Framhjul med dynamo

Oooh

Aktiv medlem
Framhjul med dynamo
Jag planerar att köpa ett nytt framhjul (inkl navdynamo) till min cykel.
Jag kommer att cykla lite längre i vår/sommar och vill kunna ladda min gps/mobil alt använda mig av en lampa.

(1) Vad rekommenderar ni mig att köpa?

Jag vill köpa ett färdigt byggt hjul. Inte bygga eget.
Jag vill inte köpa de dyraste men vill ändå ha hyfsade grejer (naturligtvis, till ett bra pris).

(2) Vad mer behöver jag köpa förutom ett hjul?
Hur ser “länken” ut mellan dynamo och apparaten. Kan detta vara ett alternativ?
http://www.joe-bike.com/product/supernova-the-plug-iii-1575.htm eller finns de andra lösningar?

Min cykeln är en gammal Team Rynkeby cykel med fältbroms

Framhjul med dynamo
SP dynamo. Senast beställde jag ett komplett hjul till bra pris från Bike Components.

Alternativ som jag hade valt före The Plug (som har tvivelaktigt rykte och dåligt med sprutt) är en Igaro D1 eller ngn av Sinewaves lösningar.

Framhjul med dynamo
Supernova "The Plug", B&M USB-Werk eller B&M IQ2 Luxos U-lampan är tre alternativ om man vill kunna ladda USB-gadgets från dynamo under färd. De två förstnämnda går parallellt med ett lyse, den sista kopplar USB-kontakten från lampan så man bara har en sladd ner till navet. Det finns för- och nackdelar med alla tre, sök runt lite på forumet och the interwebz för mer detaljer.

Personligen gillar jag B&M U-lampan över "The Plug" främst eftersom den senare kräver mer ombyggnad vid installationen samt att USB-uttaget är låst vid att vara vid styrröret. Med U-lampan kan jag snabbare plocka av lyse & laddning om jag vill cykla utan dynamohjul och USB-kontakten kan gömmas i t.ex. en topprörsväska för att skyddas mot regn.

Tillbaka
Topp