Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)

Mini_me sa:
Det där måste vara mänskliga faktorn. Så länge du har tryck på gaffeln så kommer en dåligt / lös QR inte kännas speciellt mycket.

Hur gick vurpan till? Lossna hjulet och sen vurpa personen i fråga eller lossna hjulet efter?

För om föraren inte avlastade framaxeln så är det snudd (notera snudd) på omöjligt att den bara har hoppat loss. Visst att det kan bli en vinkel på hjulet om det är helt löst men det kommer ju inte som en blixt från klar himmel. Bromsen kommer oxå hjälpa till att hålla saker på plats.

Nåt stämmer inte i händelseförloppet.

Mina ören sätter jag på en väldigt lös QR.

Det är rejält spel mellan hjulaxel och gaffel på den här cykeln, på den tredje bilden kan man se lite av det, men det går också att röra hjulet i sidled på grund av avståndet mellan gaffelbenen. Det skulle omöjligtvis går att cykla på denna modell utan att hjulaxel hålls på plats i gaffeln av QR-spak + mutter, det skulle nog också gå att cykla med lös "qr-spak/ mutter" men då skulle det krävas jättelite för att tappa däcket, pga det jätteusla spelet. Cykelhandlaren och någon här i tråden har ju sagt att det ska går att cykla även om man tappar en sådan mutter eller qr-spännet går upp, pga "klackar" på gaffeln, några sådana kan jag inte se någonstans. Var ska de sitta? Hur ser de ut?

Eftersom muttern till hjulaxeln var borta måste den antingen ha suttit jättelöst när kraschen skedde och lossat i kraschen eller så orsakades kraschen av att den lossnade. Cykeln hade som sagt gått mindre än tio mil och levererades av seriös handlare, Cykeltjänst i Södertälje och Crescent borde väl inte ha så dåliga skivbromsar och qr-lås att bromsen riskerar att få låset att gå upp, men det pekar ju mot den mänskliga faktorn, att låset inte varit nog hårt åtdraget. Kan också konstatera att denna modell inte erbjuder någon som helst säkerhetsmarginal, inga klackar och ett väldigt dåligt spel mellan hjulaxel och gaffel, både vad gäller avståndet mellan gaffelbenen och urtaget i gaffeln. Har definitivt fått mig en tankeställare vad gäller detta för mtb och crosshybrider. Känns nästan som att det här är ett reklamationsärende.

fundersam sa:
Mini_me sa:
Det där måste vara mänskliga faktorn. Så länge du har tryck på gaffeln så kommer en dåligt / lös QR inte kännas speciellt mycket.

Hur gick vurpan till? Lossna hjulet och sen vurpa personen i fråga eller lossna hjulet efter?

För om föraren inte avlastade framaxeln så är det snudd (notera snudd) på omöjligt att den bara har hoppat loss. Visst att det kan bli en vinkel på hjulet om det är helt löst men det kommer ju inte som en blixt från klar himmel. Bromsen kommer oxå hjälpa till att hålla saker på plats.

Nåt stämmer inte i händelseförloppet.

Mina ören sätter jag på en väldigt lös QR.

Det är rejält spel mellan hjulaxel och gaffel på den här cykeln, på den tredje bilden kan man se lite av det, men det går också att röra hjulet i sidled på grund av avståndet mellan gaffelbenen. Det skulle omöjligtvis går att cykla på denna modell utan att hjulaxel hålls på plats i gaffeln av QR-spak + mutter, det skulle nog också gå att cykla med lös "qr-spak/ mutter" men då skulle det krävas jättelite för att tappa däcket, pga det jätteusla spelet. Cykelhandlaren och någon här i tråden har ju sagt att det ska går att cykla även om man tappar en sådan mutter eller qr-spännet går upp, pga "klackar" på gaffeln, några sådana kan jag inte se någonstans. Var ska de sitta? Hur ser de ut?

Eftersom muttern till hjulaxeln var borta måste den antingen ha suttit jättelöst när kraschen skedde och lossat i kraschen eller så orsakades kraschen av att den lossnade. Cykeln hade som sagt gått mindre än tio mil och levererades av seriös handlare, Cykeltjänst i Södertälje och Crescent borde väl inte ha så dåliga skivbromsar och qr-lås att bromsen riskerar att få låset att gå upp, men det pekar ju mot den mänskliga faktorn, att låset inte varit nog hårt åtdraget. Kan också konstatera att denna modell inte erbjuder någon som helst säkerhetsmarginal, inga klackar och ett väldigt dåligt spel mellan hjulaxel och gaffel, både vad gäller avståndet mellan gaffelbenen och urtaget i gaffeln. Har definitivt fått mig en tankeställare vad gäller detta för mtb och crosshybrider. Känns nästan som att det här är ett reklamationsärende.
Försänkningen i gafflen förhindrar att hjulet trillar av om enbart QR-spännet går upp, men saknar man mutter helt så är det inget som hindrar hjulet från att lossna helt.
Alla snabbkopplingar jag har känt på har varit konstruerade så att muttern krävt visst moment för att vrida, just för att muttern inte ska vibrera av från axeln. Saknas muttern tyder det på sabotage, speciellt med tanke på att gängorna på axeln inte ser strippade ut.

tinkerbell sa:
Försänkningen i gafflen förhindrar att hjulet trillar av om enbart QR-spännet går upp, men saknar man mutter helt så är det inget som hindrar hjulet från att lossna helt.
Alla snabbkopplingar jag har känt på har varit konstruerade så att muttern krävt visst moment för att vrida, just för att muttern inte ska vibrera av från axeln. Saknas muttern tyder det på sabotage, speciellt med tanke på att gängorna på axeln inte ser strippade ut.

+1
Det stora avståndet mellan axel å gaffel kan ju uppstått vid kraschen. Gaffeln är bara stark när allt är monterat stumt.

frid!

fundersam sa:
Cykeltjänst i Södertälje och Crescent borde väl inte ha så dåliga skivbromsar och qr-lås ....Känns nästan som att det här är ett reklamationsärende.
Skivbromsens kvalité har inget med saken att göra.
ALLA bromsar med oket på baksidan försöker skjuta ut hjulet.
Snabblåsets kvalité KAN ha med saken att göra.
Men att muttern saknas gör det tämligen osannolikt.
Reklamation av vad?
Hade snabblåset suttit löst från leverans hade det varit lätt - men inte självklart - att se hjulet vrida och röra på sig vid inbromsning.
Designen i sig är ju tämligen korkad.
Men om inte amerikanska skadeståndsadvokater fått till ngn signifikant ändring är dina odds rätt dåliga
Och att erkänna att designens grundläggande funktion är så marginell att den bara är OK tillsammans med vissa snabblåsaxlar står inte högt på tillverkarnas dagordning.

Från bilderna i ett av de första inläggen: https://happyride.se/forum/read.php/1/3188267/3188544#msg-3188544
Tycker det ser ut som att axeln suttit snett, alternativt att den fått sig en kyss vid vurpan. Men kanske brukar se ut så, och det kanske inte säger något egentligen, men ser inte helt ok ut? På insidan (på bilden under i inlägget) så är det inte samma märke.

utsidagaffel_e.jpg

Snart dag tre, fortfarande inte lyckats sätta dit ett framhjul. Gå tillbaka till din LBS och be dem sätta dit hjulet, eller stanna till vid närmsta lekplats och be godtycklig 8-åring hjälpa dig.

Om man vill ha ett bra snabblås vilket ska man köpa?

Inte för att mitt har haft någon tendens att släppa men kul att veta!

Ok... är det denna typen av snabblås med kapslad exenter som någon nämnde tidigare som är dom bättre?

Va ju inga pengar att snacka om så man kanske ska byta bara för att.

IMG_8393.JPG

Senast ändrad:
fundersam sa:
"klackar" på gaffeln, några sådana kan jag inte se någonstans. Var ska de sitta? Hur ser de ut?
"Klackarna" är den cirkelformade försänkning som du ser på utsidan där muttern normalt skall sitta emot gaffeln (se bilden med pilen några inlägg tidigare).
Försänkningen (på båda utsidor) gör att axeln inte kan trilla ur, även om spännet är löst. Därför får du skruva ut muttern en bit innan axeln kan lossas.

tinkerbell sa:

Åkte ut till skogsvägen och lyckades leta rätt på muttern idag, letade en timme i söndags efter olyckan men hittade den inte då... den måste ha lossat just när i samband med vurpan, låg i diket precis där vurpan inträffade, alltså måste den ha varit toklös och släppt när vi kom in från landsvägen till skogsvägen. Gängerna i muttern ser hela och fina ut. Gick igenom med föraren hur långt cykeln gått sedan den hämtades ut för 2 veckor sedan och det var 15mil varav 3 på grusväg. Det står tydligt på qr-låset att det ska spännas med 40Nm. Cykeln levererades av Cykeltjänst i Södertälje och jag har höga tankar om denna handlare, tvivlar starkt på slarv där. Sabotage är också väldigt osannolikt, cykeln har stått inomhus och bara varit parkerad i trädgårdar hos släkt o vänner. Så alltså har låset gått upp av sig själv, kanske pga den lite lägre kvaliten på skivbroms och qr-lås (cykeln är 5000kr klassen). På min mtb har jag inte kollat lås/mutter på flera år och jag cyklar iofs inte jättemycket, men ändå en 100-200 mil varje sommarhalvår. Att en sådan här grej haverar efter 15mil känns lite absurt. Jag ska ringa och kolla med Crescent vad deras säkerhetsrekommendationer är för denna modell, kan ju inte gärna vara att man var 3:e grusvägsmil bör stanna och dra åt hjullås på sin cykel.

Konstruktionen känns också undermålig, med så stort spel mellan gaffel och hjulaxel har man 0 marginaler i sådan här situation, på min och sonens mtb(en gammal Gary Fisher aquila och en scott scale), sitter däcken tight i gaffeln även när man inte dragit åt spännena. Som sagt ska ringa Crescent och fråga om detta, hur ofta man måste säkerhetskontrollera för att vara på säkra sidan... på spännet sitter en liten plastlapp, med varningstext och menar att man skall spänna innan man cyklar, måste ju innebära att de menar varenda cykelrunda, för att friskriva sig från ansvar. Känns som att man är medvetna om att konstruktion i denna modell inte är att lita på.

jonja sa:
Började olyckan med att framhjulet hoppade ur gaffeln, eller av ngt annat? Beskrivningen är ngt oklar.

Det är det jag har försökt komma underfund med. Nu har jag hittat muttern vid olycksplatsen och är helt säker på olyckan startade med att muttern släppte, varpå däcket måste ha vinklat in mot gaffeln och orsakat tvärnit/flygtyr och åkt ur.

Du verkar pusha hårt för att det är cykeltjänsts fel? :D spåren leder dit iaf.

Ett under att hitta en mutter på en skogsbilväg, kudos på det.

40 Nm för att hålla en qr säkert stängd låter väldigt mkt att åstadkomma med handkraft, det ska inte behövas några stora krafter för att låsa en qr. Fanns spiralfjädrarna på ömse sidor (se Börnes bild en bit upp), och var de monterade åt rätt håll? Var de det så bör de hålla muttern, även i en helt öppen qr.

För att muttern ska kunna lossna och ramla av bör qr ha varit "väldigt" öppen, särskilt om den var komplett med spiralfjädrar. Det brukar man kunna känna i styret, särskilt på ojämnt underlag, och i cykelns beteende, för då glappar hela hjulet ganska oskönt mot gaffeländarna.

Senast ändrad:
Men har svårt att tro att allt detta har hänt utan några signaler innan. Dvs din kompis kanske kände att nåt var udda men sket i att kolla.

Men har föraren av cyklen fått stora skador? Eller är hen återställd inom typ 1vecka?

Att hjulet glappat nu , efter kraschen, kan mycket väl vara pga krasch.

Hur som haver så kommer man nog ingenstans pga det inte finns några skador på QR låset. För saker lossnar bara inte. Och personen som har cyklat borde rimligen märkt nånting. Så att försöka hitta en syndabock är ett slöseri med tid tror jag.

Shit happens liksom. Överlever man så får man dra lärdom av saker i livet.

fundersam sa:
Konstruktionen känns också undermålig, med så stort spel mellan gaffel och hjulaxel har man 0 marginaler i sådan här situation, på min och sonens mtb(en gammal Gary Fisher aquila och en scott scale), sitter däcken tight i gaffeln även när man inte dragit åt spännena
Prova att cykla på de hojarna (eller inte) utan att "skruva fast" hjulen så får du se om deras konstruktion är undermåliga.

på spännet sitter en liten plastlapp, med varningstext och menar att man skall spänna innan man cyklar, måste ju innebära att de menar varenda cykelrunda, för att friskriva sig från ansvar. Känns som att man är medvetna om att konstruktion i denna modell inte är att lita på.
Alla tillverkare friskriver sig med liknande meddelanden, kanske inte med lappar på själva delen, men väl i instruktionsböckerna.
När jag tog körkort fick jag lära mig att gå ett varv runt bilen och kolla att allt såg helt ut och fungerade innan färd. Likadant vill tillverkarna att man gör det med cyklar, men i realiteten är det nog ytterst få cyklister som gör det.

Fältprästen sa:
När jag tog körkort fick jag lära mig att gå ett varv runt bilen och kolla att allt såg helt ut och fungerade innan färd. Likadant vill tillverkarna att man gör det med cyklar, men i realiteten är det nog ytterst få cyklister som gör det.

Och likadant gör väl SAS-piloterna? Jag går alltid ett par varv runt min hoj innan avfärd, sparkar på däcken och som minimum kollar att ringklocka och hastighetsmätaren sitter fast som de ska. Gör inte alla det?

40 Nm gäller för Centerlock som håller fast bromskivan å har inget med QR att göra.

Den ska spännas med handkraft. Riktmärke brukar vara så att man får ett lätt avtryck i handflatan.

qr21.jpg

frid!

Senast ändrad:
Och vad säger cykeltjänst?
Jag tycker nog det är deras "fel" om dom sålt en cykel där framhjulet lossnar ganska omgående.
Om nu inte köparen rört hjulet sen dess .

Mini_me sa:
Men har svårt att tro att allt detta har hänt utan några signaler innan. Dvs din kompis kanske kände att nåt var udda men sket i att kolla.

Men har föraren av cyklen fått stora skador? Eller är hen återställd inom typ 1vecka?

Att hjulet glappat nu , efter kraschen, kan mycket väl vara pga krasch.

Hur som haver så kommer man nog ingenstans pga det inte finns några skador på QR låset. För saker lossnar bara inte. Och personen som har cyklat borde rimligen märkt nånting. Så att försöka hitta en syndabock är ett slöseri med tid tror jag.

Shit happens liksom. Överlever man så får man dra lärdom av saker i livet.

Hitta syndabock/orsak vill jag för att förhindra att det händer igen. Utifrån hur vurpan troligtvis har gått till så tycker jag att skulden främst ligger på konstruktionen med dålig passform/utformning av gaffel/hjulaxel och kvalite på skivbroms/qr-lås.

Jag har aldrig för sett en så otäck cykelkrasch, och då har jag bland annat själv kraschat en gång i min ungdom efter att ha hankat med en moped i 60km/h. Det jag bevittnade i söndags var den otäckaste vurpa jag sett, det gick inte så farligt fort, hade just svängt in ca 100m på en skogsväg och kommit 10-20 m ner i en utförslöpa som inte var särskilt brant - det var konversationstempo typ, men iom att cykeln tog tvärstopp flög föraren flera meter över styret och var helt medvetslös 1-2 minuter efter kraschen därefter helt desorienterad i kanske en kvart. Kraftig hjärnskakning, jättefula sårskador och ett brutet ben som krävt operation, 4v sjukskrivning.

Hade olyckan inträffat på en trafikerad landsväg hade följderna kunnat bli katastrofala, detsamma om förararen landat lite mer olyckligt med risk för fraktur på nackkota.

Miracle sa:
Den ska spännas med handkraft. Riktmärke brukar vara så att man får ett lätt avtryck i handflatan.

hm sa:
Och vad säger cykeltjänst?
Jag tycker nog det är deras "fel" om dom sålt en cykel där framhjulet lossnar ganska omgående.
Om nu inte köparen rört hjulet sen dess . .

Man ser ju på muttersidan av qr-axeln hur långt in den varit skruvad, axeln är mörkare färgad där muttern suttit. Monterade däcket igen och skruvade in muttern lika långt, så att jag kunde se 3 gängringar från "utsidan" av muttern. Den satt betydligt lösare än vad jag spänner mina lås och något avtryck i handflatan efter qr-spaken blev det inte, det tog emot lite grand bara. Cykeltjänst säger att de kan ha gjort en miss, men att däcket ändå inte borde ramla av, vilket ju är sant. Jag skruvade ut muttern så långt att jag kunde lyfta däcket ur gaffeln och då fick jag skruva ytterligare 6varv innan muttern var fri från qr-axeln. Förare upplevde ingen konstighet i cykeln, men vi hade kört en lång bit på asfalt och allt funkade bra och det var väl när vi kom in på skogsvägen som mer vibrationer fick muttern att släppa helt och då måste olyckan ha kommit "utan förvarning" pga av den dåliga passformen.

jonja sa:
Fanns spiralfjädrarna på ömse sidor (se Börnes bild en bit upp), och var de monterade åt rätt håll? Var de det så bör de hålla muttern, även i en helt öppen qr.

För att muttern ska kunna lossna och ramla av bör qr ha varit "väldigt" öppen, särskilt om den var komplett med spiralfjädrar. Det brukar man kunna känna i styret, särskilt på ojämnt underlag, och i cykelns beteende, för då glappar hela hjulet ganska oskönt mot gaffeländarna.

Nej, jag hittade inte spiralfjädern på mutter-sidan. Vet inte om fjädern varit korrekt monterad på muttersidan, men har svårt att tro något annat. Har svårt att förstå hur fjädern skulle kunna hålla kvar muttern på denna axel, kanske gjorde den det, någon hundradels sekund.

Miracle sa:
40 Nm gäller för Centerlock som håller fast bromskivan å har inget med QR att göra.
frid!
Om man inte hittar någon handflata, går det lika bra med en vanlig flata?

Och hur trögt gick muttern på gängan? Normalt är den konstruerad med plasthylsa som smiter åt runt gängan så den inte kan vibrera loss även om den inte är åtdragen.

Föraren vill inte ha denna cykel, utan en säkrare, så jag är tacksam för förslag på tjejmodeller som är pålitliga vad gäller hur framgaffel, lås och broms är utformade. Cykeln ska vara så snabb som möjligt på asfalt men funka på grusväg och skogsväg. Man ska inte behöva säkerhetskontrollera var tredje mil.

Miracle sa:
tinkerbell sa:

+1
Det stora avståndet mellan axel å gaffel kan ju uppstått vid kraschen. Gaffeln är bara stark när allt är monterat stumt.

frid!

cykeln landade mjukt i diket, bakdäcket har blivit skevt och framdäcket en aning skevt. Att gaffeln skulle få ett större avstånd mellan gaffelbenen känns väldigt osannolikt det här fallet.

frause sa:
Och hur trögt gick muttern på gängan? Normalt är den konstruerad med plasthylsa som smiter åt runt gängan så den inte kan vibrera loss även om den inte är åtdragen.

Jag reagerade på att den gick väldigt löst, inte det minsta trögt, det var i princip att bara snurra på den. Men man ser ju en mörkfärgning på gängorna på qr-axeln, så den kan ju ha gått trögare i första monteringen.

fundersam sa:
Föraren vill inte ha denna cykel, utan en säkrare, så jag är tacksam för förslag på tjejmodeller som är pålitliga vad gäller hur framgaffel, lås och broms är utformade. Cykeln ska vara så snabb som möjligt på asfalt men funka på grusväg och skogsväg. Man ska inte behöva säkerhetskontrollera var tredje mil.
HJÄLP!!! Om du/ni tror att cykeln ovan behöver säkerhetskontrollera var tredje mil har det INGET med cykeln att göra, utan beror helt och hållet på total inkompetens och hypokondri. Ta bussen är mitt tips!

fundersam sa:
Föraren vill inte ha denna cykel, utan en säkrare..osv...

Har knappast med cykeln att göra, även om det kan vara svårt att tro.

Hade QR:en varit stängd ordentligt hårt hade olyckan aldrig skett. Oavsett bromstyp eller andra misstänkta felkällor...

fundersam sa:
cykeln landade mjukt i diket, bakdäcket har blivit skevt och framdäcket en aning skevt. Att gaffeln skulle få ett större avstånd mellan gaffelbenen känns väldigt osannolikt det här fallet.

Om hjulet lossnar blir skevt i en vurpa pga att snabbkopplingen lossnat helt är det väldigt sannolikt att hjulet bänt isär gaffeln lite, tycker jag.

fundersam sa:
Alla cyklat kommer att funka lika säkert, så länge man har kontrollerat att allt sitter fast efter montering. Konstruktionen på aktuell cykel är samma som på de flesta andra, så det är inte där felet ligger.

fundersam sa:
Åkte ut till skogsvägen och lyckades leta rätt på muttern idag,...... den .., låg i diket precis där vurpan inträffade, alltså måste den ha varit toklös.

Den grundläggande konstruktionen kan visserligen själv lossa muttern.
Men att ta sig från lös till toklös verkar knepigt.
Så snart glappet blir stort nog så finns inte längre ngn mekanism för att överföra mera avskruvande kraft.
Skjuta ut hjulet, fint. Har hänt förr. Effekten är känd. Inget konstigt där.
Men att tappa muttern?
Snabblåsmuttrarna är normalt av en blandad konstruktion, metall och plast.
Metall för styrka i gängorna, plast för att fungera som mild gänglåsning.
Kanske plastinsatsen saknas i ditt snabblås?
Montera alltihop igen.
Hur långt sticker axeln in i muttern?
Kanske du har en snabblåsaxel som är aningens kortare än normalt.
Eller tjockare gaffeländar än normalt.
Det skulle ISF kunna tillåta skivbromsens "normala" uppskruvande kapacitet att flytta muttern så långt ut att gänglåsdelen släpper.
Sen kan muttern lossna helt bara genom vibration.

fundersam sa:
Det står tydligt på qr-låset att det ska spännas med 40Nm.
Tror jag inte.

fundersam sa:
..Så alltså har låset gått upp av sig själv, kanske pga den lite lägre kvaliten på skivbroms.
Kvaliteten på skivbromsen har INGET med det här att göra.

fundersam sa:
.... Så alltså har låset gått upp av sig själv, kanske pga den lite lägre kvaliten på ....qr-lås . .

Dåligt snabblås, och/eller stängt med för lite kraft kan orsaka hjulutskjutning. Muttersläppet är en ny grej.

fundersam sa:
Cykeln levererades av Cykeltjänst i Södertälje och jag har höga tankar om denna handlare, tvivlar starkt på slarv där..
Cykeltjänst må ha sålt hojen, men de har väl varken specat eller byggt den.
GIGO gäller. De säljer det de får in. Ligger "felet" högre upp i kedjan ska det nog mycket till innan en enskild säljare tar på sig ansvaret att "rätta till" produkten.

fundersam sa:
Konstruktionen känns också undermålig, med så stort spel mellan gaffel och hjulaxel har man 0 marginaler i sådan här situation...

Jag antar att du menar att gaffelbenen pekar isär en aning.
Vet du hur tight det var före kraschen?
Gaffelben blir rätt veka i sidled när inte ändarna sitter ihop.

Även om det är ingenjörsmässigt prydligt med god passning så spelar det ganska liten roll för din olycksbeskrivning.
Om inte snabblåset är tillräckligt starkt/väl stängt lär nog hjulet göra något dumt vid nästa inbromsning ändå.
På en fälgbromshoj hade det varit viktigare. Där hade hjulet stannat kvar så länge det inte lättar från marken.

fundersam sa:
... Känns som att man är medvetna om att konstruktion i denna modell inte är att lita på...

Vaddå "denna modell"?
Det du har är ett jättevanligt utförande.
Visst, konstruktionen ÄR rätt korkad, men den är också närmare norm än undantag.
(förutom i entusiastsammanhang som här på Happy, där andelen thru-axlecyklar antagligen är betydligt högre än genomsnittet.)

Jag upptäckte i morse att "snabbkopplingen" på mitt framhjul hade skruvat upp sig. Oavsett om det beror på total inkompetens, elakt sabotage eller små busiga tomtar så kan man ju konstatera att det just då kändes rätt skönt att gaffeln kör med thru axle..

Kanske ett tips för den paranoida?

Finns det bilder på föraren/olycksoffret, är denne person möjligen från Bergen?

Det bästa rådet ni har fått är det med bussen

Ett buntband på vardera snabbkoppling som låser den mot gaffel respektive ram reducerar risken för spontansabotage med några procent.

Stumpy sa:
fundersam sa:
Alla cyklat kommer att funka lika säkert, så länge man har kontrollerat att allt sitter fast efter montering. Konstruktionen på aktuell cykel är samma som på de flesta andra, så det är inte där felet ligger.
+1
Det är antingen Cykeltjänst som slarvat vid montering, eller föraren som slarvat vid säkerhetskontroll. Troligtvis en kombination. Det går inte att "köpa" sig runt det, utan lärdomen bör vara att aldrig lita på att LBS dragit alla muttrar/skruvar korrekt samt att ta för vana att kolla att vitala delar sitter ordentligt före cykelturen (tar max 1 minut...). Speciellt när cykeln är ny och man inte lärt känna den ännu...

fundersam sa:
frause sa:

Jag reagerade på att den gick väldigt löst, inte det minsta trögt, det var i princip att bara snurra på den. Men man ser ju en mörkfärgning på gängorna på qr-axeln, så den kan ju ha gått trögare i första monteringen.

Så lägg upp en bild på muttern.
Kolla ifall det finns ngn plastinsats som ska fungera som gänglås.
Om den saknas, eller går för lätt så har du nog hittat "boven".

Tillbaka
Topp