Fråga om ramstorlek

henrikrosen

Ny medlem
Fråga om ramstorlek
Jag tänkte köpa mig en MTB igen efter 9års uppehåll. Hittade en heldämpad Bianchi som jag blev sugen på men blev osäker på ramstorleken. Ramen lär vara i storlek med Large om man ställer den brevid en med Large ram. Mäter man heldämpade ramar på samma sätt som stelbenta ramar?

Kan tillägga att jag är 187cm lång och har tidigare kört på 19" ram. Bör jag leta något lite större eller tror ni att det är ok med denna Bianchi för mig?

Fråga om ramstorlek
Om de har något sånär samma storlekar på bianci som andra ramar skulle jag säga att Large är den rätta för dig. Medium för liten för längre turer och XL eller dylikt för klumpigt.

Jag är 186 och kör Medium på min nedförshoj, på en stigfräsare skulle jag nog köra Large men aldrig något större.

Fråga om ramstorlek
Visst provcykla är ju ett måste. Man köper ju inte grisen i säcken. Bara det att det är en rätt bra lång resa till där cykeln finns och man vill ju inte åka om det är helt åt skogen med storleken.

Han mätte ramen och då från centrum vid navet nere vid pedalerna upp till där sadelstolpen går ner i ramen. Det var 47cm (18,5"). Det var där jag började fundera för jag körde på 19" förr och det kändes som gränsfall.

Fråga om ramstorlek
Personligen går jag på topprörslängden när jag mäter ramar. Säger mycket mer IMHO

18,5" låter snarast som en medium. Utan att veta mer skulle jag tro att den skulle kunna vara för liten.

Fråga om ramstorlek
Svårt det där med ramstorlek. Själv har jag en scott scale i medium (17,5") och jag är 183cm lång. Personligen så är jag nästan allergisk mot en för stor ram, gör mig väldigt osäker på cykeln och allt känns klumpigt. Sen finns det massor av mått och tabeller att gå efter men i slutändan så är det upp till var och en vad som känns rätt.

Fråga om ramstorlek
Det jag gillar med en liten ram är att jag tycker det är roligare att trixa med dem och lite sidigare i skogen, men har man inte rätt höjd på sadeln så får man korta muskelfästen och trasiga knän. Har råkat ut för det och det har tagit mig från 1999 fram till förra sommaren innan jag kunnat träna på cykel igen utan att få gå med kryckor dagarna efter.

Kanske värt att åka och titta i alla fall, får kolla upp om det finns några andra kul cyklar i min prisklass i närheten som jag kan titta på när jag ändå åker till huvudstaden.

Tillbaka
Topp