Frågetråden om dämparservice

Har en tre år gammal Reba som min LBS gjort ytterbensservice med oljebyte på varje år. Funderar på om man borde göra en stor service nu? Var gör ni det? Kostnad? Kan det räcka med bara ytterbensservice igen?

Har en Fox Float DPS som jag skulle vilja ändra lockouten på, från push to unlock till push to lock, någon som vet någon som löser det?
Var i kontakt med Racing Bike Sweden i höstas angående det och nu svarar dom inte på mail längre.

Någon som har bra alternativ till Maxima-oljan som ska vara i RS bakdämpare, 15w 50? Eller är det bara att hacka i sig att man får köpa 1 liter för 500kr som man kommer använda en dl av på en livstid?

Någon som har bra alternativ till Maxima-oljan som ska vara i RS bakdämpare, 15w 50? Eller är det bara att hacka i sig att man får köpa 1 liter för 500kr som man kommer använda en dl av på en livstid?
Man kan tala om vilken dämpare det rör sig om och vilken service det rör sig om .

Bara att ta lite motorolja (vilket Maxima oljan är). Gärna en tjockare då, som 15-50 eller 20-50. Med tunnare olja får man kolla o fylla på lite oftare.

Jag har en uppgraderad Yari men jag vet inte exakt.

Det kan vara
00.4020.572.001
Air Spring Upgrade Kit - DebonAir C1 - LYRIK/YARI 170mm
eller
00.4019.932.001
Air Spring Upgrade Kit - DebonAir 170mm (Includes DebonAirAssembly, sealhead) - LYRIK B1+/YARI A1+ (2016+)

Den måste öppnas av nån som kan se skillnaden innan jag vet vilket 200h kit jag behöver?

Dämparen måste vara en charger2 00.4018.783.024
När jag läser dokumentation så kollar jag under Lyrik charger2 när det inte finns Yari charger 2? Tex olje volumer och sånt.

Antar att Float Fluid har ett rätt bra bäst före? Har en burk jag köpte 2013 eller nåt kvar som jag knappt använt nåt av eftersom det bara går åt några droppar åt gången typ..

Rockshox motsvarighet. Alternativt vilken viskositet av gaffelolja som helst för att slippa köra den torr.

Jag har stora flarran WT20 men antar det är en trögare visko i float fluid, läste på något forum om växellådsolja. Tänkte främst för när man är å pillar med volume spacers etc. att man kanske ska droppa i en ml eller så innan man drar igen den, eller är det överflödigt?

Jag har en thru shaft dps på min Trek 2020, läste ang volume spacers på mtbr;s forum där Trek har användare. Där svarade dom på en användare att det var spacers till DPX2 som gällde för FEX 2020 så jag köpte det, men det stämde ju inte... Var ju samma som till dps float ändå, sjukt irriterande.

Float fluid är väldigt trög ja, det finns små kuddförpackningar att köpa som är smidiga om man inte vill ha
en stor flaska.

Det är bra att langa i lite vid tokenmontering, absolut, burken skall hålla 3-4ml för
att allt skall gå som smort. *ba-dum tisschhhh*

Konstigt råd ang. volume spacers, man skall inte tro allt som skrivs på forum. ?

Float fluid är väldigt trög ja, det finns små kuddförpackningar att köpa som är smidiga om man inte vill ha
en stor flaska.

Det är bra att langa i lite vid tokenmontering, absolut, burken skall hålla 3-4ml för
att allt skall gå som smort. *ba-dum tisschhhh*

Konstigt råd ang. volume spacers, man skall inte tro allt som skrivs på forum. ?

Nej så är det ju, men när det är en Trek-tech som skriver det med artikelnummer, så tror man ju inte att han trollar en iaf ?

Ajja, jag får ordna nya och lite olja så blir det väl bra ?

Insåg precis att jag behöver en konnyckel för att kunna göra air sleeve på den. Får ju inte burken över yoken annars. Står 21mm på fox hemsida men det är väl lika bra att mäta själv..

Senast ändrad:
För 2020 Thru shaft har man nog konstruerat om dämparen för det finns ingen nyckelfattning vid yoken längre, ingen instruktion finns tillgänglig hos ridefox.com heller så jag hoppas dom svarar på mail hur man gör. Det kan ju vara möjligt att dom ändrat så det räcker med handkraft likt air can men det låter ju lite osannolikt, om ingen här vet hur man gör?
6F78CDF1-D2EC-4C54-90D5-F647CD71D1CE.jpeg

Här är det ju tight nu utan nyckelfattning.
1589019130968.png

så här gjorde man på 2018

Senast ändrad:

Jag kör Rock Shox dämparpump som klarar 600psi och jag tycker den tjoffar i märkbart mer per slag än min förra standardpump så det kanske kan vara ett alternativ som är billigare och dessutom portabelt

Tack. Står 300 på bike components men 350 hos tillverkaren så du har rätt.

Rock shox handpump, pumpar du smidigt 300 med den?
Jag har en lezyne handpump som är väldigt seg att pumpa med och som äter batteri. Jag har förresten två, en oöppnad som jag fick när jag klagade, om nån tycker de är bra och vill köpa

Jag är aldrig uppe så högt i tryck men visst blir det ett djävla pumpande.
Om det är Lezyne digital shock drive du har så hittade jag ett test som jämför olika pumpar.
215 slag till 250psi för lezynes handpump vs 160 slag för RS så mer skillnad än så (~25%) är det inte. :/

Edit: Det var nog en dålig idé med RS men du fick iaf tips på golvpump. :)

Senast ändrad:
Skall eventuellt göra en ful-service på min krånglande Fox Float Evol Performance (sätta tillbaks dammskyddet som krånglar). Hade inte tänkt köpa ett service-kit utan istället bara plocka isär och sätta tillbaks det lossade dammskyddet, och kommer då behöver fylla på olja. Kan dock inte hitta vilken olja det skall vara, går det att använda samma typ av olja som till gafflar eller är det specialolja för dämpare? Har olja till gaffel hemma så jag tänkte om jag kunde komma undan billigt.

Skall eventuellt göra en ful-service på min krånglande Fox Float Evol Performance (sätta tillbaks dammskyddet som krånglar). Hade inte tänkt köpa ett service-kit utan istället bara plocka isär och sätta tillbaks det lossade dammskyddet, och kommer då behöver fylla på olja. Kan dock inte hitta vilken olja det skall vara, går det att använda samma typ av olja som till gafflar eller är det specialolja för dämpare? Har olja till gaffel hemma så jag tänkte om jag kunde komma undan billigt.
Det är Float Fluid.

Fox float fluid som ovan nämnts, eller växellådsolja 80w enligt obekräftade källor på nätet.

Är det någon fler än jag som har problem med Racing bike sweden? Skickade mina dämpare dit för en månad sen och efter lite strul med att han inte hade rätt grejer hemma så går han inte att få kontakt med längre. Har försökt med mail, SMS och telefon utan framgång. Börjar bli ganska irriterad.

Hej!
Hur svårt (kostsamt) är det att ändra compression tune på en Monarch rc3 plus debonair?

Ett komplett tune kit från SRAM/RS kostar 300-400 kronor. Skall du göra jobbet själv behöver du investera runt 500 kronor i en klämma till den inre pistongen och en luftadapter till piggybacken.

I tillägg behöver du tillgång till några basverktyg, en gaffelpump och ett skruvstäd. Därtill behövs 3wt-olja och sedan är det bara att sätta igång.

Detta förutsätter att packningar i dämparen och luftburken är ok, räkna med 500-600 kronor för ett komplett servicekit annars.

Är det någon fler än jag som har problem med Racing bike sweden? Skickade mina dämpare dit för en månad sen och efter lite strul med att han inte hade rätt grejer hemma så går han inte att få kontakt med längre. Har försökt med mail, SMS och telefon utan framgång. Börjar bli ganska irriterad.
Jag skickade min dämpare och gaffel dit för ca 3v sen. Frågade innan vilken dag han tänkte serva och tajmade paketet. Sen hörde jag inget på en vecka, mailade ett par ggr och fick sen svar att dom var servade och hade dom på DHL utlämningställe dagen efter. Tog ca 2v totalt inkl röda dagar från att jag skickade tills jag hade dom tillbaka. Upplevde att telefon och mail gick okej men lite långa svarstider. Men annars perfekt service!

Låter som en klassisk RBS tyvärr.

Hej. Har en RS Reba solo air från 2015 som jag "glappar" överst i slaget, dvs läget gaffeln befinner sig i när man inte sitter på cykeln. När jag då cyklar över stök känns det som dämpar "glappar".

Har provat öka trycket men det har inte hjälpt. Skulle det hjälpa med en full-service?

Hej! Kör med X-fusion dämpare fram och bak (Vitus Mythique VR) och undrar om det finns någon i Sverige som gör service på dem när det väl ska bli av?

Hej. Har en RS Reba solo air från 2015 som jag "glappar" överst i slaget, dvs läget gaffeln befinner sig i när man inte sitter på cykeln. När jag då cyklar över stök känns det som dämpar "glappar".

Har provat öka trycket men det har inte hjälpt. Skulle det hjälpa med en full-service?

Det kan vara oljenivårelaterat, och även luftrelaterat, så en service är på sin plats mest troligen.

Om framgaffeln(RockShox Recon) kan tryckas ihop när den är låst, behövs det en service eller bara mer luft?

Luften har inget med dämparen att göra, har den varit stummare innan så kan den behöva ny tätning till kompdämparen, mer olja eller en ny seal head. Den behöver kärlek hur som helst. ?

Hej HappyBullen!

Efter första rundan på min helservade Fox Float DPS -18 så låter den som en cykelpump. Ingen våldsam runda direkt.
Väsandet kommer vid retur, känns lite hoppstyltig. Växlar man mellan de tre lägena så är det viss fördröjning innan den styvnar/öppnar upp. Funkade gr8 hela förra säsongen, fick gå rätt hårt för sina 120 mm.

Ser tre möjliga scenarion:

1. För mycket fett/olja nånstans.
2. Blåst nått invändigt pga osmuttness.
3. Köp nått bättre, din snåla fan.

Nån som har input? :)

Tillbaka
Topp