Fråga om cykel inför köp.

Kimpa951 sa:
nu har jag beställt en Reaction. Som nån poängterade i tråden bland alla sköna (inte) Inlägg, den ska användas för lättare stig med familjen, inte avancerad off-road åka.
Det blev en : https://www.bikester.se/cube-reaction-tm-mtb-hardtail-oliv-856885.html

För drygt 9K... Det känns som ett bra köp Och kommer helt säkert fungera för min användning.

Kul att du kunde bestämma dig trots alla frispråkiga diskussioner, jag tror det blir en utmärkt cykel för dig.

Blir faktiskt lite sugen på en sån själv när jag kollar på presentationen nedanför :-) Perfekt färg i skogen!

Drosa sa:
Nej! Om man vill framföra en åsikt eller fakta så bör man ha källor på det och kunna hänvisa till var de hittas för att påvisa sanningshalten i det. Det Sixten håller på med är ren och skär härskarteknik där han dels förminskar andras intellkekt, kan inte svara på en endaste rak fråga, vänder och vrider på sakfrågor och för fram sin åsikt gång på gång allt i syfte att förminska andras teorier, tyckande och fakta. Liknelsen med personlighetstyperna som vissa av våra politiker har eller presidenterna i ett par supermakter ligger nära till hands.

Har du en annan åsikt eller fakta?
TIG! FAKE NEWS!
Känns väl som det är svårt att ha källor till sina åsikter eller vad menar du?

För drygt 9 K är det jättebra köp. För ordinarie pris 13700 inte lika bra köp. Då väljer jag hellre Cragger 7 för 1365 EUR https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-7.0-791293

Varför?

Skillnad Reaction TM vs. Cragger 7:
27,5+ vs. 29" (smaksak)
Långa sadelrör vs. kortare
Ø32 mm X-Fusion RC32 vs. Ø35 mm Revelation RC DebonAir
MT400 bromsar vs. Magura MT Trail 4/2-pot
M6000 vs. M7000 drivlina
Kenda 30TPI fulgummi/ståldtrådsdäck vs. Schwalbe Evo Hans Dampf AddixSoft/Speedgrip TLE findäck

Blomq sa:
Drosa sa:
Nej! Om man vill framföra en åsikt eller fakta så bör man ha källor på det och kunna hänvisa till var de hittas för att påvisa sanningshalten i det. Det Sixten håller på med är ren och skär härskarteknik där han dels förminskar andras intellkekt, kan inte svara på en endaste rak fråga, vänder och vrider på sakfrågor och för fram sin åsikt gång på gång allt i syfte att förminska andras teorier, tyckande och fakta. Liknelsen med personlighetstyperna som vissa av våra politiker har eller presidenterna i ett par supermakter ligger nära till hands.

Har du en annan åsikt eller fakta?
TIG! FAKE NEWS!
Känns väl som det är svårt att ha källor till sina åsikter eller vad menar du?

Jag skulle ju inte skriva mer här men när jag läser mitt inlägg så ser jag att jag möjligtvis var något otydlig. Om man för fram tabeller och så vidare så ska man ha käĺlor på det för att visa varifrån det kommer och därigenom bevisa den eventuella sanningshalten i det. Då kan man avgöra om det är fakta. Om inte så bör man skriva att det är en högt personlig uppfattning. Sixten skriver sina högst personliga uppfattningar som om de vore sanningar. Det är mycket det jag reagerat på. Det får bli mitt sista inlägg i denna tråd.

Hej,

Tack för tabellen Sixten.
Jag hjälper en kompis att komma in i MTB och var lite osäker på vilken reach han ska ha. Han är ju nästan två decimeter längre än mig själv så jag kan inte gå på egna erfarenheter för hans 195 cm och 91 kg. Men tabellen passar bra på mig själv. Jag är 177,5 cm, hade 520 mm till styret med styrstam 50 mm (vilket tabellen rekommenderar till 185 cm) och gick ner i styrstam till 33 mm med resultatet 503 mm till styret (vilket tabellen rekommenderar till 176,5 cm, 2 mm mindre än rek för mina 177,5 cm). Med min nu kortare styrstam känns det perfekt både uppför och nerför. Då vi har liknande normala kroppsproportioner så tror jag tabellen kan va rätt även för honom. Tabellen rekommenderar alltså 540 mm till styret för honom, vilket för mig innebär att - då man använder styrstammar från 33 till 50 mm - han ska ha en reach på 490 till 507 mm.

Grejen är att många hojar har en mycket kortare ram i sitt största utförande. T ex rekommender Evil Wreckoning LB XL till 6'4"+ långa personer, alltså 193 cm +, med 472 mm reach, vilket med längsta möjliga build's styrstam på 50 mm blir 522 mm avstånd till styret. Det rekommenderar du i din tabell till 186 cm långa personer. Ok, jag förstår att vi kommer från mycket kortare reach historiskt, speciellt för längre personer och att det faktiskt kan fungera eller till och med vara skönt med kortare avstånd till styret i viss typ av cykling, jag tänker mig nerför och där man vill ha lite mer avslappnad sittställning. Men jag förstår också att mindre märken inte kan tillgodose alla möjliga längder på personer om det innebär att de inte kan göra bra uppskattning av hur många ramar de ska tillverka för att sälja.

För min kompis är summan av detta att titta på vilka hojar det finns. Ta exemplet YT Capra 29 Pro med dämpning 160/160.
XL har reach 485 med styrstam 50, vilket ger 535 som din tabell rek till 192,5 cm långa personer.
XXL har reach 505 som med styrstan 50 och tot 550 avstånd rek till 203 cm långa personer, men köper man en 33 mm styrstam så får man i stället avstånd till styret 538 som du rek till 194 långa person.
YT rekommenderar XL Capra 20 Pro till personer 183-193 cm långa och XXL till 192-202 cm långa.

Det är nu intressant att se är hur YT rek sina hojar rel din tabell.

Capra 29 Pro med 160/160, vet faktiskt inte om den kommer med styrstam 40 eller 50 då 2018 kom med 40, men 2019 specar 50:
M: reach: 445, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 485/495 (478-500) - tabell rek till 167,5/172,5 cm (164-175) - YT rek till 164 - 175 cm
L: reach: 465, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 505/515 (498-520) - tabell rek till 177,5/182,5 cm (174-185) - YT rek till 174 - 184 cm
XL: reach: 485, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 525/535 (518-540) - tabell rek till 187,5/192,5 cm (184-195) - YT rek till 183 - 193 cm
XXL: reach: 505, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 545/555 (538-560) - tabell rek till 197,5/202,5 cm (194-205) - YT rek till 192 - 202 cm

Jeffsy v2 2019 29 Pro Race med 150/150, spec och kommer med styrstam 50 (men jag har med 40 i alla fall):
S: reach: 430, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 470/480 (463-485) - tabell rek till 160/165 cm (156,5-167,5) - YT rek till 154 - 165 cm
M: reach: 450, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 490/500 (483-505) - tabell rek till 170/175 cm (166,5-177,5) - YT rek till 164 - 175 cm
L: reach: 470, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 510/520 (503-525) - tabell rek till 180/185 cm (176,5-187,5) - YT rek till 174 - 184 cm
XL: reach: 490, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 530/540 (523-545) - tabell rek till 190/195 cm (186,5-197,5) - YT rek till 183 - 193 cm
XXL: reach: 510, styrstam 40/50 (33-55) -> tot 550/560 (543-565) - tabell rek till 200/205 cm (196,5-?207,5?) - YT rek till 192 - 202 cm

Alltså, det är intressant att se att du faktiskt rekommenderar en kortare reach till längre personer än vad YT rekommenderar för sina Jeffsy v2. Det hade jag inte förväntat mig! Det skulle antyda att min 195 långa vän skulle kunna köpa Jeffsy i storleken XL (inte XXL) (antingen Pro Race eller förlänga gaffeln från 140 till 150, och kanske även bakdämparen från 210x50 till 210x55 för att göra den lika satt i sag vilket också ger kortare reach) och vara perfekt på den enligt spec i din tabell, även fast YT antyder att han är två cm för lång för den ramstorleken.

Sixten, har du några kommentarer på att du här alltså rekommenderar att gå på en kortare reach än tillverkaren? Jag förnimmer mig att du inte specifikt rekommenderat längre reach i sig, men ändå, bara för att relatera till din tabell.

Tackar för den detaljerade informationen!

Niklas

Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Blomq sa:
Eller kortare styrstam
För stor förändring av styrtappens längd kan allvarligt påverka "styrbalansen" och den upplevda "känslan" i styrningen.
Tex på en av mina cyklar valde jag en kortare styrstam (-17%) för att få "exakt" samma reach,
men jag var tvungen att byta ut den pga "känslan" i styrningen.
Alla cyklar ovan (27+ HT med 110-130 mm slaglängd, 66-68° HTA) är väl tänka att användas med ca 50 mm styrstam.

Om man är osäker på vilket avstånd till styret man gillar bäst kan det vara vettigt att välja en cykel som har ett avstånd till styret (reachmått + 50 mm) som statistiskt passar normalcyklisten med samma kroppslängd som en själv. Då finns utrymme att gå upp/ner i stamlängd +/- 10 mm (40-60 mm stam) eller tom. +/- 15 mm (35-65 mm stam) om man känner att man vill justera sin position.

Vad är normalt avstånd till styret? Se tabell nedan.

Låt säga att TS är 175 cm lång. Avstånd till styret blir 500 mm. Normal reach blir 450 mm + stam 50 mm.
Med 35 mm stam passar cykeln 167,5 cm normalcyklist.
Med 65 mm stam passar cykeln 182,5 cm normalcyklist.
Risken att man köpt fel ramstorlek (reachmått) är relativt liten. Inte obefintlig, men relativt liten.

Kommentar:

Tabellen för avstånd till styret gäller fortfarande. Vill man inte använda tabellen (glömt den hemma ed.) kan man använda formeln: kropplängd+kroppslängd+150 = avstånd till styret.
I ditt fall blir det: 177,5+177,5+150 = 505 mm
I fallet med 195 cm kompis blir det: 195+195+150 = 540 mm.

Måttet funkar lika bra oavsett om det gäller xc/stig/enduro. Måttet funkar lika bra oavsett om det är en HT eller FS, med reservation för att det kan vara lämpligt att använda saggad reach på en HT (typiskt 25-30% sag) för att måttet och sittpositionen skall blir bra/jämförbar med en FS. Saggad reach kan man roa sig med att räkna ut här: https://bikegeo.muha.cc/

Moderna cyklar, där tillverkaren rekommenderar ännu längre cyklar? Exempel:
YT Jeffsy 29 CF Pro https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2118/sCategory/509
Santa Cruz Hightower https://www.santacruzbicycles.com/en-US/hightower
Yeti SB130 https://www.yeticycles.com/bikes/sb130
Ibis Ripley 4 https://www.ibiscycles.com/bikes/ripley/

Gemensamt för cyklarna ovan är att de har fått lite brantare sadelrör (76-78°) än vad som tidigare var norm, där 2° brantare flyttar fram sadeln 20-30 mm beroende på sadelhöjd. Skillnad i sadelposition beroende av sadelhöjd och STA kan man roa sig med att räkna ut här: https://www.calculator.net/triangle...vy=750&va=90&vz=&vb=76&angleunits=d&x=36&y=20

Genomgående ger storleksrekommendationen från tillverkarna av cyklarna ovan 10-20 mm längre avstånd till styret (framför BB) jmf. än vad min tabell anger. Vilket är rimligt då användarna förmodas sitta/stå motsvarande längre framför BB på dessa cyklar, jmf med vad som tidigare var norm. För liknande avstånd från röv till knoge.

Tack för dina kommentarer Sixten.

Jag har tre argument som drar både uppåt och neråt jämfört med tabellen, men vet inte vilka som har betydelse. Om jag kan få hjälp att se hur eller om de påverkar något eller inte alls så vore jag glad att hjälpa avgöra hur stor hoj min längre vän bör satsa på för att behålla ett bra tag framöver. Med eftertanke ser jag tabellen som en fingervisning med möjlighet att gå både längre och kortare, säg någon centimeter, men jag skulle bra gärna vilja definiera hur mycket kortare eller längre man vill gå och vad det innebär i bättre och sämre egenskaper, och krav på färdigheter.

Det första argumentet är att formeln 'kroppslängd + kroppslängd + 150' tänker jag mig avviker längre ifrån mitten, eller mellan endera extrem. Jag menar att 150 i proportion till kroppslängden 195 är strax under tio procent mindre än vad 150 är till min egen kroppslängd 177,5. Tar man det i akt blir formeln mer invecklad att förstå. Det skulle för min 195 cm långe vän rekommendera avstånd bb till styre 555 mm i stället för 540 - med, för enkelhetens skull med min egen längd som norm. Rek avstånd bb till styret: 195+195+150*195/177,5 ~= 195+195+150*1,10 = 195+195+150+150*0,1 = 540+15 = 555. -- Detta skulle vara en helt naturlig justering av formeln för att vara mer korrekt, om nu så skulle vara fallet! -- 15 mm i skillnad 'avstånd bb till styret' är så pass stor att det går från att placera min vän spot on i XL-storleken till utanför vad XL kan erbjuda (då det skulle kräva en styrstam på 65 eller 70 mm vilket för mig är för långt på en cykel att ha skoj med nerför). Min 195 cm lång väns rekommenderade avstånd till styret och storlek hamnar i stället nästan spot on i XXL för endera här jämförda hojar Capra och Jeffsy, vilka out of the box med 50 mm styrstam vardera är 555 resp 560 mm avstånd bb till styre.
(Visar det sig nu att den här teorin inte stämmer och min längre vän vill använda rekommenderade avståndet från tabellen så tänker jag att det är lätt att gå ner i längd av styrstam. Och går han ner till en minsta möjliga styrstam som jag känner till på 33 mm så blir Jeffsy 29 Pro Race 150/150 2019 XXL 543 mm till styret och Capra 29 160/160 XXL 538 mm. Originalformeln säger att 538 är för 194, 540 är för 195 och 543 är för 196,5. Vore det mitt eget fall, skulle det innebära att jag bara kunde gå ner till tabellens rekommenderade avstånd till styre för en 179 lång person medan jag är 177,5. Idag kan jag gå ner till vad tabellen rekommenderar för 176,5. Det är i praktiken 5 mm längre än vad jag har idag. Det är en begränsning.)
Om den här teorin stämmer kan tabellen 'avstånd bb till styre' justeras, genom justering av dess formels fasta värde 150 i proportion till personens längd mot en persons längd som anses som norm Beroende på vilken längd tas som norm kan justeringen vara antingen (mestadels) uppåt eller nedåt.

Det andra argumentet är att jag inte håller med om att det är rimligt att gå över från 'avstånd bb till styre' till 'avstånd röv till styre sittande på cykeln' bara för att sadelrörsvinkeln är extra brant. Det tycker jag för oss tillbaka i samma fälla vi kommer från historiskt med flackare sadelrör som satt oss längre över bakaxeln med problem att klättra, men åt andra hållet med brantare sadelrör som i stället sätter oss så långt framför bakaxeln att vi har problem att lyfta framhjulet när det behövs.
Jag menar att en rätt vald storlek på cykel helt korrekt har att göra med styrets (i förlängningen händernas) vågräta avstånd från BB, även indirekt från bakaxeln med lämpligt långa kedjestag. Cykling uppför sätter gränser för hur kort man vill gå. Cykling nerför sätter gränser för hur långt man vill gå. Jag tycker alltså inte att man ska gå till längre avstånd till styret än din tabell baserad på ett brantare sadelrör (precis av samma anledning att vi historiskt inte vill gå till kortare avstånd till styret än din tabell baserat på ett flackare sadelrör)!

Det tredje och sista argumentet är att jag helt baserat på känsla hellre skulle vilja ha möjlighet att gå till en cm kortare avstånd till styret än längre, för att ha en mer lekfull hoj att lära sig olika tekniker för att komma över bakhjulet eller framhjulet. Det här baserar jag på min egen erfarenhet att nu ha rek 'avstånd till styre' enl din tabell för 176,5 cm kontra min egen längd 177,5 cm. Detta talar för min vän att gå ner i reach, säg en halv till en cm, för att ha möjlighet till kortare avstånd bb till styre. Det har ju kommenterats att den första YT Jeffsy är roligare än vad den nya är. Betyder det att man kan gå ner i avstånd bb till styret för att få en roligare hoj?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp