Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Kan man köra "alla" MTB (skivbroms, 29") med 28" hjul?
Är ingen expert på något sätt men är inte 29" och 28" samma fälgdiameter, 622 mm?

Edit: Alltså där däcket sitter.
Som jag förstått det är tum-måtten (28, 29) indikationer på hela hjulets diameter och att det är MTB bredare däck som ger en extra tum.

29" hjul och 28" är samma sak, båda 622 mm diameter. 29" MTB däck är dock bredare än de flesta 28" däck. Man kan får problem med smala däck på breda fälgar och tvärtom. Och om man sätter smala däck på MTB kan pedlarna komma för nära marken, men kanske är det ingen problem på gatan.

29" hjul och 28" är samma sak, båda 622 mm diameter. 29" MTB däck är dock bredare än de flesta 28" däck. Man kan får problem med smala däck på breda fälgar och tvärtom. Och om man sätter smala däck på MTB kan pedlarna komma för nära marken, men kanske är det ingen problem på gatan.
Det var så jag förstod det också, tack för förtydligande.

Det är samma sak. 622mm kanttråd. Sen vill mtb ofta med sina bredare däck bo på bredare fälgaroch tvärtom sitter inte smala däck perfekt på (för) breda fälgar. Min (nu stulna) 10år gamla HT, min cross, sonen och fruns hybrider och min vinterpendlare delar alla glatt hjul mellan varandra. Skivbromsat QR - 622 är i min förråd rätt vanligt.

Var hittar jag en lagersats till en Giant Reign 2015? Finns det någon bra webshop eller lbs (helst i Sthlm) som kan ha eller ta hem?

Har en sadelstolpe som glider ned under färd. Dragit åt rätt nm och använder kolfiber paste.
Hade en annan hoj som hade hade friktionstejp typ på stolpen och det funkade.

Nu till frågan, kan man tejpa på någon typ av friktionstejp?
Vilken typ i så fall?
Allt är i kolfiber

Tack för svar!

Har en cykel med 7-växlad kassett (Shimano) jag skulle vilja ändra utväxling på. Dock är utbudet på 7-växlade kassetter relativt skralt i förhållande till de 8-växlade som finns.
  1. Skulle man kunna använda sig av en 8-växlad kasett som man då slänger ett av kugghjulen på?
  2. Alternativt, skulle man kunna plocka bort de spacers jag har på hjulet, för att sedan montera den 8-växlade kassetten och sen justera med hjälp av Hi/Lo-skruvarna för att växla mellan de 7 översta/understa kugghjulen?
Tacksam för svar!

Har en cykel med 7-växlad kassett (Shimano) jag skulle vilja ändra utväxling på. Dock är utbudet på 7-växlade kassetter relativt skralt i förhållande till de 8-växlade som finns.
  1. Skulle man kunna använda sig av en 8-växlad kasett som man då slänger ett av kugghjulen på?
  2. Alternativt, skulle man kunna plocka bort de spacers jag har på hjulet, för att sedan montera den 8-växlade kassetten och sen justera med hjälp av Hi/Lo-skruvarna för att växla mellan de 7 översta/understa kugghjulen?
Tacksam för svar!
Jag tror inte du kan använda en 8-delad kasett med 7-delat reglage.
Om jag tolkar Sheldon Browns tabell rätt så har 7-delat ett kugghjulsavstånd på 5,0 mm och 8-delat har 4,8 mm.
Reglaget flyttar alltså bakväxeln 5,0 mm vilket gör att den börjar missa växlarna.

Det fungerar, som alltid, om du har friktionsreglage, alltså inte "klick"-reglage.

Edit:
Blev lite osäker dock... visserligen är Sheldon Browns information att betrakta som sanning men jag har ett 8-delat reglage till en i övrigt 7-delad cykel. Osäker på varför det fungerar i så fall.

Jag tror inte du kan använda en 8-delad kasett med 7-delat reglage.
Om jag tolkar Sheldon Browns tabell rätt så har 7-delat ett kugghjulsavstånd på 5,0 mm och 8-delat har 4,8 mm.
Reglaget flyttar alltså bakväxeln 5,0 mm vilket gör att den börjar missa växlarna.

Det fungerar, som alltid, om du har friktionsreglage, alltså inte "klick"-reglage.

Om man ställer i rätt på mittendrevet blir det dock max 0,6 mm fel. Jag tror att det kommer att funka OK.

Grym diskussion! Ger mig modet att testa ;)
Vad tror ni är bäst av alternativ 1 eller 2?
Jag tror att 2 är bättre, men jag har aldrig provat något sådant.
Finns det inte en lösning 3 dock, att även byta reglaget till 8-delat?

Edit: Nu antog jag blint att 7- och 8-delade bekväxlar har samma "actuation". Måste kolla upp det först
Edit 2: Det bör vara samma

Vad är det som gör att en sån här https://www.cykelgear.se/reservdela...r3b10fanfXEm-C05Z694nwM7ooUS96hgaAvWLEALw_wcB endast fungerar till 1x9, 1x10 och 1x11? Ett av barnen på gruppcyklingens kedja hoppar av hela tiden för att plastguiden har gått sönder och funderade då på om en sån här skulle funka istället. Han har 1x6 växlar.

Det skulle väl vara att övriga kedjor är för tjocka? Men borde gå att slipa ut den halva mm som krävs om det nu är så? Men jag har aldrig provat.

Jag har en gammal SID-gaffel (och fick hjulen stulna nyss...) men har hittat nya hjul på happy, med 180 mm skiva fram. Så behöver en adapter 160-180 och jag antar att det är världens enklaste men blir inte riktigt klok när jag googlar. På gaffeln sitter delen på bild mellan gaffel och bromsok. Kan jag köpa en adapter 160-180 typ den här? https://www.bikester.se/shimano-dis...JKXefeZbQesz_b4zqR69E6yeeW19PrHhoCGHkQAvD_BwE

IMG_8942.JPG

IMG_8941.JPG

Jag har en gammal SID-gaffel (och fick hjulen stulna nyss...) men har hittat nya hjul på happy, med 180 mm skiva fram. Så behöver en adapter 160-180 och jag antar att det är världens enklaste men blir inte riktigt klok när jag googlar. På gaffeln sitter delen på bild mellan gaffel och bromsok. Kan jag köpa en adapter 160-180 typ den här? https://www.bikester.se/shimano-dis...JKXefeZbQesz_b4zqR69E6yeeW19PrHhoCGHkQAvD_BwE

Visa bilaga 557516

Nej, du behöver en IS-fram till PM 180 mm adapter.

Hmmm, känns som jag borde korta kedjan en länk. Växelföraren verkar väldigt nära ändläget på minsta kugget. Det är en 11-50 kassett.

Ska jag korta kedjan ? Finns det någon nackdel.

Litet bilder på kedjan i ändlägena.

D81B1BE6-8532-4A0C-B033-1A60E4A7B9B2.jpeg
59F074F2-BFBD-4CB3-A134-86C97F91539F.jpeg
D19F5C07-3CE5-45F9-BEF7-DFDC0B6D5F3E.jpeg

Hur vet jag ifall Continental Ultra Sport III 28mm passar till min White GX LTD? Vad kollar jag på? :)

du mäter befintligt utrymme med smalare däck och ser om det skulle gå att få in mer. glöm inte kedjans position på lägsta växeln.

tyvärr är det närmast sällan märkning och irl dimension stämmer, så det krävs marginal, mer så i sidled än uppåt. dessutom jäser däcken efter en tid. och ekrar kan hamna ur justering. du kan ju till att börja med mäta det däck du redan har.

om du sedan känner till b2b-måttet på ditt existerande däck kan du i affären mäta b2b på det du funderar på att köpa. 3mm b2b blir ca 1mm skillnad i bredd eller höjd. (b2b är det tillplattade tvärmåttet på däcket)

Enligt andra sidor på nätet så är det Boost både fram och bak på den cykeln, så det borde vara lugnt att handla det hjulsetet. Men kolla på cykeln för säkerhets skull.

Det står fel i spec antingen på nav eller gaffel. Du får kolla vad du har
Enligt andra sidor på nätet så är det Boost både fram och bak på den cykeln, så det borde vara lugnt att handla det hjulsetet. Men kolla på cykeln för säkerhets skull.

Tack så mycket för svar. Skulle youtubat innan jag ställde frågan här. Va inte så svårt o klura ut vad boost är för något :)

Jag kör med ett 7-delat Suntour Pro (tum)reglage o 8-delad kassett. Finns ett extraläge om jag trycker förbi det normala läget för lättaste växel . Så du kan ju prova om det finns utrymme i reglaget för ett extra läge .
Kör Shimano A050, och känner att växeln börjar rassla när jag trycker förbi den lättaste, ska bli intressant att testa i kombination med en 8-delad kassett!

Jag (torr)testade en sån, men använde den inte sen. Tyckte man var tvungen att vara i en viss exakt position för att kunna se bakåt, och då var det ändå lite dålig sikt. Går liksom snabbare att snegla bakåt. Men som sagt, testade aldrig den riktigt live.

EDIT: Spontant känns det som att man hade sett fler som använder en sån om den funkat bra.

EDIT2: Är det inte så att armen är i vägen lite för att ta en snabb titt? Eller jag minns fel kanske

Funkar en sån här för att se bilar komma bakom eller är den för liten? Spöregnar just nu så har ingen lust att testa, men om den funkar så är det näst intill oändligt mycket billigare än en Varia :-)

Visa bilaga 558707
Jag har haft en liknande på en mc. Den var liten och satt dåligt till (fick lyfta på armen för att se den). Inte alls i blickfånget, så att säga. Men, en spegel är ju mer än ingen spegel. Om den inte börjar vibrera. För då ser man ingenting.

Är denna (NS Define 170) för klen för Järvsö? Funderar på om jag ska ta med den istället för mitt gamla slagskepp (Scott voltage fr 20 från 2013 ?) i sommar.
20211008_143731.jpg

Tänkte testa ett par gp5000 på pendlings/gruscykeln. I medföljande instruktion är det ett kryss över latexslang och ett utropstecken.
Dör jag om jag kör med latexslang?

Är denna (NS Define 170) för klen för Järvsö? Funderar på om jag ska ta med den istället för mitt gamla slagskepp (Scott voltage fr 20 från 2013 ?) i sommar.
Visa bilaga 558805
Funkar - många kör ju AM/trail-hoj i JBP. Fler såna än DH skulle jag säga. Dock blir det ju visst slitage med det där speciella dammet/leran som tar sig in överallt i den hastighet man kör där, och saker som hållit sig bra på stig kan ju plötsligt skruva ur sig i alla tvättbrädor och andra källor till hård vibration.

Jag kör DH-slitvarg där för att bevara min finare stighoj och kunna vara oöm, men det är nog lättare att ha skoj på en mindre/smidigare hoj.

Vad innebär egentligen benämningen Boost? Boost på både hjul och boost på vevpartier?

Jag vet inte om det är relevant att diskutera benämningen Boost utan kontext.

Man kan har ett framnav med Boost standard, som säger att navet är 110 x 15 mm.
Man kan har ett baknav med Boost standard, som säger att navet är 148 x 12 mm.
Till en Boost baknav rekommenderas vanligtvis en 52 mm kedjelinje. På Shimano är det vevpartiet som måste vara "Boost", om jag har förstod rätt. Vid många andra tillverkare är det offset av drevet som bestämmer kedjelinjen. Det finns cyklar där man kan cykla man vanlig 49 mm kedjelinje med Boost baknav och det finns cyklar där man måste använde 55 mm kedjelinje.

När man säger att en cykel har Boost menar man vanligtvis att både fram och baknav har Boost standard.

Funkar en sån här för att se bilar komma bakom eller är den för liten? Spöregnar just nu så har ingen lust att testa, men om den funkar så är det näst intill oändligt mycket billigare än en Varia :-)

Visa bilaga 558707
är nöjd med zefal spy, på övre ramröret, sitter på alla mina cyklar. man tittar mellan benen, får eventuellt parara lite för sadelstolpen, men har man blicken i fjärran är det som att två ögon till störsts delen tittar 'runt' den.

inget att direkt upptäcka en bil bakåt, den hör man snarare. men bra för att kolla upp hur nära, och klart värdefull vid klungkörning liksom vid elitpendling för att se hur bakomvarande närmar sig eller hänger på. här på min gamla goding-26a från 2006, med breda fälgar. och min vinterbrommie:)
E8A08813-0568-49EC-8475-D30EEC80C93B.jpeg

F774979F-AAA4-482B-BDA4-05A309944DE9.jpeg

Jag vet inte om det är relevant att diskutera benämningen Boost utan kontext.

Man kan har ett framnav med Boost standard, som säger att navet är 110 x 15 mm.
Man kan har ett baknav med Boost standard, som säger att navet är 148 x 12 mm.
Till en Boost baknav rekommenderas vanligtvis en 52 mm kedjelinje. På Shimano är det vevpartiet som måste vara "Boost", om jag har förstod rätt. Vid många andra tillverkare är det offset av drevet som bestämmer kedjelinjen. Det finns cyklar där man kan cykla man vanlig 49 mm kedjelinje med Boost baknav och det finns cyklar där man måste använde 55 mm kedjelinje.

När man säger att en cykel har Boost menar man vanligtvis att både fram och baknav har Boost standard.
Sen finns en vevstandard som heter boost wide, som har 6 mm längre axel med 3 mm spacers på båda sidor vevlagret för att få till 55 mm chainline med lite bredare avstånd mellan vevarmarna.

Superboost baknav och kedjelinje + vevarms-clearance ger ännu några varianter.

Tillbaka
Topp