Fråga om framgaffel

henrikrosen

Ny medlem
Fråga om framgaffel
Kanske är en dum fråga men jag vet inte svaret och däför måste jag ju ställa frågan till er som kan detta bättre.

Kan man montera en dämpad framgaffel som är mer lämpad för cykling i skogen på en Downhill cykel?

Hittade en annons på en GT LTS med en ramstorlek som skulle passa mig men gaffeln verkar lite klumpig i skogen och den är ju gjord för Downhill.

Fråga om framgaffel
Ingen aning men ska du använda cykeln för att cykla i skog ska nog kanske titta på en annan sorts cykel istället för att bygga om geometrin på en DH-cykel. Det skiljer väl ca 7 - 10cm i slag fram på en DH och en stigcykel samt att det oavsett gaffel kommer gunga satan i bak skulle jag tro och det betyder att cykeln blir oerhört trampineffektiv och även tung som tusan.
Sen finns det ju folk som Henrik (nolltid) som är snabba som blixten i skogen ändåpå en DH-cykel men det har nog inte med cykeln att göra.

Fråga om framgaffel
Kan och kan...

Rent mekaniskt kan det nog funka, men om det skiljer för mycket i slaglängd mellan gafflarna så riskerar du att förändra styregenskaperna rätt mycket.

Sen är cyklar som regel billigast när de köps som hela paket, om du vet att du vill ha en annan gaffel så är det nog lättare att få ekonomi i det hela om du hittar en cykel som redan från början har den typ av gaffel du vill ha.

Fråga om framgaffel
lts är väll en ganska gammal konstruktion, jag fattar inte riktigt, en "riktig" downhill" hoj kan du glömma att cykla i skogen med för xc.

Skit i lts'en och köp en nyare o bättre konstruktion, som är mer lämpad för det du ska ha den till...

Fråga om framgaffel
Är det en sån här:
lts2000.jpg

Fråga om framgaffel
Håller med Henrikrosen, det där är ingen DH-hoj. I alla fall inte i jämförelse med dagens härliga monster.
Jag tycker det ser ut som om den ramen skulle kunna funka med en 120mm Marzocchi MX Pro för knappt 2.000 spänn. Men jag skulle nog välja att skruva fast en dämpare på en annan ram.... Men det klart, 500 spänn för ramen, 2.000kr för en gaffel och ha ett kul experiment framför sig =)

Tillbaka
Topp