Framfälg Haibike Allmtn 1

Blev påkörd idag och framfälgen blev för skev för att gå att rädda,(resten av cykeln mår bra) men nu är frågan, vart hittar jag en lämplig ersättning för en förnuftig peng? Det jag har att gå på är 30mm, 29" & 15x110. Skivan är fästad med 6 torx. Älskar den cykeln och önskar att få den i rullning snart igen.

Bilagor

• 20220623_152112.JPG
    20220623_152112.JPG
    626.9 KB · Besök: 78
  • 20220623_152114.JPG
    20220623_152114.JPG
    968.3 KB · Besök: 77
Och om du inte kan räta upp fälgen så kan du åka till en lokal handlare och be om hjälp. Finns även på nätet typ bikester mm. för 2000kr.

Och om du inte kan räta upp fälgen så kan du åka till en lokal handlare och be om hjälp. Finns även på nätet typ bikester mm. för 2000kr.
Vill gärna hitta en lämplig ersättning på nätet, det är billigare i längden. Min lokala affär är intersport, inget ont om mekanikern där men han har drösvis med jobb så om jag kan lösa det själv med en lämplig fälg så gör jag gärna det, sen om den är ny eller begagnad är av mindre vikt sålänge den är hel.

2 affärer, oberoende av varandra säger att det är för mycket spänning i fälgen. Att dem som dem skulle vilja lossa på är slappa och dem man skulle vilja spänna åt är hårt spända.
På det sättet ja. Man kan släppa på alla ekrar, rätta ut fälgen om den fortfarande är sne och spänna upp som vanligt. Göra om helt enkelt.

Kan du rekommendera någon?
Jag kan rekommendera någon. Du själv. Eller jag om du bor i min närhet.
Grejen med att göra det själv är att det är gratis, förutom verktyg om du inte har det.
Nackdelen med att låta cykelverkstad göra jobbet är att det kostar, även om det inte blir bra.
Som exempel tar Sportson 400 kronor för hjulriktning, 900 kronor för hjulbygge. Se denna länk https://www.sportson.se/verkstadsprislista
I ditt fall liknar det mer hjulbygge än hjulriktning, så priset närmar sig 900. Det kan bli mer, om fälgen måste frigöras helt från ekrar, för att kunna räta upp den.

Om det räcker med att lossa ekrarna, så klarar en någorlunda händig person jobbet på troligen mindre än en timme. Det finns en hjulbyggartråd på detta forum där du kan fråga, + massor av videor på nätet och Youtube.

Jag skulle göra ett försök, den eventuella kostnaden för dig är en ekernyckel för några tior eller en hundralapp. Och det kan inte bli sämre än vad det är nu.

Tillbaka
Topp