Fraktkostnad och leveransförfarande för Radon??

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Hoj!

Jag tipsade min kompis för ett tag sedan om att slå till på en Radon ZR Race 29er 7.0 när de var lite billigare. Nu har jag inte köpt Radonhojar själv från Bike-discount men väl andra hojar.
Dessa har alltid gått direkt från Tyskland hem till mig, inga mellanhänder och inga "extra" leveranskostnader. Mer eller mindre färdigmonterade (bara att skruva på hjul och styre..)

Nu fick jag idag en sur kommentar om att Hojen tydligen först levererades till Häggs i Sverige där den delvis plockas ihop (vad gör de där egentligen)? för att sedan vidaretransporteras via bussgods till min kompis. Han fick idag ett telefonsamtal från Häggs som frågade om han ville att de skulle skicka hojen för han (killen på Häggs) skulle själv gå på semester några veckor nu och i så fall skulle hojen bli stående över sommaren...

Vad fanken är det här nu då? Är detta standard vad gäller Radonhojarna? Och vilken jävla fraktkostnad sen, närmare 800:- för att skicka den från Vetlanda(?) till Halmstad och dessutom kan de inte ens garantera att han har den innan helgen trots att den skickades idag (onsdag)??
Dessutom säger han att de använder bussgods i stället för de större transportfirmorna för att de är hälften så dyra? är 800:- hälften så dyrt som ex. DHL skulle tagit för ett paket om 12 kg? Jag kan faktiskt förstå att han är lite pissed, det hade jag också varit... eller var han bara dålig på att läsa vad som gäller vid leverans när han bokade upp hojen via nätsidan?
Jag vill inte testa själv och beställa en hoj och sedan avbeställa men några av er andra som köpt Radon, stämmer ovanstående förfarande?

Jag känner mig faktiskt lite som ett svart får nu gentemot min kompis då jag trodde mitt tips skulle vara både billigare och att cykeln skulle komma relativt fort, jag har ju själv beställt säkert 200 saker via Bike-discount de senaste åren och detta inberäknar två kompletta cyklar och har aldrig själv varit med om sådant krångel, och inte fanken har frakten kostat så mycket?vadan detta frågar jag mig, har det blivit rätt eller fel?

:-)

Senast ändrad:
Då har han beställt via Häggs eller liknande. Eller kryssat i att han vill ha montering. Till jobbet har det trillat in massor av Radonhojar de senaste åren och de har alltid kommit direkt från Tyskland och monterats på plats (dvs sätta dit sadelstolpe och framhjul samt vrida styret)

Ok, tack.. det var det jag misstänkte, att han kryssat i något konstigt under beställningen..

Han beställde dock direkt via Bike-discount...

Jäkla onödigt... trist extratur som är HELT onödig...

:-(

Jaja, då vet jag, tack för svaret!

Japp, det finns en ruta man kan kryssa i om man vill ha den levererad till Service-Partner istället för direkt hem. Jag tror förfarandet är vettigare i Tyskland där det verkar finnas i varje stad. Jag har köpt ...eeehhh många cyklar från BD och alla har kommit direkt hem till dörren. Min svåger beställde Radon och den kom också till hans dörr.

Har antagligen valt Häggs i denna ruta:(

Bilagor

• Screenshot_2013-07-03-20-53-50.png
    Screenshot_2013-07-03-20-53-50.png
    27.1 KB · Besök: 27
Aj fan, ja där skulle det varit "SKIP" såklart...

Lätt att göra den missen om man är ny och jag kunde ju inte tipsa om det då jag aldrig ens sett denna ruta innan...

Jaja, lesson learned och nu känner man ju till det åtminstone... han får trösta sig med att det fortfarande är en ruggigt prisvärd hoj och att den ju lyckligtvis var nedsatt riktigt bra :-)

Servicepartner - BAH!

Hmm.. skall han dessutom behöva betala 30 Euro till nu för denna "tjänst"? Tycker mig se det i texten? Häggs kommer alltså att fakturera ca 250:- för monteringen?

Hopplöst onödigt... :-(

Hämtar man ut hojen monterad i Myresjö är det nog inget överpris; troligtvis blir det ganska mycket inställningshjälp för pengarna om det jag hört om Sivert stämmer.

Men skall den åka vidare i låda är det ju helt onödigt, det håller jag med om.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Hämtar man ut hojen monterad i Myresjö är det
> nog inget överpris; troligtvis blir det ganska
> mycket inställningshjälp för pengarna om det
> jag hört om Sivert stämmer.
>
> Men skall den åka vidare i låda är det ju helt
> onödigt, det håller jag med om.

JA, det är absolut inte kostnaden som sådan som är fel, tvärtom, säkert prisvärt... men i hans fall tyvärr helt onödigt, och som sagt, galen fraktkostnad.. Men inget av detta är ju egentligens någon fel, bara "klickat" för snabbt vid beställningen...

Sånt som händer, inge skugga på Häggs, de verkar bra och trevliga..

Den extra kostnaden är ändå glömd om några veckor :-)

Kommentar till fraktkostnader och leveransservice.

Jag blev Service Partner till Bike Discount och deras Radon cyklar för ett par år sedan och ett företag som säljer ca 60000 cyklar årligen enl. uppgift från en "butik" årligen hur konkurrerar man med dem som skippar det normala distributörsledet importör och återförsäljare ? Jag kände att lite " if you cant beat them join them" med ServicePartner konceptet.
Sedan att som enda partner i Sverige så stämmer det ju dåligt jmf. med Tyskland där Partnerna är jämnt utspridda över landet och man kan hämta upp cykeln hos sin närmaste handlare som är med och följden blir ju då att jag måste skicka cykeln vidare.
En cykel med Posten och deras volymvillkor kostar 532- eller 607- vid totalvikt max 15 eller 20 kg, ringer man DHL eller Schenker och inte har något volymavtal så kostar det ännu mer.
Bussgods är som jag ser det det billigaste alternativet och med min lilla volym så har jag en fraktrabatt där och då kostar cykeln 477- att skicka. Tidigare har godset varit försäkrat upp till 50000- men nu är det samma som övriga speditionsföretag och normal ersättning är 150- per kilo vid skada och då känns det rätt ok att sälja en tilläggsförsäkring på 25- vid värde upp till 20000-. Så frakten är 502- totalt.
För en privatperson kostar en cykel idag 561- med Bussgods i jämförelse. Bike Discount's fraktkostnad på 39,95 € är ju oerhört billig och dels storvolymsrabatterad och sedan förmodligen tillviss del inbakade i cyklarnas pris så fraktkostnaden är attraktiv.

Jag packar upp, ställer in /justerar varenda skruv i princip innan den återpackas i kartongen, ordnar med att registrera frakthandlingar , generellt kontakta mottagaren via mejl eller telefon och sedan kör cykeln de 2 milen ToR till Vetlanda och lämnar in den där som också tar sin tid samt bränsle.
Bike Discounts leveranskostnad 30- € omräknat 275- från mig med svenska termer är för min del ingen vinstmaskin men ibland säljer jag ju till några delar eller så förra veckan så skickade jag en Radon XX1 till en kund i Australien som kuriosa men den sålde jag själv.

Tyvärr så är det kanske en del beställare som missar att leveransen kan väljas till mig eller dierkt hem men det är ju Bike Discount's villkor och upplägg och inget jag har att göra med och har jag fått cykeln hit så har jag ju inget annat att välja på utan att skicka den vidare såvida den inte hämtas upp.

Det är ju inte helt ovanligt att växelörat/växeln har fått sig en liten törn under transporten hit till Sverige och med jämna mellanrum så får man ju lyfta av bakväxeln och rikta det lilla som behövs, cyklarna är ju som det kallas 95 % igt monterade men det är alltid finlir på växlar/bromsar som krävs för att det ska kännas rätt innan leverans vidare, jag lägger i lite extra pappskivor på utsatta ställen t.ex.

Ibland läser man ju att det tar lång tid för B D att leverera en cykel de har i lager men ställer man det i relation till typ 60000 cyklar som ska levereras under en viss tid, typ 8 månader i stort så är det inte så konstigt att det tar tid. 1 fraktsedel på varje cykel i stort och räkna lite på antal cyklar per veckodag m-f och kanske volymen på 160 dagar ungefär....

------------------

Min hemsida havererade ju helt för några veckor sedan och en ny kommer väl upp snart men sedan ska den ju fyllas med något också och det kommer att ta en del tid men det jobbet kommer efterhand.

Jag kommer som info för ev. beställare av Radon och annat att ta några veckors semester nu så det kommer bara en tel.svarare i örat en tid nu.

Alltid trevligt med svar från inblandad part. Kanske blir en radon till frugan framöver, om det finns fullgung i hennes size, 160cm lång...

Det är trevligt med billig frakt, men man lurar sig ju på vad det egentligen kostar när internethandelns fraktkostnad är så billig.

Ja, det är sjukt låga fraktkostnader från de stora utländarna. Det upptäcker man om inte förr när man ska försöka skicka nåt till Norge eller Danmark som privatist.

Som sagt, inget negativt om tjänsten i sig... Bara lite felklickande under köpeprocessen som jag ser det... Kan ju lätt bli så när man stressad skall beställa till reapris med en dryg timme kvar av dagens deal :-)

...men fraktkostnaderna i Sverige är ju allt annat än skoj tyvärr...

Tack för alla svar...

Det går att få ner transportkostnaderna i sverige också, på jobbet får vi skicka paket upp till 20 kg för 99:-

Paketen ska kunna tas med i dom små turbilarna ( Inte brev bilar ).

Men så skickar vi för en ofantligt stor summa pengar skulle jag gissa på..

Tillbaka
Topp