Försvar av cykel i skogen

bruse

Aktiv medlem
Fan, jag har trasslat in mig i diskussionen "cykel sliter mycket i skogen" på annat ställe.
Har sökt här på happy, men finner det inte. Jag söker lite underlag för att vi inte sliter mer, och goda argument att komma med.

Hilfe bitte!

Ett gott argument:

Då vi körde Kolmårdsbiken för ett par veckor sedan då det var 300 deltagare tänkte jag på ett ställe på andra varvet att här har det kört förbi c:a 450 cyklar och bladen på de växter som körts över fortfarande var i princip intakta. Helt otroligt!

Ett annat argument:

Jämför anläggandet av golfbanornas omdaning av kultur och naturmiljön i relation till cyklarnas. Du behöver knappast fler argument. Anledningen till att debatten därvidlag är skev är att många golfspelare hör till beslutsfattarnivån i samhället.

Kolla in här där finns det en del matnyttigt <http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20276>. Kolla även SAMS <http://ettannatlopp.nu/sams/>.

Såg ni utdrag ur resultatet från en undersökning som en student vi Umeå Universitet hade gjort? det skulle vara intressant att läsa hela uppsatsen:

Markslitage i fjällmiljö - en jämförelse mellan cykling och vandring

Annica Ideström
Soil erosion and landuse management in the Swedish mountains have today become a discussed topic. The aim of this study is to give a glimpse of clearness about impact difference between two leisure activities that are conducted in these areas - cycling and walking. Four previously undisturbed sites in two vegetation types, two on subalpine heath and two on bog, with one plane and one sloping sub-surface respectively, were studied concerning differences in impact between cycling and trampling. Changes in vegetation were measured immediately after different impact intensity at one occasion and also after one and two months of recovery. The results show great variation with increasing level of use, but it could not clearly be shown that one of the two activities was responsible for any higher amount of damage on the ground than the other. There were signs of lower tolerance on bog than on heath to both cycling and trampling. There was also a general difference in type of impact, with broader and shallower disturbance after trampling and more narrow and deep impact from cycling. Other differences between the two activities and the necessity for further research are also discussed.

Ah, på SAMS hittade jag ju förståss en del... tack!
Den andre tyckte nu diskussionen var löjlig, å då skrev jag bara det är argumenten som är löjliga.

Finns det något försvar för dem som INTE cyklar i skogen? ;)

Tyvärr kommer det alltid finnas de som hittar argument mot det man gör.

Inte för att jag vill starta något flamewar men några som verkligen river upp i naturen är hästar, både stigar och skogsvägar blir 'förstörda'.

Tänk om tusen hästar passerade på en stig jämfört med ett antal tusen cyklister på t. ex. FMT!

Visst tycker jag man skall få rida i naturen men det är sällan man läser om några klagomål mot dem... ;)

Jo, jag tycker ju faktiskt att det är viktigt för oss som vil behålla allemansrätten och i framtiden kunna cykla i skog och mark att vi har goda argument för vår sak. Därför är det viktigt att vi i den mån vi kan sätter oss in i forskningsrapporter kring vilken påvekran cyklingen har på skog och mark. I Clintus utmärkta länkar hittar vi länkar vidare till bland annat en rapport från Nya Zeeland http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/physical.htm. I den rapporten har man studerat den fysiska påverkan som cyklingen utgör men även hur människor subjektivt upplever att cyklingen påverkar. Det senare är faktiskt intressant då de personer som kritiserar kanske mest av allt upplever det som om cyklingen i terrängen påverkar mer än det i verkligheten gör (det har jag dock inte belägg för förrän jag har läst rapporten till ända...).

Föreningen SAMS är ju en organisation som arbetar med att hitta objektiv forskning på detta område. Andra saker de arbetar med är ju att skapa bra relationer mellan beslutsfattare och oss cyklister. Det är ju viktigt att vi som cyklister är engagerade i de frågor som berör vår rätt till att njuta av naturen på det sätt vi gör. Det vore ju faktiskt toppen om så många av oss som möjligt blev medlemmar i SAMS samt att vi börjar engagera oss och t.ex. försöker skapa en bra dialog mellan oss och belutsfattarna.

http://ettannatlopp.nu/sams/

> Inte för att jag vill starta något flamewar men
> några som verkligen river upp i naturen är hästar,
> både stigar och skogsvägar blir 'förstörda'.

Tror inte att de blir något flamewar eftersom detta är ett väl etablerat faktum. Runt Uppsala har vi vissa stagar där det rids mycket som varken går att gå eller hoja eftersom man sjunker ner till knäna resp naven i hästträck :(

Per

Allemansrätten beträffande cykling från naturvårdsverkets hemsida http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/:

"Det är tillåtet att cykla i terrängen och på enskilda vägar. Men man får inte cykla över tomt eller plantering eller över annan mark som lätt kan skadas. Därför är det viktigt att anpassa vägval och körsätt så att inte marken skadas i onödan. I nationalparker och natur-reservat gäller ofta begränsningar för terrängcykling.

Det finns inget allmänt förbud mot cykling på motionsspår och vandringsleder, men de är anlagda för fotfolk. Det kan emellertid finnas sådana förbud i kommunens lokala ordningsföreskrifter."

Vi ska enligt allemansrätten alltså köra försiktigt samt följa lokala bestämmelser från kommunen. Det är även viktigt att veta att allemansrätten enbart är en s.k. "sedvanerätt" och inte en lag.

Var i kontakt med SAMS, å tyvärr ligger de vad jag förstod i dvala, pga för lite folk. Så vi alla kanske ska engagera oss i SAMS. Ju fler vi är som är med, ju mindre blir det för var å en att göra.

Dock ska vi inte glömma att vi sliter på naturen och ha det i åtanke när vi är ute och hojar. Det finns speciella tillfällen när det slitaget är som hårdast tex direkt efter snösmältningen när tjälen inte riktigt har släppt och marken är vatten sjuk. Så istället för att ladda när man kommer fram till ett surhål och glida igenom med hjulen djupt nersjunkna eller cykla runt så att stigen blir bredare och bredare ta och hoppa av och lyft cykeln över så minskas slitaget dramatiskt. Här runt Göteborg är det nästa bara där det är blöt och lerigt på våren som man ser tydliga spår av vår framfart (Början på Sandsjöbacka leden, vissa delar i Änggården ....) när det väl är torrt så händer inte speciellt mycket. Av dessa skäl tycker jag att man ska ta det lugnt med att hänvisa till rapporter som är gjorda på helt andra områden runt om på jorden eftersom det ofta saknar relevans då slitaget till stor del är beroende jordmån och klimat.

-Åke

Det sjuka är dock dubbelmoralen. Jag bor i Skåne och här finns både singletracks och stigar i både skogsmiljö och på stenig strandmal, mer problem med DH dock men det är ju en annan fråga.
Som Johan S så sant påpekat kan man ju jämföra med golfbanorna och golfarna. Jag bor i NV Skåne som blivit en sjuk turistmetropol. Visst, en och annan japan och några danskar kommer hit och plåtar fiskebodar men den stora turismen ligger i snortäta Stockholmare, tyskar och amerikaner. Jag har inga fördommar men de flesta kommer därifrån, taxeringsvärdena på husen blir skyhöga och sossarnas skatter gynnar ingen fattig. Detta medför inte bara att bykärnan tömts på lokalbefolkning utan även att inte bara en eller två utan flertalet golfbanor anlagts på bekostnad av vår natur. Våra små lummiga skogspartier, malar, ängar och forna betesmarker är nu välklippta, bevakade och befolkade av beslutsfattande golfare som bara gillar MTB i teambuildingsammanhang.

Dubbelmoralen då? I dagens samhälle får man inte röra sig i skogen eller andra typer av natur hur som helst. Det må vara bra och allemansrätten är nog något av det bästa i ett annars ganska tråkigt land (tänker på all byråkrati, regler, paragrafer och formulär E2184ui29-4b).
Det märkliga är dock att skogsskövling, avfallsdumpning, bilar och deras avgaser, väldiga industrier, kärnkraft, kolkraft och engångsmuggar tillverkade av ovanstående f.d. skog är berättigat och hyllat av samma personer som anser att mountainbikecyklister, ryttare och ibland även klättrare "förstör" naturen.

- John Filip Kollberg

jag såg hur skogarna såg ut efter att o-ringen kutat runt i en vecka. samtliga stigar, och mycket däremellan, var helt söndertrampat/slitet.

att sedan jämföra cykla i skogen med att bygga en golfbana är bara patetiskt, golfarna håller till på en anvisad plats medans cyklisterna ofta/gärna tar sig fram orörda nya stigar vilket trots allt sliter på marken.

jämfört med enduro/cross sliter dock inte mtb något nämnvärt på skogen.

Golf är ett av dom värsta ingreppen i natur och människors friluftsliv jag vet. Stora mänger mark som enbart får användas till en enda sak och som dessutom det kostar stora summor pengar att få tillträde till.

Känner igen mycket av problematiken från snöskotervärlden som inte heller sliter på backen nämnvärt - så länge folk åker där det är snö :)

Många misstar säkert cross- och mopedspår för cykelspår också, och de kan riva upp naturen rätt rejält. Men den läker rätt snabbt igen så jag tycker det hela är tämeligen överdrivet.

Som exempel var nyligen jag ute och gick i det lilla skogsparti där vi som barn för ~13 år sedan hade fullt med stigar och kojjor. Jag kände inte igen mig för fem öre! Det enda som var likt sig var själva terrängen, dvs. de stora dikena och stengärdesgårdarna var kvar. Av våra stigar syns ingenting längre! Det på mindre än 15 år!

Visst, ingen har använt dem sen vi "grannungar" växte upp, men likväl var det "stora" stigar då som är borta idag.

Finnmarkstursbanan visar dock spår av hur cykling sliter på skogen, där 4000 hjul rullat fram under en och samma dag varje år. Dessutom en hel del hjul mellan tävlingarna. Men inte är det några stora skador för det, jämfört med de spår skördare och skotare lämnar efter sig vid avverkning är det småpotatis! Spåren från FMT är främst att stigen blir bredare och får flera parallella spår - detta för att folk kör om så mycket hela tiden. Normalt cyklande (dvs. inte när 2000 cyklister slåss om bästa placering) sliter inte alls lika hårt.

Men man ska likväl inte åka runt lerhål eller med konstant bakhjulslås genom kurvorna.

Jag brukar stanna och dränera lerhål i den mån det går om vårarna.

Oj, vilken fart på diskussionen! Vad kul!

Egentligen kan man fråga sig VAD det är man vill bevara? Landskapet har ju använts av människan i många tusen år, först till jakt och insamling av örter och annan mat. Man svedjade skogen för att lättare komma åt bytet, t.ex. Sedan externt jordbruk (med externt menas utan djurhållning som stod för gödslet) i en övegångsfas mellan jägare/samlare och bofasta jordbrukare. Sedan intensifierades jordbruket under bronsålder och man började använda sig av djurhållning för att skapa gödslet. Då mångfaldigades grödan som skulle mätta de munnar som tillkom (bronsåldern medförde en stor befolkningsökning).

Jordbruket har sedan dess intensifierats så till den vida grad att man på 1800-talet var tvungen att sänka många av sjöarna i Sverige (t.ex. Hjälmaren är sjösänkt av den anledningen)för att de helt enkelt inte fanns mer mark att bruka.

Man har alltså brukat och använt de marker som man nu kallar för naturliga marker i tusentals år. Jag menar att de romantiker som talar om att t.ex. cyklister skulle slita på en "naturlig miljö" talar i nattmössan. Jorden har alltid brukats på olika sätt av människan. Nu när stora jordbruksmarker har fått växa igen de senaste hundra åren ska man "bevara" urprunglig skogsmiljö. Det är fel: De marker som vi cyklar i är gammal jordbruksmark som övergetts, då har skogen tagit över och vuxit till.

Markus F Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett av dom bästa argumenten FÖR cykling i skogen
> är väl att stigen blir smal., och således ger en
> låg inverkan på naturen.

Blir stigen smalare av cykling? :-O Nej, jag förstår vad du menar. En cyklist plöjer rakt igenom vatten och ler-pölar, medan en vandrare går runt (vilket breddar stigen).

Jag har en känsla av att markslitaget för de flesta endast är ett svepskäl som folk drar till med för att huta åt oss skogscyklister, medan det verkliga skälet är att de tycker att cyklister i skogen är fridstörare. Vi får hoppas att cykling i skogen en dag kommer bli accepterat som en naturlig syn i skogen, men för att bli respekterade måste även vi visa respekt mot de vi möter i skogen (vilket jag tror de flesta gör).

Det är synd att man mer eller mindre måste vara expert på naturrätt för att kunna försvara sig mot personer som ogillar att man cyklar i skogen.

lundatok: varför måste man cykla på golfbanan då? varför inte ta hänsyn till andras hobbys/intressen? *undrar*

då den största delen av de golfbanor som har kommit till senaste åren är byggda på gammal åkermark så tvivlar jag på att någon skulle ge sig ut och trampa runt i vetet. jag är övertygad om att bonden inte skulle uppskatta det.

En viktig aspekt (som till viss del tagits upp här redan) är hur cyklister uppfattas, och hur spåren efter dom uppfattas.

Så länge marken är någotsånär "icke lerig" så märks det inte om det varit en cykel eller vandrare där. Men är det lerigt/sankmark så syns spåren efter oss väldigt tydligt. De flesta fotgängare undviker att "klafsa i gyttja" så dom går runt istället. Det synsn inga spår efterdom, men lerhålet (kan) förvärras*. En cyklist cyklar igenom, och lämnar spår. Det syns lång tid efter och irriterar många vandrare.

Det är vår akilleshäl.

Tyvärr så begränsar man oftast cykling med argumenten "ni stör och förstör". Vem avgör om vi förstör? De som sett spåren efter oss så klart. Man kan även ta stöd av allemansrätten här: "Men man får inte cykla över tomt eller plantering eller över annan mark som lätt kan skadas." Annan mark som lätt kan skadas... Vem är det som bestämmer vart gränsen går?

En annan sak som jag märkt är att de man argumenterar med/mot ofta börjar med "ni stör och förstör". Börjar man då komma med vetenskapligt underbyggda argument finns det alltid invändningar mot dessa. Do mär inte gjorda på rätt sätt/i rätt område/med rätt förutsättningar. Frågar man efter undersökningar som visar på att cykling sliter mer än vandring finns det aldrig något att gå på.

Det som däremot är säkert är att det totala slitaget ökar om man börjar cykla på en stig eller i ett område. Befintligt nyttjande + nya cyklister blir mer totalt slitage. Sedan att vi sliter olika mycket på olika ställen och på olika sätt är en annan sak.

/Mattias

Nått som är lite intressant är att orienterare aldrig (eller åtminnstånne för det mesta) uppfattas som personer som stör eller förstör. Jag har själv orienterat i ett antal år och jag vet att markslitaget blir stort av orienterare (speciellt av de som använder spikskor) och att man stör både djur och människor då man kommer farande i full fart mitt i bushen.

Jämför man slitaget av Orientering med MTB så är jag ganska övertygad om slitaget från orienterare vida överstiger det från en MTB. Orienterare sliter dessutom på naturen både på och utanför stig.

Jag menar att problemen är att härröra till sociala faktorer än naturrelaterade.

Skulle ett rymdskepp från Mars (dvs med objektiva figurer som var obelastade av de sociala spänningarna på jordklotet) komma och landa här med avsikt att titta på naturmiljöförstörelse (som jag i tidigare inlägg menar är kulturmiljö) skulle man inte hitta ett enda spår efter cyklister. Däremot skulle man nog lägga märke till all asfalt som är lagd rakt igenom och över känsliga områden och all årligen ökande biltrafik som sliter på jordens resurser och kostar oss skatteetalare miljarder dollar varje minut.

Det är också skillnad på golfbanor och golfbanor. Jämförelsen, från mitt håll, gäller inte utövandet av de olika företeelserna. Att flyga ner för en smal, snäv och stenig stig eller slå ut en golfboll i en perfekt sving betyder nog ungefär samma sak för de båda utövarna, beroende på att intressena är olika. Detta är givetvis bra och jag har så klart ingenting emot golfare eller bandyspelare eller klättrare, för den delen.
Det är inte det som det handlar om och det är inte det jag vill få fram i min jämförelse.
Jag kan givetvis i nuläget, då jag inte är så insatt, bara skriva om egna erfarenheter häromkring (då det gäller golf kontra mtb). Jag vidhåller vid min åsikt om att golfbanor gör stor inverkan på natur, samtidigt vill jag givetvis att de som tycker om att spela golf skall få ha banor och göra det. Jag skulle ju inte vilja att bygge av North Shore tracks eller BMX banor lades ner eller aldrig påbörjades av just den anledningen, att utövare av andra sporter inte tycker om cykelsport. Däremot blir jag arg och ledsen när lilla Bjärehalvön snart består mest av golfbanor. Vägen mellan Torekov och Båstad t.ex. är kantad av de. När jag var liten fanns det två, Torekov och Båstad hade varsin trots att det bara är 15 minuters bilfärd mellan de båda samhällena. Nu finns det ännu fler och skogen är bokstavligt talat borta, däremot har man lämnat dungar av skog som avgränsar banorna från varandra. Mer eller mindre.
Landskapet här är för alltid förstört och förändrat på ett enligt mig negativt vis i och med det faktum att naturen på stora (STORA!) områden är utbytt mot väldiga golfbanor, jag tycker det är ett stort slöseri med den lilla kulturmiljö och natur som fanns kvar. Att ha två golfbanor borde enligt mig räcka, men när gårdarna är uppköpta om omgjorda till golfkrogar och skogen och åkermarkerna omgjorda till golfbanor så blir jag rent utsagt både arg och ledsen. Utsiktspunkterna där vi, när vi var små, brukade blicka ut över både Laholmsbukten och ut över Hallands Väderö och Kullaberg är nu golfbanor, visst, man ser fortfarande ut över havet men man står på en av flertalet golfbanor, förr var det grönlummiga sluttningar med betande djur, tomter, små skogspartier och lövtäckta åsar. Om någon tycker att det är patetiskt av mig att känna vemod över detta så kunde jag inte bry mig mindre men jag tänker ju knappast ändra åsikt i frågan.

Den direkta jämförelsen mellan de båda fritidssysslorna eller sporterna, whatever, kan faktiskt vara lite si så där. Men jämförelsen i inverkan på miljön tycker jag är högst berättigad. Mountainbikecyklister cyklar i skogen och även om det givetvis finns rötägg i fullface som inte heller bryr sig om åsamkan på naturen så kvarstår faktum, golfarna håller sig på sin enorma bana som trots allt ligger där det en gång låg naturlig natur. Undantag finns, givetvis, men nu talar jag så klart om min hemmiljö där jag återigen fått chansen att spendera en sommar trots att huset min farfar byggde själv och där jag växte upp nu är sålt på grund av skyhöga taxeringsvärden och annat fånigt.

- John Filip Kollberg

En cyklist ska nog köra väldigt hänsynslöst och ofta på samma ställe för att det ska ådstakommanågra större skador. Visst hjulspår blir det nästan alltid men sällan djupa (mer än 10cm). De stigar som i alla fall jag använder är redan skapligt upptrampade och välanvända så jag betvivlar att mina hjul skulle ådstakomma mer skada än som redan är skedd?
Att cyklister skulle störa betvivlar jag också. Ett dagis på utflyck stör nog mer än ett gäng cyklister med skrik osv. Kanske dags för ett dagisbarnsutflycktsförbud i de känsliga naturområdena? Nej, det tror jag inte skulle fungera och inte är det meningsfullt heller! Inte mer än att förbjuda cykling iaf.
Tycker det vore bättre att man la ner jobb på att stoppa den ryska oljetrafiken i östersjön innan Östersjön förvandlas till ett jättelikt stinkande träsk!

> Var i kontakt med SAMS, å tyvärr ligger de vad jag
> förstod i dvala, pga för lite folk.

Det som hänt är att somliga bränt ut sig. SAMS står sannolikt inför en nystart.

> Så vi alla
> kanske ska engagera oss i SAMS. Ju fler vi är som
> är med, ju mindre blir det för var å en att göra.

Precis, ju fler som är aktiva desto bättre är det.

Per

Jag ska erkänna att jag inte har koll på prislistan, och naturligtvis har inte alla golfklubbar 50 000:- i inträdesavgift för ett medlemsskap och väntelista på 10 år. Vad är en normal årsavgift till en klubb i ett storstadsområde? Vad är normal Greenfee som gäst på samma banor?
Jag tycker på fullt allvar att det är för många golfbanor på vissa orter. Ett bra exempel är väl Kungsängen/Kallhälls området i nordvästra Stockholm

mattel Skrev:
> Markus F: stora summor att få tillträde till? har
> du koll eller höftar du för att du stör dig på
> golfare?

Fattar inte hur den här tråden halkade in på golfbanor, rika stockholmare och taxeringsvärden. Som straff tänker jag i sommar ta Porschen ned till Torekov, tjacka upp mig på lite schysst property som förhoppningsvis skjuter taxvärdet i taket så man blir av med lite fler bönder som ändå inte bidrar till tillväxt i någon högre grad.

johnfilip: dina fördomar tänker jag inte kommentera mer än att självklart tar alla snortäta ståkkhålmare och förlägger sina helger och semesterar i skåne, där finns ju inga som spelar golf?!? det är knappast för tillfälliga turister man bygger en golfbana..

det är inte patetiskt att vara vemodig över gamla barndomsminnen däremot tycker jag att jämförelsen golf vs mtb är så haltande att det inte är möjligt att genomföra. visst förändras naturen när man anlägger en golfbana, MEN en bra golfbana följer naturen, den är naturlig grön (till skillnad mot tex en motorväg, kalhygge, bostadsområde även om de också behövs) och den sköts om.

markus f: greenfeeavgiften varierar allt från 100 till 5-600kr någon enstaka bana tar mer. årsavgiften ligger säkert på ett par tre tusen om året om man inte väljer att bli greenfeemedlem eller medlem i en brevlådeklubb a tusenlappen ca.

varför stör det dig att det finns många golfbanor? *undrar seriöst*

min mening här är inte att försvara golfare i allmänhet, tycker bara det är trist att läsa mångas något enkelspåriga inställning till andra sporter än cykel.

Skall man argumentera skall man inte jämföra med andra sporter eller ens företeelser. Jämför inte med skogsavverkningsmaskiner, jämför inte med orienterare.

Vad det handlar om är att det finns ingen bestämmelse som "per default" stänger mountainbike cykling ute. Vi har precis lika stor rätt som alla andra att vara där. Det är den rätten som skall diskuteras, inte om en skogsmaskin eller en "Big Bertha" gör störst skada. Däremot finns det okunskap och förutfattade meningar bland de som fattar beslut, och i vissa fall stängs cykling ute av ren slentrian.

Det är där man måste bekämpa "opåkommna förbud"!

Sedan finns det vissa områden som är känsliga/unika etc, och där stödjer jag cykelförbud. Men det är nog en annan diskussion.

Jag jämför fortfarande inte MTB och Golf med varandra som sporter eller utövanden. Men eftersom någon tidigare i tråden drog någon form av jämförelse eller åtminstone tog upp golfbanor höll jag med och påpekade även att golfbanor gör inverkan på naturen. Givetvis gör en golfbana ingen inverkan i sig, den består nämligen också av natur, problemet ligger inte alls däri, problemet ligger i att golfbanan allt som oftast byggts där det redan fanns "naturlig natur" och jag tycker att det är tragiskt. Det har ingenting med cykling, mtb etc. att göra men det har jag inte heller påstått.

Angående porschar och tjackandet av tomter o.s.v. Visst, det spelar mig mindre roll. Torekov är numera beroende av turism och själv är jag här numera endast under sommarmånaderna, anser dock fortfarande att det hela är aningen tragiskt. Har å andra sidan ett eget liv och egna mål med det, dessa mål innefattar inte Torekov, NV Skåne eller golf så skit samma. Jag har skrivit vad jag tycker.

Givetvis menade jag inte att alla som har pengar är här, att pengar ens är dåligt eller att det är fel att stålar. Jag menade inte heller att det är något fel på Stockholmare, är om en timme påväg dit eftersom de flesta av mina vänner finns där och det vankas midsommarfirande. Menade tvärt om att jag INTE har dessa fördomar som folk här verkar tro att jag har, dock är det ett faktum att vi hade TVÅ stora golfbanor tills för några år sedan. Givetvis spelar även NV skåningar golf, dock på dessa två eftersom de nya som jag tycker är onödiga ÄR STÄNGDA under lågsäsong.

"det är knappast för tillfälliga turister man bygger en golfbana.. "

Mjo då. Sen om de är upplänningar, norrlänningar, skåningar, östgötar, västgötar, norrmän, finländare, danskar, tyskar, jänkare, britter, indier, spanjorer eller kineser gör mig det samma. De får spela golf, folk som har intressen gör mig glad, glad för deras skull liksom jag hoppas att de kan vara glada för min skull när jag utövar något av det jag tycker om. Vad som är rätt eller fel vet jag inte men där de nya banorna ligger låg en gång skog och åkermark och jag tycker det är synd att man byggt banor där och även planlägger fler eftersom det redan fanns två.

- John Filip Kollberg

Nu ska jag fortsätta att "förstöra" denna tråd med att skriva om golfbanor.

JohnFilip du skriver att det är tråkigt att se golfbanor på platser där det tidigare var naturlig natur så som skog och åkermark. Vad är naturlig natur? Varför är åkermark mer naturlig natur än en golfbana? Båda dessa företeelser kräver insatser från människan för att de ska bestå.

//Jocke

And you open the door and you step inside
Where inside our hearts

Now imagine that your pain is a white ball of healing light
That's right-your pain, the pain itself is a white ball of healing light

I don't think so

This is your life Good to the last drop
It doesn't get any better than this
This is your life and its ending one minute at a time

This isn't a seminar This isn't a weekend retreat
Where you are now You can't even imagine what the bottom will be like
Only after disaster can we be resurrected
Its only after you've lost everything that you are free to do anything
Nothing is static Everything is evolving
Everything is falling apart

This is your life(4)
It doesn't get any better than this
This is your life(4)
And its ending one minute at a time

You are not a beautiful and unique snowflake
You are the same decaying organic matter as everything else
We are all part of the same compost heap
We are the all singing, all dancing crap of the world

You are not your bank account
You are not the clothes you wear
You are not the contents of your wallet

You are not your bowel cancer
You are not your grand latte
You are not the car you drive
You are not your fucking khakis

You have to give up
You have to give up
You have to realise that someday you will die
Until you know that, you are useless.

I say never let me be complete
I say may I never be content
I say deliver me from Swedish furniture
I say deliver me from clever art
I say deliver me from clear skin and perfect teeth
I say you have to give up
I say evolve, and let the chips fall where they may.

This is your life(4)
Doesn't get any better than this
This is your life(4)
And its ending one minute at a time

You have to give up
You have to give up
I want you to hit me as hard as you can(2)
Welcome to Fight Club
If this is your first night, you have to fight

Långsökt.

Alltså... Det är väl inte golfbanornas fel att vi anses (i bland) som förstörande och störande?

Vad är det vi förstör?

Stig: Nej. Fotfolket sliter mer på stigen än vi MTB:are. Iförsig tycker jag inte att det är något direkt negativt att bredda stigarna lite (LITE!). Hästarna då: dom förstör la mer än vad vi gör, dessutom skitar dom ner efter sig också :P

Naturen: Nej. Det är inte vi på cyklar som drar med 15 engångsgrillar ut i skogen och sitter där och drycker öl m.m. som man sedan lämnar i naturen (undantag för "happy_midsommar_ride?" :P).

Stör: Hur då stör? Låter vi mycket eller vadå? Dom flesta tycker nog att vi låter för lite...
Kolla tråden "hänsyn i Hellas".

[Freeride] EriC Skrev:
> (undantag för "happy_midsommar_ride?" :P).

hm.. hörrödudu! det enda som kommer att märkas efter mig är mina sura gamla fisar, å mina revirmarkeringar i buskarna! jag tar alltid med en extra påse för skräpet.

Rippa: Är väldigt intresserad att veta vad du menar med ditt citat.

"tjacka upp mig på lite schysst property som förhoppningsvis skjuter taxvärdet i taket så man blir av med lite fler bönder som ändå inte bidrar till tillväxt i någon högre grad."

/Fredrik

[Freeride] EriC Skrev:
> OK ändrar mig. Det är BARA (absolut inte Rippa iaf
> :D) fotfolket som skräpar ner efter sig :P.

Klart det finns egoistiska vårdslösa mtb:are åxå. Det är väl typ de som swischar förbi snabbt, tyst å nära å skrämmer slaget ur både fotfolk å andra mtb:are. idioter finns överallt, till med i himmelen. Men inte fan skräpar jag ned ute i naturen, det enda som blir kvar är naturliga saker som fruksskrutt å avföring. Toapappret gömmer jag under nån buske eller så, det ruttnar bort på nåra dar. Myrorna älskar sånt.

Rippa Skrev:
> Fattar inte hur den här tråden halkade in på
> golfbanor, rika stockholmare och taxeringsvärden.
> Som straff tänker jag i sommar ta Porschen ned
> till Torekov, tjacka upp mig på lite schysst
> property som förhoppningsvis skjuter taxvärdet i
> taket så man blir av med lite fler bönder som ändå
> inte bidrar till tillväxt i någon högre grad.

hehehe ;) Go Rippa, du seglar snabbt upp på min favvolista (inte för att du bryr dig)

On Topic: jag tror vårt problem är att (som någon tidigare påpekade) det är primärt 40-talisterna som besitter avgörande/opinionsbildande platser idag och de är framförallt golfare/vandrare och vana att ta för sig och peka med hela handen. När då nån stackars cyklist kommer på spåret då hojtar ju de till och kan de facto exekvera på sitt hot - det kan inte vi. Jag personligen orkar inte engagera mig, föredrar att säga hej någorlunda glatt och fortsätta vidare (alla är inte motsträvliga, merparten blir glada när man hälsar på), men det finns andra som vill engagera sig.

Om 5 år är 40-talisterna panschisar och då har vi lite mer att säga till. Låt oss hoppas att 1) vi fortfarande cyklar då och 2) att vi fortfarande kommer ihåg att det finns andra som vill cykla där vi går.

Over & out

Freahl Skrev:
> Rippa: Är väldigt intresserad att veta vad du
> menar med ditt citat.
>

Vad i mitt citat är det du inte förstår? Svengelskan eller ironin?

Tyler: Bästa filmen som gjorts!!!

> Skall man argumentera skall man inte jämföra med
> andra sporter eller ens företeelser. Jämför inte
> med skogsavverkningsmaskiner, jämför inte med
> orienterare.

Mattias, här delar jag inte din uppfattning. All aktivitet i skog och mark medför miljöpåverkan. Det centrala är att i någon mening väga och mäta den. Vilken inverkan är? Positiv eller negativ? Hålls landskap och stigar öppna eller förstörs de? Att behandla MTB i särklass utan att jämföra med annan aktivitet framstår som egendomligt. Snarare bör MTBs relativa inverkan studeras. Man kan t ex med fördel lyfta fram att MTB sker på befintliga stigar medan orienterare och snittslade naturstigar vid sidan av stig medför att massvis av kryp trampas ihjäl och vegetationen skadas. Till skillnad från jägare lämnar vi inte miljögifter (bly) kvar i skogen. Förbjöds gång skulle stigarna smalna o mer natur vara orörd.

Poängen med jämförelser är naturligtvis att visa att MTB är mindre fördärvligt än andra aktiviteter som inte alls är ifrågasatta, så att mottagaren kan sluta sig till att det vore i allra högsta grad orimligt att förbjuda MTB. Samtidigt som det framstår som självklart att förbjuda MC, o s v.

Personligen har jag inget mot moderatbandy.

Per

De som tycker att mtb i skogen är så fruktansvärt borde nog se sig runt i världen. Det finns faktiskt större problem att jobba med, som vi har skrivit tidigare i tråden. Ingen ska förbjuda mig att svischa ner för skogsstigar och hoppa över stock och sten med min tokfeta karbon hoj! De surkarten som gnäller över lite cyklar i skogen kan russa min puppa!
/Johan

Kan inte låta bli att lufta lite enkelspårig (cykelspår...) inställning till golfbanor o i synnerhet en, nämligen Hill Golf Club, som är under byggnad söder om Mölndal.

Här har man på ett 140 ha stort område som huvudsakligen bestod av skogstäckta bergknallar o lite kärr o halvsura åkerlappar gått löst med skogsmaskiner, dynamit o grävmaskiner. Månen framstår som ett betydligt lättare ställe att anlägga en golfbana på!

Förra året var det en trädlös ocean av sprängsten o blålera som var omöjlig att passera för att komma in på stigarna mot Sandsjöbacka.

I år har man jämnat till lite vägar i området o börjat rulla ut gräsmattor, men borta är området som användes av MTB-åkare, joggare, ryttare, blåbärsplockare, trialåkare, modellplansflygare ,motocross-intresserade älgar mm

Invånarna i Balltorp har nu bara kvar den smala strimman av skog som ligger ovanför Blixås MX-bana,(som naturligtvis måste stängas). I skogen finns lite endurospår och 412 CK´s downhill o NS-bana som väl oxå snart går fetbort!!!!

All denna skövling o utestängande av massor av folk med diverse intressen för att samhällets grädda skall slå små bollar ner i små hål.

"Samhällets grädda" , det låter väl som förlegat 68-synsätt, golf är ju en folksport! Önskar att jag tillhörde folket då, för en green-fee går på en tusenlapp och en medlemskaps"aktie" gick på 200.000 ....

Grrrrrrrrrrrr......

Tillbaka
Topp