvan av november, det kanske i praktiken är mer eller mindre detsamma som ett halvår när det gäller chanser att ta sig ut.

Är det Rose så är min erfarenhet att leveranstiderna sällan stämmer och att saker som skall komma in först om flera månader inte sällan skickas efter bara ett par veckor. Kan vara värt att ta direktkontakt och höra.

Nu såg jag att Rose-cykeln har max däckbredd på 25mm, vilket känns lite begränsande. Om det är gaffeln/ramen eller bromsoken vet jag inte men som tung cyklist hade jag gärna kunnat köra åtminstone 28mm.

Det är konservativt specat. Jag kör 28 mm gp 5000 på både min och dotterns sen 2 resp 1 år tillbaks och det har varit helt problemfritt. Och likadant är det för disc versionen som i tabellen är specad för 30 mm men som bevisligen klarar 32 mm.

Är det Rose så är min erfarenhet att leveranstiderna sällan stämmer och att saker som skall komma in först om flera månader inte sällan skickas efter bara ett par veckor. Kan vara värt att ta direktkontakt och höra.
Fast när det handlar om kompletta cyklar är min högst begränsade erf att uppskattade veckor stämmer ganska bra, så ha ingen stor förhoppning om att 13 v plötsligt ska förvandlas till 4 v.

Är den röda färgen viktig för dig ska du förstås ta en sån, om du kan vänta 26 v. Står det "sold out" så kommer det troligen inte att dyka upp fler till det här utförsäljningspriset. Ett påpekande om hjulen: frihjulet väsnas ordentligt i hög fart, det måste jag medge. Den enda uppenbara plumpen i min bok. Men då är jag ganska ljudkänslig.

Jag är egentligen en vardagscyklare och mountainbike-cyklist och platta styren är det enda jag hållit i hittills i livet. Men efter Tour de France och VM har jag helt fastnat i intresset att titta på cykling. Men jag vill ju cykla också.

Så jag är på jakt efter min första landsvägscykel. Inga specifika mål mer än att komma ut lite då och då, kortare och längre turer. Kanske halvvättern till nästa år.

Men jag har svårt att navigera vad som är en bra instegscykel, mest på grund av att allt verkar vara så dyrt. Läser man på internet verkar en Shimano 105-hoj med bra aluram och lämplig geometri rekommenderas. Men sen bör jag uppgradera åtminstone hjul för några tusen till. Hur jag än vrider och vänder på det närmar det sig 20 000 kronor eller är en bra bit över.

Begagnatmarknaden har jag spanat på. K&S här, blocket, marketplace. Mycket är dyrt. Mycket är gammalt/omodernt (vilket kanske inte gör så mycket, vad vet jag). Sedan är det alltid svårt att provcykla en privatpersons cykel och slå till när jag inte ens vet hur jag sitter bra på en landsvägscykel.

Vad rekommenderar ni? Helst köper jag nytt med mycket bang for the buck, struntar lite i om det är en cool cykel (även om jag vill ha en cool cykel). Men kan jag få en Decathlon-hoj för 4000 mindre än en Specialized sparar jag gärna mina kronor.
Hejsan, kul att du fastnat för landsvägs åka. Mitt råd till dig är att börja billigt. Det finns många fina begagnad racer ute på blocket eller här hos HPR mellan 5000:- och 15.000:-Tävlat själv på elitnivå, varit ledare, haft egna agenturer, butiker, jobbat i cykel branschen i stor koncern. Det som är viktigt är rätt storlek och att du sitter rätt på cykeln. Bra cykel byxor och vettiga skor och självklart hjälm. Sen kan man köpa på sig saker efter hand.Blir bestört när jag ser hur fel dom allra flesta motions åkare har ställt in sina sadlar tex. Glöm inte bort att det är du som ska göra jobbet INTE hojen. Förstår oxå att det är kul o roligt med dyra o fräna ramar, hjul etc men du ska ha bra mycket erfarenhet och teknik för att kunna utnyttja en dyr extreme hoj. En god vän till mig f.d proffs cyklist. Vi hade ett snack för ett tag sedan. Han tänkte börja motionera igen liksom jag. Vi kom båda fram till att Max 15.000:- fick räcka för en hoj. Då får du tag i hojar med shimano 105 eller Shimano Ultegra. Skulle tro att han som proffs trampade ngnstans mellan 2000-3000 mil om året då han var aktiv om inte mer.
Har du fler funderingar hör av dig.
Mvh M

Hejsan, kul att du fastnat för landsvägs åka. Mitt råd till dig är att börja billigt. Det finns många fina begagnad racer ute på blocket eller här hos HPR mellan 5000:- och 15.000:-Tävlat själv på elitnivå, varit ledare, haft egna agenturer, butiker, jobbat i cykel branschen i stor koncern. Det som är viktigt är rätt storlek och att du sitter rätt på cykeln. Bra cykel byxor och vettiga skor och självklart hjälm. Sen kan man köpa på sig saker efter hand.Blir bestört när jag ser hur fel dom allra flesta motions åkare har ställt in sina sadlar tex. Glöm inte bort att det är du som ska göra jobbet INTE hojen. Förstår oxå att det är kul o roligt med dyra o fräna ramar, hjul etc men du ska ha bra mycket erfarenhet och teknik för att kunna utnyttja en dyr extreme hoj. En god vän till mig f.d proffs cyklist. Vi hade ett snack för ett tag sedan. Han tänkte börja motionera igen liksom jag. Vi kom båda fram till att Max 15.000:- fick räcka för en hoj. Då får du tag i hojar med shimano 105 eller Shimano Ultegra. Skulle tro att han som proffs trampade ngnstans mellan 2000-3000 mil om året då han var aktiv om inte mer.
Har du fler funderingar hör av dig.
Mvh M

Helst tar jag ju bara en begagnad, risken finns ju att lvg inte är något för mig.

Men det är svårt att navigera begagnatmarknaden helt ärligt. Vad jag ska tänka på etc. Sen är det frustrerande att folk lägger ut så himla dyrt. Flera år gamla cyklar som de dragit av 20-30% på.

Om jag kollar begagnat, och vill hålla mig under 10k, vad bör jag tänka på, titta efter och fråga om?
Sen vore det allra bästa att hitta nåt för kanske 5000. En solid cykel utan flash från tidigt 10-tal eller sent 00 som ändå funkar bra bör rimligen gå alldeles utmärkt att cykla några mil på då och då.

Helst tar jag ju bara en begagnad, risken finns ju att lvg inte är något för mig.

Men det är svårt att navigera begagnatmarknaden helt ärligt. Vad jag ska tänka på etc. Sen är det frustrerande att folk lägger ut så himla dyrt. Flera år gamla cyklar som de dragit av 20-30% på.

Om jag kollar begagnat, och vill hålla mig under 10k, vad bör jag tänka på, titta efter och fråga om?
Sen vore det allra bästa att hitta nåt för kanske 5000. En solid cykel utan flash från tidigt 10-tal eller sent 00 som ändå funkar bra bör rimligen gå alldeles utmärkt att cykla några mil på då och då.

1. Rätt ramstorlek. Se till att VETA att du köper rätt storlek. Fel storlek blir obekvämt och inte kul.

2. Allmänt skick - en välskött cykel med billigare komponenter där slitdelarna är bytta är ljusår bättre och billigare i drift än en cykel med "high-end" - komponenter där allt behöver bytas .Vevlager, kedja, kuggkransar, kassett, styrlager, däck, vajrar + höljen är sådant som förr eller senare behöver bytas och allt detta kostar bara i material 4-5000 kr, arbete ej inräknat. Ska du då köpa Ultegra eller Dura-Ace så blir det *mycket* dyrare än Tiagra eller 105. Det bästa är enligt mig en välskött begagnad cykel med bra komponenter ;)

4. Hjul i bra skick som inte har alltför mycket slitage på bromsytorna. Om du köper en racer med fälgbromsar så slits bromsytan på fälgarna ner förr eller senare, på en gammal cykel kan den vara *ganska* nersliten så att man känner en inbuktning. Då behöver du nya fälgar eller

4. Komponenter. För en nybörjare har det ganska liten betydelse hur många växlar du har på cykeln och hur många gram lättare en Dura-Ace - grupp är än Tiagra.

5. Materialet i ramen. Kolfiber är såklart bäst och lättast och dyrast, men det finns väldigt fina billigare cyklar med aluminiumram. Eller stål. Det viktiga är att den är i bra skick utan skador och bucklor.

6. Tillbehör och utrustning. Får du till skor, hjälm, pump, sadelväska med verktyg osv, så slipper du köpa detta separat. Hjälm och skor kan kosta muchos nytt.

Rose-hojen är säkert bättre, men om du nu köper White:en så är det inte så besvärligt att uppgradera hjulen den dagen du känner för det ifall du fastnar för landsvägscykling. Mindre ekonomiskt kanske, men det har också sin charm att själv uppgradera komponenter allt eftersom istället för att köpa en cykel som är "färdig" från början liksom... Eller så är det jag som är knäpp! :)

Justera växlar och annat smått och gott är ju inte heller så himla svårt ifall det skulle behövas, man får se det som ett ypperligt tillfälle att lära sig! :) Lämnar man bara in hojen hela tiden och låter andra göra jobbet lär man sig aldrig att fixa något och rätt som det är står man där med skägget i brevlådan en vacker dag när alla verkstadstider är uppbokade...

Rose-hojen är säkert bättre, men om du nu köper White:en så är det inte så besvärligt att uppgradera hjulen den dagen du känner för det ifall du fastnar för landsvägscykling.

Så kan man förstås göra, men det skulle vara en ganska dålig affär. Rose PRO SL är nämligen bättre än White RC LTD inte bara på hjulen utan på punkt efter punkt. Om vi bara sitter och surfar och jmf specarna så ser det väl hyfsat jämt ut förutom att RC:s cockpit är helt noname, att Rose:s specar är prydligare, mer utförliga och mer exakta och att Rose:s geometritabeller är överlägsna White:s dito.

Men om vi ställer hojarna bredvid varann och börjar klämma på dem och provköra dem så blir skillnaderna tydligare. Eftersom RC LTD 23 bara finns on-line går den inte att klämma på ute i butikerna. Fjolårets RC LTD 22, som ser identisk ut, finns däremot kvar i enstaka exemplar, för 15K, och en sån klämde jag på igår hos min XXL-handlare.

LTD 22:s ram är omgjord från 21:an. De tidigare helt runda rören är numera hydroformade och kraftigare runt styrrör och vevhus enligt gängse mode och har blivit mer vridstyva. Rose ramen är dock visuellt ännu kraftigare generellt och kring styrröret, så min bedömning är att den är mer vridstyv än LTD 22.

Cockpit är som sagt helt noname, där Rose genomgående har Ritchey. LTD har ett traditionellt styre med rund tvärprofil och tvär böj framåt. Rose har utmärkta Road Comp Streem 2 med backsweep 5 grader, platt översida och platt och rymlig böj bakom hoodsen som erbjuder en komfortabel handposition som saknas på LTD:n.

Styrband: LTD har bra stoppning, men jag upplever Rose som bättre monterat och skönare att hålla i.

Bromsutrustningen på LTD är på papperet (och visuellt) helt identisk med Rose PRO SL, men när jag kramar åt bromshandtagen uppvisar LTD tydligt mer vajerfriktion på båda sidor. På frambromsen är skillnaden måttlig på bakbromsen dramatisk. Den är så svampig och så hög vajerfriktion att det är svårt att känna nån feedback från 105 R7000 kalipern. Monteringsmässigt så sitter samtliga fyra bromsklossar ocentrerat gentemot bromsytan på fälgarna. Bromsvajrar är noname vs Shimano SLR. Vajerböjarna är visuellt tydligt sämre på LTD som även har heldragna vajerhöljen där Rose använder toppröret som mothåll.

Sadel: Rose:s Selle Italia X3 Flow är uppenbart bättre än LTD:s noname. Har kört flera år på Selle Italian nu och det är gott betyg för vanligtvis står jag inte ut länge med originalsadlarna.

Sadelklämma: Rose överlägset bäst. Har inbyggd sadelklämma framför stolpen och följaktligen ingen slits bakåt på sadelröret, men däremot en gummi O-ring som tätar mellan stolpe och sadelrör. Det resulterar i noll vatteninträngning vid körning i regn, och följaktligen noll risk för fastrostning av stolpe i röret om man slarvat med infettning av stolpe. Den som nån gång råkat ut för detta vet hur värdefullt det är att slippa risken att utsättas för detta.

Däck: Enligt produktbeskrivningen kommer LTD 23 med Schwalbe one performance 28c, enligt produktbilden har den Kenda Kadence. Rose kommer med Conti Ultra Sport 25c. Om LTD kommer med Schwalbe däcken gissar jag att de är jmfbara med Conti Ultra.

Sammanfattning jmf Rose pro sl vs White RC LTD 22:
På Rose sidan har vi en ram-hjul kombination som sammantaget är mer vridstyv och responsiv, om man trycker till allt vad man orkar i tex en uppförsbacke, enligt min bedömning. Vi har en cockpit som är uppenbart mer bekväm på längre pass än vad LTD:n är.

Vi har ett bromssystem som inger mer förtroende samt fungerar väsentligt bättre ute på landsvägen, trots en på papperet identisk utrustning. Detta är ett intressant fynd, tycker jag, och en tydlig påminnelse om vikten av att inte fuska med vajrar och vajerdragningen mellan handtag och kaliprar, en punkt som är frekvent återkommande i andra trådar här på forumet, ofta med HåkanC som härförare.

Jag ser en allmänt bättre montering på Rose vs LTD och det tror jag beror på en montering i tyskland vs bortre asien. Jag tror att tyskarna att döma av deras bilinnehav är mer kräsna cykelkonsumenter än vad vi är. Halvmesyrer och slarv tolereras inte lika lätt som här. Rose har funnits sen 1907, 2011 började de sälja cyklar under eget varumärke.

Vi har en modell som är välkänd internationellt sen åratal tillbaka, med recensioner på nätet, tex dessa:

Är White RC LTD 23 välkänd internationellt? Naturligtvis inte. Går det att hitta recensioner av den hos utländska cykeltidningar? Naturligtvis inte. Så vad talar för White:n? Att du kan få den i morron. Rose cyklarna, precis som Canyon cyklarna är du tvungen att vänta på. Du måste ha framförhållning, planera ditt cykelköp lite i förväg, det är nackdelen, om det nu är en nackdel.

Jag har ingenting emot White cyklarna per se. Har köpt flera stycken och RC LTD 21 som reades för 7.5K var jag svårt sugen på vid flera tillfällen, som en hoj till dottern. Men LTD 23 för 10k är ju inte riktigt lika dreglande billigt som 7.5K för en 105 hoj var då. Show-stoppern för mig i den här informella jämförelsen som jag gjorde nu med en LTD 22 är den höga vajerfriktionen och svampigheten i bakbromsen. Varför ska man behöva acceptera det på en fabriksny hoj av påstådd hög kvalitet? Det kan så klart inte uteslutas att LTD 23 är bättre i bromsarna, men att döma av produktbilderna så är ram och kabeldragning identisk.

Beg marknaden är notoriskt svårnavigerad och tidsödande. Säljare som får raseriutbrott när man försöker pruta en smula, säljare som inte vill svara på frågor, som börjar stampa av otålighet när man undersöker hojen, som tror att du har snott hojen och ringer upp om du inte är tillbaka på 3 minuter. Alla möjliga konstiga beteenden träffar man på, och skitaffärer gör man ofelbart om man inte är van att deala. Träffa rätt storlek är svårare än när man köper nytt i lugn och ro, säljaren vet ofta inte storlek. Jag har slutat med beg, och saknar det inte.

Beg marknaden är notoriskt svårnavigerad och tidsödande. Säljare som får raseriutbrott när man försöker pruta en smula, säljare som inte vill svara på frågor, som börjar stampa av otålighet när man undersöker hojen, som tror att du har snott hojen och ringer upp om du inte är tillbaka på 3 minuter. Alla möjliga konstiga beteenden träffar man på, och skitaffärer gör man ofelbart om man inte är van att deala. Träffa rätt storlek är svårare än när man köper nytt i lugn och ro, säljaren vet ofta inte storlek. Jag har slutat med beg, och saknar det inte.
Låter som du har dålig upplevelse av beg marknaden. Jag har tvärtom har du bara lite kunskap och tålamod så är beg marknaden den bästa och du kan göra riktigt fynd

Hej,

Jag är helt novis, alltså totalt novis. Men köpte en White från XXL med Shimano 105 växlar för 2 år sedan som jag tror du länkar till ovan.

Jäklar vad kul den är att cykla på. Kör den till och från jobbet minst 3-4 gånger i veckan (20 km). Testade en kollegas super-spezial-de-lux-svin-dyr och märkte ingen direkt skillnad för mig som glad amatör. Vet inte vad som jag egentligen skulle sakna mer för att bli snabbare, mer än fler viktkakor i knäböjen på gymet möjligtvis :P

För mig ger den cykeln enorm cykelglädje i vardagen :)

White.jpg

Tror dock jag bara betalade 7990 SEK.

EDIT: White RC PRO 21 hette den visst.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp