Fråga om cykel inför köp.

Sixtens tabell stämmer bra tycker jag men som vanligt finns det olika preferenser.

Däremot så finns det väl inga starka argument för att köpa en ram med kort reach och långt sadelrör, vilket jag tror var Sixtens poäng längre upp i tråden.

Mr.Luring sa:
Fick trådskaparen någon hjälp av detta??
Av vad? Jag vet i alla fall att 100-tals om inte 1000 pers har fått hjälp att välja rätt cykel i rätt storlek till rätt pris. Via trådar, PM, epost, telefonsamtal och möten irl. Exempel på PM i inkorgen senaste dagarna:
swi.png

Att sedan samma 10 personer bitchar och gnäller i var och varannan tråd kan jag inte ta någon hänsyn till.

Måste fråga. Eftersom du nu vet allt om cyklar, geometrier, bikefit, vad som passar enskilda personer osv osv, hur cyklarna borde vara och vad som är framtiden etc. Vad har du för utbildningar, arbete, kurser inom cykelindustrin, bikefit etc? Eftersom du har all denna gurukunskap som ingen annan tycks ha.

Drosa sa:
Måste fråga. Eftersom du nu vet allt om cyklar, geometrier, bikefit, vad som passar enskilda personer osv osv, hur cyklarna borde vara och vad som är framtiden etc. Vad har du för utbildningar, arbete, kurser inom cykelindustrin, bikefit etc? Eftersom du har all denna gurukunskap som ingen annan tycks ha.
Han svartbygger hjul...

Sixten Fors sa:
Mr.Luring sa:
Fick trådskaparen någon hjälp av detta??
Av vad? Jag vet i alla fall att 100-tals om inte 1000 pers har fått hjälp att välja rätt cykel i rätt storlek till rätt pris. Via trådar, PM, epost, telefonsamtal och möten irl. Exempel på PM i inkorgen senaste dagarna:

Att sedan samma 10 personer bitchar och gnäller i var och varannan tråd kan jag inte ta någon hänsyn till.

Ja, han ville ha tips om cyklar.. Nu är det bara oändligt med text om "vem som vet mest"
Tycker det blev lite sandlåda av det hela.
Vem som började får ni reda ut själva. Kanske i en egen tråd?

emmer sa:
Drosa sa:
Han svartbygger hjul...

Det förklarar saken. Då kan man ju allt inom cyling. Känns tryggt.

Sixten Fors sa:

Att kritiskt och nyfiket ifrågasätta nya idéer och fakta inom cykelgeometri är inte att bitcha och gnälla.

Sixten Fors sa:
Drosa sa:
Enligt sixten så kommer alla köra på neutrala servicecyklar i framtiden.
Anser du att ditt påstående är korrekt? Om ja, utveckla gärna hur Du kom fram till den slutsatsen.

Ja, bland annat filmlänkarna du visade och den tvärsäkra kommentaren "sitt still i båten. Det kommer". Förnekas det?
Min kommentar kan du läsa som en ironisk kommentar till dessa länkar. Men man känner ju igen argumenten från folk som alltid är tvärsäkra och vet bäst. Hur kan DU veta att det kommer?

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Att kritiskt och nyfiket ifrågasätta nya idéer och fakta inom cykelgeometri är inte att bitcha och gnälla.
Du är absolut inte en av de tio :) inte ens nära. Keep up the good work!

Ah, det finns en lista, en lista på folk som inte håller med Sixten. Fräscht.

Drosa sa:
Ja, bland annat filmlänkarna du visade och den tvärsäkra kommentaren "sitt still i båten. Det kommer". Förnekas det?
Min kommentar kan du läsa som en ironisk kommentar till dessa länkar. Men man känner ju igen argumenten från folk som alltid är tvärsäkra och vet bäst. Hur kan DU veta att det kommer?
Det förnekas inte. Men det var ett svar på om fler cyklar än nya YT Tues i framtiden kommer att storleksklassas efter längd (reach) istället för vad som annars är gängse. Vilket Jag är övertygad om att det kommer att ske. Redan idag är det flera mtb-tillverkare som kortar ner sadelrören så att kunderna kan välja cykel efter reach istället för höjd. Så att man kan "size-up" utan att behöva fundera på om droppern kommer få plats eller inte. Detta är redan ett faktum. Att sedan gå vidare och börja benämna olika "storlekar" av samma cykelmodell med samma längd på sadelrör men olika reach, efter just längd, är inte speciellt långsökt.

Bilagor

• sitt.png
    sitt.png
    3 KB · Besök: 84
Tycker Sixten borde öpnna någon form av headhunting för cyklar.
Hade faktiskt hellre betalt henom än random lbs-snubbe här i Småland.

-"Tro mig detta kommer att komma för att stanna", kunde ha varit Sixtens kommentar en gång på 90-talet när han såg denna exprimentcykel från bianchi. Tvärsäker. Förtydligar så även vissa förstår så kan man aldrig vara tvärsäker på saker och ting.
Vad man exprimenterar med just nu kan man ju aldrig veta om det kommer att bli framtidens grej.
Jag för min del kan inte se fördelarna med dropper på lvg, men jag vet inte. Om herr Sixten i stället skriver att jag tror att det kommer eftersom det är hans personliga åsikt i stället för att vara helt säker tror jag inte folk skulle reagera på samma vis.
Messerschmidt!

20190321_204732.jpg

Dropper används redan på vissa bockstyrecyklar, så är det bara, troligtvis inget du vare sig kan eller vill göra något åt.

Det finns även andra anledningar till varför sadelrören blivit relativt kortare även på bockstyrecyklar, som du säkert redan känner till att de har blivit och idéerna bakom varför det har blivit så.

Men förklara för mig som tydligen inte fattar vad dropper ger för fördelar på lvg? Inte att det finns på 0,001 promille av lvgracers utan de stora fördelarna för lvgkörning. När behöver jag sänka stolpen på ett lvgrace? Tror väl inte att jag får ett vettigt svar på frågan likt de andra frågorna jag ställde.
Men jag har en rak ja eller nejfråga att ställa för att få mina misstankar bekräftade. Får se om du kan svara på den. Har du något politiskt uppdrag? Ja eller nej.

Drosa sa:
Men förklara för mig som tydligen inte fattar vad dropper ger för fördelar på lvg? Inte att det finns på 0,001 promille av lvgracers utan de stora fördelarna för lvgkörning. När behöver jag sänka stolpen på ett lvgrace? Tror väl inte att jag får ett vettigt svar på frågan likt de andra frågorna jag ställde.
Men jag har en rak ja eller nejfråga att ställa för att få mina misstankar bekräftade. Får se om du kan svara på den. Har du något politiskt uppdrag? Ja eller nej.

Bockstyre betyder inte racer, nukeproof har tex en Bockstyre-cykel som levereras med droppost.

Om man har långa ben i förhållande till överkropp så är väl stack också ett viktigt mått så man inte måste ha mer än 3cm spacers under styrstammen?

Ustzeust sa:
Drosa sa:

Bockstyre betyder inte racer, nukeproof har tex en Bockstyre-cykel som levereras med droppost.

Då kan man ju fundera på varför du visar filmlänkar med lvgracers?
Att du sedan inte kan svara på en endaste fråga från mig utan vänder och vrider på allt i syfte att vilseleda och föra fram din åsikt är ju helt otroligt. Att inte ens kunna svara på EN enkel fråga säger ju rätt så mycket om dig som person.

Drosa sa:
Ustzeust sa:
Drosa sa:

Att du sedan inte kan svara på en endaste fråga från mig utan vänder och vrider på allt i syfte att vilseleda och föra fram din åsikt är ju helt otroligt. Att inte ens kunna svara på EN enkel fråga säger ju rätt så mycket om dig som person.

Vad ni tjäbblade om innan kan jag inte svara på, läste bara ditt inlägg som jag citerade.
Att Sixten är svart-vit är erkänt, går efter Excel och inte känsla. När verkligheten är en blandning av dessa.

Att det pågår en rvolution(/evolution) inom cykelvärlden är vida känt, och det kommer bara gynna oss jordsprättare!

Senast ändrad:
Ustzeust sa:
Drosa sa:
Ustzeust sa:
Drosa sa:

Vad ni tjäbblade om innan kan jag inte svara på, läste bara ditt inlägg som jag citerade.
Att Sixten är svart-vit är erkänt, går efter Excel och inte känsla. När verkligheten är en blandning av dessa.

Att det pågår en rvolution(/evolution) inom cykelvärlden är vida känt, och det kommer bara gynna oss jordsprättare!

Där får jag be dig om ursäkt! Läste inte tillräckligt noga där att det var en annan som skrev. Sorry!

Drosa sa:
Ustzeust sa:
Drosa sa:
Ustzeust sa:
Drosa sa:

Där får jag be dig om ursäkt! Läste inte tillräckligt noga där att det var en annan som skrev. Sorry!

Bra att du ifrågasätter saker och ting! Behövs fler av dig i samhället!

Kimpa951 sa:
nu har jag beställt en Reaction. Som nån poängterade i tråden bland alla sköna (inte) Inlägg, den ska användas för lättare stig med familjen, inte avancerad off-road åka.
Det blev en : https://www.bikester.se/cube-reaction-tm-mtb-hardtail-oliv-856885.html
För drygt 9K... Det känns som ett bra köp Och kommer helt säkert fungera för min användning.
Det blir bra, jättebra cykel för 9 K. Snygg är den också, camo-grön å allt.
Mycket bättre än MT El Captain som i största storlek har samma hjulbas som Reaction TM i minsta storlek.

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Finns det någon vetenskap bakom den tabellen, eller är det bara något som någon enskild person har kommit fram till?
Det ligger mycket arbete och tanke bakom tabellen. Data konsoliderad från >100 olika källor och >1000 datapunkter. Sammanställt av mig. Om någon annan gjort exakt samma arbete hade de rimligen kommit fram till ett snarlikt resultat, inte exakt på mm men troligtvis inom +/- 5 mm.
Det vore väl smakfullt att länka till en beskrivning av hur värdena tillkommit. Då kan var och en avgöra hur tillförlitligt det anses. Som det är nu, så är det en tabell utan något värde.

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Finns det någon vetenskap bakom den tabellen, eller är det bara något som någon enskild person har kommit fram till?
Det ligger mycket arbete och tanke bakom tabellen. Data konsoliderad från >100 olika källor och >1000 datapunkter. Sammanställt av mig. Om någon annan gjort exakt samma arbete hade de rimligen kommit fram till ett snarlikt resultat, inte exakt på mm men troligtvis inom +/- 5 mm.
Det vore väl smakfullt att länka till en beskrivning av hur värdena tillkommit. Då kan var och en avgöra hur tillförlitligt det anses. Som det är nu, så är det en tabell utan något värde.
Du är inte genuint intresserad, så jag tror att jag passar på den. Att inte Du förstår att använda tabellen är inte mitt problem, det är en begränsning i ditt intellekt som jag inte råder över.

Det är väl bara jag som känner ett behov av att veta hur värden tagits fram. Alla andra sväljer det med hull och hår. Vad skulle kunna gå fel lixom, ba?

marr sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Nej reach är inte cykelns storlek det är cykelns reach, du verkar inskränkt och okunnig när du hittar på egna sanningar som ingen annan.
YT har frångått storleksbokstäver/nummer på Tues för att inte förvirra sådana som dig och storlekarna mäts i längd (reach) https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2133/sCategory/93 och fler lär följa efter. Se där, du lär dig något nytt varje dag :)

Tack för att du engagerar dig för jag lär mig varje dag något nytt om dina behov som är svåra att frångå.

Kul att exemplet är en dh rigg med :p väldigt representativt.

Ja överdrifter brukar vara ett sätt att skapa sanningar ur osanningar, speciellt när man påstår att ramstorlek är = ramlängd.
Ver inte hur bra cyklist han är egentligen men för mig är det stor skillnad mellan Ramlängd=Reach och Ramstorlek=Komplex geometri (alla variabler )

För övrigt.,,
Cyklar med identiska reach skilja ENORMT i hur dom upplevs beroende på stack, stamlängd, styrets bredd, drop, vevarmslängd och hur mkt setback man har sadeln. Generellt har cyklar med hög Ramhöjd/Stack i relation till Ramlängd/Reach en högre komfortfaktor.

Därför kan 2 medelcyklister på 180 cm passa på helt olika cykelmodeller och storlekar och det finns inte en enda sanning att alla ska sträva mot en lång Reach.

Apropå Dropper-Post dom mycket erfarna cykelhandlarna med 20-30 års erfarenhet som jag har kontakt med säger samma sak som den Svenske Mästaren att för den typiske långloppscyklisten är det inte nödvändigt.

Men Sixten hävdar att han har en kunskap som ingen annan äger, men vad vet jag han kanske tror att han vet bättre än alla andra initierade källorna och kan lära dom något unikt.

Skrmavbild2019-03-21kl.22.16.34.png

Notera att det går att vinna SM i XCO och LLC på en konservativ geo FS med 69,5° HTA och utan att den är extrem åt något håll.

Har man en för lång cykel blir kvickheten i svängar lidande samt att du får en cykel som har längre fram till styret och det blir jobbigare att cykla för det kräver mer bålstabilitet och kan ge ryggsmärtor för den otränade,

Men den ger stabilitet utför men verkligheten är att det blir en kompromiss som bygger på vad DU känner skapar kontroll.

Nej! Om man vill framföra en åsikt eller fakta så bör man ha källor på det och kunna hänvisa till var de hittas för att påvisa sanningshalten i det. Det Sixten håller på med är ren och skär härskarteknik där han dels förminskar andras intellkekt, kan inte svara på en endaste rak fråga, vänder och vrider på sakfrågor och för fram sin åsikt gång på gång allt i syfte att förminska andras teorier, tyckande och fakta. Liknelsen med personlighetstyperna som vissa av våra politiker har eller presidenterna i ett par supermakter ligger nära till hands.

Har du en annan åsikt eller fakta?
TIG! FAKE NEWS!

Drosa sa:
Nej! Om man vill framföra en åsikt eller fakta så bör man ha källor på det och kunna hänvisa till var de hittas för att påvisa sanningshalten i det. Det Sixten håller på med är ren och skär härskarteknik där han dels förminskar andras intellkekt, kan inte svara på en endaste rak fråga, vänder och vrider på sakfrågor och för fram sin åsikt gång på gång allt i syfte att förminska andras teorier, tyckande och fakta. Liknelsen med personlighetstyperna som vissa av våra politiker har eller presidenterna i ett par supermakter ligger nära till hands.

TIG! FAKE NEWS!
+1
Välskrivet!
Klistra i forumlistan.

Sammanfattning:

TS funderade på att köpa en MT. El Captain som i storlek Mens Large är ½ storlek mindre än en Frog barncykel (reach 411 vs. 421 mm). Sixten påtalade att barncyklar e dålit för vuxna, folk blev jettelessna.
Ftog.png

Sixten påtalade att kortare sadelrör på en 27+ stig HT är bättre än ett längre, folk blev jettekonfysa.

Sixten påtalade att dropper är poppis på en mtb, och att det är bra om den får plats mellan sadel och sadelrör, folk blev jettesyrak.

FAKE NEWS !!!

Sixten e dum.

Senast ändrad:
När någon ber om råd och är relativt novis i området så har man ju dilemmat att man inte kan komma svävandes med "det beror ju på" och känslor hit eller preferenser dit. Oftast får man ju då hänvisa till ren fakta eftersom ingen av partnerna vet vad man är ute efter. Allra minst den som frågar. Man får helt enkelt ta det som är bäst på pappret och i teorin borde vara bäst lämpat och sedan låta tiden avgöra om den som frågar få egna preferenser och eventuellt bli den som svarar nästa gång.

Det som dock är absolut 100% säkert är att ert jäkla gnabb inte hjälper någon. Oavsett vilken sida ni står på så ser jag väldigt få argument varför det ena skulle vara bättre än det andra, från båda parter, utan snarare en hets i att ifrågasätta och kista skit på varandra.

Jag är också övertygad om att de som frågor gärna ser så många förslag som möjligt men samtidigt givetvis behöver ett argument varför det ena är bättre än det andra. Inte ett "bara för att", "det är modernt" eller "för att jag måste säga tvärtemot Sixten". Jag vill veta varför helt enkelt! Att någon lyckats vinna SM med en viss cykel kanske ligger mer i cyklisten än cykeln och vad just den vant sig med under en längre tid. Det betyder ju inte att hans setup är lika lämpad för någon ny och därför borde rekommenderas för någon som ger sig in det för första gången.

Så snälla skärp er nu!

Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:
Ok. Ja, jag har nog också kommit fram till att det inte blir en serious, det lutar mest åt en Cube Reaction TM 27,5 för tillfället..
Varför långa sadelrör och kort reach? På vilket sätt blir det bättre tänkte du?

Sixten Fors sa:
Kimpa951 sa:
nu har jag beställt en Reaction.
Det blir bra, jättebra cykel för 9 K.

Sååå klart!

Summa summarium. Det är synd om sixten. Alla som inte håller med om hans sanning är dumma. "Buhu".
Om någon tror att det bara handlade om det sixten skrev i det senaste inlägget bör läsa hela tråden och se var han blandade ihop korten. Därmed avslutar jag mina inlägg i denna tråd och jag förmodar att det är "någon" som skall ha sista ordet?

Drosa sa:

TIG! FAKE NEWS!

Klockrent!

Tillbaka
Topp