Pedalarm

Fredrik72

Medlem
Pedalarm
Hej

Kört sönder en pedalarm i downhill och är akut behov av denna del. Västgöta loppet nästa vecka
Praxis MT24 510-220425026
Vänster sida. 68-73 mm. Vet ej om det är 170 eller 175 mm. Ingen tumstock vid husvagnen.

Hittar ej dessa på nätet. Går det att sätta ett annat märke?

Tacksam för akut svar
1000013416.webp

Bilagor

• PXL_20260515_122701381.MP.webp
    PXL_20260515_122701381.MP.webp
    424.9 KB · Besök: 11
Pedalarm
Praxis är väl Specialized egna kollektion av cykeldelar, eller om det bara gäller vevpartier. Tydligen eget fabrikat, men sitter ofta orginal på Specialized.

Jag tror inte det är en snabb manöver att hitta just den vevarmen du behöver, räkna med att beställa från utlandet om du hittar endast vevarm.

68-73 gissar jag refererar till bredden på vevhuset, är det vanlig BSA gängat borde vilken LBS som helst kunna sälja dig ett passande vevlager och vevparti.

Kolla med ramtillverkaren vad det är för vevlager.

Senast ändrad:
Pedalarm
Om du byter vevpartiet och vevlager så finns det ett stor urval. Jag skulle gissa att ett Shimano vevparti passar direkt på vevlagret men det verkar vara svårt att hitta info.

Pedalarm
Tack båda för svaren. Försöker också hitta logiken i att byta eller beställa dessa . Vad passar?. Har pratat med en del butiker trek, sportson och de kan inte hjälpa mig. Då finns de bästa experterna på Happiride😁

Pedalarm
Det finns ju litet info på vevarmen, tror jag, men bilden är för suddig.
Var befinner du dig nu? Vet inte, men vevarmen tycks enligt ovan inte så ovanlig, och kanske finns en mek eller välutrustad cyklist i närheten.
Den här från googling, men jag lämnar inga garantier: https://www.cykelkraft.se/vevarm-shimano-fc-r7000-vanster-170mm
"Externt lager" hos Cykelkraft betyder grossist och en månads leveranstid. Minst.
( jag har beställd lite standardprylar där under vårvintern. Eget lager betyder ett par vwckor. Och åtminstone om man vill hämta i butik. Ska det gå snabbt är det tysken som gäller. Och då med expressfrakt)

Pedalarm
Tack båda. De har i England men det är drygt därifrån. Ska kolla Tyskland som du skriver. Hittade kanske på cyclostore. Oklart om den passar.

Pedalarm
Tack båda. De har i England men det är drygt därifrån. Ska kolla Tyskland som du skriver. Hittade kanske på cyclostore. Oklart om den passar.

Nej, det passar inte. Du behöver 24. Jag hittade inte den i Tyskland. Det är enklare att köpa ett vevparti+vevlager av Shimano eller Sram. Men då behöver du demontera och montera vevlager. Det ser ut som pressfit, som är lite jobbigt och behöver verktyg. Varje cykelbutik med MTB borde dock kunna fixa det.

Pedalarm
Okey. Tack. Få se om det är värt att stress köpa. Annars inväntar delar från England. Sonen har en trek remedy 8 2020. Ska se om den passar att låna med pedaler eller hela cykeln. Lite tråkigt att cykla långlopp med 27,5 däck 😁

Pedalarm
Jobbigt att husvagnssemestern din fick det här bakslaget! Hoppas att det ordnar sig! Sällskapet godtar väl en liten sväng förbi en cykelverkstad, så du kan komma iväg på det där loppet.

Pedalarm
😁. Ja. Men ä väldigt tvek att de har reservdelen hemma. Har ringt 2 st och enligt dem är det 10-15 dagar leverans. Jag får nog sikta på att laga den innan oringen mtb orientering.

Pedalarm
Ser nu att Praxis Works M24 has 22 mm diameter på en sidan. Då passar Shimano HollowTech vevpartier inte (utan att byta vevlagret).

Tillbaka
Topp