Fortkörning på cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 12154
  • Start datum Start datum
Fortkörning på cykel
58 km/h är rätt imponerande. Jag kollade lite gator i Tranås med en karttjänst och hittade inga direkta backar att dra nytta av. Men man kan ju tänka sig ett lätt medlut, medvind, 100 kg cyklist och en sjuhelsikes spurt, så är nog inte 58 omöjligt.

Fortkörning på cykel
Fick bassning i morse av en motorcyklist(!) för att jag körde alldeles för fort på en 50 väg. Han flaxade med armarna så att han nästan lättade. Jag höll säkert 25 km/h... Också en typ av fortkörning.

Fortkörning på cykel
Fortcykling?

bike-castle.jpg

Fortkörning på cykel
mergade lite. Får se hur många andra som vill starta nya trådar om detta idag.

f.ö. så tror jag killen kan få tillbaka pengarna, 1500 lär vara fel straffsats för fortkörning på cykel.

Fortkörning på cykel
Att hastighetsgränser på allmän väg även gäller för cyklister är väl inte så konstigt. Men väldigt roliga och insiktsfulla kommentarer på Aftonbladet-artikeln:

Jens, Jönköping
Cyklar man i 58 kilometer i timman och det inte är på en avstängd tävlingsbana är det fråga om vårdslöshet i trafik. En cykel har inte den stabilitet, synlighet och tröghet i hastiga förflyttningar som kan förväntas av ett fordon som ska framföras i den hastigheten.Idag 08:47

Fortkörning på cykel
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> mergade lite. Får se hur många andra som vill
> starta nya trådar om detta idag.
>
> f.ö. så tror jag killen kan få tillbaka
> pengarna, 1500 lär vara fel straffsats för
> fortkörning på cykel.

Ja, det verkar som om det ska vara 2000 kr:
http://korkortonline.se/fakta/boter/
(Under förutsättning att sidan har korrekta uppgifter!)

Intressant också att det i lagens mening är lika fel att strunta i att använda cykelbana som att inte ge tecken vid sväng...

Fortkörning på cykel
fphotography skrev:
> Intressant blir det väl först när man cyklar
> 58km/h på 30-väg. En bilist förlorar ju
> körkortet, vad blir man av med som cyklist?
>
> /Freddo

Körkortet, om man har ett.

Fortkörning på cykel
fphotography skrev:
>
> /Freddo

Det är nog inte helt omöjligt att det blir körkortet också, förutsatt att du har ett. Vårdslöshet i trafik gäller cyklister också.

Fortkörning på cykel
Jag vill minnas att jag läste något om det där med att tappa körkortet som cyklist.
Om du inte har körkort, då kan du inte tappa det. Alltså får du olika straff beroende på vem du är, vilket innebär att alla inte står lika inför lagen. Det ska tydligen rätt mycket till (grov vårdslöshet eller liknande) för att kortet ska kunna ryka.
Som sagt, vill jag minnas att jag läst...så jag kan ha fel.

Fortkörning på cykel
Körkortsindragning är inget straff. Det är en åtgärd för att andra trafikanter skall slippa folk som kör så illa att de får körkortet indraget.

Straffet är normalt böter.

Fortkörning på cykel
Tappa körkortet kan ju vem som helst som har ett körkort och som är slarvig råka ut för. Däremot kan en cyklist - tillika körkortsinnehavare - som överskrider hastighetsbegränsningen riskera att få sitt körkort återkallat.

Fortkörning på cykel
MTBiker skrev:
> Jag cyklade i 82km/h på 50 väg i förrgår. Hur
> mycket böter får man då?

50 väg tror jag inte finns i lagens mening, så du kan vara lugn

Fortkörning på cykel
MTBiker skrev:
> Jag cyklade i 82km/h på 50 väg i förrgår. Hur
> mycket böter får man då?

3850 kr, PM:ar dej kontonr som du kan sätta in pengarna på.

Fortkörning på cykel
Menar ni att man ska få köra fortare än skyltarna visar när man cyklar? Varför då?
Enklast är väl om lagen är lika för alla, oavsett fordon.

Fortkörning på cykel
MoeJoe skrev:
> Enklast är väl om lagen är lika för alla,
> oavsett fordon.

Nä, lagarna gäller bara alla andra. Då kan jag själv göra precis som jag vill.

Fortkörning på cykel
42Hz skrev:
> Ingen som fastnat på hastighetskamera med cykel?

Fick en mental bild av nån som krockat med kameran och klibbat fast... :D

Fortkörning på cykel
42Hz skrev:
> Ingen som fastnat på hastighetskamera med cykel?

Jag har, blev förra året omkörd av snabbkörande bil samtidigt som fartkameran blixtrade. Så jag finns antagligen med på bilförarens foto. Tyvärr lär det väl vara svårt att få tag i det fotot eftersom jag glömde ta regnumret.

Fortkörning på cykel
rikard skrev:
> Får se hur många andra som vill starta nya trådar om detta idag.

Jättejätte många...

Fortkörning på cykel
JPL skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag cyklade i 82km/h på 50 väg i förrgår.
> Hur
> > mycket böter får man då?
>
> 3850 kr, PM:ar dej kontonr som du kan sätta in
> pengarna på.

Tack. Vill ju inte göra bort mig här.

Fortkörning på cykel
en fundering i samband med den här fortkörningen är ju hur man ska kunna veta att man kör för fort. Jag hade en cykeldator, men den har gett upp. När jag cyklar satsar jag som vanligt för fullt och kanske, kanske kan jag köra för fort ibland (där det är 30-begränsning kanske) men det kan jag ju inte veta.

Hur kan jag då bli straffad? Det fanns ju ingen mätare som kunde varna mig för den fart jag höll.

Fortkörning på cykel
kaj a skrev:
> Hur kan jag då bli straffad? Det fanns ju ingen
> mätare som kunde varna mig för den fart jag
> höll.

Tror du att bilister slipper fortkörningsböter om deras hastighetsmätare är paj? ;-)

Fortkörning på cykel
PEK skrev:
> Fick bassning i morse av en motorcyklist(!) för att jag körde alldeles för fort på en 50 väg.
> Han flaxade med armarna så att han nästan lättade. Jag höll säkert 25 km/h... Också en
> typ av fortkörning.

Nä PEK det var inte därför du fick dig en åthutning. Det var därfa att du cyklade för långsamt;7)

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Fan du måste hålla kadensen uppe. Inte under 90 vet du väl;7)

Fortkörning på cykel
Det är din skyldighet att inte köra för fort, hur du bär dig åt för att kontrollera hastigheten är ditt problem. Bara för att du inte har en mätare så betyder inte det att du kan göra som du vill.

Fortkörning på cykel
kaj a skrev:
> Hur kan jag då bli straffad? Det fanns ju ingen
> mätare som kunde varna mig för den fart jag
> höll.

Du vet det på samma sätt som du vet om du har druckit för mycket alkohol för att köra bil. Bara för att du inte har någon alkomätare i bilen så betyder det ju inte att man inte kan bli tagen för rattfylla.

Fortkörning på cykel
Ja, annars skulle det plötsligt finnas väldigt många trasiga hastighetsmätare. Lite som i bilismens barndom, det gällde att ha en flaska sprit tillhands. Om man råkade krocka kunde man skylla på det

Fortkörning på cykel
fphotography skrev:
>
> /Freddo

Framdäcket och det på plats ;7)

Nä man kan inte bli av med körkortet pga att man cyklat för fort. Men det finns andra saker som skulle kunna föranleda att Transportstyreklsen gör ett körkortsingripande.

Å Kaj du har redan fått svaret. Det är upp till dig att följa lagen och det är din sak hur du gör det. Å mätaren är inte till för att varna dig för att du kör för fort. Det gör dom inte. Inte dom jag har i allafall;7) lite humor där på slutet, typ.

Å en sak till detta gäller även på cykelbanor.
50Km/h inom tättbebyggt område och 70Km/h utanför.

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon.

Hastighet

"17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet)."

Tillbaka
Topp