Fotbeklädnad för "vintercykling"

Kilmister

Ny medlem
Eftersom snön lyser med sin frånvaro har jag bestämt mig för att cykla i väntan på det vita guldet. Har nu tagit två 3.5h pass i +1 och har båda gångerna kommit hem med stelfrusna tår. Jag har följande på fötterna:

*Vanliga mtb-skor för sommarbruk
*Neopren skoöverdrag
*Ullstrumpor
*Iläggssula modell grövre

Jag tycker inte att det känns för trångt i skorna men jag fryser alltså.

Nu funderar jag på att skaffa vinterskor och tänkte höra med expertisen om vilka man ska satsa på. Jag har Shimanoskor både till Racern och MTB och de fungerar bra tycker jag. Ska man slå till på ett par Shimano eller är de helt kassa?

Jag tycker mina Shimano W101 är betydligt mycket bättre än tjockstrumpa/vanlig sko/tjockt neoprenöverdrag. Har dessutom ett par värmesulor från http://www.letro.se/ för de dagar det är kallare än några minus.

Vanliga vinterkängor och plattformspedaler är nog ändå det bästa/billigaste om man har frusna fötter.

Låter rätt extremt att du fryser om fötterna i det läget!
Blir du genom blöt? Blöt flera gånger om?
Har du ordentligt med kläder i övrigt?

Sitter du inte med fötterna i vatten så låter det konstigt att du fryser! Har du ordentligt tempo och är varm i övrigt så borde blodet värma fötterna tillräkligt!

Jag kör med vanliga sommarskor, man får se till att inte doppa fötterna i snön bara, men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om jag fryser om fötterna. Tycker det är värre att frysa om tillexempel halsen.

Jag kör med Shimano MW 02 och är helnöjd. Kan köra några timmar i 0 gradigt utan överdrag. Om man sedan drar på överdragen så borde -15 vara ok också. De är väldigt mycket varmare än som marskorna. De är isolerade på undersidan också.
/J

OK, tackar för synpunkterna, det blir nog till att inverstera i ett par vinterskor i morrn. Jag kanske skulle ha sagt att jag har inte blivit blöt om fötterna.

Kilmister skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom snön lyser med sin frånvaro har jag
> bestämt mig för att cykla i väntan på det vita
> guldet.

Du slutar väl inte cykla när snön kommer? Det är ju den säsongen som är bland de bästa ur cyklingssynpunkt:-)

Jag använder MW02 ca 2 storlekar för stora med Lundhags yllesula plus orginalsulan. Funkar OK vid nollan utan överdrag. Men jag tycker inte att de är riktigt vinterisolerade. Ffa är sulan för tunn. Å andra sidan sitter de ju bra och är smidiga.

Lake som Cyclecomponents säljer lär vara varmare men de är ju betydligt dyrare också.

Kort sagt tycker jag shimanoskorna är en bra kompromiss men det finns varmare alternativ.

Det är väldigt olika från person till person, jag fryser om fötterna redan vid +4C och klarar inte mer än en timma i minusgrader utan skovärmare. Här är vad jag har testat och kör med numera:

* Sommarskor med neoprenöverdrag, körde jag med i början innan jag fastnade för vintercykling ordentligt. Det funkar ett par timmar, sen är det för kallt och blött.

* Vinterskor, funkar även de ett par timmar. Fördelen var att man slapp hålla på med skoöverdragen - som ändå gick sönder i skogen.

* Vinterskor med ullstrumpa, lite bättre värme.

* Vinterskor med ullstrumpa och skoöverdrag, försökte få skorna att hålla värmen längre än ett par timmar, men det gjorde ingen större skillnad.

* Vinterskor med hemmabygda värmesulor, nu fick man liv i tårna även på +4h turerna. Kör fortfarande med denna kombination så fort det är kallare än +4C.

* Vinterskor med SealSkinz "vattentäta" strumpor. Hösten och början av vintern är värst, när det är både kallt och blött. Då hjälper inte värmesulorna ett dugg, vattnet kyler ner allt fort. Vinterskorna är vattentäta till ankeln, men får man in vatten så stannar det kvar - vattentätt... :-P Så jag köpte ett par vattentäta strumpor nu i höst, de håller tätt upp till en bit ovanför ankeln. Men fortfarande, är det ösregn och man lyckas med att trampa ner i någon djup pöl så får man kallt vatten _in_ i strumpan, som är vattentät och då har man vatten i strumpan resten av cykelturen. Kallt och obekvämt...inte riktigt så bra som väntat.

Hoppas att det blir kallt snart nu, minusgrader är vintercyklistens bäste vän. Så att man slipper blötan och leran. :-)

/Leo

Kör med ullfrotte strumpor + goretex strumpor i samma SPD-dojjor
som jag använder på sommarn. Blir det riktigt kallt brukar
jag använda skoöverdrag, eventuellt använder jag också dubbla par
med ullfrotte strumpor.
Tycker också att det blir lättare att hålla värmen när det fryser
till eftersom man inte blir blöt utifrån.
Är alltid nogrann med att inget får sitta åt för hårt så att
cirkulationen stoppas.

Tillbaka
Topp