Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Generaliserat: Bättre för liten än för stor.Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?
emmer sa:Generaliserat: Bättre för liten än för stor.Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?
Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?
Nja, det är bättre att generalisera utifrån cyklistens proportioneremmer sa:Generaliserat: Bättre för liten än för stor.
Får man inte problem med stand over, eller avstånd sadelspets - vevcentrum, med korta ben så får man väl köpa för stor om man vill...HåkanC sa:Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?Nja, det är bättre att generalisera utifrån cyklistens proportioneremmer sa:Generaliserat: Bättre för liten än för stor.
-Har cyklisten långa ben i förhållande till kroppslängden => bättre med mindre ram
-Har cyklisten korta ben i förhållande till kroppslängden => bättre med större ram
/Håkan
emmer sa:Får man inte problem med stand over, eller avstånd sadelspets - vevcentrum, med korta ben så får man väl köpa för stor om man vill...HåkanC sa:Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?Nja, det är bättre att generalisera utifrån cyklistens proportioneremmer sa:Generaliserat: Bättre för liten än för stor.
-Har cyklisten långa ben i förhållande till kroppslängden => bättre med mindre ram
-Har cyklisten korta ben i förhållande till kroppslängden => bättre med större ram
/Håkan
...men nyttan kan man ju fundera över för de växer ju ofta mer på höjden än på längden.
emmer sa:Får man inte problem med stand over, eller avstånd sadelspets - vevcentrum, med korta ben så får man väl köpa för stor om man vill...HåkanC sa:Andersgd sa:Bör jag ha den stora eller lilla?Nja, det är bättre att generalisera utifrån cyklistens proportioneremmer sa:Generaliserat: Bättre för liten än för stor.
/Håkan
...men nyttan kan man ju fundera över för de växer ju ofta mer på höjden än på längden.
ceel sa:Du ska ha den du är bekväm med. :) Fler variabler än bara din längd spelar in.
Själv är jag 188 lång med 89 cm grenmått och har två 56or (inte Roubaix dock) .
+1
Jag är 178 men har grenmått 90 = långbent. Har en 56:a och en 58:a (Canyon av olika modeller). Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
Edit: Något jag aldrig tummar på är "mitt" mått sadelspets-vevlagercentrum.
Vart du ska sitter i längsled ("sadelspets" - vevcentrum) bestäms huvudsakligen av hur långa "överben" du har.larason sa:Om jag inte ska sitta väldigt högt, med raka ben som följd, så måste jag väldigt långt bak på cykeln, stolpe med setback typ, med resultat att cykeln blir"baktung", vilket jag läst nånstans att det inte är önskvärt?
L
+1GurraG sa:Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
HåkanC sa:+1GurraG sa:Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
Men även stack är viktig förstås.
/Håkan
Och då undrar vi om det är någon ledtråd för "Bör jag ha den stora eller lilla?"GurraG sa:Borde skrivit "mest på ramlängd".HåkanC sa:+1GurraG sa:Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
/Håkan
emmer sa:Och då undrar vi om det är någon ledtråd för "Bör jag ha den stora eller lilla?"GurraG sa:Borde skrivit "mest på ramlängd".HåkanC sa:+1GurraG sa:Jag går mer på "ramlängd" (= reach) när jag väljer ramstorlek!
/Håkan
Att "Jag bör ha rätt" (storlek) vet nog till och med TS :-)
Prästbol sa:Om man med hjälp av styrstamsbyte och sadeljustering kan få till förhållandet sadel-trampor-styre borde inte ramstorlek spela någon roll på en racer, eftersom man bara sitter och trampar i stort sett rakt fram, funderar jag.
Inser att det inte stämmer, så informera mig gärna om varför ramstorleken är viktig på en racer.
Henrik_E sa:Känns rätt tramsigt att ange 5mm spelrum på sadelröret som de gör. Om det vore så att vi cyklade omkring med slammade sadlar kanske, men annars.
Prästbol sa:Om man med hjälp av styrstamsbyte och sadeljustering kan få till förhållandet sadel-trampor-styre borde inte ramstorlek spela någon roll på en racer, eftersom man bara sitter och trampar i stort sett rakt fram, funderar jag.
Inser att det inte stämmer, så informera mig gärna om varför ramstorleken är viktig på en racer.
nieves sa:Mindre ram är lättare att göra till en större cykel än att göra en större ram till en mindre hoj, tänker då på styrtappar och sadelstolpar.
Havoc 5 sa:Jag skulle välja den mindre ramen.
Jag cyklade runt på en cykel jag tyckte jättemycket om, en xs.
En dag cyklade en riktigt cyklist förbi och undrade om inte min ram var aningen för liten för mej?
Detta satte genast griller i huvudet på mej vankelmodig som jag är.
När jag skulle köpa min nästa hoj (en riktig monsterhoj, top notch) valde jag att gå upp en storlek till small.
Cykeln var av samma märke och modell så jag studerade måttabeller in i minsta detalj.
Som aningen färsk tänkte jag att nån enstaka centimeter hit eller dit kan väl inte ha nån större betydelse?
Ack så fel för min del.
Den nya hojen kändes helt cp och jag tvingades byta styrstam tre gånger samt byta hela vevpartiet för att cykeln skulle kännas nice.
Sadeln flyttades fram hit än ditt för att vinkeln mot vevpartiet skulle kännas nice.
Jag var övertygad om att jag blivit knäpp i huvudet som kände av bara 2,5 mm längdskillnad i vevarmslängd men det var inget snack.
Man känner skillnad.
Pinsamt är att min lbs frågade om jag verkligen var SÄKER på att jag ville gå upp en storlek och det var endast mitt eget beslut att svara ja.
Nu, efter att jag meckat till cykeln med allt vad det innebär trivs jag äntligen på den men om sanningen ska fram trivs jag bättre på min gamla xsmallmodell.
Henrik_E sa:Tåöverlapp är skrivbordsproblem.
Henrik_E sa:Är du böjlig är mindre storleken melodin hela dagen. Väldigt många moderna cyklar har för långa styrrör för att stela gubbar ska slippa skammen med massor av spacers, så vi som vill ha lågt styre måste gå ner i storlek.