Fråga gällade slanglös-fix..

Försöker fixa slanglöst på cykeln. Den var förberedd för detta men hålet för ventilen var för stort, så efter tips från kunnig försöker ja nu tejpa om fälgen och göra ett mindre hål i nya tejpen för ventilen.

Problemet jag har nu är att den nya tejpen fäster jättedåligt. Nu sitter den tror jag men istället har jag fått massor med luftbubblor. Kommer det funka även fast det ser ut som på bilden? Kommer tejpen lossna helt med tiden tro?

Vill inte fylla på vätskan i onödan...

Bilagor

• B86A5CC5-C4F9-4240-A95D-B7C5BD2516A9.jpeg
    B86A5CC5-C4F9-4240-A95D-B7C5BD2516A9.jpeg
    149.8 KB · Besök: 26
Det ser lite konstigt ut. Tejpen ska ”sträckas” på plats, inte ”läggas” dit. Alltså dra rejält i tejprullen samtidigt som du roterar eller på annat sätt jobbar dig runt fälgen.

Visst kan det fungera, men man ser ju på bilden hur ena luftbubblan går ut till kanten och inte är tät. Du får nog tejpa om det där.
Vad använder du för tejp och innermått på fälgen? Du verkar ha alldeles för smal tejp för fälgen.
Eltejp ska annars fungera bra.

toga sa:
Visst kan det fungera, men man ser ju på bilden hur ena luftbubblan går ut till kanten och inte är tät. Du får nog tejpa om det där.
Vad använder du för tejp och innermått på fälgen? Du verkar ha alldeles för smal tejp för fälgen.
Eltejp ska annars fungera bra.

Oklart med måtten... har inte så bra koll.
Tejpen var jävligt dålig, så funkar eltejp föredrar jag nog det.

Du skulle aldrig ha tagit bort orginaltejpen utan ordnat med en bättre tätning runt ventilen istället.

Hör å häpna... verkar ha löst det! Inte måste man ut å trampa en massa mil nu för att vätskan ska lägga sig rätt? Det löser väl lufttrycket självt?

Dan_the_man sa:
jofahjalm sa:
Om du inte har fixat tejpningen är så antagligen fälgen fylld invändigt med tätningsvätska.

Som jag skrev tidigare i tråden.. den är fixad ??
Var inte med på att man skulle sträcka den, när jag gjorde det blev det bra och nu är det tätt
Ingen orsak! ;-)

Du kan inte förvänta dig att guckan fördelar sig av sig själv, du bör få runt den inuti däcket. Det roligaste sättet är att cykla en sväng, det snabbaste är att greppa hjulet som en bilratt och skaka. Byt sedan grepp på ratten, så att du roterar den, och skaka igen. Fortsätt tills du gjort något varv. Om det läcker ändå finns det mer du kan prova.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp