[Frågor] Tjejsadel

evelina*

Ny medlem
[Frågor] Tjejsadel
Jag har funderat ett tag på att skaffa en specifik tjejsadel till min cykel. Är det några tjejer här på forumet som har några erfarenheter av vad det gör för skillnad?

Om jag nu bestämmer mig för att byta, har ni några tips på vart man kan köpa och hur mkt det kostar (ungefär iaf)? Kan man köpa en begagnad sadel? Isf vad är det för nackdelar ochfördelar med det?

[Frågor] Tjejsadel
Hej hopp!!

Jag skulle rekonendera en sadel med hål i, är själv inne på min 2:a och har således 2 st olika att rekomendera.

Specialized W´s BG2 Sport MTB Sadelkostar runt 500. Den har jag nu och är helnöjd! Funkar lika bra i skogen som på vätternrundan!

Sadeln jag hadde innan var velo's motsvarighet, den är lite bredare men även den riktigt skön kostar några 100 mindre.
Vet inte riktigt var du kan köpa dessa i Östergötland, men Specialized finna att beställa på ex. Edvalds mtb, http://evaldsmtb.jetshop.se/. Detta är mina förslag, men det finns många sadlar där ute så det är bara att leta med karta och kompass tills du hittar vad du vill ha.

Lycka till!!!
Kul att du blivit riktigt biten!!! Vi får ta en tur tillsammans igen, det var kul!!
Lisa

[Frågor] Tjejsadel
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en sådan här till Anki i somras:
>
> Tjejsadlar är generellt lite bredare över
> sittkuddarna och något kortare.
>
Jag köpte en likadan sadel och satte på min tjejs cykel
och hon är helnöjd med den.

Jag är också helnöjd för jag slipper att höra hur
obekväm den andra sadeln är hela tiden :)

Mvh

A.J

[Frågor] Tjejsadel
FSR skrev:
> Jag köpte en likadan sadel och satte på min tjejs cykel
> och hon är helnöjd

Det här låter skummt ;-)

[Frågor] Tjejsadel
De två bekvämaste sadlar jag har använt är Selle Italia Prolink gel, och SDG Bel air titan-någonting. Jag hade tidigare en Fizik Vitesse, som är en tjejspecifik sadel, men som var lite för bred för mig. Det gäller att hitta en sadel med rätt bredd för sittbenen, Bel Air:en är lite bredare än vanligt där, så den passar mig fint. Undrar varför tjejspec. sadlar oftast är kortare, ser ingen fördel med det faktiskt...men det är väl en fråga om tycke och smak.

Vitesse-sadeln var riktigt bekväm, förutom bredden då, kan varmt rekommendera den om man vill ha en lite bredare variant. Kommer inte ihåg vad den kostade tyvärr...

/Lotta

[Frågor] Tjejsadel
evelina* skrev:
> Finns det ngt sätt att mäta bredden på sittbenen då?

Klä av dig och sätt dig på en bit wellpapp, mät avståndet mellan sittbenens avtryck. Någon butik i Stockholm lär ha mätutrustning för det ändamålet...

Det svåra är att hitta bredden på sadlarna...

[Frågor] Tjejsadel
evelina* skrev:
> Finns det ngt sätt att mäta bredden på sittbenen
> då? Annars kan man ju ruinera sig innan man hittar
> rätt sadel.
>
> /evelina*

Haga Cykel här i Lkpg har en såndär apparat som man kan mäta rumpbredden på.

[Frågor] Tjejsadel
Apparat! aaah det låter läskigt. Måste man vara naken i butiken då, då blir nog Jeff glad iaf, eller så inte? ;o) Vill nog inte veta det... ;o)

När jag mätt min rumpbredd så ska jag hitta en sadel som passar. Hur mäter man på sadeln, från sida till sida eller någonstans i mitten av varge sida till den andra mitten på motsatta sidan? (Gör jag mig förstådd eller?)

[Frågor] Tjejsadel
evelina* skrev:
> Finns det ngt sätt att mäta bredden på sittbenen då? Annars kan man ju ruinera sig innan man hittar
> rätt sadel.

Mja, mäta och mäta, min erfarenhet är att det är mycket trial'n error som gäller i jakten på den rätta sadeln... Testa att sätta dig på en hård stol, så att du känner att du sitter på "sittbenen". Där har du ungefärlig sitt/sadelbredd, gå på känslan - Hittar du en sadel som ger ungefär samma stöd åt sittbenen har du hittat en sadel som du sitter skönt på. Det kan du testa direkt i butiken, om du kan provsitta sadeln, se till att sätta dig ordentligt, och kan du vila med sittbenen på samma sätt som på stolen så är sadeln ganska OK.

Sedan måste du ju givetvis se till att sitta som folk när du är ute och cyklar också, dvs att du placerar ändalykten tillräckligt långt bak, så att den får rätt stöd. IMHO är det vanligt att folk får ont för att de sitter fel, trots att sadeln i sig är ganska rätt.

[Frågor] Tjejsadel
the_TnT skrev:
> Klä av dig och sätt dig på en bit wellpapp, mät avståndet mellan sittbenens avtryck. Någon butik i
> Stockholm lär ha mätutrustning för det ändamålet...

Går kanske lika bra med en nymålad parkbänk? ;-)

[Frågor] Tjejsadel
Läste någonstans att man kunde försöka balansera på två pennor (som ligger ner!). Genom att justera avståndet mellan dem kommmer man till slut att få fram avståndet mellan sittknölarna. "Tricket" är alltså att balansera med sittknölarna på de liggande pennorna. Har inte testat själv eftersom min Gobi passar perfekt ...

[Frågor] Tjejsadel
Fingerfärg höll vi på med när jag var liten. det var väldigt kul att måla på rumpan och kana i badkaret och se det fina möstret å alla färgerna blandas till nya. Kanske ska prova det då... ;o)

[Frågor] Tjejsadel
Jag har goda erfarenheter av två tjejsadlar. Det är Bontragers tjejsadel och Specialized W BG2 Sport MTB. Båda funkar finfint för mig.

/Sofia

[Frågor] Tjejsadel
Det finns många sköna förslag på att mäta sittbenen här, det finns en stol på cykloteket där man kan mäta bredden på sittbenen. Man behöver verkligen inte vara naken för att mäta det men man får ju göra hur man vill. Har man inte möjlighet att svänga förbi Cykloteket så är ett sittunderlag ett klockrent alternativ att mäta själv med.

[Frågor] Tjejsadel
M O G E T.................. ! :[

Specialized har en mätanordning som mäter sittbenen(blygdbenet?).
Vet att cykloteket har en...
Specialized Alias BG heter en sadel som finns i 3 bredder.

[Frågor] Tjejsadel
swerider skrev:
> Specialized har en mätanordning som mäter
> sittbenen(blygdbenet?).

hur står det till med anatomikunskaperna egentligen?

blygdbenet är främre delen av höftbenet, tryck långt ner på magen och fortsätt nedåt tills du känner någonting hårt (inne i kroppen.. inget annat!).

sittbenen finns på den undre/bakre delen av höftbenet, sitt på handen så kan du känna dem (inte tills den domnar dock..).

mer info: http://www.infomedica.se/Documents/Kroppen/Skelett040115.pdf

[Frågor] Tjejsadel
Kan vara läge med några klarlägganden och lite mafö. Tidigare nämnda utrustning för att mäta upp avståndet mellan sittbenen är en produkt som specialized har tagit fram, du hittar exempelvis den på Haga Cykel i Linköping.. Man sätter sig på den med benen uppdragna så att sittbenen sticker ut ordentligt och det finns ingen anledning att klä av sig, tvärtom så skulle jag nog kräva kunden på ersättning om nån gav sig på det. ;-) Sen lite beroende på önskad sittställning och uppmätt bredd får man förslag på lämplig sadelbredd, vilket gör att man kan mäta runt bland de olika tillverkarnas sadlar och se vad som passar. Flera av de sadlar som är nämns i texten ovan är hyllvara nere på Haga. Mina tjejpolare som hojar föredrar Spec BG2 och Selle Italia Lady Gel Flow.

[Frågor] Tjejsadel
Men du Henry. Hur mäter man sadlen då? Från kant till kant eller från mitten på ena sidan till mitten på motsatta sidan. Bara så jag vet. Eller, det kanske är bättre om jag kommer ner och du visar mig. Jag ska ha kläder på mig! ;o)

[Frågor] Tjejsadel
Jag har en 'WTB She' och är jättenöjd. Det kostar mindre än 500kr om jag minns rätt, men jag tror inte att det är lätt att hitta i sverige (åtminstone inte i skåne)

/MK's tjej.

[Frågor] Tjejsadel
SLR-TT_Design.jpg

[Frågor] Tjejsadel
Har en Specialized BG2 Sport (fick den på köpet när pojkvännen köpte sin Enduro.. körde från Malmö till Gbg så något skulle ju JAG ha.. *s* )... men jag har problem med "sittbenen".. Blir öm efter några mil.. Kanske skulle leta upp en mätannorning någonstans i Sverige o hitta en som passar riktigt.. *funderar*

[Frågor] Tjejsadel
Jag har en tonårsdotter som jag tappat hoppet om att hon ska tycka att cykla är lika roligt som jag tycker. Just nu cyklar hon inte alls eftersom att hon får ont av sin sadel, vilket är någon billig standard variant. Jag tror att det kommer att krävas en allt för stor dos av övertalning för att få henne att gå och mäta rumpan för att på så sätt hitta rätt sadel. Så det blir nog enklare att köpa en och se om det blir bättre av den.

Av vad jag kan se ovan så har Selle Italia Lady Gel Flow fått flest röster till ett rimligt pris. Stämmer det fortfarande, eller har det kommit något nytt sedan den här tråden var aktiv?

Tillbaka
Topp