Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)
Mini_me sa:Det där måste vara mänskliga faktorn. Så länge du har tryck på gaffeln så kommer en dåligt / lös QR inte kännas speciellt mycket.
Hur gick vurpan till? Lossna hjulet och sen vurpa personen i fråga eller lossna hjulet efter?
För om föraren inte avlastade framaxeln så är det snudd (notera snudd) på omöjligt att den bara har hoppat loss. Visst att det kan bli en vinkel på hjulet om det är helt löst men det kommer ju inte som en blixt från klar himmel. Bromsen kommer oxå hjälpa till att hålla saker på plats.
Nåt stämmer inte i händelseförloppet.
Mina ören sätter jag på en väldigt lös QR.
Det är rejält spel mellan hjulaxel och gaffel på den här cykeln, på den tredje bilden kan man se lite av det, men det går också att röra hjulet i sidled på grund av avståndet mellan gaffelbenen. Det skulle omöjligtvis går att cykla på denna modell utan att hjulaxel hålls på plats i gaffeln av QR-spak + mutter, det skulle nog också gå att cykla med lös "qr-spak/ mutter" men då skulle det krävas jättelite för att tappa däcket, pga det jätteusla spelet. Cykelhandlaren och någon här i tråden har ju sagt att det ska går att cykla även om man tappar en sådan mutter eller qr-spännet går upp, pga "klackar" på gaffeln, några sådana kan jag inte se någonstans. Var ska de sitta? Hur ser de ut?
Eftersom muttern till hjulaxeln var borta måste den antingen ha suttit jättelöst när kraschen skedde och lossat i kraschen eller så orsakades kraschen av att den lossnade. Cykeln hade som sagt gått mindre än tio mil och levererades av seriös handlare, Cykeltjänst i Södertälje och Crescent borde väl inte ha så dåliga skivbromsar och qr-lås att bromsen riskerar att få låset att gå upp, men det pekar ju mot den mänskliga faktorn, att låset inte varit nog hårt åtdraget. Kan också konstatera att denna modell inte erbjuder någon som helst säkerhetsmarginal, inga klackar och ett väldigt dåligt spel mellan hjulaxel och gaffel, både vad gäller avståndet mellan gaffelbenen och urtaget i gaffeln. Har definitivt fått mig en tankeställare vad gäller detta för mtb och crosshybrider. Känns nästan som att det här är ett reklamationsärende.