Rose-hojen är säkert bättre, men om du nu köper White:en så är det inte så besvärligt att uppgradera hjulen den dagen du känner för det ifall du fastnar för landsvägscykling.
Så kan man förstås göra, men det skulle vara en ganska dålig affär. Rose PRO SL är nämligen bättre än White RC LTD inte bara på hjulen utan på punkt efter punkt. Om vi bara sitter och surfar och jmf specarna så ser det väl hyfsat jämt ut förutom att RC:s cockpit är helt noname, att Rose:s specar är prydligare, mer utförliga och mer exakta och att Rose:s geometritabeller är överlägsna White:s dito.
Men om vi ställer hojarna bredvid varann och börjar klämma på dem och provköra dem så blir skillnaderna tydligare. Eftersom RC LTD 23 bara finns on-line går den inte att klämma på ute i butikerna. Fjolårets RC LTD 22, som ser identisk ut, finns däremot kvar i enstaka exemplar, för 15K, och en sån klämde jag på igår hos min XXL-handlare.
LTD 22:s ram är omgjord från 21:an. De tidigare helt runda rören är numera hydroformade och kraftigare runt styrrör och vevhus enligt gängse mode och har blivit mer vridstyva. Rose ramen är dock visuellt ännu kraftigare generellt och kring styrröret, så min bedömning är att den är mer vridstyv än LTD 22.
Cockpit är som sagt helt noname, där Rose genomgående har Ritchey. LTD har ett traditionellt styre med rund tvärprofil och tvär böj framåt. Rose har utmärkta Road Comp Streem 2 med backsweep 5 grader, platt översida och platt och rymlig böj bakom hoodsen som erbjuder en komfortabel handposition som saknas på LTD:n.
Styrband: LTD har bra stoppning, men jag upplever Rose som bättre monterat och skönare att hålla i.
Bromsutrustningen på LTD är på papperet (och visuellt) helt identisk med Rose PRO SL, men när jag kramar åt bromshandtagen uppvisar LTD tydligt mer vajerfriktion på båda sidor. På frambromsen är skillnaden måttlig på bakbromsen dramatisk. Den är så svampig och så hög vajerfriktion att det är svårt att känna nån feedback från 105 R7000 kalipern. Monteringsmässigt så sitter samtliga fyra bromsklossar ocentrerat gentemot bromsytan på fälgarna. Bromsvajrar är noname vs Shimano SLR. Vajerböjarna är visuellt tydligt sämre på LTD som även har heldragna vajerhöljen där Rose använder toppröret som mothåll.
Sadel: Rose:s Selle Italia X3 Flow är uppenbart bättre än LTD:s noname. Har kört flera år på Selle Italian nu och det är gott betyg för vanligtvis står jag inte ut länge med originalsadlarna.
Sadelklämma: Rose överlägset bäst. Har inbyggd sadelklämma framför stolpen och följaktligen ingen slits bakåt på sadelröret, men däremot en gummi O-ring som tätar mellan stolpe och sadelrör. Det resulterar i noll vatteninträngning vid körning i regn, och följaktligen noll risk för fastrostning av stolpe i röret om man slarvat med infettning av stolpe. Den som nån gång råkat ut för detta vet hur värdefullt det är att slippa risken att utsättas för detta.
Däck: Enligt produktbeskrivningen kommer LTD 23 med Schwalbe one performance 28c, enligt produktbilden har den Kenda Kadence. Rose kommer med Conti Ultra Sport 25c. Om LTD kommer med Schwalbe däcken gissar jag att de är jmfbara med Conti Ultra.
Sammanfattning jmf Rose pro sl vs White RC LTD 22:
På Rose sidan har vi en ram-hjul kombination som sammantaget är mer vridstyv och responsiv, om man trycker till allt vad man orkar i tex en uppförsbacke, enligt min bedömning. Vi har en cockpit som är uppenbart mer bekväm på längre pass än vad LTD:n är.
Vi har ett bromssystem som inger mer förtroende samt fungerar väsentligt bättre ute på landsvägen, trots en på papperet identisk utrustning. Detta är ett intressant fynd, tycker jag, och en tydlig påminnelse om vikten av att inte fuska med vajrar och vajerdragningen mellan handtag och kaliprar, en punkt som är frekvent återkommande i andra trådar här på forumet, ofta med HåkanC som härförare.
Jag ser en allmänt bättre montering på Rose vs LTD och det tror jag beror på en montering i tyskland vs bortre asien. Jag tror att tyskarna att döma av deras bilinnehav är mer kräsna cykelkonsumenter än vad vi är. Halvmesyrer och slarv tolereras inte lika lätt som här. Rose har funnits sen 1907, 2011 började de sälja cyklar under eget varumärke.
Vi har en modell som är välkänd internationellt sen åratal tillbaka, med recensioner på nätet, tex dessa:
Our best road bike under £1,000 in our annual Bike of the Year awards is a sharp-riding internet-only purchase
www.bikeradar.com
One of our favourite affordable alloy bikes gets a major refresh
www.bikeradar.com
Är White RC LTD 23 välkänd internationellt? Naturligtvis inte. Går det att hitta recensioner av den hos utländska cykeltidningar? Naturligtvis inte. Så vad talar för White:n? Att du kan få den i morron. Rose cyklarna, precis som Canyon cyklarna är du tvungen att vänta på. Du måste ha framförhållning, planera ditt cykelköp lite i förväg, det är nackdelen, om det nu är en nackdel.
Jag har ingenting emot White cyklarna per se. Har köpt flera stycken och RC LTD 21 som reades för 7.5K var jag svårt sugen på vid flera tillfällen, som en hoj till dottern. Men LTD 23 för 10k är ju inte riktigt lika dreglande billigt som 7.5K för en 105 hoj var då. Show-stoppern för mig i den här informella jämförelsen som jag gjorde nu med en LTD 22 är den höga vajerfriktionen och svampigheten i bakbromsen. Varför ska man behöva acceptera det på en fabriksny hoj av påstådd hög kvalitet? Det kan så klart inte uteslutas att LTD 23 är bättre i bromsarna, men att döma av produktbilderna så är ram och kabeldragning identisk.