Framväxelproblem Jag fattar noll:S

Jag var ute på skogskörning med coilern, allt va frid o fröjd, men plötsligt började framväxeln visa sig obenägen att växla ordentligt. Hemma sprang jag över fru och barn och kastade mig över "läsvärt"-tråden, samt följde alla länkar, parktools,nån svensk sida, o lite annat, men trots detta engagemang fattar jag NOLL, så kanske nån vänlig själ kan klara ut det jag inte fattar. Att frågorna kanske(förmodligen) är dumma kanske mänskligheten kan ha överseende med?! När man ställer ändlägen osså vidare. ska wiren då vara låst eller inte? Jag gissar på inte eftersom det inte händer ett smack när ja skruvar på skruvarna med låst vajer, men när ja släpper så far den ihop eller ut som en råttfälla:S
framväxeln e deore i allafall.

får ja inte till de får ja la rulla in den till LBS'n, men de känns som onödiga 150.-

Ändlägerna kommer bara gå att justera synbart när växeln är i det ändläge som skal justeras. Dvs när du har lägsta växeln i så kan du justera på skruven för lågväxel och tvärt om.

Vad är det som är fel då?. Ändlägerna skal man inte behöva justera mer än en gång. Så har det funkat behöver du inte röra dem.

eftersom du redan blivit av med större delen av den gamla injusteringen av vajern (om jag förstår dig rätt) så tycker jag du skall börja med att kolla så att vajern inte håller på att gå av inne i växelhandtaget (just innan den går av kan man justera växelläget nur mycket som helst och den vajern sträcker sig inom ett par minuter/växlingar)

sedan så växlar du ner till lilla klingan, sätter justerskruven någonstans mitt i justersmånet och skruvar fast vajern i växeln (och glömmer den fastsättningsskruven sedan) - all justering av växelns läge sker med justerskruvarna, stoppskruvarna skall som sagt inte behöva ändras om växeln någon gång fungerat

Senast redigerad av en moderator:
jo,såhär e de, att när ja kom hem såg jag att derailleur flyttat sig lite, så ja skulle greja de, men aja baja.de skulle ja gett fan i. massa jävla rassel fick ja bara, så ja försökte att först justera in höjden med en enkrona,sitter som den ska,sen ställa den i i rätt linje med kedjan, o eftersom ja inte fick bort rasslet så försökte ja me lite tuning på ändlägena,o de va där de gick käpprätt:(

Du menar att ja bara kan ställa L-skruven om ja har minsta fram + största bak, o H skruven om ja har största fram + minsta bak?

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Du menar att ja bara kan ställa L-skruven om ja
> har minsta fram + största bak, o H skruven om ja
> har största fram + minsta bak?

Det är endast det dom skruvarna är till för (dom är mekaniska mothåll som stoppar växeln från att flyttas för långt ut vid varsitt ändläge)

verkar som om det mesta jag skrev ovanför är irrelevant, sorry att jag tar upp utrymme

Frostyfog skrev:
> eftersom du redan blivit av med större delen av
> den gamla injusteringen av vajern (om jag
> förstår dig rätt) så tycker jag du skall
> börja med att kolla så att vajern inte håller
> på att gå av inne i växelhandtaget (just innan
> den går av kan man justera växelläget nur
> mycket som helst och den vajern sträcker sig inom
> ett par minuter/växlingar)
>
> sedan så växlar du ner till lilla klingan,
> sätter justerskruven någonstans mitt i
> justersmånet och skruvar fast vajern i växeln
> (och glömmer den fastsättningsskruven sedan) -
> all justering av växelns läge sker med
> justerskruvarna, stoppskruvarna skall som sagt
> inte behöva ändras om växeln någon gång
> fungerat

vi kan nog utesluta att vajrarna håller på att gå av, cykeln e spritt ny. dock är den å andra sidan så pass ny att vajrarna säkert tillåter sig sträckas lite hursomhelst, som jag förstått ofta är fallet med ny hojjar, typ som nya gitarrsträngar. Det bästa ja får till e att den växlar mellan lilla och mellan,och till tredje kommer den men bara med lite hjälp, sen kastas kedjan ner på mellan igen ,(för spänd vajer eller otillräckligt ändläge?)

de ska va lite slack när man drar fast vajern va? så, ja lägger lilla fram,största på kassetten,skruvar fast o sen tar ja de me stoppskruvarna?

TigerMale skrev:
> Det bästa ja får till e att den
> växlar mellan lilla och mellan,och till tredje
> kommer den men bara med lite hjälp, sen kastas
> kedjan ner på mellan igen ,(för spänd vajer
> eller otillräckligt ändläge?)

om den inte ligger kvar på yttre klingan utan hoppar ner så är det antingen ändlägesskruven som är för långt inskruvad eller vajern som inte är tillräckligt spänd (spänd vajer = upp+ut på framväxeln)

TigerMale: Nej, du ska spänna vajern om du vill komma upp på storklingan. Vajern ska inte vara slak när den ligger på lillklingan.

ok! tack för hjälpen.Nu växlar den mellan alla 3 fram, Men i vissa lägen låter den för djävligt:S
men ja tror att ja låter den vara en stund nu, medans den är i såpass skick att den kan hojjas ner till LBS'n på måndag om ja ger upp.

EDIT: ändlägesskruvarna är omärkta(typiskt) sitter dessa alltid likadant?

hmm i vissa lägen låter den? du kär väl inte på minsta-minsta eller största-största? För då låter de nog alltid, ingen växelkombination att rekomendera heller...

Sen så ska du kasta de stora drevet fram.. alldeles för svetto att köra med storklingan på... framförallt på en coiler :D

Jag brukar göra så att jag drar i vajern när jag ställer in det yttre ändläget, så vet man att det inte är vajerspänningen som spökar, utan att man verkligen får till ändlägena rätt. Och så får man lite extra försträckning av vajern, vilket inte är fel. Sen efter det så är det en lätt match att justera det hela med vajern. Hoppas att det gick att förstå vad jag menar ;)

fassberg skrev:
> hmm i vissa lägen låter den? du kär väl inte
> på minsta-minsta eller största-största? För
> då låter de nog alltid, ingen växelkombination
> att rekomendera heller...

Håller med, men jag lider faktiskt lite av samma problem. Jag har bara 2 klingor fram nu och den låter även mycket på mellan-störst och mellan-minst, och t.om. några bredvid där. Hade gärna kommit åt mellan-minsta och mellan-näst-minsta med tanke på att det är mina högsta växlar nu.. Vet inte vad som är fel. Justerar jag så att det funkar så funkar inte längre minsta-största, eller ens minsta-näst-största.. Mycket störande. Känns som framväxeln är för smal? För övrigt fungerar det perfekt.

Någon som kan förklara?

> Sen så ska du kasta de stora drevet fram..
> alldeles för svetto att köra med storklingan
> på... framförallt på en coiler :D

Yep, jag gjorde så.. ;) Storklingan använde jag bara ibland på transportsträckor på asfalt, aldrig någonsin annars.. Största anledningen till att jag tog bort storklingan var också för att kunna kapa kedjan avsevärt, blev ganska trött på att skrammel i skogen.. Blev betydligt bättre nu. Dessutom är det skönt att veta att jag kan banka i utan att förstöra nåt, och jag saknar faktiskt inte storklingan. =)

Se till isf (om du skaffar bash) att ställa in H-skruven så du inte kan växla upp på tredje klingan fram.

fassberg skrev:
> hmm i vissa lägen låter den? du kär väl inte
> på minsta-minsta eller största-största? För
> då låter de nog alltid, ingen växelkombination
> att rekomendera heller...
>
> Sen så ska du kasta de stora drevet fram..
> alldeles för svetto att köra med storklingan
> på... framförallt på en coiler :D

Det är möjligt att ja var på extremlägena då,hade fullt upp o kolla vart ja körde i lägenheten:D,pojken jublade förtjust när ja bunny-hoppade över hans tröskel:D
ja,man skulle haft NTSC-varianten, asså utanför EUropa, på dom sitter en E13 bash som standard om ja fattade rätt.

Tillbaka
Topp