Fox 36 - Fundering kring kompressionsvredet på GRIP dämpare efter service

glitch

Aktiv medlem
Hej bullen,

jag har en Fox 36 som är Smashpot Coilkonverterad.
I grunden är det en Performance med Gripdämparen med tre lägen på vredet (och några småklick emellan).

Sist jag servade ytterbenen tyckte jag det var en bra idé att också ge mig på GRIP-dämparen. Följde Fox videon på hemsidan till punkt och pricka vad jag kan bedöma.
Dock tycker jag att det inte är någon märkbar skillnad längre på de tre olika lägena på kompressionsvredet.
Nu ska jag helt ärligt säga att jag faktiskt inte minns hur stor skillnaden var innan servicen men efter coilkonverteringen eftersom jag i princip alltid kört gaffeln helt öppen men jag vill minnas att det var skillnad.
Returen funkar som den ska från sirapslik till blixtsnabb i ytterlägena.

Någon som har en teori?

Kanske prova att ta bort reglaget och stänga så mycket som går med bara nålen? Blir det skillnad då så montera reglaget så det går att stänga helt.

Går även att skruva ur nålen för att kolla om den är skadad (varning för oljesprut om pressar ihop gaffeln med nål borta).

Jag har dock en 34 performance från 2018 med remote reglage, så kanske inte är samma grip cartridge i 36.

När du provar kompressionen, är det under cykling eller i garaget? Jag upplever det ibland svårt att få till erforderliga hastigheter i garaget eller när jag bara testar cykeln på marken, men vid cykling tex på dropp med olika inställningar blir det skillnad.

@solgul jo jag testade att vrida in nålen tills det tog stopp enligt videon och ja det skvalpade ut lite olja :)
Ska prova utan reglaget med nålen max iskruvad att komprimera men det borde inte spela någon roll.
Tänkte först att jag kanske "tappat" för mycket olja vid återmonteringen av Grip cartridgen men det skvalpade fortfarande ut ordentligt när jag skruvade i nålen så det fanns liksom inte plats för mer kändes det som :)

@AX3L detta är förvisso vid komprimering hemma / rulla på gatan utanför men jag minns det som att det var tydlig skillnad mellan max öppet och stängt.

Precis, det är ju så det ska vara men inte är på min nu. Därav min fundering vilka parametrar som påverkar detta för att kunna felsöka på rätt ställe och inte bara riva gaffeln igen, sätta ihop den med samma resultat :)

Ett långskott är att tömma luftfjädern på luft och pressat ihop gaffeln hela slaglängden flera gånger, så oljenivån får ställa in sig och luft pressas ut. Kanske bäst att ha kompression något varv öppen så oljan cirkulerar bättre än när helt stängt. Testa ibland om det märks skillnad när stänger kompression.

Tillbaka
Topp