Jag jämför fortfarande inte MTB och Golf med varandra som sporter eller utövanden. Men eftersom någon tidigare i tråden drog någon form av jämförelse eller åtminstone tog upp golfbanor höll jag med och påpekade även att golfbanor gör inverkan på naturen. Givetvis gör en golfbana ingen inverkan i sig, den består nämligen också av natur, problemet ligger inte alls däri, problemet ligger i att golfbanan allt som oftast byggts där det redan fanns "naturlig natur" och jag tycker att det är tragiskt. Det har ingenting med cykling, mtb etc. att göra men det har jag inte heller påstått.
Angående porschar och tjackandet av tomter o.s.v. Visst, det spelar mig mindre roll. Torekov är numera beroende av turism och själv är jag här numera endast under sommarmånaderna, anser dock fortfarande att det hela är aningen tragiskt. Har å andra sidan ett eget liv och egna mål med det, dessa mål innefattar inte Torekov, NV Skåne eller golf så skit samma. Jag har skrivit vad jag tycker.
Givetvis menade jag inte att alla som har pengar är här, att pengar ens är dåligt eller att det är fel att stålar. Jag menade inte heller att det är något fel på Stockholmare, är om en timme påväg dit eftersom de flesta av mina vänner finns där och det vankas midsommarfirande. Menade tvärt om att jag INTE har dessa fördomar som folk här verkar tro att jag har, dock är det ett faktum att vi hade TVÅ stora golfbanor tills för några år sedan. Givetvis spelar även NV skåningar golf, dock på dessa två eftersom de nya som jag tycker är onödiga ÄR STÄNGDA under lågsäsong.
"det är knappast för tillfälliga turister man bygger en golfbana.. "
Mjo då. Sen om de är upplänningar, norrlänningar, skåningar, östgötar, västgötar, norrmän, finländare, danskar, tyskar, jänkare, britter, indier, spanjorer eller kineser gör mig det samma. De får spela golf, folk som har intressen gör mig glad, glad för deras skull liksom jag hoppas att de kan vara glada för min skull när jag utövar något av det jag tycker om. Vad som är rätt eller fel vet jag inte men där de nya banorna ligger låg en gång skog och åkermark och jag tycker det är synd att man byggt banor där och även planlägger fler eftersom det redan fanns två.
- John Filip Kollberg