Första racer för stor?

Andersgd

Medlem
Första racer för stor?
Jag letar min första racer och har främst sneglat på Specialized. Nu senast en begagnad Specialized Roubaix 2013. Jag är 180 cm lång och ligger i size guiden precis mellan ramstorlek 56 och 58. Bör jag ha den stora eller lilla?

Första racer för stor?
Du ska ha den du är bekväm med. :) Fler variabler än bara din längd spelar in.

Själv är jag 188 lång med 89 cm grenmått och har två 56or (inte Roubaix dock) .

Edit: rättstavning

Senast ändrad:
Första racer för stor?
Jag skulle gissa på 56 men som sagt det beror på fler variabler.
Har själv 54 på Roubaix och är 175 cm kort, så 56 verkar mer troligt för en som är 180 cm.

Första racer för stor?
Snackar vi jag är? Då är jag 176cm lång och har grenmått på 82cm. Kör 52cm räser och storleken 53-54cm för extra komfort. Gillar att ha rätt platt rygg vid landsvägskörning.

Första racer för stor?
Testa denna. För mig ger den 54, vilket jag har och det känns väl okej, även om jag skulle behövt testat andra storlekar för att kunna bestämma vad som är optimalt för mig.
https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Enda riktiga sättet för dig att verkligen veta är tyvärr den trista och tidskrävande processen att testa sig fram. Och det borde du faktiskt göra.

Senast ändrad:
Första racer för stor?
Jag är 181 med 86 i grenmått.
Jag har kört 56 på de Specialized tarmar jag hyrt genom åren men nu senast fanns bara 54a kvar.

Det funkar men jag sitter mycket bekvämare på 56 an så jag skulle absolut säga 56.
På min Cannondale Synapse hemma sitter jag bra på en 54a - är precis som du ofta emellan storlekar.

Första racer för stor?
Andersgd sa:
Bör jag ha den stora eller lilla?
emmer sa:
Generaliserat: Bättre för liten än för stor.
Nja, det är bättre att generalisera utifrån cyklistens proportioner
-Har cyklisten långa ben i förhållande till kroppslängden => bättre med mindre ram
-Har cyklisten korta ben i förhållande till kroppslängden => bättre med större ram

/Håkan

Första racer för stor?
HåkanC sa:
Andersgd sa:
emmer sa:
-Har cyklisten långa ben i förhållande till kroppslängden => bättre med mindre ram
-Har cyklisten korta ben i förhållande till kroppslängden => bättre med större ram
/Håkan
Får man inte problem med stand over, eller avstånd sadelspets - vevcentrum, med korta ben så får man väl köpa för stor om man vill...
...men nyttan kan man ju fundera över för de växer ju ofta mer på höjden än på längden.

Första racer för stor?
emmer sa:
HåkanC sa:
Andersgd sa:
emmer sa:
/Håkan
Får man inte problem med stand over, eller avstånd sadelspets - vevcentrum, med korta ben så får man väl köpa för stor om man vill...
...men nyttan kan man ju fundera över för de växer ju ofta mer på höjden än på längden.

Håller nog med, känns som att korta ben & långa armar kan ge problem att styret inte kommer ner som man vill, stack?
EDIT: alltså om man väljer större ram p.g.a. det

Senast ändrad:
Första racer för stor?
emmer sa:
HåkanC sa:
Andersgd sa:
emmer sa:
/Håkan

+1

Båda mina racers hade 20mm längre sadelrör (såklart), ca 15mm högre stack men bara runt 2-3mm längre reach i storlek 58 jämfört med 56orna. :)

Första racer för stor?
ceel sa:
Du ska ha den du är bekväm med. :) Fler variabler än bara din längd spelar in.

Själv är jag 188 lång med 89 cm grenmått och har två 56or (inte Roubaix dock) .

+1
Jag är 178 men har grenmått 90 = långbent. Har en 56:a och en 58:a (Canyon av olika modeller). Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!

Edit: Något jag aldrig tummar på är "mitt" mått sadelspets-vevlagercentrum.

Senast ändrad:
Första racer för stor?
Samma funderingar, vet ej vad man ska kika på när det gäller geometrin.
Långbent , 179/89, beror på hur hårt man trycker upp boken.......
Om jag inte ska sitta väldigt högt, med raka ben som följd, så måste jag väldigt långt bak på cykeln, stolpe med setback typ, med resultat att cykeln blir"baktung", vilket jag läst nånstans att det inte är önskvärt?
Eller behöver man inte bry sig om det? Viktfördelnimgen alltså.
Annars är det ju bara sätta kortare stam.
Tack på förhand.
L

Första racer för stor?
larason sa:
Om jag inte ska sitta väldigt högt, med raka ben som följd, så måste jag väldigt långt bak på cykeln, stolpe med setback typ, med resultat att cykeln blir"baktung", vilket jag läst nånstans att det inte är önskvärt?
L
Vart du ska sitter i längsled ("sadelspets" - vevcentrum) bestäms huvudsakligen av hur långa "överben" du har.
Hur högt du sitter avgörs av total benlängd (15-25 grader svikt i knäna med foten som lägst i trampet).
Sen är det bara att justera styret med tapplängd och spacers.
Så jag är inte riktigt med på varför du skulle ha massa setback?

Första racer för stor?
Första racer för stor?
emmer sa:
GurraG sa:
HåkanC sa:
GurraG sa:
Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
+1
Men även stack är viktig förstås.
/Håkan
Borde skrivit "mest på ramlängd".
Och då undrar vi om det är någon ledtråd för "Bör jag ha den stora eller lilla?"
Att "Jag bör ha rätt" (storlek) vet nog till och med TS :-)

Vi vet inget om TS i övrig: armlängd, ev kroppsliga begränsningar, om TS har cyklat MTB i flera år, etc. Många faktorer som spelar in.
Finns massor av trådar/forum/tips att hämta på Internet.

Första racer för stor?
Om knät inte ska komma framför pedalerna måste jag få bak sadeln vid"rätt" knävinkel.
Håller med om att avståndet,"sadel-vevparti"borde vara ett viktigt mått, sen att det är olika beroende på hur" högt/vinkeln"på sadelröret är(kom inte på korrekta namnet), gör ju att det inte går att ange det från fabrik.
I mitt fall då jag hamnar långt bak, vilket då går å kompensera med kortare stam, sittandes, gör att jag hamnar väldigt långt fram över styret ståendes.
Som sagt, vilken av geo parametrarna ska man kika på?
Svårt förklara skrivandes, men hoppas det är begripligt. Summering;
Långa överben?hamnar långt bak för att knän ska komma rätt i förhållande till pedaler.
L

Första racer för stor?
Om man med hjälp av styrstamsbyte och sadeljustering kan få till förhållandet sadel-trampor-styre borde inte ramstorlek spela någon roll på en racer, eftersom man bara sitter och trampar i stort sett rakt fram, funderar jag.

Inser att det inte stämmer, så informera mig gärna om varför ramstorleken är viktig på en racer.

Första racer för stor?
Ligger en del i det, men om det är obra att få en baktung cykel, mycket vikt på bakhjulet, så är det ju ett skäl att få rätt geometri på en gång(vet ej hur det går till), annat än å prova, mao, lbs.
Ett annat är ju att, i mitt fall, jag hamnar över styret då ja ställer mig upp.

Första racer för stor?
Prästbol sa:
Om man med hjälp av styrstamsbyte och sadeljustering kan få till förhållandet sadel-trampor-styre borde inte ramstorlek spela någon roll på en racer, eftersom man bara sitter och trampar i stort sett rakt fram, funderar jag.

Inser att det inte stämmer, så informera mig gärna om varför ramstorleken är viktig på en racer.

Svårt för en som är 170cm lång att cykla på en storlek 60, likaså är det lite jobbigt för en som är 190cm lång att cykla på en storlek 48 ;)

Skämt å sido, så måste ju de optimala måtten enligt en bikefit vara i närheten av vad ramens geometri är. Vi är alla olika skapta och det är små justeringar. Men visst, rent generellt så kan man ju välja en 54 och köra längre stam, eller en 56:a med en kortare.
Här är t.ex. mina mått.
The Competitive Fit (cm)
Seat Tube Range c–c: 55.4 - 55.9 cm
Seat Tube Range c–t: 57,1 - 57,6 cm
Top Tube Length: 53.9 - 54.3 cm
Stem Length: 11.2 - 11.8 cm
BB–Saddle Position: 75.5 - 77.5 cm
Saddle Handlebar: 52.9 - 53.5 cm
Saddle Setback: 5.9 - 6.3 cm

Som synes är det ju inte sådär jättestora marginaler.

Senast ändrad:
Första racer för stor?
Känns rätt tramsigt att ange 5mm spelrum på sadelröret som de gör. Om det vore så att vi cyklade omkring med slammade sadlar kanske, men annars.

Första racer för stor?
Henrik_E sa:
Känns rätt tramsigt att ange 5mm spelrum på sadelröret som de gör. Om det vore så att vi cyklade omkring med slammade sadlar kanske, men annars.

Ja, herregud tänk om de gett ett exakt mått. Då hade det varit svårt för sådana som inte kan tänka själv när de inte hittar en ram som har de exakta måtten ;)

Första racer för stor?
Prästbol sa:

Exakt den här funderingen har jag själv.

Står i valet mellan en storlek 55 och en 57. De har båda samma vinkel (lutning bakåt) på sadelröret och jag tycker att jag kan dra två slutsatser av detta. DELS (1) att det GÅR att få till exakt samma sadelhöjd och sadel-vevlager-avstånd på båda ramarna. Eftersom vinkeln på sadelröret är densamma skulle jag inte ens behöva flytta sadeln framåt/bakåt på stolpen om jag flyttade stolpen från den stora ramen till den lilla - jag skulle bara behöva hissa upp stolpen lite längre för att kompensera för den lilla ramens kortare sadelrör. Med samma sadelhöjd och sadelrörsvinkel skulle jag då automatiskt också ha samma sadel-vevlager-avstånd. Rätta mig gärna här.

DELS (2) att jag med samma sadelhöjd och sadel-vevlager-avstånd också kommer att sitta på exakt samma ställe ovanför bakhjulet på de båda storlekarna. Detta återigen på grund av den identiska vinkeln på sadelröret men också eftersom chainstays är samma längd på de båda storlekarna. Den enda skillnaden är att baktriangeln kommer att vara mindre på den mindre modellen eftersom seatstays är kortare. Rätta mig gärna här också!

OKEJ! Låt oss alltså dra slutsatsen att jag kan få till exakt samma förhållande mellan sadel, vevlager och bakhjul oavsett vilken av de två storlekarna jag väljer. Exakt samma triangel mellan dessa tre punkter kan åstadkommas på 55:an som på 57:an. Vad ska jag då gå på för att välja storlek?

Well - jag har småproblem i knäna och långa överben och vill därför sitta ganska långt bak i förhållande till vevlagret. Om jag då väljer den stora modellen får jag ett långt överrör som jag, eftersom jag sitter långt bak, måste kompensera med en kortare styrstam. Det ger en nervös cykel och det gillar jag inte. Väljer jag istället den mindre ramen kan jag ta en längre styrstam (med mer spacers under) för att slippa en nervös cykel.

Alltså ska jag välja den mindre ramen.

Visst tänker jag rätt här? Om inte så skjut ner mig!

Första racer för stor?
Mindre ram är lättare att göra till en större cykel än att göra en större ram till en mindre hoj, tänker då på styrtappar och sadelstolpar.

Första racer för stor?
Jag skulle välja den mindre ramen.
Jag cyklade runt på en cykel jag tyckte jättemycket om, en xs.
En dag cyklade en riktigt cyklist förbi och undrade om inte min ram var aningen för liten för mej?
Detta satte genast griller i huvudet på mej vankelmodig som jag är.
När jag skulle köpa min nästa hoj (en riktig monsterhoj, top notch) valde jag att gå upp en storlek till small.
Cykeln var av samma märke och modell så jag studerade måttabeller in i minsta detalj.
Som aningen färsk tänkte jag att nån enstaka centimeter hit eller dit kan väl inte ha nån större betydelse?
Ack så fel för min del.
Den nya hojen kändes helt cp och jag tvingades byta styrstam tre gånger samt byta hela vevpartiet för att cykeln skulle kännas nice.
Sadeln flyttades fram hit än ditt för att vinkeln mot vevpartiet skulle kännas nice.
Jag var övertygad om att jag blivit knäpp i huvudet som kände av bara 2,5 mm längdskillnad i vevarmslängd men det var inget snack.
Man känner skillnad.
Pinsamt är att min lbs frågade om jag verkligen var SÄKER på att jag ville gå upp en storlek och det var endast mitt eget beslut att svara ja.
Nu, efter att jag meckat till cykeln med allt vad det innebär trivs jag äntligen på den men om sanningen ska fram trivs jag bättre på min gamla xsmallmodell.

Första racer för stor?
nieves sa:
Mindre ram är lättare att göra till en större cykel än att göra en större ram till en mindre hoj, tänker då på styrtappar och sadelstolpar.

Precis så tänker jag. Och på min nuvarande 57:a, som dessutom har ett kortare topprör än den kommande cykeln har i storlek 57, börjar jag alltså nå gränsen för hur kort styrstam jag kan ha. Men när jag föreslog att jag skulle ha den mindre ramstorleken utbrast min LBS "neej, du kommer inte att kunna andas!" vilket jag tyckte och fortfarande tycker är en märklig kommentar. Hur sammantryckt bröstkorgen blir handlar ju just om förhållandet pedaler/vevlager-sadel-styre, och alltså om vinklarna armar-bröstkorg och lår-bröstkorg, som borde kunna ställas in likadant på de båda cyklarna. Tänker jag.

Första racer för stor?
Havoc 5 sa:
Jag skulle välja den mindre ramen.
Jag cyklade runt på en cykel jag tyckte jättemycket om, en xs.
En dag cyklade en riktigt cyklist förbi och undrade om inte min ram var aningen för liten för mej?
Detta satte genast griller i huvudet på mej vankelmodig som jag är.
När jag skulle köpa min nästa hoj (en riktig monsterhoj, top notch) valde jag att gå upp en storlek till small.
Cykeln var av samma märke och modell så jag studerade måttabeller in i minsta detalj.
Som aningen färsk tänkte jag att nån enstaka centimeter hit eller dit kan väl inte ha nån större betydelse?
Ack så fel för min del.
Den nya hojen kändes helt cp och jag tvingades byta styrstam tre gånger samt byta hela vevpartiet för att cykeln skulle kännas nice.
Sadeln flyttades fram hit än ditt för att vinkeln mot vevpartiet skulle kännas nice.
Jag var övertygad om att jag blivit knäpp i huvudet som kände av bara 2,5 mm längdskillnad i vevarmslängd men det var inget snack.
Man känner skillnad.
Pinsamt är att min lbs frågade om jag verkligen var SÄKER på att jag ville gå upp en storlek och det var endast mitt eget beslut att svara ja.
Nu, efter att jag meckat till cykeln med allt vad det innebär trivs jag äntligen på den men om sanningen ska fram trivs jag bättre på min gamla xsmallmodell.

Jag säger inte att du har fel men vanans makt är stor.
Jag kan skifta mellan 54-58 och sitta bra på alla dom. Jag sitter lite annorlunda men jag sitter verkligen inte så dåligt att jag måste bygga om cyklarna.

Första racer för stor?
Är du böjlig är mindre storleken melodin hela dagen. Väldigt många moderna cyklar har för långa styrrör för att stela gubbar ska slippa skammen med massor av spacers, så vi som vill ha lågt styre måste gå ner i storlek.

Första racer för stor?
Tack för alla inspel. Låter som om jag skulle kunna klara mig med en mindre ram alltså.

Slogs just av att jag med en mindre ram får framhjulet närmare mig vilket skulle öka risken att komma åt det med skon när pedalen är i sitt allra främsta läge och man svänger ut hjulet. Kollade därför på min nuvarande hoj och jag "når fram" redan på den men har aldrig haft några problem ändå. Någon som har en liten ram och har råkat ut för att komma åt framhjulet? Eller är den risken helt obefintlig eftersom man i praktiken aldrig svänger ut hjulet så mycket utan snarare svänger genom att luta cykeln?

Första racer för stor?
Jag är 185cm och kör på en Scott CR1 storlek 56. Jag tycker den känns på tok för liten. Visst kan man trixa med stammar, styren och sadelposition mm, men jag tycker även landsvägscykling handlar om mer än att bara sitta ner och trampa. När jag provat landsvägshojar med längre reach så tycker jag att de hojarna känns bra mkt bättre och inbjuder till mera spurtglädje och variation i både sittställning och inställningsmöjligheter. Det är trist med en liten hoj där man hela tiden känner att man ligger i marginalen i termer av styrstammar mm.

Första racer för stor?
Henrik_E sa:
Tåöverlapp är skrivbordsproblem.

Misstänkte det.

Oggler: förstår men i nuläget känner jag att jag snarare ligger i marginalen mot för kort styrstam. Med en mindre ram kan jag få en längre stam och därmed en stabilare hoj, med samma relation mellan sadel, vevlager och bakhjul.

Första racer för stor?
Henrik_E sa:
Är du böjlig är mindre storleken melodin hela dagen. Väldigt många moderna cyklar har för långa styrrör för att stela gubbar ska slippa skammen med massor av spacers, så vi som vill ha lågt styre måste gå ner i storlek.

Gubbarna borde träna rygg o mage för att slippa skammen med 20 cm spacers. Köra lite uppåtgående hund (yoga) efter cykelträning gör också gott för ryggen.

Tillbaka
Topp