Från 20kmh till 40kmh?

magui

Medlem
Från 20kmh till 40kmh?
(Sorry min svenska är inte så bra :/...)

Jag är en 16 åring tjej som började landsvägscykling några månader sen. Jag älskar såååå mycket att cykla och drömmer att bli så bra dom en proffs :). Tyvärr är min medelhastighet runt 20kmh, jag kört Velothon 2017 60km på runt 21.5kmh. Jag undrar hur länge (alltså hur många månader eller år) det kommer ta för att cykla med en medelhastighet runt 40kmh om jag tränar ganska hårt?

Så där ser min träning ut under vintersäsongen:
Måndag: vilodag
Tisdag: 1 timme intervall spinning
Onsdag: vilodag
Torsdag: 1 timme intervall spinning
Fredag: 2 timmar styrketräning på gymmet
Lördag: >2 timmar distans träning (på spinning cykel)
Söndag: 1 timme HIIT spinning + 30minuter styrketräning.

Det kanske ser inte ut som mycket träning men på mitt gymnasie slutat vi varje dag kl.18.00 och börjar kl.8.00 så det är svårt med att hitta tid :/. Annars planerar jag att börja cykla till/från skolan nästa skolår.

Tack för alla svar :)!

Från 20kmh till 40kmh?
3-5 år. Om du har förutsättningar. Cykla mer med andra. Och längre. Lycka till och kör hårt.

Korr: Och förresten, välkommen till cykelvärlden! Grymt kul med unga nya förmågor!

Senast ändrad:
Från 20kmh till 40kmh?
Hej!

Jag tror inte det är något fel på mängden träning du gör, men att bygga kondition och fart tar tid :)
Kanske finns det någon cykelklubb med tävlingsinriktad ungdomsverksamhet i närheten av var du bor?

Från 20kmh till 40kmh?
Inte alla tyvärr har förmåga att komma upp i 40 och sen dessutom hålla det en längre tid så det är altid en chansning man gör. Sen är det helt olika saker att hålla 40 ett par kilometer eller göra det i 5 mil. Nerförslöpor och medvind underlättar dock.

And good luck to you! Without a dream you won't get anywhere...

Från 20kmh till 40kmh?
Vilket är ditt modersmål?

- Cykla mycket och ofta.
- Cykla med andra som är lite snabbare än dig, så du får kämpa för att hålla dig kvar i gruppen/klungan. Om du måste släppa, försök igen efter att gruppen återsamlats. Och kom tillbaks nästa pass och försök igen. Och nästa pass efter det. Du kommer att bli bättre. Eftersom du är ung kommer du att bli bättre snabbare!
- Försök hitta en lokal cykelklubb som har ungdomsverksamhet inom landsvägscykling.

Träningsveckan du beskriver tycker jag ser bra ut eftersom du är nybörjare. Så här års är det mer än vad många tränar. Som nybörjare är det viktigare ATT du tränar än VAD du tränar. Om du fortsätter att träna fokuserat och flitigt, så kommer du snabbt att bli bättre. Förhoppningsvis har du då fått kontakt med lämpliga träningskamrater som du kan träna vidare tillsammans med.

Lycka till!

Från 20kmh till 40kmh?
geologen sa:
Vilket är ditt modersmål?

- Cykla mycket och ofta.
- Cykla med andra som är lite snabbare än dig, så du får kämpa för att hålla dig kvar i gruppen/klungan. Om du måste släppa, försök igen efter att gruppen återsamlats. Och kom tillbaks nästa pass och försök igen. Och nästa pass efter det. Du kommer att bli bättre. Eftersom du är ung kommer du att bli bättre snabbare!
- Försök hitta en lokal cykelklubb som har ungdomsverksamhet inom landsvägscykling.

Träningsveckan du beskriver tycker jag ser bra ut eftersom du är nybörjare. Så här års är det mer än vad många tränar. Som nybörjare är det viktigare ATT du tränar än VAD du tränar. Om du fortsätter att träna fokuserat och flitigt, så kommer du snabbt att bli bättre. Förhoppningsvis har du då fått kontakt med lämpliga träningskamrater som du kan träna vidare tillsammans med.

Lycka till!

Tack för tips!!! :) Jag kör redan med en cykelklubb. Mitt modersmål är franska

Från 20kmh till 40kmh?
Jag tycker att du ska försöka lägga in lite cykling utomhus, gärna MTB om du har tillgång till en. Vintern är en bra tid för att öva upp tekniken på cykeln. Det kommer göra dig till en bättre cyklist i slutändan.

Från 20kmh till 40kmh?
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
I mina öron låter 500 h sjukt lite. Eller menar du per år, i minst 5 år?

Kan bara relatera till mig själv. Jag cyklade ca 25 km/h när jag började, 500h senare så kan jag hålla 40 km/h.
Sedan beror det förstås på, fiscyklar man bara så lär man ju inte se någon förbättring. Sen är det ju inte så att jag kan hålla 40 km/h i flera mil, solo. Men jag reder ut 40 km/h över 10 mil i en mindre klunga.

Från 20kmh till 40kmh?
Snälla försök att inte tramsa i denna tråden och därmed skrämma bort en ung person som hittat till cyklingens underbara värld.

@magui Kolla om det inte finns nån tränare i klubben som kan hjälpa dig att hitta ett bra program.

Mitt tips är få till utomhustimmar på cykeln. De kan vara lugna, tid i sadeln är det som räknas. Sen kör du hårt inomhus på vintern.

Lycka till!

Från 20kmh till 40kmh?
Oj blev humor förbjudet helt plötsligt!?

Till saken, cykla för att du älskar att cykla och ställ inte för höga krav på utvecklingen.
Vissa blommar senare, andra tidigare.

Från 20kmh till 40kmh?
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
I mina öron låter 500 h sjukt lite. Eller menar du per år, i minst 5 år?

Kan bara relatera till mig själv. Jag cyklade ca 25 km/h när jag började, 500h senare så kan jag hålla 40 km/h.
Sedan beror det förstås på, fiscyklar man bara så lär man ju inte se någon förbättring. Sen är det ju inte så att jag kan hålla 40 km/h i flera mil, solo. Men jag reder ut 40 km/h över 10 mil i en mindre klunga.

Min dotter är 13 år och tränar >600 h per år. Hon är inte elit, ännu.

Från 20kmh till 40kmh?
Stämmer kanske om du snackar snittfart på hela lopp. Periodvis går det dock garanterat snabbare än 40 km/h i många av damernas proffslopp.

Från 20kmh till 40kmh?
Jag vill även slå ett slag för, låt oss kalla det, vardagsmotion. All aktivitet är bra, så att cykla istället för att åka buss eller springa till affären hjälper också och tar ingen extra tid i ens program.

Hjälper det mycket att cykla 10km åt gången? Mer än noll kilometer...

Från 20kmh till 40kmh?
Är spinningen cykelspecifik eller är den mer gjord för att förbränna övervikt hos medelålders gubbar / gummor? Det finns cykelspecifika program där man inte ska stå i konstiga ställningar, utan man sitter mer som man cyklar så att säga.

Någon cykelklubb bör ha ungdomssatsning. Återkoppla gärna och lycka till :)

Från 20kmh till 40kmh?
NickPick sa:
Är spinningen cykelspecifik eller är den mer gjord för att förbränna övervikt hos medelålders gubbar / gummor? Det finns cykelspecifika program där man inte ska stå i konstiga ställningar, utan man sitter mer som man cyklar så att säga.

Någon cykelklubb bör ha ungdomssatsning. Återkoppla gärna och lycka till :)

+1. Kan variera väldigt mycket på ”cykelinriktad” spinning och den som mer utgår från att man ska bli lättare eller bara vill träna för välmående utan att bli nötte cyklist. Tex ”intervallpass” där de vill att man i stort sett trycker på lika mellan intervallerna och där pulskurvan efteråt går upp o sen ligger där jämnt hela passet, det är inte intervall som jag ser det, eller jo, en intervall.

Har trådskaparen möjlighet att cykla ute på helgerna med cykelklubb tror jag det är en fördel. Kolla med klubben hur andra tränar. Du kan garanterat hitta en likasinnad med liknande ambitioner. Dina tider är ju som för en som jobbar så borde inte vara ett problem. Du kan bli duktig ändå. Se bara till att du har kul när du tränar. O träna att cykla i grupp och klunga. Behärskar du det bra har du vunnit mycket.

Sixten Fors: tid man tränar beror ju på mål och hur långsiktigt. Jag tror ju inte att man som 16 åring ska träna samma timmar som en vuxen om man inte har ambitionerna att direkt vara konkurrenskraftig. Men det kommer man ändå inte vara, väldigt få som har den utveklingskurvsn och risken ä ju bara att man knäcker sig. 500h är ju 10h vecka (om man räknar in några få veckor semester från cykling). Tränar din 13 åriga dotter mer än 600 h cykel så lär hon vara bland de bättre i sin ålder. Att hon inte konkurrerar med elit är ju inte konstigt. Handlar ju inte bara om timmar.

Från 20kmh till 40kmh?
Jensen sa:
Sixten Fors: tid man tränar beror ju på mål och hur långsiktigt. Jag tror ju inte att man som 16 åring ska träna samma timmar som en vuxen om man inte har ambitionerna att direkt vara konkurrenskraftig. Men det kommer man ändå inte vara, väldigt få som har den utveklingskurvsn och risken ä ju bara att man knäcker sig. 500h är ju 10h vecka (om man räknar in några få veckor semester från cykling). Tränar din 13 åriga dotter mer än 600 h cykel så lär hon vara bland de bättre i sin ålder. Att hon inte konkurrerar med elit är ju inte konstigt. Handlar ju inte bara om timmar.

Min dotter simmar. Inom svensk simning tränas riktigt mycket kondition, uthållighet, styrka och teknik, vilket rimligen är en bidragande orsak till att Sverige är en toppnation inom simning, år efter år. Från Simförbundet ang. simlinjen: http://www.svensksimidrott.se/Varagrenar/Simning/Simlinjen/Utvecklingsstadium5/

Utvecklingsstadium 5 riktar sig till verksamhet för ungdomar i början, under och precis efter puberteten. Under dessa år sker stora fysiska förändringar och simmarna är mer mottagliga för ren konditionsträning. Under detta utvecklingsstadium blir simmarna också mer mottagliga för att bygga muskler. Från 12-14 år till 15-17 år, flickor vanligtvis 1-2 år före pojkar.

Träningstid 6-9 simpass/vecka á 90-120 minuter. Kompletterande landträning i samband med simpass samt ytterligare 1-2 landträningspass/vecka á 60 minuter. Samt 47 träningsveckor per år.

Från 20kmh till 40kmh?
Se till att ha roligt också. Att ha gott tålamod är nog så viktigt för att nå någonstans. Kroppen kan inte utvecklas hur snabbt som helst så du måste låta det ta tid.

Ett bra sätt att hålla modet uppe är därför att sätta upp många och tydliga delmål över en längre tidsperiod. Målet "snitta 40 solo" ligger långt borta. Börja istället med mer relevanta mål. Under vintern kan du ha träningsmål, att du ska klara att följa ditt träningsschema till 90 % eller så och när utomhussäsongen börjar kan du börja med att sätta upp 25 km/h som mål och sedan kanske 30. Eller ha högre hastigheter fast kortare distanser osv.

Sen är det också viktigt att du jämför dig mot dina konkurrenter. Har du varit med i några ungdomstävlingar för att se hur du står dig mot jämnåriga?

Från 20kmh till 40kmh?
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Kan tilläggas att svenska simmare vid 16 års ålder tränar >1000 h/år.
Det kan man ju inte föra rakt över till cykel.
Du menar alltså att en elitcyklist bara behöver träna 25-50% så mycket som en elitsimmare? Jag vet inte, men tycker att det låter märkligt.

På svensk elitnivå klarar sig nog många på ungefär hälften av det antalet timmar, ja. En del med extra genetisk talang till och med markant mindre än så.

Från 20kmh till 40kmh?
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Kan tilläggas att svenska simmare vid 16 års ålder tränar >1000 h/år.
Det kan man ju inte föra rakt över till cykel.
Du menar alltså att en elitcyklist bara behöver träna 25-50% så mycket som en elitsimmare? Jag vet inte, men tycker att det låter märkligt.

När charlote Kalla tränade ism mest plöjde hon 900 timmar och tyckte det var i överkant. Synby som anses vara den som tränar överlägset mest, med god marginal tränar 1150 timmar och han blir då och då slagen av åkare som tränar betydligt mycket mindre. Nu är detta skidåkning.Men det är likväl en konditionskrävande idrott. Lisa Norden sägs träna 30 timmar i veckan, MEN så har hon tre sporter att bli bra i, så inte otroligt om runt 30-45% av det är cykel och då är hon ändå bland de bästa i sverige även i cykel. Ja, att simmare tränar mer än 1000 timmar redan som 16 åring, säger ju inget om hur mycket man bör träna i andra sporter. och nej, vill man nå sverigeelit på damsidan tror jag man kommer undan med bra mycket mindre, ja kanske 500 timmar med, OM man tränar smart.

H. sa:
Se till att ha roligt också. Att ha gott tålamod är nog så viktigt för att nå någonstans. Kroppen kan inte utvecklas hur snabbt som helst så du måste låta det ta tid.

Ett bra sätt att hålla modet uppe är därför att sätta upp många och tydliga delmål över en längre tidsperiod. Målet "snitta 40 solo" ligger långt borta. Börja istället med mer relevanta mål. Under vintern kan du ha träningsmål, att du ska klara att följa ditt träningsschema till 90 % eller så och när utomhussäsongen börjar kan du börja med att sätta upp 25 km/h som mål och sedan kanske 30. Eller ha högre hastigheter fast kortare distanser osv.

Sen är det också viktigt att du jämför dig mot dina konkurrenter. Har du varit med i några ungdomstävlingar för att se hur du står dig mot jämnåriga?

+1 på den. Sen tror jag det är få bland elittjejerna som ensamma kan åka nå +40 km/h själv längre än tempolopp på tempohoj. Men man bör ju klara en medelhastighet runt den farten i grupp skulle jag tro.

Senast ändrad:
Från 20kmh till 40kmh?
Jag tycker någonstans att det är att greppa över för mycket på en gång att fundera när man kan nå 40 km/h (oklart på vilken sträcka och om det är solo eller i grupp) när du nu håller strax över halva den snittfarten nu. Träna på, ta gärna som föreslagits kontakt med någon klubb så du kan få råd och träningskompisar, stegra träningen vartefter, se hur du utvecklas och om du tycker det är kul. Du kommer med stor sannolikhet att behöva lägga ner en hel del tid om du vill nå målet på 40 km/h och då du, vad jag uppfattar, är ganska färsk på cykling är det svårt att veta om du kommer att tycka det är tillräckligt kul för att verkligen vilja lägga ner tiden och ansträngningen som krävs.

Från 20kmh till 40kmh?
+1

H. sa:

Från 20kmh till 40kmh?
Det roliga är ju att en person klagar på ett skämtsamt inlägg och ber folk att inte förstöra tråden.

Därefter brakar det lös fast åt ett väldigt oskämtsamt håll.

Från 20kmh till 40kmh?
Sixten Fors sa:
@Jensen, tack för input. Min son är 10 år och simtränar 10,5 h/vecka, 46 veckor/år + läger = ca 500 timmar.

jo, det är som sagt simning och vet att de i träningstimmar ligger bland de hösta oavsett sport. och det säger jag inget om, men det är inte samma sak som att det är "normalt" eller behövs i andra sporter ;-)

Från 20kmh till 40kmh?
Just simning är lite speciellt tror jag, det är så fantastiskt mycket teknik och känsla för att hitta vattnet. Man kommer liksom ingenstans i vattnet om man inte har känslan oavsett hur bra konditionen är.

Tillbaka
Topp