Fråga om cykel inför köp.

Kimpa951

Aktiv medlem
Har cyklat det mesta genom åren, (racer,CX, MTB ht, MTB FS m.m) både jättedyra och lite billigare. cykeln som är länkad är en 27,5+ Jag har haft en 27,5+ tidigare, en Specialized Fuse, var generellt nöjd med den, men en skada gör att jag inte kan träna cykling så mycket, cykeln jag spanar på nu ska användas för lättare stigåka med familjen.
Nu har jag sprungit på ett märke som heter serious...? Är det nåt att ha?

Cykeln i fråga:
https://m.bikester.se/serious-mt-el-capitan-mtb-hardtail-275-svart-575729.html

Eller kan någon rekomendera någon annan hoj från bikester runt det prisspannet så tas tacksamt tips emot.

Varför det måste vara bikester är för att jag har ett par tusen innestående där som jag måste göra av med inom kort...

EDIT:

nu har jag beställt en Reaction. Som nån poängterade i tråden bland alla sköna (inte) Inlägg, den ska användas för lättare stig med familjen, inte avancerad off-road åka.
Det blev en : https://www.bikester.se/cube-reaction-tm-mtb-hardtail-oliv-856885.html

För drygt 9K... Det känns som ett bra köp Och kommer helt säkert fungera för min användning.

Senast ändrad:
Ghost Kato X 4.9 AL 29" skulle jag undersöka närmare, bättre framgaffel och aningen lättare cykel till nästan samma pris.

Kimpa951 sa:
Nu har jag sprungit på ett märke som heter serious...? Är det nåt att ha?
Hur lång är du?

https://www.serious-cycles.com/produkt/serious-mt-el-capitan-275-mat-black/
Jag skulle INTE köpa en (not so) SERIOUS om man är så inkompetent att man inte ens kan spotta ur sig en komplett geotabell. När jag räknar ut vilken reach cykeln har (baserat på WB, CS, HT, HTA) så kommer jag fram till:
Small, 440 mm sadelrör, 377 mm reach
Medium, 480 mm sadelrör, 394 mm reach
Large, 520 mm sadelrör, 411 mm reach
UNDVIK !!!
(411 mm reach är för övrigt lagom om man är 155 cm lång, det är vad Sentier 27 nedan har på sin Small med 380 mm sadelrör, alltså 14 cm kortare sadelrör. Mer om barncyklar i denna tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3516275/3516486#msg-3516486 )

Riktigt bra och prisvärda cyklar:
http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-27-vr-hardtail-mountain-bike/
http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-29-vr-hardtail-mountain-bike/
https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2019/

Ok. Ja, jag har nog också kommit fram till att det inte blir en serious, det lutar mest åt en Cube Reaction TM 27,5 för tillfället..

Bilagor

• Cube27TM.png
    Cube27TM.png
    59.9 KB · Besök: 207
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:
Ok. Ja, jag har nog också kommit fram till att det inte blir en serious, det lutar mest åt en Cube Reaction TM 27,5 för tillfället..
Varför långa sadelrör och kort reach? På vilket sätt blir det bättre tänkte du? https://www.cube.eu/uk/2019/bikes/m...action/cube-reaction-tm-darkgreennblack-2019/

Han kanske vill sitta så?
Hur? Sadelhöjden går att justera på alla cyklar.

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:
Varför långa sadelrör och kort reach? På vilket sätt blir det bättre tänkte du? https://www.cube.eu/uk/2019/bikes/m...action/cube-reaction-tm-darkgreennblack-2019/

Sitta med kort reach!

Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:
Sitta med kort reach!
Man sitter inte med kort reach, eller lång för den delen. Man sitter med önskad och exakt samma reach. Men med olika långa sadelrör under sadeln, beroende på märke/modell på cykeln. Storlek på cykeln mäts i reach, inte en bokstav på ramröret.

Bilagor

• Stl10.png
    Stl10.png
    23.7 KB · Besök: 162
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:

Vi upprepar och tar det igen.
Preferens och utgå från att andra kan ha andra behov än dina.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Vill man sitta mer upprätt blir det kortare reach. Enkel matematik.
Du förstår inte. Vill man ha kortare reach köper man en cykel med kortare reach.

Sadelrörets längd har inget med reach att göra. Långt sadelrör gör bara att det blir svårare och dyrare att köpa en dropper som får plats mellan sadel och sadelrör. En billig Brand-X dropper (1500 kr) med hög stackhöjd kanske inte får plats, då får man måste köpa en dyrare OneUp dropper (3000 kr) som har lägre stackhöjd. Längre sadelrör är aldrig bättre. Sämre och dyrare.

Alla i världen som köper en Cube Reaction TM i en för dom rätt storlek, sitter alltså lik förbannat FEL. Åtminstone enligt Sixten? ?

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Du förstår inte. Vill man ha kortare reach köper man en cykel med kortare reach.

Sadelrörets längd har inget med reach att göra. Långt sadelrör gör bara att det blir svårare och dyrare att köpa en dropper som får plats mellan sadel och sadelrör. En billig Brand-X dropper (1500 kr) med hög stackhöjd kanske inte får plats, då får man måste köpa en dyrare OneUp dropper (3000 kr) som har lägre stackhöjd. Längre sadelrör är aldrig bättre. Sämre och dyrare.

Du förstår inte.
Cube Reaction TM https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-tm-darkgreen-n-black-767683 levereras med dropper från fabrik.

Edit: Rätt länk nu

Senast redigerad av en moderator:
konscious sa:
Vi upprepar och tar det igen. Preferens och utgå från att andra kan ja andra behov än dina.
Problemet är att jag ligger ett antal steg före dig i tankeprocessen, du hänger inte med och blir då förvirrad och arg.

Så jag försöker förklara för dig igen.

Reach är reach. Reach är cykelns storlek. Vill man har kort reach köper man en cykel med kort reach. Vill man ha lång reach köper man en cykel med lång reach. Jag har inte på något ställe i denna tråd sagt att TS skall välja reach X eller reach Y.

Sadelröret är den delen på på cykeln där man fäster sadelstolpen. Långt sadelrör ger kort stolpe. Kort sadelrör ger längre stolpe. Man vill ha kort rör och lång stolpe, det ökar valfriheten. Om och när man vill sätta dit en dropper. Eller när nästa användare av cykeln vill sätta dit en dropper. För de som inte ännu fattat att dropper är jättebra att ha på en MTB så kanske det kommer på bättre tankar om ett tag, och då är det praktiskt om man kan köpa en billig dropper och sätta mellan sadel och sadelrör. Så att man slipper köpa en dyrare dropper eller en helt ny cykel.

Att dropper är en revolution inom MTB är inte kontroversiellt.

Örjan Lax sa:
Alla i världen som köper en Cube Reaction TM i en för dom rätt storlek, sitter alltså lik förbannat FEL. Åtminstone enligt Sixten? ?
Det handlar inte om hur man sitter eller vilken reach, utan hur dyr dropper man måste köpa. Och hur kort/lång slaglängd droppern kan ha.

Säg till när du fattar...

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Det handlar inte om hur man sitter eller vilken reach, utan hur dyr dropper man måste köpa. Och hur kort/lång slaglängd droppern kan ha.

Säg till när du fattar...

Du fattar fortfarande inte att dropper ingår i priset? Jag ger upp.

ooms sa:
Så längre sadelrör är alltid fel eftersom en dropper ev inte får plats. Gäller det även på lvg/cx/gravel?
Även där. Droppers är absolut på väg in bland bockstyrecyklar, men inte företrädesvis 170 mm varianterna.

Men denna tråd handlade om 27+ HT stigcykel med 110-130 mm slaglängd. Där man typiskt vill ha minst 150 mm dropper, om det får plats dvs.

Örjan Lax sa:
Det har hänt mer än en gång i världshistorien att det inte går att använda droppern som följer med en cykel för att den är för dålig (hög stack) eller har för mycket slaglängd. Är det okänt för dig?

Varje dag är det någon tråd på Happy som handlar om folk som inte får plats med droppers på sina "omoderna" mtb's med för långa sadelrör. Har du missat det helt?

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Det har hänt mer än en gång i världshistorien att det inte går att använda droppern som följer med en cykel för att den är för dålig (hög stack) eller har för mycket slaglängd. Är det okänt för dig?

Varje dag är det någon tråd på Happy som handlar om folk som inte får plats med droppers på sina "omoderna" mtb's med för långa sadelrör. Har du missat det helt?

Nej det har jag inte missat. Men det utesluter ju inte att den KAN passa i detta fall. Tror du Cube skulle sälja så bra om måtten nu är så urbota fel?

Sixten Fors sa:
Man sitter med önskad och exakt samma reach.
+1 på "önskad" men
NEJ på "exakt samma reach"

Örjan Lax sa:
+1

Blomq sa:
Eller kortare styrstam
För stor förändring av styrtappens längd kan allvarligt påverka "styrbalansen" och den upplevda "känslan" i styrningen.
Tex på en av mina cyklar valde jag en kortare styrstam (-17%) för att få "exakt" samma reach,
men jag var tvungen att byta ut den pga "känslan" i styrningen.

/Håkan

Örjan Lax sa:
Nej det har jag inte missat. Men det utesluter ju inte att den KAN passa i detta fall. Tror du Cube skulle sälja så bra om måtten nu är så urbota fel?
Det säljs dåliga cyklar varje dag. Cube är historiskt ökända för jättehöga cyklar. Reaction TM är långt ifrån Cubes sämsta exempel. Cube gör enstaka bra cyklar också, med korta sadelrör (Stereo 120 TM 29 t.ex.). Här tre olika Cube, lika stora men olika långa sadelrör.

Bilagor

• Cube2.png
    Cube2.png
    32.4 KB · Besök: 117
HåkanC sa:
Blomq sa:
Eller kortare styrstam
För stor förändring av styrtappens längd kan allvarligt påverka "styrbalansen" och den upplevda "känslan" i styrningen.
Tex på en av mina cyklar valde jag en kortare styrstam (-17%) för att få "exakt" samma reach,
men jag var tvungen att byta ut den pga "känslan" i styrningen.
Alla cyklar ovan (27+ HT med 110-130 mm slaglängd, 66-68° HTA) är väl tänka att användas med ca 50 mm styrstam.

Om man är osäker på vilket avstånd till styret man gillar bäst kan det vara vettigt att välja en cykel som har ett avstånd till styret (reachmått + 50 mm) som statistiskt passar normalcyklisten med samma kroppslängd som en själv. Då finns utrymme att gå upp/ner i stamlängd +/- 10 mm (40-60 mm stam) eller tom. +/- 15 mm (35-65 mm stam) om man känner att man vill justera sin position.

Vad är normalt avstånd till styret? Se tabell nedan.
Langd-styre.png

Låt säga att TS är 175 cm lång. Avstånd till styret blir 500 mm. Normal reach blir 450 mm + stam 50 mm.
Med 35 mm stam passar cykeln 167,5 cm normalcyklist.
Med 65 mm stam passar cykeln 182,5 cm normalcyklist.
Risken att man köpt fel ramstorlek (reachmått) är relativt liten. Inte obefintlig, men relativt liten.

Finns det någon vetenskap bakom den tabellen, eller är det bara något som någon enskild person har kommit fram till?

Stumpy sa:
Finns det någon vetenskap bakom den tabellen, eller är det bara något som någon enskild person har kommit fram till?
Det ligger mycket arbete och tanke bakom tabellen. Data konsoliderad från >100 olika källor och >1000 datapunkter. Sammanställt av mig. Om någon annan gjort exakt samma arbete hade de rimligen kommit fram till ett snarlikt resultat, inte exakt på mm men troligtvis inom +/- 5 mm.

Stumpy sa:

Kommer säkert från SFIFC= Sixten Fors institut för cykelgeometri

(det är en komplimang, inte mobbning)

Stumpy sa:
Som du förhoppningsvis redan vet är det baserat på ett statistiskt medelvärde, dvs mer eller mindre vetenskapligt
Men i verkligheten är tabellen tokig eftersom den är helt utan hänsyn till den statistiska variationen som finns både i verkligheten och i det statistiska medelvärdet
Inseam-v-Height-Graph.jpg

/Håkan

HåkanC sa:
Som du förhoppningsvis redan vet är det baserat på ett statistiskt medelvärde, dvs mer eller mindre vetenskapligt
Men i verkligheten är tabellen tokig eftersom den är helt utan hänsyn till den statistiska variationen som finns både i verkligheten och i det statistiska medelvärdet
Den bilden du visar ovan är inte på något sätt en del av de källor/datapunkter som jag använt till "avstånd-till-styret" tabellen ovan. Finns inget samband. Jag har använt helt andra underliggande data från helt andra källor.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Stumpy sa:

Om du undrar så har cykeltillverkare kontaktat mig och frågat om jag är intresserad av att hjälpa dem att ta fram nya cyklar

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Stumpy sa:

Om du undrar så har cykeltillverkare kontaktat mig och frågat om jag är intresserad av att hjälpa dem att ta fram nya cyklar

En tysk kråka viskade i mitt öra att Cube har mycket generösa anställningsvillkor, med testveckor i Alperna med all inclusive och valfri lånecykel privat på fritiden.

Sixten Fors sa:
konscious sa:
Vi upprepar och tar det igen. Preferens och utgå från att andra kan ja andra behov än dina.
Problemet är att jag ligger ett antal steg före dig i tankeprocessen, du hänger inte med och blir då förvirrad och arg.

Så jag försöker förklara för dig igen.

Reach är reach. Reach är cykelns storlek. Vill man har kort reach köper man en cykel med kort reach. Vill man ha lång reach köper man en cykel med lång reach. Jag har inte på något ställe i denna tråd sagt att TS skall välja reach X eller reach Y.

Sadelröret är den delen på på cykeln där man fäster sadelstolpen. Långt sadelrör ger kort stolpe. Kort sadelrör ger längre stolpe. Man vill ha kort rör och lång stolpe, det ökar valfriheten. Om och när man vill sätta dit en dropper. Eller när nästa användare av cykeln vill sätta dit en dropper. För de som inte ännu fattat att dropper är jättebra att ha på en MTB så kanske det kommer på bättre tankar om ett tag, och då är det praktiskt om man kan köpa en billig dropper och sätta mellan sadel och sadelrör. Så att man slipper köpa en dyrare dropper eller en helt ny cykel.

Att dropper är en revolution inom MTB är inte kontroversiellt.

Nej reach är inte cykelns storlek det är cykelns reach, du verkar inskränkt och okunnig när du hittar på egna sanningar som ingen annan.

Det är hela cykelns geometri som spelar in i relation hur du sitter med din kropp och vilket syfte du har med cyklingen.
Har du kontroll balansen mellan fram och bak samt sitter du bra kan du utveckla bättre kraft.
Allt veroende på hur rörlig du är, muskelstyrka i ben och bål mm och syfte med cyklingen uppför nedför aero, stökig terräng etc så det är väldigt individuella och specifika kvaliteter.

Nu handlade det om lättare cykling med familjen.
Läs igen upprepa..... lättare stigåkning med familjen.

Du fattar inte om man vill sitta mer upprätt skaffar man en cykel med kort reach som ger massa fördelar för komfort kontroll för lättare stigåkning som dessutom svänger lättare och bättre vid lättare stigåkning.
Dropper lär inte behövas eller anser du det så får du gärna beskriva på vilket sätt en sån gör nytta vid lättare stigåkning.
Det finns inget i det jag skriver som är emot en dropper fast du vill skapa en sanning ur en osanning så du ljuger också.

Du förpestar forumet med din argumentering när du idiotförklarar andra och skapar konflikter.

Bilagor

• tues.png
    tues.png
    34.3 KB · Besök: 189
Reach är det mått som bäst beskriver cykelns storlek. Finns såklart andra parametrar men reach är nog det som i de flesta fall blir styrande.

Doctor C sa:
Reach är det mått som bäst beskriver cykelns storlek. Finns såklart andra parametrar men reach är nog det som i de flesta fall blir styrande.
+1
Sedan kan olika reach önskas till olika mtb-cykeltyper, beroende på att olika stamlängd önskas.
T.ex. en XC med brantare styrrör vill ha lite längre stam än en flackare AM / Enduro där man väljer kortare stam.
Avstånd till styret (reach + stam) är förvånansvärt lika oavsett mtb-disciplin. Men egentligen är det inte ett dugg förvånande...

Sixten Fors sa:
konscious sa:
Nej reach är inte cykelns storlek det är cykelns reach, du verkar inskränkt och okunnig när du hittar på egna sanningar som ingen annan.
YT har frångått storleksbokstäver/nummer på Tues för att inte förvirra sådana som dig och storlekarna mäts i längd (reach) https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2133/sCategory/93 och fler lär följa efter. Se där, du lär dig något nytt varje dag :)

Tack för att du engagerar dig för jag lär mig varje dag något nytt om dina behov som är svåra att frångå.

Ja, det är onekligen intressant.
Jag för min del har lärt mig att dropperpost på lvg kommer att bli det nya och oumbärliga. Jag förstår inte varför och ändå har jag trampat lvg i hela mitt liv. Men happys allvetande guru kanske kan förklara för oss?

konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
YT har frångått storleksbokstäver/nummer på Tues för att inte förvirra sådana som dig och storlekarna mäts i längd (reach) https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2133/sCategory/93 och fler lär följa efter. Se där, du lär dig något nytt varje dag :)

Tack för att du engagerar dig för jag lär mig varje dag något nytt om dina behov som är svåra att frångå.

Kul att exemplet är en dh rigg med :p väldigt representativt.

Sixten Fors sa:
konscious sa:

På sin dh ja, ingen annan hoj.

Drosa sa:
Ja, det är onekligen intressant. Jag för min del har lärt mig att dropperpost på lvg kommer att bli det nya och oumbärliga. Jag förstår inte varför och ändå har jag trampat lvg i hela mitt liv. Men happys allvetande guru kanske kan förklara för oss?
Läs fråga och svar en gång till, noga. Alltså exakta formuleringar.
drop3.png

Bockstryrecykel med dropper:

Dropper på Mavic TdF Neutral Service cykel

En tredje video

På en CX

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp