Framtidens skydd för MTB-cyklister

Hej!
Jag läser till maskiningenjör och genomför just nu mitt examensarbete hos Autoliv i Vårgårda. I mitt arbete har jag bland annat skapat en enkät om skyddsutrustning hos cyklister inom mountainbike. Jag skulle uppskatta om ni som tränar eller tävlar inom någon av mountainbikens grenar (Cross country, Enduro och Downhill), och/eller MTB-O svarar på enkäten. Alla som utövar någon av gernarna är välkomna att delta, oavsett nivå!
Kanske kan just ni vara med och påverka framtidens skydd inom sporten!

Enkäten hittar ni här: https://forms.gle/LcJ8UWBjz2msAe4Z9

Tack på förhand!

Gick ju bra till man skulle beskriva varumärken och modeller. Har tre hjälmar, två knäskydd och fyra handskar = orka. Och här ligger jag nog i lä. Lite mer snabbsvarade frågor tror jag. Och följ sedan upp med djupintervju.

Gick ju bra till man skulle beskriva varumärken och modeller. Har tre hjälmar, två knäskydd och fyra handskar = orka. Och här ligger jag nog i lä. Lite mer snabbsvarade frågor tror jag. Och följ sedan upp med djupintervju.
Självklart behöver man inte ange alla skydd som man har om man inte vill! Just den frågan är en öppen fråga som är valfri att svara på.
Ska förtydliga det i frågan direkt! Tack för åsikterna :)

Precis svarat. Tyckte den var ovanligt bra utformad för att vara en enkät i ett skolsammanhang. Hoppas exjobbet hos autoliv leder till något bra, även om jag kring autoliv inte ser annan koppling till cykelskydd än typ hövding - och något dylikt är fullständigt out of the question för mtb-cyklister...
OM ni inte kan göra typ en airbag-nackkrage som löser ut om man landar PÅ huvudet (sådant får inte lösa ut annat än vid yttersta yttersta nödfall för man kraschar ju hyfsat ofta men utan nämnvärda konsekvenser). Nackskydd är inte så bekvämt, så att ha något tunnare på sig som sedan blåses upp, kan kanske vara något..

Den största begränsande faktorn med skydd, hjälmar och allt annat som måste ha bra passform, är att de sällan eller aldrig finns (i tillräcklig omfattning) i fysiska butiker. För mig är det omöjligt att köpa skydd på nätet eftersom sannolikheten är väldigt stor att de sitter som skit. Alltså har jag färre skydd än jag egentligen skulle vilja ha.
Man kan alltså utveckla hur bra grejer som helst utan att det funkar för att de inte går att prova. Därför borde distribution och samarbete med fysiska butiker vara minst lika viktigt som utformningen av själva skyddet. Något som nästan ingen verkar ha tänkt på.

Den största begränsande faktorn med skydd, hjälmar och allt annat som måste ha bra passform, är att de sällan eller aldrig finns (i tillräcklig omfattning) i fysiska butiker. För mig är det omöjligt att köpa skydd på nätet eftersom sannolikheten är väldigt stor att de sitter som skit. Alltså har jag färre skydd än jag egentligen skulle vilja ha.
Man kan alltså utveckla hur bra grejer som helst utan att det funkar för att de inte går att prova. Därför borde distribution och samarbete med fysiska butiker vara minst lika viktigt som utformningen av själva skyddet. Något som nästan ingen verkar ha tänkt på.

Du får istället förlita dig till att det är du som formas efter skydden vid själva olyckstillfället ?

Men det var en bra poäng där!
Man får prova sig fram i vilket fall, men i fysisk butik skulle det kunna gå på en timme. På nätet tar det flera veckor.

I princip håller jag med. Jag har upptäckt att min huvudet bara passar i Specialized hjälmar, så köper bara dom, hos LBS eller på nätet, och dom passar alltid bra. Knäskydd har jag bara köpt på nätet sista åren. Jag valde dom som hade bästa passform och kändes minst i test. Storlek valde jag efter att ha läst kommentarer på storlek av andra köpare. Köpte tre knäskydd av olika tillverkare till mig själva och två knäskydd av olika tillverkare till min son. Vi är riktigt nöjd med alla fem.

Tillbaka
Topp