Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)

fundersam

Ny medlem
Hej,

en vän var med om en otäck olycka idag med en nästan helt ny crosshybrid. Framhjulet ena hjulmutter måste ha skruvat ut sig varpå cykeln tvärnitade och cyklisten föll. Detta är vad jag tror eftersom framhjulet lossnade i vurpan och saknade sin hjulmutter, som ju tveksam skruvar ut sig själv under själva vurpan?

Någon som kan bidra med lite klokskap och teknisk insikt till det här, borde inte kunna hända på en nästan helt ny cykel (veckor gammal)

Hjulet var dåligt fäst i ramen. En bra lbs ska kolla sånt här i samband med leverans, men till syvende och sist ansvarar man nog själv för att hjulen sitter fast som de ska. Själv skulle jag aldrig förlita mig på att lbs har kollat detta, när jag hämtar ut en ny cykel, men det är av gammal vana.

Återfanns hjulmuttern? Annars kan man tänka sig att axeln gick av.
Att muttern gängade upp sig låter inte så sannolikt, då borde man märkt av det tidigare.

Alla cyklar som säljs nu har dessutom små flänsar på framgaffeln som ska stoppa hjulet från att trilla ur gaffeln om hjulet skulle sitta löst.

Många som tävlade innan brukade fila bort de här små flänsarna då ett hjulbyte gick snabbare utan dessa, dock förbjöd uci detta av säkerhetsskäl.

Som jonja säger, det är nog just på en ny cykel detta kan hända, om lbs (= local bike store, dvs cykelhandlaren) har slarvat vid monteringen och man själv inte kollar att alla skruvar och muttrar är korrekt dragna.

cykel var köpt hos en väldigt välrenommerad cykelhandlare, har svårt att tänka mig att de skulle ha kunnat slarva.

Är det någon som varit med om att ett hjul lossar i samband med vurpa och att samtidigt hjulmuttern lossar från hjulet?

fundersam sa:
cykel var köpt hos en väldigt välrenommerad cykelhandlare, har svårt att tänka mig att de skulle ha kunnat slarva.

Är det någon som varit med om att ett hjul lossar i samband med vurpa och att samtidigt hjulmuttern lossar från hjulet?

Ja, det kan hända att hjulet lossnar vid en vurpa, om den är tillräckligt våldsam. Men jag förutsätter här att med hjulmutter, så menar du QR-axel. Denna skall spännas åt med handkraft och om man nu har missat det så kan hjulet absolut åka av vid en vurpa.

Började olyckan med att framhjulet hoppade ur gaffeln, eller av ngt annat? Beskrivningen är ngt oklar.

Crosshybrid - vad är det för bromstyp?
Skivor eller fälgbroms?
Skivbromshjul kan få snabblås att lossna och skjuta ut sig själva vid inbromsning om man använder ett dåligt snabblås eller inte stänger tillräckligt hårt.

Märke å modell på cykeln vore bra info så vi slipper spekulera om utförandet, för det finns ju några varianter

frid!

Sabotage?

3413297_1200_675.jpg

Senast ändrad:
QR-axeln såg hel ut. På ena sidan sitter snabbspänne och på andra en "mutter".

Det var en Crescent Torne med skivbroms.

Köpt hos Cyketjänst i Södertälje.

Vad jag kunnat bedöma såg det ut som olyckan började med att det tog tvärstopp.

Cykeln hade gått mindre än 10 mil sedan den hämtades ut, så allt borde sitta bra åtskruvat.

Har pratat med cykelhandlaren och han menade att QR-spännet skulle ha kunnat gått upp i kraschen men muttern på andra sidan axeln borde ju då sitta kvar.

Sabotage är osannolikt, cykeln har förvarats inomhus och inte varit parkerad offentlig utan bara hemma i trädgårdar sedan den hämtades för 2 veckor sedan.

Ok. Det finns små stoppklackar på gaffeländarna som ska förhindra dylik olycka. Men är inte snabbspännet hanterat korrekt och man bromsar kan den kanske klättra över.
Det går tyvärr att göra fel om man aldrig sett ett snabbspänne å inte har fått funktionen förklarad.

frid!

Senast ändrad:
Har muttern lossnat helt så borde axeln gått av i den gängade delen, eller att gängorna blivit förstörda å i så fall är det fabrikationsfel. Då är det ju allvarliga saker å kan gälla alla Crescent av liknande modell.

Det går kanske dra åt snabbkopplingen för hårt, men då får man nog ta nå verktyg till hjälp för att lyckas åstadkomma det.

frid!

Senast ändrad:
Som sagt så belastar skivbromsen axelinfästningen. Detta kan gänga upp en snabblåsaxel. En olycka jag sett hända så blev snabblåsets spak så slapp att den gungade och krokade i skivan. Då blir det tvärstopp och hjulet skjuts ut.
Det går också alldeles utmärkt att - bara genom att cykla - gänga upp snabblåset så mycket att det kliver förbi "lawyer lips". Jag har provat.
För mig så böjdes snabblåsaxeln. Men att rensa gängorna - FFA om muttern är i Alu - verkar ju också som ett rimligt resultat.

dabac sa:
Som sagt så belastar skivbromsen axelinfästningen. Detta kan gänga upp en snabblåsaxel. En olycka jag sett hända så blev snabblåsets spak så slapp att den gungade och krokade i skivan. Då blir det tvärstopp och hjulet skjuts ut.

Därför har man spaken på andra sidan....

RasmusOlofsson sa:
Alla cyklar som säljs nu har dessutom små flänsar på framgaffeln som ska stoppa hjulet från att trilla ur gaffeln om hjulet skulle sitta löst.

Många som tävlade innan brukade fila bort de här små flänsarna då ett hjulbyte gick snabbare utan dessa, dock förbjöd uci detta av säkerhetsskäl.
På förekommen anledning:
klackarna för snabbkoppling ned slipade.

Jeppe_E sa:
dabac sa:

Därför har man spaken på andra sidan....
Jojo, om man vet om det.
Men hur många vardagscyklister gör det?

Ser inga klackar varken på insida eller utsida av gaffeln, lite räfflad yta var det på hjulet där det ligger emot gaffeln men inte mycket, annars helt slätt på gaffeln. Satte i hjulet och provsnurrade och det var inte alls lika skevt som bakdäcket, kanske kan vara en ledtråd, det verkade också sitt mycket löst utan "mutter", för att få det att lossna skulle nog inte krävas nästan någonting och det skulle direkt börja vinkla och ta emot i gaffeln om qr-spak och mutter inte skulle hålla det på plats.

Bilagor

• utsidagaffel.jpg
    utsidagaffel.jpg
    204 KB · Besök: 115
  • insidagaffel.jpg
    insidagaffel.jpg
    343.1 KB · Besök: 99
  • mutter.jpg
    mutter.jpg
    220.8 KB · Besök: 235
  • qr1.jpg
    qr1.jpg
    238.3 KB · Besök: 156
  • qr-axel.jpg
    qr-axel.jpg
    266.5 KB · Besök: 175
  • qr2.jpg
    qr2.jpg
    242.1 KB · Besök: 147
qr-spaken hade inte så mycket spel att den skulle kunna nå bromsskivan...

Jag tycker också att hjulet hade ett enormt spel när det låg i gaffeln, kändes inte alls rätt dimensionerat, det kunde röra sig väldigt fritt utan fastspänning, inte stumt eller fastpressat av gaffelöppningen för hjulaxel eller bredden mellan de två "gaffelbenen".

Senast ändrad:
Att det är försänkt på utsidan har samma funktion som klackar.
Utan mutter funkar det ju inte, så var har den tagit vägen?

Konstigt.

frid!

Senast ändrad:
Kanske en följd av att en dämpargaffel har tendens till sämre nogrannhet i gaffelbredden än en fast. Godstjockleken och urskärningarna på en dämpargaffel gör väl qr-proceduren klumpigare än på en fast gaffel?

fundersam sa:
Jag tycker också att hjulet hade ett enormt spel när det låg i gaffeln, kändes inte alls rätt dimensionerat, det kunde röra sig väldigt fritt utan fastspänning, inte stumt eller fastpressat av gaffelöppningen för hjulaxel eller bredden mellan de två "gaffelbenen".

Betyder inget i sammanhanget.
Snabblåset drar ihop gaffeln, och det som håller hjulet på plats är kraften med vilken gaffeländarna trycks mot låsmuttrarna på hjulaxeln.

Bra/tajt passning gör det (lite) lättare för hjulet att hamna i samma läge, men påverkar inte hur väl det sitter fast i den sortens gaffel.

Men det där är en sämre sorts snabblås.
Snabblås med synlig excenter nyper inte lika hårt som snabblås med kapslad excenter.

Skaffa en mutter och sätt dit hjulen, hur svårt kan det vara? QR har funkat för 1 miljard kineser i 50 år. Borde funka för dig med.

Sixten Fors sa:
Skaffa en mutter och sätt dit hjulen, hur svårt kan det vara? QR har funkat för 1 miljard kineser i 50 år. Borde funka för dig med.
Men 1 miljard kineser har inte kört skivbromsat i 50 år.
Skivbromsar kan få dåliga/dåligt åtdragna snabblås att glappa upp.

dabac sa:
Sixten Fors sa:
Jag är kanske bara morgontrött, men på vilket sätt kan skivbroms påverka qr som inte fälgbroms kan?
Qr-axeln klämmer ju bara ihop och har ju inget med rotation att göra.

Det där måste vara mänskliga faktorn. Så länge du har tryck på gaffeln så kommer en dåligt / lös QR inte kännas speciellt mycket.

Hur gick vurpan till? Lossna hjulet och sen vurpa personen i fråga eller lossna hjulet efter?

För om föraren inte avlastade framaxeln så är det snudd (notera snudd) på omöjligt att den bara har hoppat loss. Visst att det kan bli en vinkel på hjulet om det är helt löst men det kommer ju inte som en blixt från klar himmel. Bromsen kommer oxå hjälpa till att hålla saker på plats.

Nåt stämmer inte i händelseförloppet.

Mina ören sätter jag på en väldigt lös QR.

Det här är också en nackdel med skivbroms: betydligt större förmåga att vränga ur hjulet om det är dåligt infäst. Fälgbromsar är mer förlåtande för det misstaget, dels för att de är svagare, dels för att kraftvektorerna har annan riktning.

eketjall sa:
Jag är kanske bara morgontrött, men på vilket sätt kan skivbroms påverka qr som inte fälgbroms kan?
Med oket på gaffelns baksida så rör sig skivan uppåt genom oket när hjulet snurrar.
När du bromsar kan inte skivan röra sig uppåt längre.
Då utsätts istället axeln för ett tryck nedåt.
Och åt det hållet är vanliga gaffeländar öppna.
Om axeln börjar glida så skruvar den upp sig.

Senast ändrad:
eketjall sa:
dabac sa:
Sixten Fors sa:
Nej du är inte morgontrött :)
Man tappar inte framhjulet bara sådär, om man inte är klantig. Och är man klantig spelar det ingen roll vad det sitter för bromsar på cykeln.

Jo, därför att fälgbroms inte sliter ut hjulet från gaffeländarna, vilket en skivbroms gör.
Har själv fått ett snett framhjul när jag bromsade på min hybrid vilket berodde på en dålig snabbkoppling. Turligt nog fanns det klackar som satte stopp.
Bytte QR mot en ny av god kvalitet å sedan dess har hjulet suttit på plats. :)

frid!

Att vara klantig eller inte behöver inte ha med saken att göra. Har man aldrig sett en snabbkoppling förut så är det fullt möjligt att hantera den fel å på så sätt göra den farlig.

frid!

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Man tappar inte framhjulet bara sådär, om man inte är klantig. Och är man klantig spelar det ingen roll vad det sitter för bromsar på cykeln.

I det här fallet så betyder "klantig" att använda ett dåligt snabblås, och/eller inte stänga det tillräckligt hårt.
Tillräckligt hårt kan vara lurigt eftersom det skiljer med underlaget.
Det som är tillräckligt hårt för stigåka är inte tillräckligt hårt för vägåka.

Och jo, vad det är för bromsar spelar roll.
Med fälgbroms kan du köra med snabblåset öppet utan att nåt dramatiskt händer förrän cykelns framända lättar från marken. Inte så himla vanligt på den sortens cykel TS skriver om.
TS cykel kan däremot autodemontera framhjulet vid inbromsning.
Bara för att man en gång inte stängde tillräckligt hårt.
Hur långt tror du en genomsnittlig hybrid rullar utan att lyfta framhjulet?
Hur långt tror du en genomsnittlig hybrid rullar utan att bromsa?

men! Muttern försvinner inte även om man tappar framhjulet ner i diket. Någon har skruvar bort muttern helt annars skulle den sitta kvar på axeln.

Jo, så kan det vara. Någon har roat sig med att skruva bort den, utan att förstå konsekvensen. Det är nog den enda rimliga förklaringen för de brukar ju sitta lite trögt å det syns ju på gängan att den vart igängad en bra bit.

frid!

Senast ändrad:
Utan mutter är det inte längre snabblås utan jättesnabbutanlås.
Färgbroms sliter ut fälgen så att hjulet exploderar, om man är klantig.
Det går att köra i diket, även om framhjulet sitter fast, om man är klantig.

Miracle sa:
Jo, så kan det vara. Någon har roat sig med att skruva bort den, utan att förstå konsekvensen. Det är nog den enda rimliga förklaringen för de brukar ju sitta lite trögt å det syns ju på gångan att den vart igängad en bra bit.

frid!
Så kan det vara. Det automatiska uppskruvandet upphör när det blir tillräckligt glappt - om muttern inte rört sig resten av vägen av ren vibration.
Och hade muttern suttit på och rensat gängan när hjulet sköts ut hade jag förväntat mig IAF färgskador på försänkningarna i gaffeländarna.

Tillbaka
Topp