Första MTB köpet.

Maeestro

Ny medlem
Första MTB köpet.
Hej!
Jag är ny till hela "mountainbike scenen", och har därav frågor angående mitt första mountainbike köp.
Frågorna lyder; Jag har kollat på en mountainbike, där det finns tre olika storlekar på vad jag antar är ramen, 43, 48 och 53cm.
Som en nybörjare, runt 186/187 cirka 85kg, ska man då gå för 48cm eller 53cm? Enligt produktbeskrivningen är den rekommenderade längden för en 48cm ram, 180-190 och om man går upp till en 53 cm ram, 185-195.
Sen är det vikten på cykeln, är 14,5 kilo okej för en första mountainbike?
Priset ligger runt 6000.

Alla svar uppskattas, tack på förhand!
MVH

Första MTB köpet.
Vilken MTB tittar du på? Länk tack!

Var har du tänkt köra? Grusväg, stig eller så stökigt som möjligt?

För 6000 kr blir det inte mkt till cykel tyvärr om det inte är begagnat du tittar på. Kör själv på en Vitus Nucleus 29 som är i just den prisklassen. Den har varit med om det mesta och funkar att komma ut på. Mitt tips är att i första hand köpa en modern cykel m a p geometri. Geometri kostar inget (i teorin). Nucleus är inte på något sätt en vass cykel men den har i varje fall hyfsat modern geo.

Efter hand lär man sig vad man är ute efter så jag tycker nog att du är rätt ute i att inte lägga alltför mkt pengar på första hojen. Har å andra sidan testat ganska många andra cyklar och man får vad man betalar för... Lägger du till några tusenlappar så får du mkt för dom extra-pengarna. Ex en Vitus Sentier 29 som känns betydligt rappare, har boost, 1x o allt annat du kommer önska av en HT. Den är dessutom värd att uppgradera i framtiden, det är knappast Nucleus.

Första MTB köpet.
Maeestro sa:
Den jag siktar på att köpa är en OCCANO X40 29.

Inte en särskilt bra cykel tyvärr, inte ens till det priset. Dålig framgaffel, dåliga växlar och dåliga däck. Ramen (det viktigaste) ser dessutom väldigt kort och hög ut, ihopparat med ett (för) smalt styre.

Tyvärr är det samtidigt svårt att hitta så mycket bättre cyklar i prisklassen <6000:-

Nämnda Vitus Nucleus är ett av väldigt få undantag. Annars fungerar något beprövat såsom t.e.x. Specialized Rockhopper eller Merida Big.Seven/Nine bra. Dessa kan man dessutom så gott som alltid hitta på rea.

Första MTB köpet.
Tanken är att jag ska pendla till jobbet, runt 3km och 3km tillbaka, köra på den lokala leden som finns i min stad och med omnejd.
Inget allt för häftigt, som sagt, första cyklen.

Första MTB köpet.
Även fast cykeln kommer fungera till ändamålet (det gör i princip alla cyklar), så kommer man aldrig ifrån att det inte är någon särskilt bra cykel. Det är enklast möjliga komponenter ihopslängt på en no name-ram. Ungefär som en Biltemacykel fast dyrare.

Gällande storlek så verkar det inte finnas någon geometritabell att tillgå. Därmed går det inte heller att ge några konkreta tips annat än att provcykla om möjligt.

Första MTB köpet.
Såg just att årets Nucleus 29 faktiskt har boost fram. Bara en notering...

Tycker inte Occanon låter nåt vidare. Håller med tthf - Köp ngt billigt på blocket i och spara mellanskillnaden till ngt vettigt senare.

Första MTB köpet.
Har faktiskt hittat en Scott Aspect 760 2016 på blocket, lite osäker på storleken där med då jag har svårt att uppskatta, cykeln i fråga säljs ju i XS-XL, och jag behöver antingen L/XL.

Någon här inne som kan uppskatta storleken på cykeln i bifogad bild?

Vet att bilden kanske inte är den bästa men all hjälp uppskattas

Tack på förhand!

Bilagor

• 39C20449-215F-49DA-B04C-24B7B0F80906.png
    39C20449-215F-49DA-B04C-24B7B0F80906.png
    91.5 KB · Besök: 241
Tillbaka
Topp