Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, det var ju såklart ett långskott att någon skulle kunna hjälpa utifrån bilder.

Jag kan liksom inte se att jag skulle kunna göra något annorlunda. Möjligen vända på navet, men det känns verkligen fel...

Tack iaf för visat intresse. Får leta rätt på en LBS som kan assistera 🙂
Fast om det sitter brickor mellan två yttersta muttrar som stoppar låsringen så har nog berk rätt... jag kunde inte se det först på mobil o dåliga ögon.

Oklart hur stor roll det spelar så länge det går fritt. På mina spelade det roll och gnisslade när det satt fel.
Edit. Var de sitter i stället alltså men längre in i alla fall

För övrigt första av två hjulpar som jag köpt på happy som visat sig vara skrot men som jag blygt fått renovera. Senaste saknade kulor och var inte spända

Jag vet inte riktigt vilken distans du syftar på. Tar jag loss navet är det bara tre delar: långa gängade stången, konan och låsmuttern.
Sitter en liten gummiring ytterst i frihjulet, men jag har testat att vända på den utan framgång.

Edit: använder säkert fel ord för att beskriva saker, men det kommer säkert någon och rättar 😉

Jag syftar på runda, platta delen som syns under muttern. Kanske är det en del tillsammans med grejen under som har enn utskärning till nyckeln. Då sitter den delen felvänd.

Så här ser det ut isärtaget. Inga distanser som går att flytta tyvärr.
Högersidan har jag satt vid frihjulet.

Bilagor

• 17776198560776560151016808598970.webp
    17776198560776560151016808598970.webp
    728.9 KB · Besök: 16
”Den långa gängade stången” kallas axeln. Har du bara lossat på ena sidan och dragit ur axeln kan du titta på den olossade sidan, montaget är lika på bägge sidor. Den räfflade muttern ska vända utåt och vila mot gaffeln för att hindra att axeln roterar.
Rimligen är följden inifrån och ut konmutter-låsmutter-räfflade mutter.

Tillbaka
Topp